Het partijkader van het CDA en nu ook van NSC is relatief (gematigd) progressief. Terwijl hun kiezers veel meer (sociaal) conservatief zijn. Dat leidt continue tot een kloof en inderdaad 'gevechten' met wel meer conservatieve partijleden.Herman schreef: ↑19 nov 2024, 21:42Het is historisch tamelijk helder dat het CDA een vechtpartij is. Een voorgaande keer (ik dacht met de LPF) zaten ze ook in het kabinet en dat leidde tot een tot op het bot verdeelde partij. Een dergelijke vorm van tweestrijd en tegenstellingen lijkt ook bij de NSC aan de hand te zijn. Ofwel, de NSC heeft de oude CDA mentaliteit meegenomen.merel schreef: ↑19 nov 2024, 21:38Ik denk dat het voor Omtzigt psyche ook beter was geweest als hij bij het CDA was gebleven. Dan hadden in ieder geval betere bestuurders in het kabinet gezeten.
Ik zie ook veel overeenkomsten tussen NSC en (het oude) CDA. Het nieuwe CDA heeft veel minder de sociaal conservatieve achterban. Een sterke en verbindende partijleider zoals nu, helpt natuurlijk ook om de rust wat te bewaren.