Kabinet is gevallen, of toch nog niet.

TSD

Re: Kabinet is gevallen, of toch nog niet.

Bericht door TSD »

Herman schreef: 19 nov 2024, 21:42
merel schreef: 19 nov 2024, 21:38
HersteldHervormd schreef: 19 nov 2024, 21:29
merel schreef: 19 nov 2024, 21:09 Klopt en dat blijft er van NSC niets over bij de volgende verkiezingen.
Het CDA stelt zich alvast constructief op :D
Ik denk dat het voor Omtzigt psyche ook beter was geweest als hij bij het CDA was gebleven. Dan hadden in ieder geval betere bestuurders in het kabinet gezeten.
Het is historisch tamelijk helder dat het CDA een vechtpartij is. Een voorgaande keer (ik dacht met de LPF) zaten ze ook in het kabinet en dat leidde tot een tot op het bot verdeelde partij. Een dergelijke vorm van tweestrijd en tegenstellingen lijkt ook bij de NSC aan de hand te zijn. Ofwel, de NSC heeft de oude CDA mentaliteit meegenomen.
Het partijkader van het CDA en nu ook van NSC is relatief (gematigd) progressief. Terwijl hun kiezers veel meer (sociaal) conservatief zijn. Dat leidt continue tot een kloof en inderdaad 'gevechten' met wel meer conservatieve partijleden.

Ik zie ook veel overeenkomsten tussen NSC en (het oude) CDA. Het nieuwe CDA heeft veel minder de sociaal conservatieve achterban. Een sterke en verbindende partijleider zoals nu, helpt natuurlijk ook om de rust wat te bewaren.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 19 nov 2024, 22:08 Hij was welkom bij het CDA, toch? Dan had het CDA een prima alternatief geweest. Ik hoop dat ze alsnog fuseren in deze kabinetsperiode. Het beste van twee werelden.

De PVV zal toch een duidelijke groep stemmen houden van mensen die niet zo om democratie geven maar populistisch zijn.
Het blijft leuk hè om groepen weg te zetten? Net als bij ouderwn die klagen over de slecht opgevoede jeugd zou ik ook bij onvrede onvrede vooral naar de oorzaak kijken. Neem je de bron weg dan dooft het vuur.
MGG

Re: Kabinet is gevallen

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 15 nov 2024, 15:19
GerefGemeente-lid schreef: 15 nov 2024, 15:16
Herman schreef: 15 nov 2024, 15:10 Het blijkt inderdaad net wat te voorbarig nieuws. We zullen zien. Het is nog niet duidelijk of meer NSC bewindslieden vertrekken.
Als NSC het kabinet opblaast, blazen ze zichzelf ook op. Dus op de achtergrond zal Pieter wel ingeschakeld worden. Wellicht kan die de losgeslagen NSC-bende bij elkaar houden. Tenzij hij het definitief beu is, dan is dit een mooie gelegenheid om ongezien definitief weg te blijven uit de politiek.
Ik zou juist verwachten dat racistische uitspraken op dit forum met klem worden veroordeeld en ook gezien worden als reden om een kabinet te laten vallen. Maar goed, hulde aan de NSC om morele grenzen te stellen.
Hoe kijk je nu op deze reactie terug? Zoals wel vaker lijkt racisme er bijgetrokken te zijn. Is er een mooi woord voor onterecht gespeelde racisme kaarten?
merel

Bericht door merel »

Job schreef: 19 nov 2024, 22:16
DDD schreef: 19 nov 2024, 22:08 Hij was welkom bij het CDA, toch? Dan had het CDA een prima alternatief geweest. Ik hoop dat ze alsnog fuseren in deze kabinetsperiode. Het beste van twee werelden.

De PVV zal toch een duidelijke groep stemmen houden van mensen die niet zo om democratie geven maar populistisch zijn.
Wat ik begrijp is dat er binnen het CDA nogal wat oud zeer zit rondom de persoon P.O. De uitgestoken hand was er volgens mij vooral tijdens de campagne.

Wat de PVV betreft: Wilders is intussen 61 jaar. Ik denk dat met zijn pensionering de PVV zal ophouden te bestaan. Er is immers geen PVV zonder Geert Wilders. Als je het zo beziet zit de PVV in z'n nadagen. Zelfs als Wilders tot zijn 72e zou blijven werken.
Afgelopen zomer stond daar een heel stuk over in Trouw. Daaruit kwam naar voren dat het 'oude zeer' met name zat bij Omtzigt zelf vanwege Hugo de Jonge en Wobke Hoekstra. Bontebal heeft nog gevraagd of hij terugkwam.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Job schreef: 19 nov 2024, 22:16Wat de PVV betreft: Wilders is intussen 61 jaar. Ik denk dat met zijn pensionering de PVV zal ophouden te bestaan. Er is immers geen PVV zonder Geert Wilders. Als je het zo beziet zit de PVV in z'n nadagen. Zelfs als Wilders tot zijn 72e zou blijven werken.
Als Wilders slim is, zal hij de dag na Tweede Kamerverkiezingen aangeven dat dit zijn laatste termijn is en zal hij dan ook een opvolger aanwijzen (bijv. Bosma). Op die manier kan de PVV mee blijven doen, want dat er een grote groep kiezers op rechts is die zich door de PVV aangesproken weet, is duidelijk. Het gaat erom om stabiel te blijven en dat het niet zoals we nu bij NSC zien een kruiwagen met kikkers wordt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Job schreef: 19 nov 2024, 22:16 Wat de PVV betreft: Wilders is intussen 61 jaar. Ik denk dat met zijn pensionering de PVV zal ophouden te bestaan. Er is immers geen PVV zonder Geert Wilders. Als je het zo beziet zit de PVV in z'n nadagen. Zelfs als Wilders tot zijn 72e zou blijven werken.
Je benoemt een tijdspad van 11 jaar als 'nadagen'. Maar politiek gezien is zo'n periode tegenwoordig een heel leven. Dus hij zit mogelijk aan het begin van zijn hoogtijdagen, als we de politieke barometer moeten geloven.
ZWP

Re: Kabinet is gevallen

Bericht door ZWP »

MGG schreef: 19 nov 2024, 22:28
MarJT schreef: 15 nov 2024, 15:19
GerefGemeente-lid schreef: 15 nov 2024, 15:16
Herman schreef: 15 nov 2024, 15:10 Het blijkt inderdaad net wat te voorbarig nieuws. We zullen zien. Het is nog niet duidelijk of meer NSC bewindslieden vertrekken.
Als NSC het kabinet opblaast, blazen ze zichzelf ook op. Dus op de achtergrond zal Pieter wel ingeschakeld worden. Wellicht kan die de losgeslagen NSC-bende bij elkaar houden. Tenzij hij het definitief beu is, dan is dit een mooie gelegenheid om ongezien definitief weg te blijven uit de politiek.
Ik zou juist verwachten dat racistische uitspraken op dit forum met klem worden veroordeeld en ook gezien worden als reden om een kabinet te laten vallen. Maar goed, hulde aan de NSC om morele grenzen te stellen.
Hoe kijk je nu op deze reactie terug? Zoals wel vaker lijkt racisme er bijgetrokken te zijn. Is er een mooi woord voor onterecht gespeelde racisme kaarten?
Er wordt door de coalitie aangestuurd op een semantische discussie over het woord 'racisme' zodat we vergeten wat voor polariserende taal er wel degelijk wordt uitgekraamd. Feit blijft dat er een staatssecretaris is opgestapt vanwege een vijandige omgeving in en buiten het kabinet.
Philip

Bericht door Philip »

Een uitspraak als deze van Wilders vorige week is een schoolvoorbeeld van racisme.
Die moslims, waaronder de moslims van vorige week donderdag, die Jodenhaat hebben tot in hun DNA en die achter Joden aan zijn gaan jagen, zullen zich wat mij betreft nooit veilig mogen voelen, nooit en te nimmer.
ZWP

Bericht door ZWP »

Philip schreef: 20 nov 2024, 10:49 Een uitspraak als deze van Wilders vorige week is een schoolvoorbeeld van racisme.
Die moslims, waaronder de moslims van vorige week donderdag, die Jodenhaat hebben tot in hun DNA en die achter Joden aan zijn gaan jagen, zullen zich wat mij betreft nooit veilig mogen voelen, nooit en te nimmer.
Het zijn vreselijke uitspraken van notabene de 'partijleider' van de grootste partij in de tweede kamer.

Zou hij hij iets weten van de antisemitische kanten van de vrij recente Nederlandse historie ('40-'45)? Weet hij iets van de antisemitische trekken van het Christendom (helaas)?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Philip schreef:Een uitspraak als deze van Wilders vorige week is een schoolvoorbeeld van racisme.
Over welke moslims gaat het? Wie zijn die?

Dit is dus geen racisme. Een geloof heeft niet met een ras te maken. Dit is dus precies de kern van de verwarring. Het etiket racisme wordt snel geplakt op iets wat geen racisme is.

Je kunt het discriminatie noemen of polarisatie, groepsbelediging mogelijk. Maar geen racisme.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Philip

Bericht door Philip »

Maanenschijn schreef: 20 nov 2024, 11:15
Philip schreef:Een uitspraak als deze van Wilders vorige week is een schoolvoorbeeld van racisme.

Dit is dus geen racisme. Een geloof heeft niet met een ras te maken. Dit is dus precies de kern van de verwarring. Het etiket racisme wordt snel geplakt op iets wat geen racisme is.

Je kunt het discriminatie noemen of polarisatie, groepsbelediging mogelijk. Maar geen racisme.
Je leest niet helemaal goed.
Wilders zegt niet dat de relschoppers in Amsterdam Joden haten omdat ze moslim zijn, maar omdat het in hun DNA zit. Daarnaast zijn ze (volgens Wilders) ook moslim.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef: 20 nov 2024, 11:15

Tegen Mona Keijzer is een proces opgestart en ook weer geseponeerd rond een identieke uitspraak. In ieder geval is het dus ook een bepaalde vorm van typering die niet makkelijk strafbaar te stellen is.
Aan de andere kant is het voor mijzelf klip en klaar dat de fatsoennormen van Wilders over de grenzen van het normale gaan. Ik ervaar het debat niet als een politiek-neutraal debat waar naar een oplossing gestreefd wordt.
Philip

Bericht door Philip »

Nee, de uitspraak van Mona Keijzer is niet identiek. Keijzer geeft namelijk de schuld aan de islamitische cultuur. Wilders zegt dat het DNA het probleem is. Dat is inderdaad het verschil tussen groepsbelediging en racistische groepsbelediging.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 20 nov 2024, 09:33
Job schreef: 19 nov 2024, 22:16 Wat de PVV betreft: Wilders is intussen 61 jaar. Ik denk dat met zijn pensionering de PVV zal ophouden te bestaan. Er is immers geen PVV zonder Geert Wilders. Als je het zo beziet zit de PVV in z'n nadagen. Zelfs als Wilders tot zijn 72e zou blijven werken.
Je benoemt een tijdspad van 11 jaar als 'nadagen'. Maar politiek gezien is zo'n periode tegenwoordig een heel leven. Dus hij zit mogelijk aan het begin van zijn hoogtijdagen, als we de politieke barometer moeten geloven.
Ik ga er niet van uit dat hij tot zijn 72e doorgaat. De man leeft onder grote druk (de beveiliging zal wel altijd blijven). Als je uitgaat van 67 jaar, dan zijn er nog zes jaren te gaan DV en ook daarvoor heb je gelijk.
Job

Bericht door Job »

merel schreef: 20 nov 2024, 08:29
Job schreef: 19 nov 2024, 22:16

Wat ik begrijp is dat er binnen het CDA nogal wat oud zeer zit rondom de persoon P.O. De uitgestoken hand was er volgens mij vooral tijdens de campagne.

Wat de PVV betreft: Wilders is intussen 61 jaar. Ik denk dat met zijn pensionering de PVV zal ophouden te bestaan. Er is immers geen PVV zonder Geert Wilders. Als je het zo beziet zit de PVV in z'n nadagen. Zelfs als Wilders tot zijn 72e zou blijven werken.
Afgelopen zomer stond daar een heel stuk over in Trouw. Daaruit kwam naar voren dat het 'oude zeer' met name zat bij Omtzigt zelf vanwege Hugo de Jonge en Wobke Hoekstra. Bontebal heeft nog gevraagd of hij terugkwam.
Je hebt gelijk dat er een compleet nieuwe generatie is begonnen. Het zeer wat er rondom de drie heren Pieter, Hugo en Wopke speelt, heeft dat niet vooral te maken met hoe de opvolging en lijsttrekkersverkiezing destijds liep? Schreef Trouw daar iets over? Ik heb weleens begrepen dat er ook onder fractiegenoten en -medewerkers veel onvrede was. Dat betrof de bekende roddelcampagne over huil- en driftbuien.
Plaats reactie