Man en vrouw schiep Hij ze (Uit: Hoe werkt dit forum)

Dodo

Re: Man en vrouw schiep Hij ze (Uit: Hoe werkt dit forum)

Bericht door Dodo »

Ik denk dat je toch te positief naar vroeger kijkt. De mensen hadden toen zeker ook vaak grote financiële zorgen, of gezondheidszorgen. En als je een eigen winkel had, ging die altijd voor. Dan was moeder helemaal niet altijd beschikbaar. De winkel kwam eerst (want broodwinning).
Moeders die moesten meewerken hadden echt geen tijd voor een praatje of een spelletje.

Ik denk wel dat er een flink stuk rust terugkeert in het gezin als er altijd een ouder thuis is. Ik weet van een gezin waar de moeder een half jaar stopte met werken omdat de oudste naar het middelbaar onderwijs ging. Er daalde een rust neer... Maar dat is financieel niet altijd haalbaar, en mensen willen het ook niet meer.
Adagio

Bericht door Adagio »

merel schreef: 05 mar 2025, 19:47
Wim Anker schreef: 05 mar 2025, 16:58
merel schreef: Weet ik. Zelfs mijn oma's hebben altijd gewerkt. Daarom vind ik het ook zo'n onzin conclusie dat werkende vrouwen zorgen voor een toename van de problematiek op school en in de jeugdzorg
Eens. Mijn punt is juist: werkten ze maar wat meer dan was er geen tijd voor allerlei nieuws te horen en te zeggen en dat de hele wereld kond te doen.

En het zou ook wat doen aan personeelstekorten her en der.
Dan zijn we het volkomen met elkaar eens.
yeah, en het forum alleen voor hunters-gatherers, (en lees ik op wikipedia:) there is a wide body of empirical evidence for gendered divisions of labor in foraging societies
merel

Bericht door merel »

Dodo schreef: 06 mar 2025, 10:08 Ik denk dat je toch te positief naar vroeger kijkt. De mensen hadden toen zeker ook vaak grote financiële zorgen, of gezondheidszorgen. En als je een eigen winkel had, ging die altijd voor. Dan was moeder helemaal niet altijd beschikbaar. De winkel kwam eerst (want broodwinning).
Moeders die moesten meewerken hadden echt geen tijd voor een praatje of een spelletje.

Ik denk wel dat er een flink stuk rust terugkeert in het gezin als er altijd een ouder thuis is. Ik weet van een gezin waar de moeder een half jaar stopte met werken omdat de oudste naar het middelbaar onderwijs ging. Er daalde een rust neer... Maar dat is financieel niet altijd haalbaar, en mensen willen het ook niet meer.
Dat denk ik ook. Mijn oma was boerin. De koeien stonden van april tot en met november in een weiland en moesten 2x daags gemolken worden. Die uren waren hun kinderen alleen thuis. Ook toen zij baby waren. De havermout stond op de kachel en kon gegeten worden. Tegen de tijd dat mijn opa en oma terugkwamen van het melken, moesten de oudsten alweer naar school. De rest van de dag werd gevuld met de overige werkzaamheden op de boerderij.

Ik ontken ook zeker niet dat het rustiger is als een van beide ouders thuis is. Alleen is het de vraag of de tijd die vroeger nodig was om te koken en de was te doen door alle technische snufjes nog wel geldt. Ik denk dat veel overgebleven tijd wordt opgevuld met me-time. Ook dat is natuurlijk een keuze, maar wijs dan niet met een vinger naar anderen die een baan hebben. Het valt mij daarnaast op dat de thuisblijfmoeders ook niet vooraan lopen om vrijwilligerswerk te doen. Recent gingen ze met de lagere school schaatsen. Het viel mij op dat de ouders die reden met name ouders waren die een baan hadden. De thuisblijfmoeders die ik hierover sprak gaven ronduit toe dat ze geen zin hadden om een paar uur op een koude ijsbaan door te brengen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 06 mar 2025, 14:22
Dodo schreef: 06 mar 2025, 10:08 Ik denk dat je toch te positief naar vroeger kijkt. De mensen hadden toen zeker ook vaak grote financiële zorgen, of gezondheidszorgen. En als je een eigen winkel had, ging die altijd voor. Dan was moeder helemaal niet altijd beschikbaar. De winkel kwam eerst (want broodwinning).

Dat denk ik ook. Mijn oma was boerin. De koeien stonden van april tot en met november in een weiland en moesten 2x daags gemolken worden. Die uren waren hun kinderen alleen thuis. Ook toen zij baby waren. De havermout stond op de kachel en kon gegeten worden. Tegen de tijd dat mijn opa en oma terugkwamen van het melken, moesten de oudsten alweer naar school. De rest van de dag werd gevuld met de overige werkzaamheden op de boerderij.

Ik ontken ook zeker niet dat het rustiger is als een van beide ouders thuis is. Alleen is het de vraag of de tijd die vroeger nodig was om te koken en de was te doen door alle technische snufjes nog wel geldt. Ik denk dat veel overgebleven tijd wordt opgevuld met me-time. Ook dat is natuurlijk een keuze, maar wijs dan niet met een vinger naar anderen die een baan hebben. Het valt mij daarnaast op dat de thuisblijfmoeders ook niet vooraan lopen om vrijwilligerswerk te doen. Recent gingen ze met de lagere school schaatsen. Het viel mij op dat de ouders die reden met name ouders waren die een baan hadden. De thuisblijfmoeders die ik hierover sprak gaven ronduit toe dat ze geen zin hadden om een paar uur op een koude ijsbaan door te brengen.
Ik denk dat dat voor sommigen zo geldt. Maar ik kan je vertellen dat mijn dagen voller zitten als ooit, als ik niet oppas. Je moet het wel willen zien. Er zijn genoeg ouderen in de kerk die extra hulp nodig hebben. Twee moeders die steeds meer hulp nodig hebben. Dienstbaar zijn in de kerk. Al meerdere vrouwen regelmatig ern luisterend oor kunnen bieden waar ik met werken ( buitenshuis, ondanks de onderwijs vakanties) niet aan toe kwam. Ik kon er zijn voor mijn dochter die extra hulp nodig had.
En ik moet bewust een me time dagje inplannen tegenwoordig. Dat voor mij ook stille tijd met God is.

En tja die hardwerkende boerenmoeder stond wel binnen 5 of 10 minuten bij school om haar zieke kleuter op te halen.
Ik hoefde daar als juf nooit te leuren om extra hulp. Of om een afspraak voor een huisbezoek te maken.
Die kinderen groeiden op op de boerderij. Speelden, leerden en werkten mee.
Zo ook mijn schoonouders. Waarvan de ouders een eigen bakkerij en se ander een eigen slagerij had in de vorige eeuw...
Was alles ideaal. Tuurlijk niet. Maar er was rust, structuur. Er waren heel wat minder echtscheidingen en gedragsproblematiek. Ook zoveel jaar geleden op dat schooltje waar ik begon. Ook in de schippersgezinnen waar ik kwam. Wat overigens al de tijd van ipad, opkomende sociale media was... .
En ja ik heb bewondering hoe strak Merel het georganiseerd krijgt. Maar het is niet reëel te denken dat dat overal zo kan en lukt..... ( voor je denkt dat ik überhaupt tegen werkende moeders ben. :) )
Plaats reactie