Gereformeerde Gemeenten

Panny

Re: Gereformeerde Gemeente

Bericht door Panny »

Ik weet niet meer waar het staat.
Maar Paulus en de andere apostelen hadden toch helemaal geen vast salaris?
Ze waren afhankelijk van mensen die hen onderdak, eten, etc. gaven
Was misschien wel een andere situatie omdat ze veel rondreisden.

Niet dat ik er iets op tegen hebt dat dominees een goed salaris hebben.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

Jo-Ann schreef:
Mannetje schreef:Het is lang terug dat ik in de Ger.Gem. een rouwdienst heb meegemaakt, maar ik meen me ter herinneren dat de kist voorin de kerk stond. Blijkbaar wordt er in verschillende plaatsen verschillend mee omgegaan.
Bij de OGG, waar ik wel twee begrafenissen heb meegemaakt de afgelopen jaren, stond de kist zeker niet in de kerk.
En bij de GGiN weer wel. Verschillend per plaats/gemeente blijkbaar.
Ach, waar maken we ons druk om, wat mij betreft zijn dit randzaken.
In de GGiN van Kruiningen komt er geen kist in de kerk...
Mara

Bericht door Mara »

Panny schreef:Ik weet niet meer waar het staat.

Niet dat ik er iets op tegen hebt dat dominees een goed salaris hebben.
In de Visie stond een tijdje geleden een interview met iemand, die geheel leefde van giften.
Hij kwam nooit tekort!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Panny schreef:Ik weet niet meer waar het staat.
Paulus werkte zelfs nog als tentenmaker.
Vroeger als een predikant in een kleine plaats stond deed hij soms ook nog ander werk.
Waarschijnlijk omdat hij zich geroepen voelde tot de kleine gemeente(n) hoewel ze niet genoeg geld hadden
hem totaal te onderhouden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
freek

Bericht door freek »

helma schreef:Wat mij betreft is er een standaard traktement.
Zodat er geen verleiding is om een menselijke beslissing te nemen.
En dan wel per kind een bepaald bedrag omhoog ofzo. Een predikant zonder kinderen hoeft minder te krijgen dan een predikant met een groot gezin.

Maar ja...dat is mijn mening :huhu
Ik vind het echt niet te begrijpen - en niet te rechtvaardigen - dat de Ger. Gem (blijkbaar) geen gestandaardiseerd predikantssalaris kent. In een verband waar alles van bovenaf geregeld en geïnstrueerd wordt, zou dat toch wel het minste moeten zijn waarvoor regels gelden.
Mara

Bericht door Mara »

freek schreef:
En dan wel per kind een bepaald bedrag omhoog ofzo. Een predikant zonder kinderen hoeft minder te krijgen dan een predikant met een groot gezin.

Ik vind het echt niet te begrijpen - en niet te rechtvaardigen - dat de Ger. Gem (blijkbaar) geen gestandaardiseerd predikantssalaris kent. In een verband waar alles van bovenaf geregeld en geïnstrueerd wordt, zou dat toch wel het minste moeten zijn waarvoor regels gelden.
Tja, draai zo'n beslissing maar eens terug.
Oftewel: hoe wordt dan de verdeelsleutel?
Grote gezinnen altijd in een grote pastorie?
Hoeveel mag de auto kosten? Of allemaal dezelfde "dienstauto"? ;)
freek

Bericht door freek »

Mara schreef:
freek schreef:

Tja, draai zo'n beslissing maar eens terug.
Oftewel: hoe wordt dan de verdeelsleutel?
Grote gezinnen altijd in een grote pastorie?
Hoeveel mag de auto kosten? Of allemaal dezelfde "dienstauto"? ;)
Ze kunnen zich laten inspireren door het model dat in hervormde kring geldt - en dan een schepje er bovenop, want in hervormde pastorieën is het vaak armoe troef.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Mannetje schreef:En de vacante gemeenten dan? Die offeren in de grote pot voor predikanten die nooit komen?
In Opheusden wordt wel eens de opmerking gemaakt dat men nu vaker leesdienst heeft dan in de laatste vacante periode. Dus uiteindelijk zal bovenstaand probleem niet zozeer spelen in de meeste gemeenten.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

freek schreef:

Een gestandaardiseerd systeem kan niet, omdat de plaatselijke gemeente autonoom is.
Wel is er een richtlijn opgesteld, waaraan de meeste gemeenten voldoen. Deze richtlijn indiceert het salaris per leeftijdsgroep bij een aantal leden/doopleden (ik dacht 700); per elke extra 100 leden/doopleden komt er een bedrag bij.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GGBeroopingswerk schreef:
Mannetje schreef:En de vacante gemeenten dan? Die offeren in de grote pot voor predikanten die nooit komen?
In Opheusden wordt wel eens de opmerking gemaakt dat men nu vaker leesdienst heeft dan in de laatste vacante periode. Dus uiteindelijk zal bovenstaand probleem niet zozeer spelen in de meeste gemeenten.
Tja, dat kan. Maar er zijn ook gemeentes die "vergeten" worden...
- Niet meer zo actief -
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:

Kinderloosheid is sowieso al een moeilijk en zwaar kruis, omdat het slecht bespreekbaar is.
Dan lijkt het me niet correct om zulke mensen ook nog eens te korten op het salaris.
nee, dat is het omgekeerde. Niet mensen zonder kinderen worden gekort; maar er wordt rekening gehouden met het gezin. Die krijgen meer. (en is kinderloosheid te troosten met extra geld??)

Gister las ik nog het volgende in het boek van ds de Butter over Numeri:
Dat de Levieten hun werk verrichten ten behoeve van het geestelijk welzijn van het volk; brengt met zich mee dat israël voor het levensonderhoud van deze mensen heeft te zorgen. Dat spreekt vanzelf. De voortgang van de dienst der verzoening brengt kosten met zich mee. Zij, die in die dienst werkzaam zijn, moeten met hun gezinnen zonder financiële zorgen kunnen leven. Het is dus niet meer dan billijk dat zij onderhouden worden door het volk.
...
In het Nieuwe Testament komt dit thema weer terug. Paulus met name houdt het de christelijke gemeenten voor, dat zij die in het Woord arbeidden, ook van het Evangelie mogen leven. Dat beginsle zal in de kerk des Heeren gedurig de aandacht moeten houden.
Nu denk ik dat in de ger. Gem de predikanten geen financiële zorgen hebben. Maar ik weet dat dat niet voor alle kerkverbanden geldt. In bepaalde pastorieën is er geen vetpot.
En ik denk dat dit ook inhoudt dat studenten die zich voorbereiden op hun werk als predikant ook zouden moeten onderhouden worden door de gemeentes.
Ook dat is niet in alle kerkverbanden zo; wat voor de gezinnen erg zwaar kan zijn.
Zeker moeders hebben het dan zwaar. Financiële zorgen drukken behoorlijk als je als moeder voor eten en kleding moet zorgen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

helma schreef:(en is kinderloosheid te troosten met extra geld??)
Dat niet. Maar ik zou het ook niet af willen straffen met minder geld.
Daarnaast krijgt men, zoals WimA terecht opmerkt, al kinderbijslag.
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
helma schreef:(en is kinderloosheid te troosten met extra geld??)
Dat niet. Maar ik zou het ook niet af willen straffen met minder geld.
Daarnaast krijgt men, zoals WimA terecht opmerkt, al kinderbijslag.
Maar het gaat me ook even om de andere kant; een kleine gemeente moet ook een predikant kunnen betalen.
Beroep je iemand die 'kinderloos' is of geen gezin meer thuis heeft; dan zou het voor een kleine gemeente minder belastend zijn als zo'n predikant minder traktement nodig heeft.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Tiberius schreef:

Kinderloosheid is sowieso al een moeilijk en zwaar kruis, omdat het slecht bespreekbaar is.
Dan lijkt het me niet correct om zulke mensen ook nog eens te korten op het salaris.
nee, dat is het omgekeerde. Niet mensen zonder kinderen worden gekort; maar er wordt rekening gehouden met het gezin. Die krijgen meer. (en is kinderloosheid te troosten met extra geld??)

Gister las ik nog het volgende in het boek van ds de Butter over Numeri:
Dat de Levieten hun werk verrichten ten behoeve van het geestelijk welzijn van het volk; brengt met zich mee dat israël voor het levensonderhoud van deze mensen heeft te zorgen. Dat spreekt vanzelf. De voortgang van de dienst der verzoening brengt kosten met zich mee. Zij, die in die dienst werkzaam zijn, moeten met hun gezinnen zonder financiële zorgen kunnen leven. Het is dus niet meer dan billijk dat zij onderhouden worden door het volk.
...
In het Nieuwe Testament komt dit thema weer terug. Paulus met name houdt het de christelijke gemeenten voor, dat zij die in het Woord arbeidden, ook van het Evangelie mogen leven. Dat beginsle zal in de kerk des Heeren gedurig de aandacht moeten houden.
Nu denk ik dat in de ger. Gem de predikanten geen financiële zorgen hebben. Maar ik weet dat dat niet voor alle kerkverbanden geldt. In bepaalde pastorieën is er geen vetpot.
En ik denk dat dit ook inhoudt dat studenten die zich voorbereiden op hun werk als predikant ook zouden moeten onderhouden worden door de gemeentes.
Ook dat is niet in alle kerkverbanden zo; wat voor de gezinnen erg zwaar kan zijn.
Zeker moeders hebben het dan zwaar. Financiële zorgen drukken behoorlijk als je als moeder voor eten en kleding moet zorgen.
Dominee kan toch bijverdienen met het schrijven van een boek? ;)
helma

Bericht door helma »

Ook niet iedereen heeft die gave.
De meeste boeken die verschijnen zijn niet van predikanten die geldgebrek hebben denk ik...
Plaats reactie