Artikel 23 in de media

Lilian1975

Re: Artikel 23 in de media

Bericht door Lilian1975 »

VGS, 10 november 2020
Aanleiding
Maandag 9 november werd het wetgevingsoverleg
Burgerschapsopdracht gehouden in de Tweede Kamer. Daarin is een
motie ingediend waarin het kabinet wordt verzocht met spoed een
einde te maken aan verklaringen op reformatorische scholen waarin
de ouders moeten tekenen dat ze homoseksualiteit afwijzen.
Reactie VGS, namens de reformatorische scholen
De reformatorische scholen zien het voluit als hun opdracht en
verantwoordelijkheid om iedere leerling, van welk geslacht of
gerichtheid ook, de aandacht en zorg te geven die hij of zij nodig
heeft en die past bij een sociaal veilig klimaat. Tegelijk zeggen we, op
basis van de Bijbel, dat seksualiteit thuis hoort in een relatie tussen
één man en één vrouw. Deze twee elementen hebben al jaren een
plaats in ons identiteitsprofiel en worden ondersteund door de ouders

van onze leerlingen.
Hieronder lichten we onze reactie toe in drie punten
1. Het reformatorisch onderwijs bereidt leerlingen voor op
participatie in de pluriforme samenleving. Dit onderwijs
geven de scholen o.a. vorm in een thema als Burgerschap,
door leerlingen kennis te laten maken met de samenleving
door ontmoeting en dialoog. Om de leerlingen een goede
basis mee te geven, vinden wij het ook belangrijk dat ze leren
en ontdekken wat God in de Bijbel zegt.
2. Onze reformatorische scholen streven voortdurend naar een
sociaal veilig klimaat voor álle leerlingen. Daarin nemen
we onze verantwoordelijkheid. De kern van een sociaal veilig
klimaat is een zorgvolle en liefdevolle schoolomgeving
creëren waarin iedere leerling zich veilig voelt. Leerlingen
kunnen met al hun vragen en gevoelens terecht binnen de
school. Juist de vertrouwde schoolsetting die aansluit bij de
christelijke waarden en normen die de kinderen thuis
meekrijgen, maakt dat mogelijk. Het is een Bijbelse opdracht
om God lief te hebben boven alles én elkaar lief te hebben.
Daar hoort bij: iedereen is gelijkwaardig. De visie op het
huwelijk en op seksualiteit is ontleend aan de Bijbel, en
maakt onlosmakelijk onderdeel uit van een reformatorische
levenshouding. Voor de school, de ouders en de kerken waar
de leerlingen naartoe gaan, is de Bijbel hét uitgangspunt voor
de inrichting van hun leven, dus ook voor de visie op het
huwelijk en seksualiteit.

3. Als reformatorisch onderwijs realiseren wij ons dat de Bijbelse
visie op huwelijk en seksualiteit niet (meer) gedeeld wordt
door een groot deel van de samenleving. Wij spreken met
respect over de Nederlandse basiswaarden, over de
democratische rechten in ons land en over onze
andersdenkende medemens. Als onderdeel daarvan hebben wij de grondwettelijke vrijheid om de Bijbelse visie te
kunnen blijven onderwijzen en uitdragen.
Oordeel inspectie
Recent heeft de inspectie onder andere bij een aantal
reformatorische scholen een Burgerschapsonderzoek uitgevoerd.
Hierbij is nadrukkelijk binnen de onderzochte scholen aandacht
besteed aan het thema ‘seksuele diversiteit’. De conclusie van de
inspectie is positief. De onderzochte reformatorische scholen dragen
volgens de inspectie de basiswaarden van de samenleving in
voldoende mate uit. De Tweede Kamer is bekend met dit
onderzoeksrapport.

(....)

Duidelijke verklaring. Wel jammer dat Slob hier niet gelijk naar verwezen heeft. De inspectie rapporten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Zo werkt het niet. Ik ben het bijvoorbeeld niet met Vervolgde eens.
Dat is 1 ding. In de 'zaak Staphorst' kreeg ik bv appjes van broeders uit andere kerkverbanden, dat 'jullie het voor ons verpesten' ipv samen 1 lijn trekken en niet meningsverschillen via media etc uit te vechten. Kerkverbanden leken over elkaar heen te buitelen om maar te roepen 'wij doen het beter dan Staphorst' enz.
De christelijke wereld is hopeloos verdeeld en wordt op deze manier alleen verder uit elkaar gespeeld.
Zou dat te maken hebben met de tijd waarin we leven?
We lezen ook zoiets dat het oordeel begint van het huis Gods?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

eilander schreef:Dat is één van de droevigste constateringen die je in deze hectiek doet: dat christenen elkáár gaan afvallen. In plaats van als één man achter de bijbelse boodschap staan, gaan we afstand nemen: nee hoor, wij zijn liefdevol, gelukkig niet zo extreem als die anderen.
Alsof dat overkomt naar onze maatschappij...
Zit in deze vaststelling niet de grote vergissing binnen de gereformeerde gezindte in deze tijd. Het vasthouden aan aantallen, alsof het daarom gaat. Alles wat zegt christelijk te zijn, wordt als christelijk gerekend. Dat er een schijngestalte kan zijn wordt niet meer in aanmerking genomen. Dat er een groot deel slechts in naam christen is, dat blijft buiten beschouwing. Erken eens dat deze delen in wezen niet christelijk zijn.
Dat op één hoop gooien zou eens moeten stoppen. Dan kan zichtbaar gemaakt worden wat christelijk is en wat niet. Zou een hoop verwarring en zogenaamd tegenspreken voorkomen. Het zou zelfs zo maar in kerkelijke verdeeldheid kunnen schelen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Zo werkt het niet. Ik ben het bijvoorbeeld niet met Vervolgde eens.
Dat is 1 ding. In de 'zaak Staphorst' kreeg ik bv appjes van broeders uit andere kerkverbanden, dat 'jullie het voor ons verpesten' ipv samen 1 lijn trekken en niet meningsverschillen via media etc uit te vechten. Kerkverbanden leken over elkaar heen te buitelen om maar te roepen 'wij doen het beter dan Staphorst' enz.
De christelijke wereld is hopeloos verdeeld en wordt op deze manier alleen verder uit elkaar gespeeld.
Zou dat te maken hebben met de tijd waarin we leven?
We lezen ook zoiets dat het oordeel begint van het huis Gods?
Al in de Bijbel lees ik over 10- en 2-stammige rijken. Dus ik denk niet dat dat met de tijd te maken heeft an sich. Maar zorgelijk is het wel.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Vervolgde schreef:
eilander schreef:Dat is één van de droevigste constateringen die je in deze hectiek doet: dat christenen elkáár gaan afvallen. In plaats van als één man achter de bijbelse boodschap staan, gaan we afstand nemen: nee hoor, wij zijn liefdevol, gelukkig niet zo extreem als die anderen.
Zit in deze vaststelling niet de grote vergissing binnen de gereformeerde gezindte in deze tijd. Het vasthouden aan aantallen, alsof het daarom gaat. Alles wat zegt christelijk te zijn, wordt als christelijk gerekend. Dat er een schijngestalte kan zijn wordt niet meer in aanmerking genomen. Dat er een groot deel slechts in naam christen is, dat blijft buiten beschouwing. Erken eens dat deze delen in wezen niet christelijk zijn.
Dat op één hoop gooien zou eens moeten stoppen. Dan kan zichtbaar gemaakt worden wat christelijk is en wat niet. Zou een hoop verwarring en zogenaamd tegenspreken voorkomen. Het zou zelfs zo maar in kerkelijke verdeeldheid kunnen schelen.
Hoe?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Hoe?
Misschien kunnen echte christenen een driedelig zwart pak gaan dragen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jaja. Zo lust ik er nog wel een paar:

Misschien kunnen echte christenen alleen de Statenvertaling lezen en op hele noten zingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:
Jaja. Zo lust ik er nog wel een paar:

Misschien kunnen echte christenen alleen de Statenvertaling lezen en op hele noten zingen.
Of gewoon stoppen met flauwe invullingen en wachten op het antwoord van Vervolgde.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wij hoeven dat niet uit te zoeken. Het ware kristalliseert vanzelf uit. Maar we kunnen er wel zeker van zijn dat dit door een weg van verdrukking zal gaan, waar alles afvalt wat niet uit God is. Daar hoeven we niet om te vragen, maar het werk van God zal eens in de smeltoven komen. Daar zal niemand staande blijven, zelfs degenen die levend zijn gemaakt, indien mogelijk zouden zij verleidt worden en vallen. Maar alleen die blijven in wie God Zijn Eigen werk heeft verheerlijkt. En dat tot de grote verwondering van degenen die door genade uit de smeltkroes komen, die zulle als het zilver gelouterd eruit komen. De vraag is een persoonlijke vraag, geen vraag aan een ander: Zou ik staande blijven? We zullen vallen als het werk van God niet in ons is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Zeeuw schreef:
Vervolgde schreef:
Hoe?
Hoe? Ik ben blij met de stilzwijgende instemming die ik in de antwoord beluister. Het vraagt immers om handvatten om tot deze uitsplitsing te komen en zo zaken meer zuiver te zien.
Gelet op een aantal lopende discussies op het forum heb ik even gewacht met een antwoord.

Dia merkt elders op het forum op dat het forum voor een christen niet langer een veilige plek is. Hij heeft daarin gelijk. Zou ik je vraag op een christelijke wijze naar eer en geweten beantwoorden, dan staat me directe verbanning van het forum te wachten.
Niet omdat mijn antwoord onwaar zou zijn. Ook zou mijn antwoord passen binnen de gedragsregels van het forum. Wel is duidelijk kan mijn opvatting niet past binnen de zgn. "evangelische" kaders, noch binnen die van de christelijke partij van Doe-het-Zelfers. Dat geeft dan zoveel commotie, waardoor een ingrijpen volgt. Denk maar aan de maatschappelijke reactie op de oorspronkelijke uitspraken van minister Slob en het vervolg.

Nu is een verdeeldheid handhaven geen christelijk streven. Daar wil ik danook niet de nadruk opleggen. Wel op deze vraag: zou er geen weg zijn om die partijen weer bij elkaar te brengen? Zeker wel. Dat is de prediking. Helaas kan die geen kracht doen. Reeds onder het beluiteren wordt die op de werkbank van het ‘Doe het Zelf’ gelegd en vakkundig gefileerd in een aantal categorieën van menselijke wijsheid.
En zo is een oplossing voor de verdeeldheid nog ver weg.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je spreekt als een orakel. Kom gewoon met een heldere bijbelse onderbouwing voor de dag en er zal respectvol gereageerd worden. Met dit soort schijn heiligheid kunnen we geen gesprek voeren.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Je reactie staat zo vol van laatdunkendheid en daardoor zo vol van eigendunk en hoogmoed dat ik het banwaardig vind.
C’est la tone....
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Bertiel schreef:Je reactie staat zo vol van laatdunkendheid en daardoor zo vol van eigendunk en hoogmoed dat ik het banwaardig vind.
C’est la tone....
Tegen wie heb je het ?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Vervolgde
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Bertiel schreef:Je reactie staat zo vol van laatdunkendheid en daardoor zo vol van eigendunk en hoogmoed dat ik het banwaardig vind.
C’est la tone....
Zo zie je maar..... De voorspelling van @Vervolgde wordt direct bewaarheid. Oproepen tot een ban omdat hij zegt wat hij vindt.
Niet laatdunkend of hoogmoedig. Maar wel waar.
Plaats reactie