Bekering, vroeger en nu
Re: Bekering, vroeger en nu
Nou nou gelijk een aantal pagina's erbij. Ik had nog veel meer mensen kunnen opnoemen, ds Mallan, ds J. Karens, ds Koster, ds E. venema, vrouw Butijn, vrouw de Lange, ouderling Limburg, vrouw van Dijke, Pothoven, vrouw Oosten enz.
Die waren arm in zichzelf en rijk in Christus. Heel niet om die mensen te bedoelen maar het werk Gods, onderscheiden, ootmoed, Godskennis en zelfkennis. Als ik dat dan lees of zulke mensen spreek (ze zijn er zeker) dat is de taal van mn hart. Dat andere smaakt me niet. Rijk en verrijkt en ze zitten er boven op.
Die waren arm in zichzelf en rijk in Christus. Heel niet om die mensen te bedoelen maar het werk Gods, onderscheiden, ootmoed, Godskennis en zelfkennis. Als ik dat dan lees of zulke mensen spreek (ze zijn er zeker) dat is de taal van mn hart. Dat andere smaakt me niet. Rijk en verrijkt en ze zitten er boven op.
Re: Bekering, vroeger en nu
Het was ook een vraag van de Heere Jesus of er nog geloof op aarde te vinden is wanneer Hij terugkomt. Lukas 18:8Forummer schreef:Er zijn dominees die doen net alsof er tegenwoordig bijna geen kinderen van God meer zijn. Ik vind dat heel erg. Net alsof de Heilige Geest vroeger wel werkte maar nu niet meer.
Re: Bekering, vroeger en nu
Wie dat volk heeft gehoord zal ook het onderscheid wel eens opmerken. Het is een heel groot voorrecht als je er nog eentje op je weg mag ontmoeten, maar tegelijk een grote verantwoordelijkheid. Je mag nog eens wat horen wat de meeste mensen niet meer horen. Wat geeft dat soms een afdruk. Dat is iets waar wij niet naar hebben gezocht, maar die op ons pad zijn gebracht.Rh1990 schreef:Nou nou gelijk een aantal pagina's erbij. Ik had nog veel meer mensen kunnen opnoemen, ds Mallan, ds J. Karens, ds Koster, ds E. venema, vrouw Butijn, vrouw de Lange, ouderling Limburg, vrouw van Dijke, Pothoven, vrouw Oosten enz.
Die waren arm in zichzelf en rijk in Christus. Heel niet om die mensen te bedoelen maar het werk Gods, onderscheiden, ootmoed, Godskennis en zelfkennis. Als ik dat dan lees of zulke mensen spreek (ze zijn er zeker) dat is de taal van mn hart. Dat andere smaakt me niet. Rijk en verrijkt en ze zitten er boven op.
O God, wij mochten met onz' oren,
Weleer van onze vaad'ren horen,
Wat werk Gij in hun dagen wrocht,
Hoe G'oudtijds hen met heil bezocht.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Bekering, vroeger en nu
Dat is zeker erg. Hoe komt dat?Forummer schreef:Er zijn dominees die doen net alsof er tegenwoordig bijna geen kinderen van God meer zijn. Ik vind dat heel erg. Net alsof de Heilige Geest vroeger wel werkte maar nu niet meer.
Wellicht denken ze aan de uitspraak van de Heere, nadat hij sprak over de onrechtvaardige rechter: "Ik zeg u, dat Hij hun haastelijk recht doen zal. Doch de Zoon des mensen, als Hij komt, zal Hij ook geloof vinden op de aarde?"
De Heere heeft gezegd in Matth 21: "Daarom zeg Ik ulieden, dat het Koninkrijk Gods van u zal weggenomen worden, en een volk gegeven dat zijn vruchten voortbrengt."
Of wellicht waarschuwen zij zoals ook Johannes deed: "Gedenk dan waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk bijkomen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert."
-
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Bekering, vroeger en nu
20 mEn zie, Ik ben 26met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. 27Amen.
m Joh. 14:18. verwijsteksten
26 Namelijk met u, Mijn discipelen, en al uw navolgers in Mijn gemeente; en dat naar Mijn Godheid, majesteit, genade en Geest. Zie Matth. 26:11. verwijsteksten
27 Wat dit woord betekent, zie Matth. 6:13. 1 Kor. 14:16. 2 Kor. 1:20, en wordt hier aan het einde van dit Evangelie, alsook van meest al de Schriften des Nieuwen Testaments, bijgevoegd om aan te wijzen de vastigheid en zekerheid van hetgeen in dezelve begrepen is. Zie Joh. 21:24.
m Joh. 14:18. verwijsteksten
26 Namelijk met u, Mijn discipelen, en al uw navolgers in Mijn gemeente; en dat naar Mijn Godheid, majesteit, genade en Geest. Zie Matth. 26:11. verwijsteksten
27 Wat dit woord betekent, zie Matth. 6:13. 1 Kor. 14:16. 2 Kor. 1:20, en wordt hier aan het einde van dit Evangelie, alsook van meest al de Schriften des Nieuwen Testaments, bijgevoegd om aan te wijzen de vastigheid en zekerheid van hetgeen in dezelve begrepen is. Zie Joh. 21:24.
Laatst gewijzigd door Bertiel op 12 nov 2020, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Berichten: 8621
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Bekering, vroeger en nu
Tis een beetje een rommeltje zoBertiel schreef:20 mEn zie, Ik ben 26met ulieden al de dagen tot de voleinding der wereld. 27Amen.
m Joh. 14:18. verwijsteksten
26 Namelijk met u, Mijn discipelen, en al uw navolgers in Mijn gemeente; en dat naar Mijn Godheid, majesteit, genade en Geest. Zie Matth. 26:11. verwijsteksten
27 Wat dit woord betekent, zie Matth. 6:13. 1 Kor. 14:16. 2 Kor. 1:20, en wordt hier aan het einde van dit Evangelie, alsook van meest al de Schriften des Nieuwen Testaments, bijgevoegd om aan te wijzen de vastigheid en zekerheid van hetgeen in dezelve begrepen is. Zie Joh. 21:24.
-
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Bekering, vroeger en nu
zo beter. het forum is niet de meest handige omgeving voor een vakkundige tekstopmaak
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Bekering, vroeger en nu
Dank je wel. Ik denk inderdaad dat we hetzelfde bedoelen. Zoals je in je eerste paar regels hebt beschreven, heeft het bij mij wel een poosje geduurd. Langzaam maar zeker werd ik er door de prediking van overtuigd dat ik weliswaar een refo was, maar toch een goddeloze refo. Door het lezen van vooral Spurgeon werd toen steeds duidelijker dat CHristus een gewillige en passende Zaligmaker was. Toen heb ik nog een tijd rondgelopen met de vraag: Is het wel voor mij? Mag ik het wel aannemen? En op een avond, tijdens het luisteren naar een cassettebandje van een jongerenavond, werden alle Jamaars weggeslagen en kon en hoefde ik alleen maar op Hem te zien. Met de bede: Heere, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.Posthoorn schreef:Ik zou op mijn beurt ook weer aan jou kunnen vragen: wat bedoel je met 'tot je de zekerheid gevoelt dat Hij je aangenomen heeft'.John Galt schreef:Hmmm. Misschien als jij het ook in eigen woorden probeert te zeggen, praten we dezelfde taal. Want zegt Bunyan het nu zoveel anders danG ik? Wat ik, op jouw verzoek, probeerde duidelijk te maken, was wat het concreet inhoudt "de blik op het kruis te werpen". Want dat is mooi in allegorietaal, maar toen het bij mij gebeurde, zag ik geen letterlijk kruis en ik had ook geen letterlijk pak op mijn rug. En dat zal voor iedereen gelden. Het gevoel van bevrijding en blijdschap herken ik wel, hoewel dat zeker in het begin met vrees en beven gepaard ging. Dat was wat ik bedoelde met "het is best eng". Zeker als je je hele jeugd te horen gewaarschuwd bent het je niet zomaar toe te eigenen.
Maar goed, ik zal het in mijn eigen woorden zeggen. En misschien bedoelen we inderdaad hetzelfde, wie zal het zeggen?
Toen ik met mezelf aan een eind kwam en mijzelf waarnam als een totaal óngeschikte zondaar om zalig te worden, dacht ik bij mijzelf: nu kan het alleen nog maar van Gods kant komen. En op dát moment gingen mijn ogen open voor het heil: dat het heil nu helemaal aangebracht was bij God vandaan. God was tevredengesteld door het werk van Christus en kon daarom míj, zondaar, aannemen. Nu hoefde ik alleen maar op Christus te zien, en dan was ik behouden. Tóén wist ik wat geloven was. Ja, dat ging zeker gepaard met 'vrezen en beven': was het zó eenvoudig? Ja, zo eenvoudig was het. Dat ik daarna meteen weer in het donker kwam, is een andere zaak, daar ga ik niet over uitweiden.
Maar wat voor mij essentieel is, is dit: dat ik zelf mijn ogen nooit had kunnen openen voor het heil, dat moest Gód doen. En dát zien, is het zien des geloofs. Dat is het 'komen van de zondaar'. "Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij." "En dit is de wil Desgenen, Die Mij gezonden heeft, dat een iegelijk, die den Zoon aanschouwt, en in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage."
En die liefde @Erasmiaan, daar groei je in, toch? In het natuurlijke leven gaat het ook zo: Toen ik net een paar dagen verkering had met mijn latere vrouw, vond ik het nog best spannend allemaal. Nu na ruim 20 jaar huwelijk ben ik niet meer zo bang dat ze bij me weggaat als ik iets enorm fout doe. Zoiets. En sorry dat ik het allemaal niet zo mooi kan zeggen in gepolijste kerktaal. Maar ik heb gelukkig geleerd dat zowel een lijster als een ekster tot Gods eer zingt.
Who is John Galt? 

-
- Berichten: 5724
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Bekering, vroeger en nu
mooi John Galt, bemoedigend! zoek de Heere en leef
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Re: Bekering, vroeger en nu
Wat vind je van de klacht van Elia dan in 1 koningen 18? Of Jeremia in zijn tijd?Forummer schreef:Er zijn dominees die doen net alsof er tegenwoordig bijna geen kinderen van God meer zijn. Ik vind dat heel erg. Net alsof de Heilige Geest vroeger wel werkte maar nu niet meer.
Re: Bekering, vroeger en nu
@posthoorn en @john galt,
Mooi om dit te delen. Ook mooi de herkenning.
Mooi om dit te delen. Ook mooi de herkenning.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Bekering, vroeger en nu
Ik denk dat we de tijd van Elia en Jeremia niet kunnen vergelijken met nu.Framboos schreef:Wat vind je van de klacht van Elia dan in 1 koningen 18? Of Jeremia in zijn tijd?Forummer schreef:Er zijn dominees die doen net alsof er tegenwoordig bijna geen kinderen van God meer zijn. Ik vind dat heel erg. Net alsof de Heilige Geest vroeger wel werkte maar nu niet meer.
Elia mocht trouwens tot zijn verrassing horen dat er nog veel meer waren die God trouw bleven. Oftewel zijn klacht was eigenlijk niet terecht. Beschamend eigenlijk, niet?
Wij moeten ons niet focussen op de klachten in Gods Woord. Het kan wél tot troost zijn dat je niet de enige bent die er wel eens doorheen zit en God zo weinig ervaart. Maar dan toch te mogen vertrouwen, het hangt gelukkig niet van onze ervaringen af.
Heb wel eens een predikant horen zeggen: geloven is niet alleen op God vertrouwen als je Hem ervaart in je leven. Geloven is juist op God vertrouwen als je Hem níet ervaart in je leven.
En deze God, werkt ook nu nog. Zeker weten. Wij mogen daar niet eens aan twijfelen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Re: Bekering, vroeger en nu
Dank voor je openhartigheid. Maar ik vraag me toch echt in den gemoede af óf wij wel hetzelfde bedoelen.John Galt schreef:Dank je wel. Ik denk inderdaad dat we hetzelfde bedoelen. Zoals je in je eerste paar regels hebt beschreven, heeft het bij mij wel een poosje geduurd. Langzaam maar zeker werd ik er door de prediking van overtuigd dat ik weliswaar een refo was, maar toch een goddeloze refo. Door het lezen van vooral Spurgeon werd toen steeds duidelijker dat CHristus een gewillige en passende Zaligmaker was. Toen heb ik nog een tijd rondgelopen met de vraag: Is het wel voor mij? Mag ik het wel aannemen? En op een avond, tijdens het luisteren naar een cassettebandje van een jongerenavond, werden alle Jamaars weggeslagen en kon en hoefde ik alleen maar op Hem te zien. Met de bede: Heere, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp.
En die liefde @Erasmiaan, daar groei je in, toch? In het natuurlijke leven gaat het ook zo: Toen ik net een paar dagen verkering had met mijn latere vrouw, vond ik het nog best spannend allemaal. Nu na ruim 20 jaar huwelijk ben ik niet meer zo bang dat ze bij me weggaat als ik iets enorm fout doe. Zoiets. En sorry dat ik het allemaal niet zo mooi kan zeggen in gepolijste kerktaal. Maar ik heb gelukkig geleerd dat zowel een lijster als een ekster tot Gods eer zingt.
Gelukkig is onze staat niet afhankelijk van het oordeel van mensen. Maar laten we nauw toezien.
Re: Bekering, vroeger en nu
Ja echt heel fijn om dit te lezen.Forummer schreef:@posthoorn en @john galt,
Mooi om dit te delen. Ook mooi de herkenning.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?