Moderne uitingen in reformatorische bladen

Jantje
Verbannen

Re: Moderne uitingen in reformatorische bladen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef: Wat is je punt dan eigenlijk? Want ik begrijp uit je vorige reactie dat je de tv niet aanprijst. Dus waarom begrijp je dan niet dat ik hem afwijs?
Dat het een middelmatige zaak is , die geen discussie over een foto waard is.
Maar als ontspanning vind ik dan zo'n discussie wel weer leuk . :jongle

Morgen staat er misschien een foto in het RD van een veel te dure auto o.i.d. Dan zou ik meer moeite met de foto hebben.
Ethisch gezien vind ik het hebben van een tv bezwaarlijker dan het bezitten van een Audi A8. Als je daarnaast dan, om op een ander draadje terug te komen, niet maar € 0,50 in het collectezakje gooit, is daar niet heel veel bijzonders aan. Wel vind ik daarbij dat in het oog gehouden moet worden dat alle materiële zaken niet de boventoon moeten gaan voeren. Iemand kan een heel aanhankelijk leven met de Heere hebben, maar toch in een mooie auto rijden. Dat is niet perse zondig, denk ik.

Ik haast me er bij te zeggen dat het materialistisch leven in onze gezindte de afgelopen jaren ook steeds meer is binnengeslopen. Maar de oorzaak daarvan, en dan is het kringetje toch weer rond, zijn alle modehypes in de digitale wereld...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Het is dat je geen persoonlijke vragen hier mag stellen.
Mag dat niet? Ik zie het regelmatig gebeuren.
Op de vorige bladzijde zijn er al sowieso 2 aan mij gesteld. :jongle
Waarom zou dat niet mogen? Als je geen antwoord wil geven, doe je dat gewoon niet. ;)
Zeeuw schreef:'Ik heb en wil geen tv, omdat ik te vaak zie dat deze een gezinsgebeuren domineert.
De huidige generatie kijkt minder tv dan wij vroeger (probeerden).
Let wel, toen ik jong was werd er o.m. vanaf de kansel gewaarschuwd tegen een tv en bioscoop.
En het merendeel van de kinderen groeiden op zonder tv in huis.
Maar nu hebben predikanten (niet alle) zelf een tv in huis!
We hadden een paar jaar geleden een predikant die meldde dat hij samen met zijn vrouw naar The Passion had gekeken en dat hij dat erg leerzaam vond. (Voor dat er weer gezegd gaat worden dat ik dit verzin of overdrijf, ik heb destijds met Luther gepeebeed, omdat hij me vroeg wie dat was. Ik heb hem toen een link gestuurd van die betreffende preek)
Als je dan met je kinderen naast je zit, raak je in opperste verwarring, dat begrijp je zeker wel.
Laatst gewijzigd door Mara op 05 feb 2019, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
We hadden een paar jaar geleden een predikant die meldde dat hij samen met zijn vrouw naar T.P. had gekeken en dat hij dat erg leerzaam vond. (Voor dat er weer gezegd gaat worden dat ik dit verzin of overdrijf, ik heb destijds met Luther gepeebeed, omdat hij me vroeg wie dat was. Ik heb hem toen een link gestuurd van die betreffende preek)
Als je dan met je kinderen naast je zit, raak je in opperste verwarring, dat begrijp je zeker wel.
Waarom die afkorting? Ik zit nu alleen maar te puzzelen wat TP voor gruwelijks is. En wie googlet op the Passion (wat het dus zou kunnen zijn), gaat echt niet als eerste op refoforum kijken.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:[…….Voor dat er weer gezegd gaat worden dat ik dit verzin of overdrijf, ik heb destijds met Luther gepeebeed, omdat hij me vroeg wie dat was. Ik heb hem toen een link gestuurd van die betreffende preek)
Klopt dit @Luther? En waarom wilde jij weten wie het was? Heb je een bekeuring gestuurd of zo?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Misschien dat een of andere wat oudere man of vrouw het nog weet...
Het was de eerste jaren 'not done' om een foto in het RD te plaatsen waarop een vrouw stond afgebeeld, dragende een broek.
We zijn (ik denk de meeste toch) aan gewend geraakt. Is gewenning goed?
Het veroorzaakt in veel gevallen een steeds ruimer geweten en je mag ineens veel meer, en het voordeel is dat je geweten et niets meer tegen heeft. De volgende vraag is ook belangrijk: Is een sprekend geweten alleen maar lastigs of... luisteren we er gewoon naar als het ons uitkomt.
Ik herinner me de eerste GROTE DOORBRAAK... het betrof een prinses van Oranje-Nassau… er moest vanzelf wel een kleine verklaring bij.
Maar ja, het is vergeten, zo het lijkt.
We mogen nu veel meer en we zijn veel vrijer, en dat moet dus wel een heel verschil maken in de factor geluk! Er moeten nu wel enorm veel gelukkige mensen zijn. Want zeg nu eens, waar kunnen we nu niet meer mee schipperen? Die vaste zaken van vroeger bonden je maar als een gevangene!

Zo zit ik dan maar wat te mijmeren. Ik geloof dat niet vele mensen meer weet hebben van een vrouwenbroekenarme krant.
Men zou het nu welhaast discriminatie bestempelen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je een predikant die vanaf de kansel The Passion aanbeveelt, nog tot de achterban van Refoforum kunt rekenen. Ik zou er in elk geval ernstig bezwaar tegen aantekenen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:Misschien dat een of andere wat oudere man of vrouw het nog weet...
Het was de eerste jaren 'not done' om een foto in het RD te plaatsen waarop een vrouw stond afgebeeld, dragende een broek.
We zijn (ik denk de meeste toch) aan gewend geraakt. Is gewenning goed?
Het veroorzaakt in veel gevallen een steeds ruimer geweten en je mag ineens veel meer, en het voordeel is dat je geweten et niets meer tegen heeft. De volgende vraag is ook belangrijk: Is een sprekend geweten alleen maar lastigs of... luisteren we er gewoon naar als het ons uitkomt.
Ik herinner me de eerste GROTE DOORBRAAK... het betrof een prinses van Oranje-Nassau… er moest vanzelf wel een kleine verklaring bij.
Maar ja, het is vergeten, zo het lijkt.
We mogen nu veel meer en we zijn veel vrijer, en dat moet dus wel een heel verschil maken in de factor geluk! Er moeten nu wel enorm veel gelukkige mensen zijn. Want zeg nu eens, waar kunnen we nu niet meer mee schipperen? Die vaste zaken van vroeger bonden je maar als een gevangene!

Zo zit ik dan maar wat te mijmeren. Ik geloof dat niet vele mensen meer weet hebben van een vrouwenbroekenarme krant.
Men zou het nu welhaast discriminatie bestempelen...
Tja. Moet een krant een weergave zijn van de werkelijkheid of van hoe wij/sommigen zouden wensen dat die werkelijkheid eruit zou zien?
Het RD had ooit allemaal krampachtig afgeknipte foto's, waarbij dames zo rond de taille werden gehalveerd in lengte. Dat is raar als het om een minister in broekpak gaat. Het is gewoon een weergave van de werkelijkheid, en ik zie niet in hoe mensen over hun toeren zouden kunnen raken als een broekdragende minister in broek wordt weergegeven. Anderzijds werd die lijn ook gehanteerd bij foto's in de schoolkrant op de reformatorische middelbare school toen ik leerling was: broeken afknippen, tenzij het overduidelijk is dat het om een sportactiviteit gaat. Maar goed, in de schoolkrant presenteerde de school zich ook naar buiten, en dan is het wel prettig om te laten zien dat de eigen regels min of meer gehandhaafd worden. Bij een minister kun je iets dergelijks niet zeggen.
En wat die TV betreft: bij een eigen in scene gezette foto zou ik 'm maar weggelaten hebben.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat 'in eigen scene zetten' is nou juist ook het geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

eilander schreef:Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je een predikant die vanaf de kansel The Passion aanbeveelt, nog tot de achterban van Refoforum kunt rekenen. Ik zou er in elk geval ernstig bezwaar tegen aantekenen.
Ik ben al aan het zoeken.
Stuitte o.m. ook op deze posting:

Ik maakte onlangs mee dat een dominee tijdens een belijdenisdienst in de CGK zei tegen een jongere, vlak voor hij zijn ja-woord zou geven ''nu sta je hier nu als Ajax-fan als Feyenoord net kampioen geworden is''. Op dat moment was Feyenoord echt hooguit een kwartier geleden kampioen geworden. Conclusie: de dominee heeft: (1) of zelf onder de dienst gekeken wat er op de voetbalvelden gebeurd is of (2) iemand heeft het hem onder de dienst verteld. Een andere mogelijkheid zie ik niet. Vervolgens vond hij het blijkbaar ook nodig om dit tijdens de dienst te zeggen met het gevolg dat je de aandacht van mensen afleidt van God. Ik vond dat ook nogal schokkend.

Kortom: de verscheidenheid is inderdaad groot binnen de CGK.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... on#p741858

Ik postte op 10 september 2015:
We hadden een paar weken geleden zelfs een gastpredikant die zei dat hij met zn vrouw toch maar naar The Passion had gekeken. (vanaf een CGK kansel dus!) en daar niet eens negatief over was.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... n&start=30
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:Dat 'in eigen scene zetten' is nou juist ook het geval.
Denk het niet. Kranten kopen op grote schaal stockfoto's in. Veel goedkoper dan zelf in scène zetten. De foto met tv scheelt ons verhoging van abonnementsgelden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat is hier toch echt niet het geval. De fotograaf is namelijk Sjaak Verboom, en die werkt bij het RD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:
Jantje schreef:Dat 'in eigen scene zetten' is nou juist ook het geval.
Denk het niet. Kranten kopen op grote schaal stockfoto's in. Veel goedkoper dan zelf in scène zetten. De foto met tv scheelt ons verhoging van abonnementsgelden.
Die vlieger gaat hier niet op. De foto's zijn van Sjaak Verboom.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
eilander schreef:Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je een predikant die vanaf de kansel The Passion aanbeveelt, nog tot de achterban van Refoforum kunt rekenen. Ik zou er in elk geval ernstig bezwaar tegen aantekenen.

Ik maakte onlangs mee dat een dominee tijdens een belijdenisdienst in de CGK zei tegen een jongere, vlak voor hij zijn ja-woord zou geven ''nu sta je hier nu als Ajax-fan als Feyenoord net kampioen geworden is''. Op dat moment was Feyenoord echt hooguit een kwartier geleden kampioen geworden. Conclusie: de dominee heeft: (1) of zelf onder de dienst gekeken wat er op de voetbalvelden gebeurd is of (2) iemand heeft het hem onder de dienst verteld. Een andere mogelijkheid zie ik niet. Vervolgens vond hij het blijkbaar ook nodig om dit tijdens de dienst te zeggen met het gevolg dat je de aandacht van mensen afleidt van God. Ik vond dat ook nogal schokkend.

We hadden een paar weken geleden zelfs een gastpredikant die zei dat hij met zn vrouw toch maar naar The Passion had gekeken. (vanaf een CGK kansel dus!) en daar niet eens negatief over was.
Ja, ik hoor ook met enige regelmaat een CGK-predikant die zijn preek begint met een voorbeeld uit een TV-programma of een film. Daar wordt de preek dan opgebouwd. Ik ben dan de eerste 10 minuten druk om helder te krijgen waar het nu eigenlijk over gaat en mis dan meestal de essentie.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Mara schreef:

Het spijt me zeer, maar dit zou ik genoeg vinden om (A) de dominee op te bellen en mijn bezwaren hierover mee te delen, (B) de classis hierover te informeren en (C) mijn lidmaatschap per direct op te vragen. Zo ga je niet om met Gods Woord. Het is gewoon een zuivere vorm van spotternij.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:

Ik had het over de achterban van Refoforum. Reken je deze predikanten daar ook toe?
Plaats reactie