Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Mara

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Mara »

Hendrien schreef: Ik zou ook nooit tanken op zondag, maar in zo'n geval zou ik me echt niet schuldig voelen.
Omdat ik zaterdag al wel gezien had dat er nog maar 2 blokjes op de meter stonden. Maar ik dacht toen, ach, ik tank maandag wel.
Dat doe ik dus nooit meer. Met een halve tank zou ik het wel gehaald hebben
DDD schreef:Dat is alleen maar verstorend in de discussie. Je gebruikt het woord 'huiswerk' overdrachtelijk en stelt dan dat je best op zondag 'huiswerk' mag meekrijgen.
Het is een vrij nieuwe term "dominee gaf ons veel huiswerk mee".
Ja okay, maar wat doe je ermee en hoe serieus neem je dat huiswerk?
Ik houd het maar op overdenking, overpeinzing. Dat is toch iets anders dan huiswerk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dodo

Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door Dodo »

Je hoeft je niet schuldig te voelen als je op een zondag moet tanken wegens noodgeval. Ik kan me wel voorstellen dat je je ongelukkig voelt dat andere mensen je misschien zien en schijnheilig vinden of zo.
Ik heb zelf wel op zondag gewassen als er een had overgegeven in bed. Dat ga ik niet bewaren tot maandag. Maar ik hing de was dan niet buiten...
Verder vond ik het altijd erg lastig, de invulling van de zondag. Er wilde er maar eentje naar zondagschool, dus ze waren de lange middag thuis. We hebben veel lego gebouwd en voorgelezen. Ook wel een badje in de tuin. Geen vriendjes over de vloer.
Bijdrager

Bericht door Bijdrager »

Piet Puk schreef:
Bijdrager schreef:
DDD schreef:
Dodo schreef:Wat ik altijd vreemd vond, was dat medeleerlingen soms op zondag hun huiswerk van godsdienst mochten maken en leren. Dat kon bij ons niet, toen ik jong was, en in mijn eigen gezin wilde ik dat ook niet. Het is huiswerk, ze doen het alleen omdat het moet van school.
Ja. Dat vind ik nou ook. Of zelfs catechisatievragen leren.
Ik krijg zondags vaak huiswerk op. Mag dat wel?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je bedoelt huiswerk vanwege de predicatie?
Moet wel eerlijk bekennen dat ik me zondags nooit onder de predicatie begeef maar gewoon onder het gepredikte Woord. Predicatie staat niet meer in mijn hedendaags vocabulaire.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
liz boer

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
Hendrien schreef: Ik zou ook nooit tanken op zondag, maar in zo'n geval zou ik me echt niet schuldig voelen.
Omdat ik zaterdag al wel gezien had dat er nog maar 2 blokjes op de meter stonden. Maar ik dacht toen, ach, ik tank maandag wel.
Dat doe ik dus nooit meer. Met een halve tank zou ik het wel gehaald hebben
DDD schreef:Dat is alleen maar verstorend in de discussie. Je gebruikt het woord 'huiswerk' overdrachtelijk en stelt dan dat je best op zondag 'huiswerk' mag meekrijgen.
Het is een vrij nieuwe term "dominee gaf ons veel huiswerk mee".
Ja okay, maar wat doe je ermee en hoe serieus neem je dat huiswerk?
Ik houd het maar op overdenking, overpeinzing. Dat is toch iets anders dan huiswerk.
Voor jou misschien, maar ik ken hem uit mijn jeugd, misschien streekgebonden?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Toch fijn dan dat "in noodgevallen" tankstations open zijn!
En eventueel paracetamol halen bij een diensdoende apotheek of open zijnde drogist?

Ik hoor hier weleens over het MOETEN houden aan jullie huisregels voor 18+ jongeren.
Wat verstaan jullie daaronder en wat als ze daar niet naar luisteren of met goede tegenargumenten komen waarop jij niets kan tegenin brengen?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
liz boer

Bericht door liz boer »

@Mannes
Beetje open deur hè...
Dat we alle dagen de Schrift moeten onderzoeken zal iedereen wel beseffen.

Het gaat hier om de vraag of je op zondag met huiswerk bezig mag zijn. Ik probeer aan de hand van deze tekst uit te leggen dat het zeker op zondag legitiem is om bovengenoemd soort huiswerk te doen.
De cathecisatie vragen mochten mijn kinderen wel op zondag leren, ik zou niet weten waarom niet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: En eventueel paracetamol halen bij een diensdoende apotheek of open zijnde drogist?
Nee. Je hoort je EHBO kastje gewoon op orde te hebben.
Zelfs de dierenarts hoef ik niet te betalen, als we op zondag een spoedgeval hebben.
Dat doe ik dan bij het volgende consult of ik rijd de volgende dag even langs.
Orchidee schreef:Wat verstaan jullie daaronder en wat als ze daar niet naar luisteren of met goede tegenargumenten komen waarop jij niets kan tegenin brengen?
Ik houd niet van huisregels voor volwassen kinderen. Als je die dan nog moet gaan instellen, is er in de voorgaande jaren iets fout gegaan.
Als je doelt op laptopgebruik of op FB gaan o.i.d., zou ik daar geen discussie over aangaan.
Ze weten heus wel dat dit tegen jouw principe is. Als het maar geen provocerend gedrag gaat worden, dat zou ik niet pikken.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Iets anders: op zondag vind ik het fijn om ergens te gaan wandelen en dan rustig mijn gedachten te laten gaan. Zowel over de preek als over andere dingen die spelen.
Dan kom je vaak mentaal helemaal tot rust. Ook dat is de zondag.

Maar als ik het zo lees blijven jullie vooral thuis (geen verwijt of vooroordeel o.i.d.), of zijn er meer die het fijn vinden om op zondag een wandeling te maken?
Pas zei ik dat tegen degene die naast me in de kerk zat en ik voelde van de andere kant een verbaasde blik op me af komen.....
Mara

Bericht door Mara »

Delftenaar schreef:Iets anders: op zondag vind ik het fijn om ergens te gaan wandelen en dan rustig mijn gedachten te laten gaan. Zowel over de preek als over andere dingen die spelen.

Maar als ik het zo lees blijven jullie vooral thuis (geen verwijt of vooroordeel o.i.d.), of zijn er meer die het fijn vinden om op zondag een wandeling te maken?
Pas zei ik dat tegen degene die naast me in de kerk zat en ik voelde van de andere kant een verbaasde blik op me af komen.....
Jawel. Vroeger ging men zich dan vertreden. ;)
Zeker met de kinderwagen liep ik of we echt de halve stad door, langs het water, door het park.
Nu doe ik op zondagavond vlak voor het slapengaan nog weleens een rondje.
In mn uppie, heerlijk. Kan ik echt de zondag even overpeinzen.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

liz boer schreef:
@Mannes
Beetje open deur hè...
Dat we alle dagen de Schrift moeten onderzoeken zal iedereen wel beseffen.

Het gaat hier om de vraag of je op zondag met huiswerk bezig mag zijn. Ik probeer aan de hand van deze tekst uit te leggen dat het zeker op zondag legitiem is om bovengenoemd soort huiswerk te doen.
De cathecisatie vragen mochten mijn kinderen wel op zondag leren, ik zou niet weten waarom niet.
Dat zeg ik toch :bobo
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ik probeer meer te benadrukken waarvoor de zondag (naar onze mening) bedoeld is. Dat lijkt me beter dan te vertellen wat er nu op zondag allemaal niet mag.

Vroeger zeiden ze wel: de zondag is een dag die naar Gods Naam genoemd is en aan Zijn dienst gewijd.
Dat eerste mag je al niet meer zeggen zonder allerlei sabbathsdiscussies uit te lokken. En dat tweede wordt grotendeels beperkt tot de kerkgang, ben ik bang.
Het lijkt me nu juist bij uitstek de dag om nu eens een boek te lezen wat gaat over zaken die eeuwigheidswaarde hebben.
DDD

Re: RE: Re: Besteding zondag (uit: Weekdiensten)

Bericht door DDD »

Delftenaar schreef:Iets anders: op zondag vind ik het fijn om ergens te gaan wandelen en dan rustig mijn gedachten te laten gaan. Zowel over de preek als over andere dingen die spelen.

Ik vind de zondag heel geschikt voor een wandeling of fietstocht.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:

ik vindt... ik denk... ik denk anders... ik denk zo... mijn mening... mijns inziens... Tja waar blijven we zo? Onze wil is geen wet, en ons denken is verkeerd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

-DIA- schreef:
DDD schreef:

ik vindt... ik denk... ik denk anders... ik denk zo... mijn mening... mijns inziens... Tja waar blijven we zo? Onze wil is geen wet, en ons denken is verkeerd.
Zelfs ons gebed is van nature niet in staat tot enig goed, ondanks de eis.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mannes schreef:Zelfs ons gebed is van nature niet in staat tot enig goed, ondanks de eis.
Je hebt gelijk, hoor. Ook voor ons gebed is verzoening nodig.
En toch...
"En velen bestraften hem, opdat hij zwijgen zou; maar hij riep zoveel temeer: Gij Zone Davids! ontferm U mijner."
Plaats reactie