Keer terug naar soberheid

Bezorgd

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Bezorgd »

Dodo schreef:Nee nee, want die boodschappen had je thuis ook moeten halen. Die kosten had je sowieso gehad. Dat maakt dat de vakantie zoals je die opschrijft 2400 kost.

Boodschappen zijn op vakantie vaak iets meer. Bij ons wel.
Gaat me ook niet om preciese bedragen, maar om het feit dat het nu eenmaal schreeuwend duur is allemaal.
Zeker voor een gezin. Die dan grotendeels vaak ook nog eenverdiener gezinnen zijn.

En het is wat makkelijk om te zeggen dat je je moet schamen als je dit voor een vakantie uitgeeft. Je wil de kinderen ook wat bieden.
Maar die uitspraak is gelukkig al genuanceerd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

refo schreef:
Bezorgd schreef:

Nu weer inhoudelijk:

Vakantie van 8 personen:
Twee weken een huisje a € 700 / 750: €1500,-
Reis /benzine kosten: €300
Boodschappen: € 600
Eén uitje in vakantie: € 160
Eén etentje in vakantie: € 160
Div extraatje's : € 300

Dit is niet een heel gek plaatje, en dan zit je op de € 3000,-

Natuurlijk zou je een paar posten kunnen schrappen. Maar dan nog ben je wel € 2600 / € 2700 kwijt, zonder gek te doen.
Boodschappen moet je niet meetellen. Die heb je thuis ook.
Hoewel 300 per week wel weer veel is.
Voor 750 euro hebben wij meestal 2 weken een huisje.
Als je een all inclusief vakantie boekt, dan reken je die kosten ook mee in je vakantieprijs vandaar dat ik het even meegenomen heb in het totaal plaatje.
En boodschappen zijn in een vakantie week vaak wat meer.
Een particulier huisje is goedkoper, maar is voor veel gezinnen geen oplossing. Een park is voor kinderen vaak toch leuker.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Vandaar dat wij al een paar jaar niet op vakantie geweest zijn

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
liz boer

Bericht door liz boer »

refo schreef:
Bezorgd schreef:

Nu weer inhoudelijk:

Vakantie van 8 personen:
Twee weken een huisje a € 700 / 750: €1500,-
Reis /benzine kosten: €300
Boodschappen: € 600
Eén uitje in vakantie: € 160
Eén etentje in vakantie: € 160
Div extraatje's : € 300

Dit is niet een heel gek plaatje, en dan zit je op de € 3000,-

Natuurlijk zou je een paar posten kunnen schrappen. Maar dan nog ben je wel € 2600 / € 2700 kwijt, zonder gek te doen.
Boodschappen moet je niet meetellen. Die heb je thuis ook.
Hoewel 300 per week wel weer veel is.
Voor 750 euro hebben wij meestal 2 weken een huisje.
Reiskosten
Van Goes naar Groningen ik reken dan 4 kinderen onder de 12 retour €212.40. Alle 8 boven de twaalf ongeveer €404,00, ik denk dat er dan bij zijn die de reis zelf betalen en dan ga ik er van uit dat je in Nederland blijft, met daluren kaart kom je op € 70,00/ €140,00, met de auto als je een op 10 rijdt op 105 euro.

Vooral met de trein is prijzig als je van het ene puntje van Nederland naar het andere gaat.

Over de grens heen kom je duurder uit denk ik.
Laatst gewijzigd door liz boer op 02 jul 2018, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Orchidee schreef:Vandaar dat wij al een paar jaar niet op vakantie geweest zijnAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk

Heel begrijpelijk.
Het gaat mij er niet om om het allemaal goed te praten. Maar meer om aan te geven wat het voor een gezin allemaal kost.
Niet te betalen.

En dan hebben we het hier over de grotere gezinnen.
Maar het kan binnen refo NL nog veel gekker. Een gemiddeld gezin van 5 a 6 personen, waarvan de ouders twee verdieners zijn, geven veel meer uit dan die € 3000,- voor een vakantie in Italie , Oostenrijk en Zuid Frankrijk.
Alleen al aan de hand van vakantiefoto's op Facebook en Instagram is dat al uit te rekenen....
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

liz boer schreef:
FlyingEagle schreef:
liz boer schreef:
FlyingEagle schreef:Met de opmerking ‘ik zou het nu anders doen’ kan ik niet zoveel. Met de kennis van nu zou had je het verleden heel anders kunnen invullen maar zo werkt dat natuurlijk niet. Op het moment als je trouwt wil je er gewoon een mooie dag van maken, dat mag ook best wat kosten, al hoor ik ook wel eens bedragen langskomen die een beetje erg hoog zijn.
Onze trouwdag heeft ongeveer €8000 gekost bijna 10 jaar geleden, en dan heeft mijn moeder de trouwjurk van mijn vrouw gemaakt.
Waarom kan je er niet zoveel mee?
Ik probeer te leren van het verleden, daarom zou ik nu bepaalde dingen anders doen.
Omdat het niet zo werkt. Ik denk dat er later heel wat getrouwde stellen zullen zeggen dat als ze het over zouden doen dat ze het heel anders zouden doen. Dat is allemaal prima maar op dat moment hebben ze die ervaring niet en willen ze gewoon een mooie bruiloft organiseren.
Wat mij betreft hoeft dat niet heel duur te zijn maar om te zeggen dat je met €3000 uit moet kunnen vind ik echt onzin, zeker als je ook nog eens grote families hebt.
Ik zeg helemaal niet dat het MOET maar dat het zou KUNNEN. Ook met een grote fanilie.
Tjonge zeg schiet toch op. Ik baal er echt van.
Sorry hoor, wilde je niet boos maken
liz boer

Bericht door liz boer »

FlyingEagle schreef: Sorry hoor, wilde je niet boos maken
Ik ben ook helemaal niet boos :paladin :paladin :barbare :insulte :dispute ::lol
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Ik denk dat het wel belangrijk is om de bruiloft niet meer te laten kosten dan het bruidspaar, eventueel met hulp van de ouders, kan betalen. Ik hoor ook wel eens van trouwerijen waar flink voor geleend moet worden. Soms ook omdat er een bepaalde norm is, in het dorp of in de familie, dat er een mate van luxe en overdaad moet zijn. Of per se alle familie in taxi's. Dan worden jonge mensen op kosten gejaagd op een manier die niet verantwoord is.
Dat ben ik met je eens, maar wie geeft nu meer geld uit dan dat hij/zij heeft?
huisman

Bericht door huisman »

Dit uitdragen van “soberheid” lijkt wel het nieuwe farizeïsme. Anderen lasten opleggen.

Vraag en fictief voorbeeld.
Als je door eerlijk werk een jaarinkomen hebt wat rond de €100.000 ligt mag je dan ook maar €700 uitgeven per vakantieweek?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

liz boer schreef: Reiskosten
Van Goes naar Groningen ik reken dan 4 kinderen onder de 12 retour €212.40. Alle 8 boven de twaalf ongeveer €404,00, ik denk dat er dan bij zijn die de reis zelf betalen en dan ga ik er van uit dat je in Nederland blijft, met daluren kaart kom je op € 70,00/ €140,00, met de auto als je een op 10 rijdt op 105 euro.

Vooral met de trein is prijzig als je van het ene puntje van Nederland naar het andere gaat.

Absoluut. Vorig jaar nog met mijn vrouw naar Berlijn geweest met de trein. Dat koste toen ruim € 200 per persoon voor een retourticket (eerste klas).
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:Dit uitdragen van “soberheid” lijkt wel het nieuwe farizeïsme. Anderen lasten opleggen.

Als je door eerlijk werk een jaarinkomen hebt wat rond de €100.000 ligt mag je dan ook maar €700 uitgeven per vakantieweek?

Zal goed bedoeld zijn, maar je hebt echt geen oog voor de verregaande materialisme in onze gezindte.

Veel kinderrijke gezinnen hebben een totaal andere levensstandaard dan de tweeverdieners gezinnen in de gemeente. En ik denk niet dat het zo in de eerste christengemeenten de bedoeling was.

Het goed praten van grote uitgaven door rijkere leden wordt maar al te veel gedaan.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:Dit uitdragen van “soberheid” lijkt wel het nieuwe farizeïsme. Anderen lasten opleggen.

Laat je niet gek maken door mensen die menen een norm te moeten stellen. Met 8% vakantiegeld heb je bij een salaris van een een ton een kleine € 4000 vakantiegeld netto. Dan kun je dus makkelijk € 2000 per vakantieweek uitgeven (uitgaande van 2 weken vakantie).
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Een jaarinkomen van rond de ton.......
Ik rol van de ene verbijstering in de andere in dit topic.... zeker nu het thema 'vakantie' is.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
liz boer schreef: Reiskosten

Absoluut. Vorig jaar nog met mijn vrouw naar Berlijn geweest met de trein. Dat koste toen ruim € 200 per persoon voor een retourticket (eerste klas).
Ik vlieg naar Berlijn voor dik beneden de € 100,- laatste keer €74 met Easyjet. Collega van mij zelfs voor € 23,+

Erg sober dus maar weer niet duurzaam.......het is ingewikkeld geworden :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Ik vlieg naar Berlijn voor dik beneden de € 100,- laatste keer €74 met Easyjet. Collega van mij zelfs voor € 23,+

Erg sober dus maar weer niet duurzaam.......het is ingewikkeld geworden :OO3
Ik kies niet voor het vliegtuig als ik ook makkelijk met de trein kan, en dat inderdaad om duurzaamheidsredenen.
Plaats reactie