DDD, als je niet ziet dat rond artikel 1 van de Remonstranten juist het grootste deel van het debat 'scharnierde', dan weet ik niet goed hoe we verder over de DL kunnen spreken.
Ik ben bang dat in deze discussie vooral een algemeen beeld van de Remonstranten wordt aangehouden, zoiets als "zij leren de vrije wil", en dat we er vanuit gaan dat de DL daar wel op zullen reageren. Je moet inzien hoe subtiel de theologische verschillen waren waarop het in Dordt uiteen is gegaan. Omdat we van remonstrantisme nu een containerbegrip hebben gemaakt dat vooral een versimpelde visie op het geloof inhoudt, ben ik bang dat we veel van de 17e eeuwse remonstranten vandaag voor rechtzinnig zouden houden.
Dat kan natuurlijk je opvatting zijn maar dan is het eerlijker aan te geven dat je het dispuut dat de DL voeren niet mee kunt of wilt maken. Daar zou je niet de enige in zijn, want ik denk dat veel mensen de theologische verschillen nu als "muggenzifterij" zouden bestempelen. Zelf geloof ik dat de DL heel goed hebben gezien dat juist deze schijnbaar kleine verschillen uiteindelijk de hele theologie kunnen bepalen.
Daar moet je nog bij rekenen dat de 'angel' van de Remonstrantie juist ligt in de subtiliteit van de verwoording.
Vergelijk alleen artikel 1 van de remonstranten eens met de eerste weerlegging van de dwalingen uit hoofdstuk 1. De DL willen hiermee direct weerleggen wat artikel 1 leert.
Artikel 1 schreef:Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig[1] te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
[quote="eerste weerlegging der dwalingen, DL]Die leren: Dat de wil Gods van zalig te maken degenen, die zouden geloven en in het geloof en de gehoorzaamheid des geloofs zouden volharden, het ganse en gehele besluit van de verkiezing ter zaligheid is, en dat er niets anders van dit besluit in het Woord Gods is geopenbaard. Want dezen bedriegen de eenvoudigen, en wederspreken klaarlijk de Heilige Schrift, die getuigt dat God niet alleen degenen, die geloven zullen, wil zalig maken, maar dat Hij ook enige bepaalde mensen van eeuwigheid heeft uitverkoren, welke Hij in den tijd, boven anderen, met het geloof in Christus en met volstandigheid zou begiftigen; gelijk geschreven is: Ik heb Uw Naam geopenbaard den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. , Joh. 17:6,. En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. , Hand. 13:48,. En: Hij heeft ons uitverkoren in Hem, vóór de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig zijn, enz. , Ef. 1:4,.[/quote]