Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Een studie is nooit weggegooid geld. Niet voor mensen die (een deel van hun leven) voltijd voor hun kinderen zorgen, en ook niet voor mensen die een andere functie gaan doen, of het nu dominee is of politicus of welke andere roeping ook. Voor predikanten en politici en voor zoveel andere vakken meer, is het mijns inziens juist wel goed als zij enige ervaring hebben in de gewone maatschappij.
Dus jij bepleit hier 'late roepingen'? Oké, dat hoor je ook niet vaak.DDD schreef:Een studie is nooit weggegooid geld. Niet voor mensen die (een deel van hun leven) voltijd voor hun kinderen zorgen, en ook niet voor mensen die een andere functie gaan doen, of het nu dominee is of politicus of welke andere roeping ook. Voor predikanten en politici en voor zoveel andere vakken meer, is het mijns inziens juist wel goed als zij enige ervaring hebben in de gewone maatschappij.
Ik bepleit helemaal geen late roepingen. Ik begrijp ook wel dat het systeem in de GG er voor zorgt dat veel mensen die zich geroepen weten toch van de stap om predikant te worden, afzien. De drempel is gewoon erg hoog. Dat past helemaal bij het plaatje dat de nood hoog moet zijn wil je zoiets gaan doen, maar mijns inziens niet bij de gewone wijze waarop God mensen roept. De resultaten zijn er dan ook naar.JCRyle schreef:Dus jij bepleit hier 'late roepingen'? Oké, dat hoor je ook niet vaak.DDD schreef:Een studie is nooit weggegooid geld. Niet voor mensen die (een deel van hun leven) voltijd voor hun kinderen zorgen, en ook niet voor mensen die een andere functie gaan doen, of het nu dominee is of politicus of welke andere roeping ook. Voor predikanten en politici en voor zoveel andere vakken meer, is het mijns inziens juist wel goed als zij enige ervaring hebben in de gewone maatschappij.
Maar in zijn algemeenheid vind ik het wel goed als voor functies als predikant en bestuurder mensen wat levenservaring hebben buiten de kerk of politiek enzovoort. Een goede mix van jonge enthousiaste mensen en mensen die al wat minder kortzichtig zijn, is voor veel teams het beste. Ik zou niet weten waarom predikanten daar een uitzondering op moeten zijn. Predikanten zijn in het algemeen toch al enigszins wereldvreemd, ook in kerken waarop daar niet op geselecteerd wordt.
Dan heb ik je verkeerd begrepen, mijn excuses. Maar omdat je zei dat een predikant of een politicus enige ervaring nodig zou hebben, voordat ze aan hun nieuwe taak als predikant of politici beginnen. 'Enige ervaring' heb ik dus wat ruimer ingevuld, dan jij. Ik denk dat een mix in het predikantenteam aan te bevelen is, zoals jij zegt. Maar ik zou ook weer niet teveel hechten aan maatschappelijke ervaring.DDD schreef:Ik bepleit helemaal geen late roepingen. Ik begrijp ook wel dat het systeem in de GG er voor zorgt dat veel mensen die zich geroepen weten toch van de stap om predikant te worden, afzien. De drempel is gewoon erg hoog. Dat past helemaal bij het plaatje dat de nood hoog moet zijn wil je zoiets gaan doen, maar mijns inziens niet bij de gewone wijze waarop God mensen roept. De resultaten zijn er dan ook naar.JCRyle schreef:Dus jij bepleit hier 'late roepingen'? Oké, dat hoor je ook niet vaak.DDD schreef:Een studie is nooit weggegooid geld. Niet voor mensen die (een deel van hun leven) voltijd voor hun kinderen zorgen, en ook niet voor mensen die een andere functie gaan doen, of het nu dominee is of politicus of welke andere roeping ook. Voor predikanten en politici en voor zoveel andere vakken meer, is het mijns inziens juist wel goed als zij enige ervaring hebben in de gewone maatschappij.
Maar in zijn algemeenheid vind ik het wel goed als voor functies als predikant en bestuurder mensen wat levenservaring hebben buiten de kerk of politiek enzovoort. Een goede mix van jonge enthousiaste mensen en mensen die al wat minder kortzichtig zijn, is voor veel teams het beste. Ik zou niet weten waarom predikanten daar een uitzondering op moeten zijn. Predikanten zijn in het algemeen toch al enigszins wereldvreemd, ook in kerken waarop daar niet op geselecteerd wordt.
Maar het huidige systeem in de GerGem betekent toch niet dat mensen met een roeping, beter thuis kunnen blijven i.p.v. op te gaan? Dan mag je bij die 'roeping' wel enige kanttekeningen zetten.
En je opmerkingen over 'wereldvreemde' predikanten en 'kortzichtige jonge enthousiaste mannen' laat ik voor jou. Op iedereen is wel wat op of aan te merken. Op jou ook, net zo goed als op mij.
O. Op mij is ook van alles aan te merken. En ik ben ook zeker wereldvreemd. Daar kan geen twijfel over bestaan. Maar dat is een fenomeen dat je in verschillende graden tegenkomt. Het komt bij bouwvakkers relatief minder voor dan bij predikanten, in ieder geval.
En ik was toen ik jong was kortzichtiger dan nu, hoewel slimmer. Dat geldt voor meer mensen, zij het dat er oudere mensen zijn die kortzichtiger zijn dan andere jonge mensen.
En ik was toen ik jong was kortzichtiger dan nu, hoewel slimmer. Dat geldt voor meer mensen, zij het dat er oudere mensen zijn die kortzichtiger zijn dan andere jonge mensen.
-
https://www.rd.nl/kerk-religie/curatori ... -1.1404455
Toch wel bijzonder dat het RD de voornamen vermeldt van 3 van de 4 studenten.
Ironie dat alleen de voornaam van de jongste broeder mist.
Toch wel bijzonder dat het RD de voornamen vermeldt van 3 van de 4 studenten.
Ironie dat alleen de voornaam van de jongste broeder mist.
Ik snap hier niets van. Ik denk dat predikanten de krant beter lezen dan bouwvakkers, en minder domme series op tv kijken.DDD schreef:O. Op mij is ook van alles aan te merken. En ik ben ook zeker wereldvreemd. Daar kan geen twijfel over bestaan. Maar dat is een fenomeen dat je in verschillende graden tegenkomt. Het komt bij bouwvakkers relatief minder voor dan bij predikanten, in ieder geval.
Hopelijk denken ze ook aan de les uit Romeinen 16: "....en ik wil, dat gij wijs zijt in het goede, doch onnozel in het kwade."
Eens over de domme series. Al zou het mijns inziens heel goed zijn als alle studenten van de GG twee maanden dagelijks naar GTST moesten kijken. Maar het krant lezen van dominees valt soms ook tegen hoor. Er zijn er genoeg die zelfs het RD maar beperkt lezen, vrees ik.
Wat een onzinnig idee. Waar zou dat goed voor zijn?DDD schreef:Al zou het mijns inziens heel goed zijn als alle studenten van de GG twee maanden dagelijks naar GTST moesten kijken.
Om te weten wat er door de jeugd (?) bekeken wordt.Klavart schreef:Wat een onzinnig idee. Waar zou dat goed voor zijn?DDD schreef:Al zou het mijns inziens heel goed zijn als alle studenten van de GG twee maanden dagelijks naar GTST moesten kijken.
Maar twee maanden dagelijks.... Ik denk dat één dag dan wel voldoende is, dan weet je alles.
Blijft nog wel staan dat het beter is om onnozel in het kwade te zijn, en dat je wat dit betreft ook vast wel iets op internet erover kunt vinden om te zien wat het inhoudt (als je het persé wil weten).
Exact. Als gergemmer merk ik altijd dat mensen uit een ander kerkverband zich 'ergeren' aan de zelfingenomenheid van gergemmers. Vaak rechthebbende mensen, carrière, uiterlijk, studie, 'want je moet je talenten' gebruiken etc. Zo'n reactie op iemand die arts is en dan ds gaat worden vind ik daarvan een typerend voorbeeld. In mijn woonplaats rijden mensen naar een refo kerk in een stad verderop. Niet omdat ze niet met de leer in mijn plaatselijke gergem eens zijn maar vanwege manier van denken. De stukjes van CSL Janse zijn er een mooi voorbeeld van.eilander schreef:Zo lust ik er nog wel een paar.... Bij de overheid hebben we mensen nodig die God vrezen, bij de politie, in het onderwijs, enzovoorts, enzovoorts. Zou de God Die deze mannen riep tot het predikantsschap, niet weten van de nood binnen de medische wereld?!Hendrien schreef:Zo gaan mijn gedachten ook wel een beetje...JCRyle schreef:Ik begrijp het op zich wel. Als je na gaat dat van de huidge studenten er drie zijn met een medische achtergrond (dokter/onderzoeker). In het werkveld (zeker ook op medisch terrein) is het goed om wijze mannen te hebben met kennis van hun werk, maar ook van de HEERE. En als er dan in een paar jaar tijd drie mannen toegelaten worden tot de opleiding kan dat de wenkbrauwen in beweging brengen. Want juist ook in medisch-etische discussies zijn dergelijke mannen nodig in het werkveld. Het is niet alleen de bedoeling dat wij als christenen leren omgaan met veranderingen op medisch-etisch terrein. Zeker, daar kunnen ze in de rol van predikant veel aan bijdrage. Maar het is net zo belangrijk dat wij in de maatschappij een tegengeluid laten horen. Niet vanaf de zijlijn, maar in de voorlinie. En daar hadden deze drie mannen ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Maar goed dit is één kant van de medaille. Dat besef ik heel goed. Aan de andere kant moeten wij onze hand op de mond doen. Als dit de weg van de HEERE is met deze mannen, dan is het goed! Ook al kan je er bepaalde gedachten bij hebben. En dan geeft je terecht aan dat het net zo goed geldt bij andere studies. Maar goed op bepaalde terreinen zou het wellicht zwaarder kunnen wegen. Maar ik besef tegelijk dat dit menselijk geredeneer is.
Inderdaad onzinnig. Je hoeft je neus toch ook niet in een mesthoop te steken om te weten dat het stinkt?Klavart schreef:Wat een onzinnig idee. Waar zou dat goed voor zijn?DDD schreef:Al zou het mijns inziens heel goed zijn als alle studenten van de GG twee maanden dagelijks naar GTST moesten kijken.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Moeten de GG zorgen voor arbeiders in de wijngaard, of... is er misschien nog een God in de hemel Die Zijn knechten vrijmachtig zendt? Of wegneemt naar het Hem behaagt?DDD schreef:Ik bepleit helemaal geen late roepingen. Ik begrijp ook wel dat het systeem in de GG er voor zorgt dat veel mensen die zich geroepen weten toch van de stap om predikant te worden, afzien. De drempel is gewoon erg hoog. Dat past helemaal bij het plaatje dat de nood hoog moet zijn wil je zoiets gaan doen, maar mijns inziens niet bij de gewone wijze waarop God mensen roept. De resultaten zijn er dan ook naar.JCRyle schreef:Dus jij bepleit hier 'late roepingen'? Oké, dat hoor je ook niet vaak.DDD schreef:Een studie is nooit weggegooid geld. Niet voor mensen die (een deel van hun leven) voltijd voor hun kinderen zorgen, en ook niet voor mensen die een andere functie gaan doen, of het nu dominee is of politicus of welke andere roeping ook. Voor predikanten en politici en voor zoveel andere vakken meer, is het mijns inziens juist wel goed als zij enige ervaring hebben in de gewone maatschappij.
Hier wordt op een heel menselijke manier over een goddelijke roeping gesproken, als zou de mens hierin iets de bedillen hebben. Als God roept wordt de geroepene prediker, al is hij 88 jaar. Wie heeft dan de euvele moed om te zeggen: Die is te oud? Of er zij te weinig predikers? Hoe is ons denken beïnvloed door een moderne geest?
Er waren predikers die enkele uren in de wijngaard werkten (denk aan vroeggestorven mannen als McCheyne) die veel vrucht op hun prediking mochten krijgen. Er waren stokoude predikers die met hun sterven als met de rook verdwenen. De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegen zijn, maar de goddelozen zullen vergaan, en de vijanden des HEEREN zullen verdwijnen, als het kostelijkste der lammeren; met den rook zullen zij verdwijnen. Geen gedachtenis meer.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: RE: Re: Curatorium Gerefomeerde Gemeenten 2017 (discussie)
Soms, als je neus verstopt zit, ruik je het niet.Bona Fide schreef:Inderdaad onzinnig. Je hoeft je neus toch ook niet in een mesthoop te steken om te weten dat het stinkt?Klavart schreef:Wat een onzinnig idee. Waar zou dat goed voor zijn?DDD schreef:Al zou het mijns inziens heel goed zijn als alle studenten van de GG twee maanden dagelijks naar GTST moesten kijken.
Of als je denkt dat het wel meevalt moet je wat dichterbij komen.
Ik pleit niet voor dagelijkse confrontatie; maar het is toch wel eens goed om dichtbij een mestvaalt te komen om te kijken waarom je kinderen daar willen spelen en wat ze zo aantrekkelijk vinden. Zodat je gerichter kan waarschuwen voor de kwalijke dampen die hen vergiftigen.
De poplezing van Jijdaar vind ik daar een goed voorbeeld van. Die zouden alle jongeren én hun opvoeders een keer moeten zien. Met een geopende Bijbel erbij en gevouwen handen.
Het gaat er niet om dat een dominee weet dát het stinkt, maar dat hij weet hóe het stinkt. Mijns inziens is het onbegrip hiervoor precies de illustratie van het probleem van wereldvreemdheid. Wat een ergerlijke zelfingenomenheid om de hoofdstroom van onze cultuur als een mesthoop af te doen en het daarbij te laten. Het heeft met werkelijk christelijke bewogenheid en wijsheid niets van doen, enkel met kortzichtige domheid.Bona Fide schreef:Inderdaad onzinnig. Je hoeft je neus toch ook niet in een mesthoop te steken om te weten dat het stinkt?Klavart schreef:Wat een onzinnig idee. Waar zou dat goed voor zijn?DDD schreef:Al zou het mijns inziens heel goed zijn als alle studenten van de GG twee maanden dagelijks naar GTST moesten kijken.
Mijns inziens natuurlijk.