Verontrustende berichten

DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

Madel schreef:Uw verontrusting betreft vooral ook de afwijkingen in de kerken die niet genoemd zouden mogen worden. Zou u mij expliciet de volgende twee vragen hierover willen beantwoorden?

Kunt u mij een voorbeeld geven van een dwaling.
Kunt u de uiterste consequentie(s) van deze dwaling benoemen voor zowel de zender als toehoorders?

Daarbij ga ik er blindelings vanuit dat uw verontrusting oprecht is en dat de consequentie(s) navenant aan uw zorg zijn.
Waar ik benieuwd naar ben is in welk opzicht en bepaalde dwaling zorg kan dragen voor een bepaalde verontrusting. Door man en paard te noemen hoop ik daar wat meer zicht in te krijgen.

Zelf zie ik ook diverse dwalingen of vermeende dwalingen (vanuit mijn optiek/belevingswereld/waarheid) binnen tal van kerken, maar die dragen niet bij aan een bepaalde verontrusting. Uiteraard zal dat debet zijn aan een bepaald Godsbeeld. Graag zie ik een nadere toelichting tegemoet mbt een dwaling en de uiterste consequentie(s) hiervan.
En Dia: kun je hier antw. op geven? Dit mislukte eerder, zei je, omdat de telefoon ging. Graag hoor ik het alsnog.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Curatorium »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef:
Maar laten we dan ook opmerken dat er een groep binnen de Gereformeerde Gemeenten is die wat anders wil horen. Die (blijkbaar) ook ds. Kersten en de andere voorvaders van onze gemeenten anders zijn gaan lezen (zo ze nog met aandacht gelezen worden).
Ik was wel blij dat deze week ds. Lamain en de laatste tijd ds. Kersten nog weer aan bod komen in De Saambinder. Die stukjes zou ik echt aan willen bevelen om te weten wat de behoudende flank bedoelt. Niet het tegengaan van alles wat nieuw is op zich, maar dit: Beproeft de geesten of ze uit God zijn. Gedenkt aan hetgeen Hij heeft verricht. Aan Zijn doorluchte wonderdaden... en... wilt ook zijn straffen gadeslaan. Merkt op!
Zet alsjeblieft niet ds Verschuure op 1 lijn met ds Kersten, want wat ds Verschuure zegt, heeft ds Kersten NOOIT gezegd.
Dat kan kloppen.. Ik doe dat ook niet. Wel dat ds. Verschuure gelukkig wel recht in de leer is.
Ondanks dat hij totaal andere dingen zegt over de doop dan onze 3FvE, de (nadere) reformatoren enz.?
Ik heb jou wel eens horen verzuchten dat de oude schrijvers veel meer licht hadden dan de huidige predikanten.
Hou het dan aub bij de doopleer van onze oudvaders en neem de stellingen van ds Verschuure over de doop niet over.
Dit lijkt me een bewijs dat ds. Verschuure juist niet recht in de reformatorische leer is. Staat het gehele artikel online op de site van het RD?
Jammer dat het in dit topic inmiddels al weer over andere zaken moet gaan.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Panny »

Ik kan het artikel helaas niet online vinden.
En de krant is ook al weggegooid.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Auto »

Panny schreef:Ik kan het artikel helaas niet online vinden.
En de krant is ook al weggegooid.
Dit artikel
Als je nog jong bent… Artikelen van en voor jongeren in de eindtijd, J. M. van Wijk (red.); uitg. Gebr. Koster, Barneveld, 2016; ISBN 978 90 555 1851 7; 181 blz.; € 19,90.

tekst Sandor van Leeuwen beeld Fotolia
Met een potje voetbal is niks mis, aldus ds. A.C. Uitslag, christelijk geformeerd predikant te Urk. Maar „doe het met mate, doe het ontspannend, doe het zonder druk, laat het vooral leuk blijven.”

Voetbal is een van de vele onderwerpen die aan bod komen in het boek ”Als je nog jong bent…”. Het boek bestaat voor een groot deel uit interviews en artikelen die grotendeels door jongeren zijn geschreven. Voetbal wordt besproken interviewvorm; de ideeën over een duizendjarig rijk worden als beschouwend artikel gepresenteerd. Die afwisseling in vorm is een voordeel van zo’n verzamelbundel.

Een ander voordeel is dat er zo veel verschillende onderwerpen kunnen worden behandeld. In het boek worden naast de genoemde onderwerpen ook de heilige doop, belijdenis doen, het verschil in talenten, popmuziek en apologetiek besproken.

Dat voordeel is echter tegelijkertijd een nadeel: het verband tussen sommige artikelen is niet helemaal duidelijk. Een artikel over abortus wordt bijvoorbeeld geflankeerd door een interview over christen-zijn op het werk en een bijdrage over lesgeven.

Indrukwekkend is het verslag van het sterven van Annemarie van den Bosch, die in haar tienerjaren overleed. „Toen de dominee afscheid van haar nam, gaf ze hem een krachtige handdruk en zei: „Tot ziens, tot boven!””

Duidelijk is het artikel van godsdienstdocent Bart Bolier. Na een beschrijving van de geschiedenis van popmuziek eindigt hij zijn bijdrage met een appel: „Wie de Heere liefheeft, gaat ook zoeken naar muziek die Hem eert op een wijze die bij Hem past en overeenkomstig Gods Woord is.”

Van een heel andere orde is een interview met een aantal kerkelijke jongeren uit Zuid-Afrika. „In elke katkisasieles bespreek ons nie noodwendig die vrae van ”Hellenbroek”, maar ook doen ons ’n preek bespreking.”

Die verscheidenheid maakt het lastig een oordeel over het hele boek te geven. Een aandachtspunt is in de waarschuwende toon van veel artikelen. Voorbeelden zijn de bijdragen van ds. A. van Voorden en B. J. van Boven, die een- en andermaal wijzen op ”de moderne media”. Daardoor blijft het allesdoordringende karakter van de zonde –alles wat Gods plaats wil innemen– buiten beeld.

Nog een punt: bij het interview over de doop met ds. A. Verschuure (Gereformeerde Gemeenten) zijn serieuze vraagtekens te zetten. „De doop is niet tot versterking van het kind dat gedoopt wordt. Het is alleen tot versterking van Gods kinderen”, aldus de predikant. Om die reden mogen kinderen en jongeren dan ook niet pleiten op de doop. In plaats daarvan zij moeten zij „bedelen”, want de „beloften bij de Doop gelden alleen Gods kinderen.”

Niet iedereen in de gereformeerde traditie dacht daar zo over. Calvijn schrijft wat anders, namelijk dat God „kleine kinderen niet verstoken houdt van de hoop op Zijn barmhartigheid, maar hen daar juist van verzekert.” En klinken er ook binnen de Gereformeerde Gemeenten geen andere geluiden? Ds. J. van Haaren schreef: „Doch bij de doop word je als het ware uitgehaald, en bij je naam genoemd: Jan, jij wordt ondergedompeld in de naam van een drie-enig God. Als jij verloren gaat, is het je eigen schuld. Want Ik zweer je, er is zelfs voor jou genade: je kunt een kind van Mij worden; je kunt genade krijgen.” Het is jammer dat die waarde van de doop in het interview wordt versmald tot „een grote verantwoordelijkheid” voor de jongeren – en niet meer dan dat.

De bundel ”Als je nog jong bent…” geeft een dubbel gevoel: aan de ene kant is het goed die besproken thema’s te behandelen, anderzijds overheersen hier en daar waarschuwende woorden.

© Reformatorisch Dagblad | Pagina 16 | 15 juni 2016
-DIA-
Berichten: 32821
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

DGG schreef:
DGG schreef:Aan Dia,
Ik begrijp uw verontrusting. Toch, als ik altijd dingen lees, bijvoorbeeld van jubilerende dominees, of wat één schreef over de gezangen 'Hoofd omhoog, het hart naar Boven', dan zeggen die dominees altijd dat God doorgaat met Zijn kerk vergaderende werk, dwars door alles heen en dat er verwachting is (Psalm 72). Wat ons het zwaarst moet wegen is onze eigen hart.

Verder reageert u zeer geërgerd op de reactie van één met het gedeelte uit Tessalonicenssen en de gezangen. Dit zou ongefundeerd zijn, schrijft u en bedoelt zijn 'om u aan te vallen'. Welnu, het is niet ongefundeerd, of wilt u beweren dat de Bijbel een ongefundeerd boek is?

Samengevat: we mogen ongerust zijn over de verontrustende berichten, betreffende leegloop van kerken, secularisatie (ook binnen onze gezindte), dwalingen van charismatische bewegingen (Jij daar!, Hart Cry, en niet in de laatste plaats de EO-jongerendag), beleid van kabinet m.b.t. zondagsrust, vrijheid van meningsuiting, et cetera, maar toch: we moeten niet moedeloos worden, want de HEERE zál doorgaan met Zijn werk zolang de zon en de maan er zullen zijn! Die belofte geldt ook nu nog!
Graag verzoek ik u, om ondanks dat u zegt dat we u niet moeten geloven, tóch een antwoord te geven op de eerdere gestelde vragen, die mislukten omdat u telefoneerde, en ook op mijn reactie.

Verder wil ik vragen of u wat meer hedendaagse bewoordingen wil gebruiken en wat minder ouderwetse termen wil gebruiken, want dat leest wat makkelijker.
Dia: kun je hier antwoord op geven?
Sorry, het is laat, ik zag het niet eerder. Mijn excuses.
Ik weet even niet wat er bedoelt wordt. Misschien maandag, b.l.e.w. Ik kan me niet voorstellen welke ergernis ik had uitgesproken of geschreven op een reactie over Thessalonicenzen. Ik lees onder een gezang, waar niets tegen in te brengen, en op zich ben ik niet tegen gezangen. Wel om die in de eredienst in te voeren. Ik weet ook dit: Het loopt, met eerbied gezegd, God niet uit de hand. En wat u opmerkt is waar. Maar het is wel zo, dat we moeten opmerken, en dan hoeven niet ver van huis te gaan, dat we de rijke genade waarvan ik in mijn jonge dagen nog zo van hoorde, om dan de zien dat velen weg-geraapt zijn. De plaatsen worden wel aangevuld, maar dam is toch vaak wat ook in de 19e eeuw al werd opgemerkt: God haalt zijn beste huisraad in, en wat overblijft is min. Nu goed verstaan. Want Gods werk is nooit min, maar u begrijpt het toch hopelijk wel? Ook in de Bijbel zijn er tijden geweest dan men moest klagen: Waar mag de genade des ouden tijds wezen? Nee, God veranderd niet, wat veranderd dat is wel de mens, die meer en meer wordt losgelaten, als we zo rond ons heen zien. Voor de rest, ik weet niet precies waar u op doelde, dan vraagt u DV maandag maar.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16767
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:op zich ben ik niet tegen gezangen. Wel om die in de eredienst in te voeren.
Want?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:op zich ben ik niet tegen gezangen. Wel om die in de eredienst in te voeren.
Want?
:bobo
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Ook in de Bijbel zijn er tijden geweest dan men moest klagen: Waar mag de genade des ouden tijds wezen? Nee, God veranderd niet, wat veranderd dat is wel de mens, die meer en meer wordt losgelaten, als we zo rond ons heen zien.
Welvaart, rijkdom, carriere, vrijheid... is meestal niet goed voor de kerk. We kunnen geen twee heren dienen (God en de mammon). Als we schatten verzamelen op aarde zal daar ook ons hart zijn.

Ik ken een verhaal van een predikant uit oost Duitsland.
Toen oost Duitsland bij de Sovjet Unie hoorde ging het slecht met de economie, er was armoede, de christenen hadden het zwaar maar de kerken zaten wel vol. De mensen hadden honger naar God en naar Zijn Woord. De christenen evangeliseerden veel en de kerk groeide.
Totdat de Muur viel en de mensen naar het Westen konden.
Een predikant in Oost Berlijn had diezelfde avond een dankdienst georganiseerd.
Maar wat bleek: die avond was de kerk bijna helemaal leeg.
De mensen waren aan het winkelen in West Berlijn, zaten in de bioscoop, in de kroeg, of allerlei ander vertier.
En daarna is het alleen nog maar sneller bergafwaarts gegaan met de kerk in het vrije rijke westen.

Als je naar het rijke moderne westen kijkt gaat lijkt het niet goed te gaan met de kerk.
Maar op andere delen van de wereld groeit de kerk. Ook al zijn er vaak veel moeilijkheden als armoede, vervolging, etc.
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Leerling »

Goed punt hoor Panny! God staat voor Zijn eigen werk en kerk in.
Alleen dat het hier met de kerk slecht gaat is onze schuld en niet die van God.
Wij leven niet uit de Fontein van levenswater. En dat is de reden waarom er zoveel onrust en rumoer in de kerk en in het geestelijke leven is. Christus wordt er niet in gevonden. Zoveel dode rechtzinnigheid en vormendienst in de kerk. Het uiterlijke. Daarom ga ik steeds meer de puriteinen en schotten waarderen; alles in en uit Christus.
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:Alles op zijn tijd he? Wat is er beter dan het hart naar Boven? Ik zou niets beters weten.
En wat me nuttig lijkt, is het verontrustende niet wegwerken door er bewust wat anders tegenover te zetten.
Dat andere is er ook wel, maar dat is hier off-topic.

Ik geloof dat ik hier wordt beschouwd, als het een beetje objectief lees (in hoeverre kun je dat zelf!) somber
en pessimistisch (zacht gezegd) en dat men hier niet graag de toch echt wel dreigende oordelen hoort.

Ook de afwijkingen in de kerken schijnen niet benoemd te mogen worden, op zich ook wel een verontrustende
zaak is. Althans dat lijkt mij, daarom roep ik ook op, om niet wat te roepen wat ongefundeerd is.

Daarmee worden (ik spreek het nu zwaar uit, dat weet ik) mensenlevens gedrukt, geteisterd en veracht.
Om mezelf erbuiten te laten wens ik daar verder niet op in te gaan, maar het lijkt me wel wenselijk
dat zaken in alle eerlijkheid gefundeerd benoemd mogen worden, zonder ongefundeerde verdachtmakingen
naar bepaalde personen.
Dit was u eerste reactie op het stukje over Thessalonicensen. Hieruit veronderstelde ik dat u dit een ongefundeerd stukje vond. Maar mijn vraag dáárop is weer wat u hier nu mee bedoelt. Gods woord is toch niet ongefundeerd?

Verder zou ik graag ook willen weten wat u nu van het stukje van ds. Verschuure vindt. U schrijft dat hij een rechte prediker is. Maar wat hij zegt over de doop klopt toch (in de verste verten) niet? Het is gewoon een dwaalleer! Waarom worden onze kindertjes anders (nog) gedoopt als het voor henzelf toch niets meer betekent dan een 'grote verantwoording'?
Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. (Handelingen 2 vers 39)
De kanttekeningen zeggen dit (Zie met name kanttekening 82!):
80) de belofte; namelijk, die tevoren is verhaald uit Joël 2 vers 28, en dat ook volgens het verbond Gods, dat Hij met Abraham en zijn zaad gemaakt heeft; Genesis 17 vers 7.
81) uw kinderen; dat is, uwe zonen en dochteren; gelijk er staat Joël. 2 vers 28.
82) verre zijn; dat is, die nog namaals zullen geboren worden, van geslacht tot geslacht; of den heidenen; want die worden ook gezegd verre geweest te zijn; Jesaja 57 vers 19; Efeze 2 vers 13.
In de kanttekeningen worden zelfs de heidenen genoemd dus!
83) toe roepen zal; dat is: namelijk tot de uitverkoren Joden, door de predikatie des Evangelies.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

Panny schreef:
-DIA- schreef:Ook in de Bijbel zijn er tijden geweest dan men moest klagen: Waar mag de genade des ouden tijds wezen? Nee, God veranderd niet, wat veranderd dat is wel de mens, die meer en meer wordt losgelaten, als we zo rond ons heen zien.
Welvaart, rijkdom, carriere, vrijheid... is meestal niet goed voor de kerk. We kunnen geen twee heren dienen (God en de mammon). Als we schatten verzamelen op aarde zal daar ook ons hart zijn.

Ik ken een verhaal van een predikant uit oost Duitsland.
Toen oost Duitsland bij de Sovjet Unie hoorde ging het slecht met de economie, er was armoede, de christenen hadden het zwaar maar de kerken zaten wel vol. De mensen hadden honger naar God en naar Zijn Woord. De christenen evangeliseerden veel en de kerk groeide.
Totdat de Muur viel en de mensen naar het Westen konden.
Een predikant in Oost Berlijn had diezelfde avond een dankdienst georganiseerd.
Maar wat bleek: die avond was de kerk bijna helemaal leeg.
De mensen waren aan het winkelen in West Berlijn, zaten in de bioscoop, in de kroeg, of allerlei ander vertier.
En daarna is het alleen nog maar sneller bergafwaarts gegaan met de kerk in het vrije rijke westen.

Als je naar het rijke moderne westen kijkt gaat lijkt het niet goed te gaan met de kerk.
Maar op andere delen van de wereld groeit de kerk. Ook al zijn er vaak veel moeilijkheden als armoede, vervolging, etc.
Dus eigenlijk drijft vervolging, armoede, etc. de ware kinderen van God uit tot Hem.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4807
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:op zich ben ik niet tegen gezangen. Wel om die in de eredienst in te voeren.
Want?
In de praktijk blijkt dat zingen van gezangen (buiten de Enige gezangen) in de eredienst een kenmerk van verschuiving(en) in de prediking is, die geweest zijn of bezig zijn. Hoewel die gezangen op zich niet altijd fout of onbijbels hoeven te zijn. Op RF worden ook wel eens gezangen geciteerd o.a. door DIA.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Leerling
Verbannen
Berichten: 349
Lid geworden op: 15 mar 2016, 17:14

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Leerling »

DGG schreef:Dus eigenlijk drijft vervolging, armoede, etc. de ware kinderen van God uit tot Hem.
Je mag niet naar vervolging, armoede en tegenslag verlangen. Maar de Heere Jezus zei het toch Zelf? Dat het voor een rijke moeilijker is om het Koninkrijk binnen te gaan, dan een arme? Wij zitten in het rijke westen vastgeklampt aan het aardse. Wij leven voor het hier en nu. Alleen als je met beide voeten in de werkelijkheid van het menselijk bestaan gezet wordt, ga je zien hoe vreselijk leeg de wereld is en hoe ontzaglijk arm wij zijn. En in de kerken hebben wij die leegheid opgevuld met uiterlijk vertoon, opgeklopte vroomheid en waardeloze godsdienst. En daarmee denken wij dit leven uit te kunnen, pure dwaasheid. Ja ik heb het ook over mijzelf. Want hoeveel vormendienst is er niet bij? Gewoonten, tradities, 'omdat het hoort'? Dit zijn vragen die mij momenteel bezig houden. Wat is het 'hart' van ons/mijn geloof?
June 24. 2016 #HistoryDay #Brexit #NextNetherlands #Nexit #End-of-EU
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6547
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Ik geloof echt dat je hier een denkfout maakt. Je koppelt de Woordverkondiging teveel los van het sacrament. Het gaat, zoals je terecht zegt, om dezelfde beloften. En daaruit concludeer jij dat je dan aan het Woord genoeg hebt, terwijl de Heere heeft bepaald dat Hij de belofte wil verzegelen in de doop.
Als je jouw gedachten volgt, had de moorman toch ook niet gedoopt hoeven te worden? Wat werd aan hem méér toegezegd dan wat hij van Filippus had gehoord?
Zie mijn voorbeeld over de trouwring.
En jullie willen de doop te veel losmaken van het geloof. Het gaat om de drieslag: woord-geloof-sacrament. Als een van de drie ontbreekt, is er geen sprake van verzegeling. Als het geloof ontbreekt, wordt er niets verzegeld, want er wordt niets geloofd. Daarom geloof ik niet dat in de kinderdoop beloften worden verzegeld aan dit kind, zolang het niet wedergeboren is. De doop heeft hier de functie van een appèl op het kind, om bij het opgroeien tot dat geloof te geraken!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

Ik ga steeds meer denken dat het feit dat we niet vervolgd worden helemaal geen zegen is, maar misschien wel een oordeel. En het materialisme is een groot obstakel, ook in mijn leven.
Gesloten