Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Wandelende
Inactief

Re: Wat acht u gepermitteerd op zondag?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:... omdat je dit niet meer kunt vanwege je geweten of principe.
Of omdat je de Heere geen verdriet wilt doen.
Het gaat dus daarom, om die reden!

Persoonlijk denk ik dat je hier de kern raakt; de Heere. Wat wil Hij dat ik doen zal?
Dat geldt in de week en in het weekend en ook op Zijn dag.

Maar waar ligt de grens voor zondagse besteding?
Die is in z'n algemeenheid zeer moeilijk te trekken en in veel vraagstukken afhankelijk van cultuur, persoon, karakter èn nog belangrijker; het geweten. Over sommige zaken is de Bijbel duidelijk.
Steeds meer en meer stel ik aan mijzelf de vraag of mijn zondagsbesteding in teken staat van Christus. Dat geldt voor heel het leven, maar in het bijzonder de rustdag. En met goede voornemens gaat het dan weer even 'goed' en later wint toch het 'afleidende' weer. Dus praktische punten komen bij mij dan meer onder het licht te vallen van de vraag; Welk beeld draag ik van Christus uit? En op zondag?
(~)
Mara

Bericht door Mara »

Wandelende schreef: Maar waar ligt de grens voor zondagse besteding?
Die is in z'n algemeenheid zeer moeilijk te trekken en in veel vraagstukken afhankelijk van cultuur, persoon, karakter èn nog belangrijker; het geweten. Over sommige zaken is de Bijbel duidelijk.
Die grens is niet heel scherp te trekken. De één heeft nu eenmaal een ruimere consciëntie dan de ander.
Wandelende schreef:Steeds meer en meer stel ik aan mijzelf de vraag of mijn zondagsbesteding in teken staat van Christus. Dat geldt voor heel het leven, maar in het bijzonder de rustdag. En met goede voornemens gaat het dan weer even 'goed' en later wint toch het 'afleidende' weer.
Dat herken ik wel. Dan duurt de dag opeens toch heel lang, en pak ik een boek dat eigenlijk geen "zondagse lectuur" is.
Nu zullen er mensen zijn die stellen: als op het zondag niet gelezen kan worden, moet je het doordeweeks ook niet doen.
Daar is wat voor te zeggen.
Wandelende schreef: Welk beeld draag ik van Christus uit? En op zondag?
En als dat vergrootglas er op komt te liggen, dan blijft er niets van onszelf over. Veel buitenkant misschien toch wel, goede werken, maar dragen deze vrucht?
Daarom kan ik niks zeggen tegen een buurman die zijn kozijnen staat te verven op zondagmiddag, ik ben er misschien in mijn hoofd al mee bezig, als ik van plan ben om het op maandag te doen. (gedachten als, houden we het droog, heb ik wel de goede kleur gekozen, heb ik de kwasten in huis) we zijn zo uit de aarde aards.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

De vraag is misschien of het problemen zijn of dat er problemen gemaakt worden.
Maar ook dat zal voor ieder persoonlijk weer anders zijn.

Welkom trouwens in 2017. Consciëntie :hum .
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Mara, het is natuurlijk wel van belang hoe we iets zeggen. Als dat vanuit de hoogte is, zo van: ik ben beter want ik doe dit soort dingen niet, dan is dat droevig.
Dat neemt niet weg dat er wel in liefde gewaarschuwd moet worden. Met de redenering over je eigen hart kun je iedereen laten lopen.
Mara

Bericht door Mara »

Vorst schreef: Welkom trouwens in 2017. Consciëntie :hum .
Sorry hoor, bij ons in de kerk is dit normaal spraakgebruik.
eilander schreef:Mara, het is natuurlijk wel van belang hoe we iets zeggen. Als dat vanuit de hoogte is, zo van: ik ben beter want ik doe dit soort dingen niet, dan is dat droevig.
Dat neemt niet weg dat er wel in liefde gewaarschuwd moet worden. Met de redenering over je eigen hart kun je iedereen laten lopen.
Ik vind dat best heel moeilijk. Om dat accent te leggen. Voel ik me beter? NEE. Moet ik waarschuwen? Ik weet het niet, want als iemand dit zo niet beleeft, blijft het een soort "vrijheid".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:Mara, het is natuurlijk wel van belang hoe we iets zeggen. Als dat vanuit de hoogte is, zo van: ik ben beter want ik doe dit soort dingen niet, dan is dat droevig.
Ik vind dat best heel moeilijk. Om dat accent te leggen. Voel ik me beter? NEE. Moet ik waarschuwen? Ik weet het niet, want als iemand dit zo niet beleeft, blijft het een soort "vrijheid".
Dat het in de meeste gevallen zou moeten, is voor mij niet zo moeilijk. Om het te doen, dat vind ik altijd wel moeilijk.
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Mara schreef:
Dat het in de meeste gevallen zou moeten, is voor mij niet zo moeilijk. Om het te doen, dat vind ik altijd wel moeilijk.
Bidden en voorleven, zonder mopperen, moeilijk maar de enige weg als praten niet gaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Vorst schreef:Welkom trouwens in 2017. Consciëntie :hum .
Waarom hebben we er zo weinig begrip voor dat bepaalde woorden nog steeds bij bepaalde groepen of in bepaalde streken in gebruik zijn? Waarom moet het allemaal eenheidsworst zijn?

Zo vinden sommigen het woord 'zuster' verouderd (voor 'zus'). Hoorde ik toch in de trein omgeving oostelijk Utrecht een jonge meid spreken over haar 'zuster'. Voor haar heel gewoon en heel gebruikelijk - laten we alsjeblieft niet zo moeilijk doen over dit 'anno 2017'!
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef:
Waarom hebben we er zo weinig begrip voor dat bepaalde woorden nog steeds bij bepaalde groepen of in bepaalde streken in gebruik zijn? Waarom moet het allemaal eenheidsworst zijn
Ik vermoed dat de gemiddelde Nederlander en ook de gemiddelde jongere geen idee heeft wat wordt bedoeld met het woord consciëntie.
CvdW

Bericht door CvdW »

Nwtv, wdj lees ik bij appen. Als je het eenmaal weet dan vergeet je het niet meer.
Zo geldt dit ook voor het woord consciëntie.
Wat doet u als u in een Engelse tekst een woord niet bekend voorkomt? Toch even vertalen via google translate of in woordenboek opzoeken. Dat kan dus bij consciëntie ook.
Is een beetje spijkers op laag water zoeken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:Nwtv, wdj lees ik bij appen. Als je het eenmaal weet dan vergeet je het niet meer.
Wat doet u als u in een Engelse tekst een woord niet bekend voorkomt? Toch even vertalen via google translate of in woordenboek opzoeken. Dat kan dus bij consciëntie ook.
Ik ben van mening dat als je praat over je geloof of geloofszaken je gebruik moet maken van taal die iedereen kan begrijpen. Je moet daarom geen woorden gebruiken die heden ten dage in onbruik zijn geraakt. Geloofstaal is geen geheimzinnige taal die enkel door een bepaalde geloofselite begrepen moet worden, maar voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Voor consciëntie kun je gewoon het woord "geweten" gebruiken, dan heeft iedereen een goed beeld van wat bedoeld wordt.
Terri

Bericht door Terri »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef:Nwtv, wdj lees ik bij appen. Als je het eenmaal weet dan vergeet je het niet meer.
Ik ben van mening dat als je praat over je geloof of geloofszaken je gebruik moet maken van taal die iedereen kan begrijpen. Je moet daarom geen woorden gebruiken die heden ten dage in onbruik zijn geraakt. Geloofstaal is geen geheimzinnige taal die enkel door een bepaalde geloofselite begrepen moet worden, maar voor iedereen toegankelijk moet zijn.

Voor consciëntie kun je gewoon het woord "geweten" gebruiken, dan heeft iedereen een goed beeld van wat bedoeld wordt.
Ik denk dat je onderschat waar een generatie mee opgegroeid is. Je bedient je van die woorden om je zo goed mogelijk uit te drukken en daar horen de voor jou deze vertrouwde woorden bij.
Ik moet eerlijk gezegd soms veel moeite doen om woorden te zoeken die het woord kunnen vervangen, maar nog wel dezelfde gevoelswaarde hebben. Anders praat ik in mijn beleving niet vanuit m'n hart.
Ik hoop dat ik duidelijk kan maken wat ik bedoel, want tegelijk realiseer ik me dat sommige woorden 'oubollig' overkomen.
Dus ja, ik begrijp het wel, maar begrip voor onze generatie( de 50-60) is ook fijn.
Want het gaat echt niet om maar zo 'zwaar' mogelijk te praten. denk ik
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Ambtenaar schreef:

Mara lichtte toe dat in haar omgeving consciëntie een heel gebruikelijk woord is. Daarnaast mag ik hopen dat velen nog de SV lezen waarin dit woord ook voorkomt. Van geheimzinnige taal is dan ook geen sprake.
Ik vind het uitstekend wanneer mensen liever het woord 'geweten' gebruiken, maar om anderen hierover lastig te vallen, is eerder kleinzielig dan opbouwend.
refo

Bericht door refo »

Zonderling schreef: Mara lichtte toe dat in haar omgeving consciëntie een heel gebruikelijk woord is. Daarnaast mag ik hopen dat velen nog de SV lezen waarin dit woord ook voorkomt. [..]
Volgens de online-concordantie: Boek der Wijsheid 17:11.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Zonderling schreef:
Mara lichtte toe dat in haar omgeving consciëntie een heel gebruikelijk woord is. Daarnaast mag ik hopen dat velen nog de SV lezen waarin dit woord ook voorkomt. Van geheimzinnige taal is dan ook geen sprake.
Ik vind het uitstekend wanneer mensen liever het woord 'geweten' gebruiken, maar om anderen hierover lastig te vallen, is eerder kleinzielig dan opbouwend.
Als binnen een bepaalde context een bepaald vocabulaire gebruikelijk is, dan is er geen probleem lijkt me. Ik kan me overigens niet voorstellen dat iedereen begrijpt wat de betekenis van dergelijke woorden is. Uitleg is daarom altijd gepast vind ik. Met name als het woorden of begrippen betreft die geen deel meer uitmaken van het algemene dagelijkse taalgebruik.
Plaats reactie