samanthi schreef:Floppy schreef:@ Samanthi (Ik heb even geen zin om lappen quotes over te nemen, voor context zie hierboven).
Over nadenkend kwam ik tot de conclusie dat er twee manieren zijn om naar de wereld te kijken, of naar delen van de wereld - zoals de Efteling in dit geval: Focus je als eerste op wat goed is, of op wat fout is?
Als je als eerste kijkt naar wat goed is, dan kan je vervolgens bepalen of datgene wat fout is daarop voldoende invloed heeft om het als geheel te moeten afschrijven. In geval van de Efteling was mijn conclusie: er is veel goed; de dingen die fout zijn zijn eenvoudig te mijden, dus blijft veel goeds over.
Als je als eerste kijkt naar wat fout is, en je daar niet mee in wilt laten, dan ga je eigenlijk op zoek naar datgene wat alleen maar goed is. In deze gebroken wereld is dat misschien een te hoge eis; niet alleen toverij is fout, ook materialisme bijvoorbeeld. Zeer ver doorgevoerd kunnen de meest geestelijke omgevingen niet "goed" worden genoemd.
Voortbordurend daarop, is het de vraag wat heden ten dage het gevaar van geloof in 'toverij' is. Er is een gevaar van geloof in demonische krachten, dat weet ik. Ik denk alleen niet dat de groep die daarin gelooft, op refoforum erg sterk vertegenwoordigd is.
Toverij, bijgeloof en magie kan echter ook een heel andere vorm aannemen. In dat licht zouden we ons af kunnen vragen hoeveel van onze gebeden, bijvoorbeeld, geen vorm van bijgeloof zijn. Waarom worden we onrustig als we een keer "vergeten" zijn te bidden? Waarom is ons geweten geruster als we een stukje uit de Bijbel hebben gelezen, zonder het later na te kunnen vertellen, dan wanneer we in het geheel niet hebben gelezen?
Ik kan me niet vinden in wat jij schrijft, er is overal wel iets "goeds" in te vinden, Yoga heeft gymnastiekoefeningen, reiki gezond leven, veel bewegen verse groente en noem maar op, daarom hoef je je er nog niet mee in te laten, hoeveel mensen er hier vertegenwoordigt zijn doe zich, in meerder of mindere mate, met magie bezig houden weet ik niet, maar wat je daarna noemt is zeker een punt die we onder ogen moeten zien, dat wordt ook in het doopformulier gezegd over de doop, dat kan zeker over alles wat buiten Christus is, maar ik zie de link niet dat sprookjes waar toveren in voorkomt, meteen als vermaak mag worden gebezigd. Ik snap niet wat dit met het gaan naar de Efteling en Haneman te maken heeft.
Ik wil er nog even aan toevoegen dat ik midden in de wereld leef, ik woon in Rotterdam, ga met mijn ongelovige buurvrouw, die weduwe is, naar de stad of naar een koffieconcert, ik ga nooit naar refobeurzen of ik sta er voor een stichting, ik ga nooit naar refocampings ed, het gaat niet om alles te mijden, maar wel dingen die de Heere niet wil, die schade geven aan mijn ziel.
@Floppy,
ik heb de site van de Efteling eens goed bekeken. Ik vind je het wel heel erg gemakkelijk afdoen met er is maar een enkel ding waar je moeite mee kunt hebben. Wanneer ik kijk naar verhalen die bij de shows spelen wordt daar iets voorgeschoteld wat niet in overeenstemming met het Woord is.
Het gaat mij niet om de sprookjes als Roodkapje etc. Het gaat mij erom waar kwade machten een rol spelen.
Daarnaast al zou ik die zaken kunnen overslaan... Waarom zou ik een park geld betalen waardoor ze die attracties die niet verantwoord zijn, in stand kunnen houden?
Ben ik dan niet medeverantwoordelijk voor het feit dat mensen en kinderen in dit soort attracties worden meegezogen?
Waar is de ernst met de dood? Als je kijkt naar de verschillende shows, spookhuis etc.
Ik heb ook nog eens na zitten denken aan de zgn kik attracties. Het draait daar om de kik. Of niet soms? En al zouden ze niet zo onveilig zijn als ik waarschijnlijk denk... Dan nog hou ik daar moeite mee. De kik, je bent alleen met jezelf bezig op zo'n moment. Het draait om ervaring, genot. Verder zie ik zo'n park als ijdel, leeg vermaak. Moeten we daar onze tijd mee vullen?
Veel van deze attracties zullen op een kermis niet misstaan. Daar gaan we toch ook niet heen, omdat we vinden dat een christen zich daar niet hoort te begeven.
Of de ken jullie daar ook anders over?
Wanneer ik met de kinderen naar musea gaat, naar het bos, naar de dierentuin. Dan is dat volgens mij veel zinvoller. Je bent bijv. bezig met het bewonderen van Gods schepping. En natuurlijk ben je aan het genieten dan. Maar dat genieten is dan gericht op iets of de ander. En zeker na zo'n dagje dierentuin, natuur kan je God alleen maar danken voor Zijn Wonderwerken.
Ook ik moet niets hebben van de zgn reformatorische beurzen waar het alleen om hebben, hebben draait. Ook wij huren gewoon een plek op een rustige camping. We begeven ons midden in de maatschappij. Maar doen niet aan alles mee.