Twee Drie-verbondsleren?

-DIA-

Re: Twee Drie-verbondsleren?

Bericht door -DIA- »

Luther schreef: Verschil is alleen dat we iedereen dopen en niet iedereen aan het HA deelneemt. Lees je zin nog eens over: daarmee zeg je in feite dat de Heere via de doop niets toezegt richting de gedoopte.
(Overigens is eenzijdigheid in dit geval wel verkeerd.)
In ieder geval zal de Doop op zich niet zalig maken. Het mag wel eens een pleigrond zijn, we zijn immers door de voorzienigheid van God op de erve des verbonds geboren? De Doop zou pas verstaan kunnen worden en het nut ervan gekend., als het wezen van de zaak toegepast wordt. Daarnee mogen we nooit de Doop klein achten. Als we zouden mogen pleiten op de doop dan zou ik dat zo bedoelen: Als je je verloren staat gaat inleven, en je voelt dat God je naar Recht niet anders kan dan voor eeuwig van voor Zijn Aangezicht wegdoen, zou het dan verkeerd zijn om eens te mogen zeggen: Heere, U hebt mij geboren doen worden op de erve des verbonds. Zou U de betekenende zaak van de Doop eens willen toepassen...
En God betuigt toch ook: Zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! Maar daarin heb Ik lust dat je je bekeerd van je boze wegen. Dan kan het toch wel eens zijn dat je op je je gedoopte voorhoofd mag wijzen. Maar dan nog, dan weet je dat je door de Doop op zich nooit zal zalig worden. Het komt aan op de toepassing van de betekenende zaak. En ik zeg er naar meteen bij: Voor zover ik dat kan bezien. Want ik ben ook maar zo blind als een mol in vele zaken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:
Luther schreef: Verschil is alleen dat we iedereen dopen en niet iedereen aan het HA deelneemt. Lees je zin nog eens over: daarmee zeg je in feite dat de Heere via de doop niets toezegt richting de gedoopte.
In ieder geval zal de Doop op zich niet zalig maken.
Maar dat leerde ds. Jongeleen ook niet, en dat leren vele 3-verbonders niet. Dat is nu juist de verwarring die vaak gesticht wordt door 2-verbonders. Er zijn overigens wel 3-verbonders die een soort verbondsautomatisme aanhangen. Dat is inderdaad een kwalijke zaak. Zij leren dat gedoopten in principe wel behouden zullen worden. Het omgekeerde is echter evenzeer een dwaling, namelijk dat gedoopten in principe niet behouden worden. Ook die uitwas van de 2-verbondsleer is in de gereformeerde gezindte aanwezig.
DIA schreef:Het mag wel eens een pleitgrond zijn, we zijn immers door de voorzienigheid van God op de erve des verbonds geboren? De Doop zou pas verstaan kunnen worden en het nut ervan gekend., als het wezen van de zaak toegepast wordt. Daarnee mogen we nooit de Doop klein achten. Als we zouden mogen pleiten op de doop dan zou ik dat zo bedoelen: Als je je verloren staat gaat inleven, en je voelt dat God je naar Recht niet anders kan dan voor eeuwig van voor Zijn Aangezicht wegdoen, zou het dan verkeerd zijn om eens te mogen zeggen: Heere, U hebt mij geboren doen worden op de erve des verbonds. Zou U de betekenende zaak van de Doop eens willen toepassen...
En het betuigt toch ook: Zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! Maar daarin heb Ik lust dat je je bekeerd van je boze wegen. Dan kan het toch wel eens zijn dat je op je je gedoopte voorhoofd mag wijzen. Maar dan nog, dan weet je dat je door de Doop op zich nooit zal zalig worden. Het komt aan op de toepassing van de betekenende zaak. En ik zeg er naar meteen bij: Voor zover ik dat kan bezien. Want ik ben ook maar zo blind als een mol in vele zaken.
Maar wat zeg je er dan bij, als je de Heere eerbiedig op je gedoopte voorhoofd mag wijzen en bij Hem mag pleiten op Zijn verbond?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
-DIA- schreef:
In ieder geval zal de Doop op zich niet zalig maken.
Maar dat leerde ds. Jongeleen ook niet, en dat leren vele 3-verbonders niet. Dat is nu juist de verwarring die vaak gesticht wordt door 2-verbonders. Er zijn overigens wel 3-verbonders die een soort verbondsautomatisme aanhangen. Dat is inderdaad een kwalijke zaak. Zij leren dat gedoopten in principe wel behouden zullen worden. Het omgekeerde is echter evenzeer een dwaling, namelijk dat gedoopten in principe niet behouden worden. Ook die uitwas van de 2-verbondsleer is in de gereformeerde gezindte aanwezig.
DIA schreef:Het mag wel eens een pleitgrond zijn, we zijn immers door de voorzienigheid van God op de erve des verbonds geboren? De Doop zou pas verstaan kunnen worden en het nut ervan gekend., als het wezen van de zaak toegepast wordt. Daarnee mogen we nooit de Doop klein achten. Als we zouden mogen pleiten op de doop dan zou ik dat zo bedoelen: Als je je verloren staat gaat inleven, en je voelt dat God je naar Recht niet anders kan dan voor eeuwig van voor Zijn Aangezicht wegdoen, zou het dan verkeerd zijn om eens te mogen zeggen: Heere, U hebt mij geboren doen worden op de erve des verbonds. Zou U de betekenende zaak van de Doop eens willen toepassen...
En het betuigt toch ook: Zo Ik lust heb in de dood van de goddeloze! Maar daarin heb Ik lust dat je je bekeerd van je boze wegen. Dan kan het toch wel eens zijn dat je op je je gedoopte voorhoofd mag wijzen. Maar dan nog, dan weet je dat je door de Doop op zich nooit zal zalig worden. Het komt aan op de toepassing van de betekenende zaak. En ik zeg er naar meteen bij: Voor zover ik dat kan bezien. Want ik ben ook maar zo blind als een mol in vele zaken.
Maar wat zeg je er dan bij, als je de Heere eerbiedig op je gedoopte voorhoofd mag wijzen en bij Hem mag pleiten op Zijn verbond?
Niet mijn wil, maar Uw wil geschiedde...? Ik bedoel, als je toch aan je doemstaat ontdekt wordt, zal dan God nog kwaad kunnen doen? Nee toch? Dan mag je voor God vallen, en Hem Recht en gerechtigheid toekennen als Hij je voor eeuwig van voor Zijn aangezicht zou wegdoen. Maar je kan en wil dan toch niet anders? Ik bedoel, als God in je werkt krijg je het Recht van God lief. Dan kun je het niet meer hebben als er één van Gods deugden geschonden wordt. Je stemt Gods recht toe. Valt daaronder. De ouden zeiden het zo (ja, wéér die ouden) al zou God nooit meer naar me omzien, dat is Rechtvaardig, maar Heere, dat ik U dan toch niet zou hoeven te vloeken in de hel. Want die ziel heeft liefde van God geproefd, en zijn Recht is een van Zijn deugden die ik ga liefl krijgen. Ik vond benauwdheid en droefenis, weet je wel? Een ontdekte ziel zou wel eens radeloos kunnen zijn, zeker, maar hij komt niet in de wanhoop om, want de liefde Gods doet hem toch voor God invallen. De Heere is recht in al Zijn weg en werk...en... Wonder: Zijn goedheid kent in het gans heelal geen perk!
Desiree

Bericht door Desiree »

Dia, daar hoef je geen oude voor te zijn hoor ;)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

Desiree schreef:Dia, daar hoef je geen oude voor te zijn hoor ;)
Dat weet ik wel! :) Maar weet je wat zo jammer is? Ik hoor er zo weinig van bij jongeren.
Daarin zal ik niet de enige zijn, als je verschillende predikers hoort die deze term nogal eens
hanteren.
Ik weet het van nabij hoor. Ik heb jaren met jongeren gewerkt bij Appie.
Dan gaat het echt overal over, vooral Lucky (uitgaan), sport, tv, school, ballet,
volleyball, mobieltjes, bioscoop, etc.
Maar nooit hoorde ik op een maandagmorgen iets over de preek... En nu zal lang
niet iedereen meer naar de kerk gaan, maar je zou toch in een vanouds christelijke stad
als Rijssen wel eens wat mogen horen...
Maar laten we maar eerst bij de ouderen van nu beginnen. Ik denk dat daar ook een groot
deel van de schuld licht. Horen jongeren niets positiefs meer? Dan kunnen ze ook niets
positiefs zeggen.
caprice

Bericht door caprice »

Luther schreef:Ds. Kersten schrijft dat hij prof. Wisse niet kan volgen, en dat het wel orakeltaal lijkt. Maar dat snap ik vervolgens niet; volgens mij zijn zowel Kersten als Wisse glashelder. Jongeleen trouwens ook.
Overigens denk ik dat je met de uitwerking van Jongeleen evengoed twee-verbonder kunt zijn. Dat doet er niet zo toe, lijkt me.
Dat weet ik niet. Jongeleen verwerpt het vragenboekje van ds. A. Hellenbroek, en aan elkeen dat dit oude beproefde boekje afdankt, daar zou ik mijn ziel niet graag aan toebetrouwen.
Ik kan niet anders constateren dan dat het krom in elkaar zit. Het wordt je wel geschonken, maar niet deelachtig gemaakt gemaakt? Dat is afhankelijk van geloof en bekering. Nu schemert dadelijk al door dat deze leer uitgedacht is door Arminius.

Ik citeer dhr. L.M.P. Scholten maar in de laatste Wachter Sions:
L.M.P. Scholten schreef:We menen de drieverbondenleer waartegen ds. Kersten zich richt, als volgt te kunnen samenvatten: Alle gedoopten zijn op dezelfde wijze bondeling in het genadeverbond. Alle gedoopten delen in de belofte van vergeving der zonde. Het heil is hun reeds geschonken in de belofte. Zij bezitten de belofte in voorwerpelijke zin. Het komt er nu op aan, ze toe te eigenen in geloof. Doen zij dat niet, dan verbreken zij het verbond. Het verbond is dus verbrekelijk. De in de belofte geschonken genade is verliesbaar. Daartoe is men onderscheid gaan maken tussen 'schenking' en 'deelachtigmaking'. Schenking is nog geen deelachtigmaking. De deelachtigmaking is afhankelijk van geloof en bekering.
Hoe geheel anders wordt het wanneer we belijden, dat het genadeverbond vast ligt in zijn band met de eeuwige verkiezing, zoals de leeruitspraak van 1931 doet. We begonnen deze Terzijde met een aanhaling uit Meer dan overwinnaars, we willen er ook mee eindigen, pag. 86, meditatie over Hebreeen 11:10, verschenen in de Saambinder van 26 januari 1928.
Ds. Kersten:
'Het fundament ligt in het soevereine willen Gods. Niets van de mens telt mede. ... Het fundament dezer stad is gelegd in het verbond der genade, dat met de Zoon werd gesloten van eeuwigheid en dat God hier in de tijd sluit met al Zijn uitverkorenen, als zij, gelijk Hellenbroek zegt, armoedig, gelovig, oprecht het verbond met God sluiten met een volle toestemming aan de eisen, zowel als aan de beloften des verbonds. Onze vaderen spraken van de leer van het genadeverbond van eeuwigheid, en van het genadeverbond in de tijd.'
Hoe kan men een doemwaardig mens nu iets in de handen in de handen stoppen? Onze rechten liggen op de bodem van de hel. Mocht dat eens ingeleefd worden! Wedergeboorte is noodzakelijk daartoe, dat de Heilige Geest dat Woord eens in ons hart brengt door Zijn onwederstandelijke werking, en ons ging overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dan hebben we geen zak vol beloften meer over, maar getuigt alles tegen ons, dat wij gezondigd hebben tegen God. Dan vergaat op zo'n moment de wereld voor zo'n ziel, gelijk de 3000 met Pinksteren, wier hart verslagen werd: 'wat moeten wij doen, mannenbroeders?'
Dat is geen handen en zakken vol beloften, want daar moet je voor eeuwig mee omkomen. Het gaat om het eenzijdige Godswerk, verheerlijkt bij God vandaan, en uitlopend op de ere Gods tot in der eeuwigheid. Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen! Door die ontdekkende werking alleen, waarbij de zondaar te maken krijgt niet alleen met de rechtvaardigheid Gods bij aanvang, maar ook met het recht Gods, wordt door de bearbeiding van Gods Woord en Geest plaats gemaakt voor de Middelaar der Schriften. Door diezelfde werking gaan die beloften waarde krijgen. Elke belofte heeft een adreskaartje. Dat kunnen we goed vinden in Gods Woord. Het staat er gewoon bij.
Wat zegt Paulus? 'Het heeft God behaagd Zijn Zoon in mij te openbaren'.
Dus niet: het heeft mij behaagd om in Jezus te gaan geloven.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Met de bovenstaande reactie kan ik instemmen.

Ik heb ergens een onbestemd gevoel dat er met woorden gegoocheld wordt.
Als je de uitwerkingen van die drieverbondenleer zo leest moet er ergens
toch iets fout zitten.

Maar. daar 't aan woorden mij ontbreekt,
zal ik me er niet meer teveel mee bemoeien.
Een ding: Het blijft me een onbestemd gevoel geven.
huisman

Bericht door huisman »

caprice schreef:
Luther schreef:Ds. Kersten schrijft dat hij prof. Wisse niet kan volgen, en dat het wel orakeltaal lijkt. Maar dat snap ik vervolgens niet; volgens mij zijn zowel Kersten als Wisse glashelder. Jongeleen trouwens ook.
Overigens denk ik dat je met de uitwerking van Jongeleen evengoed twee-verbonder kunt zijn. Dat doet er niet zo toe, lijkt me.
Dat weet ik niet. Jongeleen verwerpt het vragenboekje van ds. A. Hellenbroek, en aan elkeen dat dit oude beproefde boekje afdankt, daar zou ik mijn ziel niet graag aan toebetrouwen.
Ik kan niet anders constateren dan dat het krom in elkaar zit. Het wordt je wel geschonken, maar niet deelachtig gemaakt gemaakt? Dat is afhankelijk van geloof en bekering. Nu schemert dadelijk al door dat deze leer uitgedacht is door Arminius.

Ik citeer dhr. L.M.P. Scholten maar in de laatste Wachter Sions:
L.M.P. Scholten schreef:We menen de drieverbondenleer waartegen ds. Kersten zich richt, als volgt te kunnen samenvatten: Alle gedoopten zijn op dezelfde wijze bondeling in het genadeverbond. Alle gedoopten delen in de belofte van vergeving der zonde. Het heil is hun reeds geschonken in de belofte. Zij bezitten de belofte in voorwerpelijke zin. Het komt er nu op aan, ze toe te eigenen in geloof. Doen zij dat niet, dan verbreken zij het verbond. Het verbond is dus verbrekelijk. De in de belofte geschonken genade is verliesbaar. Daartoe is men onderscheid gaan maken tussen 'schenking' en 'deelachtigmaking'. Schenking is nog geen deelachtigmaking. De deelachtigmaking is afhankelijk van geloof en bekering.
Hoe geheel anders wordt het wanneer we belijden, dat het genadeverbond vast ligt in zijn band met de eeuwige verkiezing, zoals de leeruitspraak van 1931 doet. We begonnen deze Terzijde met een aanhaling uit Meer dan overwinnaars, we willen er ook mee eindigen, pag. 86, meditatie over Hebreeen 11:10, verschenen in de Saambinder van 26 januari 1928.
Ds. Kersten:
'Het fundament ligt in het soevereine willen Gods. Niets van de mens telt mede. ... Het fundament dezer stad is gelegd in het verbond der genade, dat met de Zoon werd gesloten van eeuwigheid en dat God hier in de tijd sluit met al Zijn uitverkorenen, als zij, gelijk Hellenbroek zegt, armoedig, gelovig, oprecht het verbond met God sluiten met een volle toestemming aan de eisen, zowel als aan de beloften des verbonds. Onze vaderen spraken van de leer van het genadeverbond van eeuwigheid, en van het genadeverbond in de tijd.'
Hoe kan men een doemwaardig mens nu iets in de handen in de handen stoppen? Onze rechten liggen op de bodem van de hel. Mocht dat eens ingeleefd worden! Wedergeboorte is noodzakelijk daartoe, dat de Heilige Geest dat Woord eens in ons hart brengt door Zijn onwederstandelijke werking, en ons ging overtuigen van zonde, gerechtigheid en oordeel. Dan hebben we geen zak vol beloften meer over, maar getuigt alles tegen ons, dat wij gezondigd hebben tegen God. Dan vergaat op zo'n moment de wereld voor zo'n ziel, gelijk de 3000 met Pinksteren, wier hart verslagen werd: 'wat moeten wij doen, mannenbroeders?'
Dat is geen handen en zakken vol beloften, want daar moet je voor eeuwig mee omkomen. Het gaat om het eenzijdige Godswerk, verheerlijkt bij God vandaan, en uitlopend op de ere Gods tot in der eeuwigheid. Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen! Door die ontdekkende werking alleen, waarbij de zondaar te maken krijgt niet alleen met de rechtvaardigheid Gods bij aanvang, maar ook met het recht Gods, wordt door de bearbeiding van Gods Woord en Geest plaats gemaakt voor de Middelaar der Schriften. Door diezelfde werking gaan die beloften waarde krijgen. Elke belofte heeft een adreskaartje. Dat kunnen we goed vinden in Gods Woord. Het staat er gewoon bij.
Wat zegt Paulus? 'Het heeft God behaagd Zijn Zoon in mij te openbaren'.
Dus niet: het heeft mij behaagd om in Jezus te gaan geloven.

jammer dat jij alle drieverbonders op één hoop veegt en ze Arminiaans noemt. (Owen,W á Brakel,Rutherford,G. Wisse enz.) Ook ons doopsformulier en de H.C. spreken echt anders. Voor de rest verwijs ik naar mijn onderschrift....werd dat maar meer gelooft!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik zou het laatste stukje van dhr. L.M.P. Scholten wel willen plaatsen.
Het is helder, klaar en duidelijk geschreven.
Doch...
het lijkt me op dit moment wijzer om het maar achterwege te laten...

Ik wil het wel plaatsen mits erom gevraagd wordt.
En dan kan het nog niet meteen want ik moet dan het hele stuk nog
overtypen...
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Ik zou het laatste stukje van dhr. L.M.P. Scholten wel willen plaatsen.
Doch...

overtypen...
Je moet niet zoveel krantjes lezen. Dat zal je rust geven.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Ik zou het laatste stukje van dhr. L.M.P. Scholten wel willen plaatsen.
Doch...

overtypen...
Probeer de leer der verbonden te gronden op Gods Woord niet op De Wachter Sions!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
alias

Bericht door alias »

-DIA- schreef:...Als je je verloren staat gaat inleven, en je voelt dat God je naar Recht niet anders kan dan voor eeuwig van voor Zijn Aangezicht wegdoen, zou het dan verkeerd zijn om eens te mogen zeggen: Heere, U hebt mij geboren doen worden op de erve des verbonds. Zou U de betekenende zaak van de Doop eens willen toepassen...
Zou er bij iemand die verloren gaat, naar recht, deze vraag te binnen komen?
Simon

Bericht door Simon »

alias schreef:
-DIA- schreef:...Als je je verloren staat gaat inleven, en je voelt dat God je naar Recht niet anders kan dan voor eeuwig van voor Zijn Aangezicht wegdoen, zou het dan verkeerd zijn om eens te mogen zeggen: Heere, U hebt mij geboren doen worden op de erve des verbonds. Zou U de betekenende zaak van de Doop eens willen toepassen...
Ik kan nergens in de brieven der apostelen vinden dat er een erf des verbonds is , waar wij heidenen opgezet zijn.Ook ''verbondsdoop'' is een onbijbels woord.Net als veronderstelde wedergeboorte etc.
De drinkbeker is het enige, door Jezus Zelf verordineerde nieuwe teken van het nieuwe verbond, een geestelijk ''verbond''.(Lukas 22:20)
NIET de doop.
Wat allerlei theologen er daarna van hebben gemaakt vind ik niet zo belangrijk.
Ik hou me aan de Schrift i.p.v. een of andere verbondenleer, welke niet tot behoud kan leiden.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

alias schreef:
Ik denk in eerste instantie zeker van niet. Het is wel waar dat de Doop een teken en zegel is, maar de werkelijke troost en het nut daarvan zal toch pas verstaan kunnen worden als de betekenende zaak daadwerkelijk gekend wordt. Ik geloof ook niet, de een door God ontdekte ziel aan zijn verloren staat in eerste instantie ook maar enige gedachten heeft omtrent zijn doop. Hij stemt toe dat God recht is, maar met de doop werken? Ik heb dat niet veel gehoord, al is het waar dat ik ook niet echt veel hoor. Het eerste wat gekend wordt is dat hij een gemis leert inleven, en hij zijn zonden ziet voor in het licht van Gods Recht. Dat valt hij toe, en kan niet anders denken dat het een verloren zaak is. Het Recht van God eist immers eerst? En aan dat Recht kan hij niet voldoen. Dan is er toch niet meteen een gedachte aan de doop? Ik spreek nu alleen iets zoals ik dit zelf enigzins ondervonden heb, als ik me niet bedrieg. Verder moet ik zeggen dat ik in deze zaken zo blind ben. Een van de eerste vragen die boven komen is eerder: Is er nog enig middel om die welverdiende straf te ontkomen... En met behoud van Gods deugden. En God wil dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede. Want zalig worden als er één van Gods deugden gekrenkt zou worden kan immers niet. Dat zou een ziel niet willen die ontdekt is. Dan wordt het toch eerst de waarneming dat hij een onder het recht verloren moet gaan? Maar dan zou ik zeggen dat, als dit recht is, en geen inbeelding of blote kennis en toestemming, dat dit een ontdekking van God is.
WimA

Bericht door WimA »

Doch...

overtypen...
DIA, m.i. is het van belang dat ook deze bijdrage van dhr. Scholten geplaatst wordt. De remonstrantse wortel, die ook helaas zo vaak op dit forum wordt aangetroffen, wordt hierin duidelijk aangewezen.
Plaats reactie