Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:Je wilt hopelijk me toch niet wijs maken dat de ongelovigen smeken, pleiten en bidden kunnen? Of zelfs willen?
En als ze het dat wel doen in de praktijk en met tranen en een oprecht hart? Wat is er dan aan de hand? Calvijn: Dan is de wil vernieuwd. Verbroken door de wet, getrokken door het Evangelie=genodigd door de belofte!
Dus dit argument hoeft geen tegenargument te zijn, Bert.
Online
DDD
Berichten: 32509
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël (uit"Betekende" .. za

Bericht door DDD »

Anker schreef:
DDD schreef:@Anker:

Je citeert Brakel als hij schrijft over de volwassendoop. Maar ds. Verschuure had het over de kinderdoop.
Waar doe ik dat?
De tweede regel daarna... :bobo
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7334
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:Wat Luther nu zegt is dat het maar de vraag is of de belofte een belofte is, want je moet er wel om smeken en bidden...!
Dat moet ook, zie Inst. III, XX, 2 e.v.: "Want het gebed is een zekere samenspreking der mensen met God, waardoor zij, het heiligdom des hemels binnengegaan zijnde, Hem over Zijn beloften in eigen Persoon aanspreken."
Maar dan gaat het dus wel over gelovigen.
Online
DDD
Berichten: 32509
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël (uit"Betekende" .. za

Bericht door DDD »

Anker schreef:
Voor een onbekeerde zijn er geen beloften in de Bijbel. In elke belofte die zij zichzelf toe-eigenen, bedriegen ze zichzelf. Ze zullen er verkeerd mee uitkomen, want ze zijn zonder Christus, vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende (Ef. 2:12). Alleen de gelovigen zijn erfgenamen der beloftenis (Hebr. 6:17).
Ik zie geen reactie op deze quote. Ik kan het hele hoofdstuk van Brakel over de beloften wel plaatsen, maar dat is wat te lang. Wat zegt Brakel hier? Dat er beloften zijn voor ongelovigen?
Hoe bestaat het!

Twee alinea's daarna...
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef: Bert, jouw stelling wordt hier door Calvijn als zijnde de baptistische visie bestreden.
Dat is jouw mening. Zo lees ik Calvijn beslist niet. Leg Galaten 3 even naast Calvijn, en je zult het anders moeten zien..
Bert, je zegt letterlijk iets dat Calvijn letterlijk bestrijdt. Woordelijke overeenkomst als het gaat om het woord belofte.
Je negeert een letterlijk citaat (=objectief) en stelt dat het een mening van mij is(=subjectief). Dat is geen steekhoudende manier van argumenteren.

Bovendien, leg de tijdgenoten van Calvijn er ook naast, en dan vooral zijn theologische vrienden zoals De Bres. De Bres is nog stelliger dan Calvijn. De aanval op de anabaptisten is bij De Bres nog feller in het aanwijzen dat alle NATUURLIJKE kinderen de belofte toekomt. Maar -en dat delen wij als visie- wat de ware geestelijke kinderen van Abraham zijn, zijn enkel die kinderen die in de weg van geloof en bekering aan zichzelf ontdekt worden en als een bedelaar alle eigengerechtigheid moeten verliezen en op het beloftewoord alleen kunnen hopen. Er zijn hypocrieten en ware gelovigen. Van beide wordt onder de aanbieding van het heil geeist dat ze geloven en zich bekeren. Op dat punt valt het verschil. Het verschil valt niet in de aanbieding maar in de aanneming. Niemand kan het aannemen tenzij het hem vanuit de hemel gegeven is.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 24 feb 2014, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door GJdeBruijn »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:Wat Luther nu zegt is dat het maar de vraag is of de belofte een belofte is, want je moet er wel om smeken en bidden...!
Dat moet ook, zie Inst. III, XX, 2 e.v.: "Want het gebed is een zekere samenspreking der mensen met God, waardoor zij, het heiligdom des hemels binnengegaan zijnde, Hem over Zijn beloften in eigen Persoon aanspreken."
Maar dan gaat het dus wel over gelovigen.
Daarom heeft Comrie ook gelijk in het onderscheiden van de gelovige(!) als bekommerde in deze toestand. :huhu
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7334
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:
Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:Wat Luther nu zegt is dat het maar de vraag is of de belofte een belofte is, want je moet er wel om smeken en bidden...!
Dat moet ook, zie Inst. III, XX, 2 e.v.: "Want het gebed is een zekere samenspreking der mensen met God, waardoor zij, het heiligdom des hemels binnengegaan zijnde, Hem over Zijn beloften in eigen Persoon aanspreken."
Maar dan gaat het dus wel over gelovigen.
Daarom heeft Comrie ook gelijk in het onderscheiden van de gelovige(!) als bekommerde in deze toestand. :huhu
Nu klets je maar wat.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door GJdeBruijn »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:
Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:Wat Luther nu zegt is dat het maar de vraag is of de belofte een belofte is, want je moet er wel om smeken en bidden...!
Dat moet ook, zie Inst. III, XX, 2 e.v.: "Want het gebed is een zekere samenspreking der mensen met God, waardoor zij, het heiligdom des hemels binnengegaan zijnde, Hem over Zijn beloften in eigen Persoon aanspreken."
Maar dan gaat het dus wel over gelovigen.
Daarom heeft Comrie ook gelijk in het onderscheiden van de gelovige(!) als bekommerde in deze toestand. :huhu
Nu klets je maar wat.
Beslist niet! Beza heeft daar als tijdgenoot van Calvijn over geschreven met medeweten van Calvijn. Maar goed, dat is een andere discussie.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Je wilt hopelijk me toch niet wijs maken dat de ongelovigen smeken, pleiten en bidden kunnen? Of zelfs willen?
En als ze het dat wel doen in de praktijk en met tranen en een oprecht hart? Wat is er dan aan de hand? Calvijn: Dan is de wil vernieuwd. Verbroken door de wet, getrokken door het Evangelie=genodigd door de belofte!
Dus dit argument hoeft geen tegenargument te zijn, Bert.
En als de wil vernieuwd is, dan zijn ze wedergeboren...

Dus nog pleit de dode mens niet,zoals jij me hier aan wilt smeren, lijnrecht tegen de gereformeerde leer in...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef:
Bert Mulder schreef:Je wilt hopelijk me toch niet wijs maken dat de ongelovigen smeken, pleiten en bidden kunnen? Of zelfs willen?
En als ze het dat wel doen in de praktijk en met tranen en een oprecht hart? Wat is er dan aan de hand? Calvijn: Dan is de wil vernieuwd. Verbroken door de wet, getrokken door het Evangelie=genodigd door de belofte!
Dus dit argument hoeft geen tegenargument te zijn, Bert.
En als de wil vernieuwd is, dan zijn ze wedergeboren...

Dus nog pleit de dode mens niet,zoals jij me hier aan wilt smeren, lijnrecht tegen de gereformeerde leer in...
Ho even Bert, waar zeg ik dat een dode moet en kan pleiten? Is zeg met Calvijn dat alle natuurlijke kinderen de belofte toekomt, ongeacht of weten of ze wel of niet uitverkoren (=geestelijk zaak van Abraham) zijn. Jij legt een verband tussen verkiezing, levendmaking en toezegging van de belofte die Calvijn HIER niet legt en zeker niet in deze samenhang. Sterker nog, dat deden de dopersen WEL, zij het met een andere achterliggende gedachte. De uitkomst van die doperse visie verdedig je hier nota bene!
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 24 feb 2014, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef: Bert, je zegt letterlijk iets dat Calvijn letterlijk bestrijdt. Woordelijke overeenkomst als het gaat om het woord belofte.
Je negeert een letterlijk citaat (=objectief) en stelt dat het een mening van mij is(=subjectief). Dat is geen steekhoudende manier van argumenteren.

Bovendien, leg de tijdgenoten van Calvijn er ook naast, en dan vooral zijn theologische vrienden zoals De Bres. De Bres is nog stelliger dan Calvijn. De aanval op de anabaptisten is bij De Bres nog feller in het aanwijzen dat alle NATUURLIJKE kinderen de belofte toekomt. Maar -en dat delen wij als visie- wat de ware geestelijke kinderen van Abraham zijn, zijn enkel die kinderen die in de weg van geloof en bekering aan zichzelf ontdekt worden en als een bedelaar alle eigengerechtigheid moeten verliezen en op het beloftewoord alleen kunnen hopen. Er zijn hypocrieten en ware gelovigen. Van beide wordt onder de aanbieding van het heil geeist dat ze geloven en zich bekeren. Op dat punt valt het verschil. Het verschil valt niet in de aanbieding maar in de aanneming. Niemand kan het aannemen tenzij het hem vanuit de hemel gegeven is.
En als als Calvijn en de Bres zoiets al zouden zeggen, dan waren ze ketters. Want dan spreken ze Galaten 3 lijnrecht tegen!!
16 Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.
17 En dit zeg ik: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen.
18 Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.
19 Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.
20 En de Middelaar is niet Middelaar van een, maar God is een.
21 Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.
22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.
23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11588
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël (uit"Betekende" .. za

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Anker schreef:
Voor een onbekeerde zijn er geen beloften in de Bijbel. In elke belofte die zij zichzelf toe-eigenen, bedriegen ze zichzelf. Ze zullen er verkeerd mee uitkomen, want ze zijn zonder Christus, vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende (Ef. 2:12). Alleen de gelovigen zijn erfgenamen der beloftenis (Hebr. 6:17).
Ik zie geen reactie op deze quote. Ik kan het hele hoofdstuk van Brakel over de beloften wel plaatsen, maar dat is wat te lang. Wat zegt Brakel hier? Dat er beloften zijn voor ongelovigen?
Hoe bestaat het!

Twee alinea's daarna...
Wil je gewoon antwoord geven, a.u.b. en met mijn zwakheden geduld hebben? Dit is tamelijk irritant zo.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door GJdeBruijn »

Bert Mulder schreef:
GJdeBruijn schreef: Bert, je zegt letterlijk iets dat Calvijn letterlijk bestrijdt. Woordelijke overeenkomst als het gaat om het woord belofte.
Je negeert een letterlijk citaat (=objectief) en stelt dat het een mening van mij is(=subjectief). Dat is geen steekhoudende manier van argumenteren.

Bovendien, leg de tijdgenoten van Calvijn er ook naast, en dan vooral zijn theologische vrienden zoals De Bres. De Bres is nog stelliger dan Calvijn. De aanval op de anabaptisten is bij De Bres nog feller in het aanwijzen dat alle NATUURLIJKE kinderen de belofte toekomt. Maar -en dat delen wij als visie- wat de ware geestelijke kinderen van Abraham zijn, zijn enkel die kinderen die in de weg van geloof en bekering aan zichzelf ontdekt worden en als een bedelaar alle eigengerechtigheid moeten verliezen en op het beloftewoord alleen kunnen hopen. Er zijn hypocrieten en ware gelovigen. Van beide wordt onder de aanbieding van het heil geeist dat ze geloven en zich bekeren. Op dat punt valt het verschil. Het verschil valt niet in de aanbieding maar in de aanneming. Niemand kan het aannemen tenzij het hem vanuit de hemel gegeven is.
En als als Calvijn en de Bres zoiets al zouden zeggen, dan waren ze ketters. Want dan spreken ze Galaten 3 lijnrecht tegen!!
16 Nu zo zijn de beloftenissen tot Abraham en zijn zaad gesproken. Hij zegt niet: En den zaden, als van velen; maar als van een: En uw zade; hetwelk is Christus.
17 En dit zeg ik: Het verbond, dat te voren van God bevestigd is op Christus, wordt door de wet, die na vierhonderd en dertig jaren gekomen is, niet krachteloos gemaakt, om de beloftenis te niet te doen.
18 Want indien de erfenis uit de wet is, zo is zij niet meer uit de beloftenis; maar God heeft ze Abraham door de beloftenis genadiglijk gegeven.
19 Waartoe is dan de wet? Zij is om der overtredingen wil daarbij gesteld, totdat het zaad zou gekomen zijn, dien het beloofd was; en zij is door de engelen besteld in de hand des Middelaars.
20 En de Middelaar is niet Middelaar van een, maar God is een.
21 Is dan de wet tegen de beloftenissen Gods? Dat zij verre; want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid uit de wet zijn.
22 Maar de Schrift heeft het alles onder de zonde besloten, opdat de belofte uit het geloof van Jezus Christus aan de gelovigen zou gegeven worden.
23 Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden.
24 Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden.
25 Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus.
27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan.
28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt een in Christus Jezus.
29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
Ja, precies zoals de baptisten dit lezen.
Elke ketter beroept zich op de Bijbel. Bert wil je argumenteren door zaken die bij elkaar horen ook in het juiste verband plaatsen? Dit schiet niet op.
Calvijn kwam met zijn mede-reformatoren tot hun leer door Schrift met Schrift te vergelijken, niet door zaken willekeurig hier en daar bijeen te rapen en op de klank af direct een dogma te benoemen.
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 24 feb 2014, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 11588
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Doopvisie n.a.v. meditatie Daniël (uit"Betekende" .. za

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:
Voor een onbekeerde zijn er geen beloften in de Bijbel. In elke belofte die zij zichzelf toe-eigenen, bedriegen ze zichzelf. Ze zullen er verkeerd mee uitkomen, want ze zijn zonder Christus, vreemdelingen van de verbonden der belofte, geen hoop hebbende (Ef. 2:12). Alleen de gelovigen zijn erfgenamen der beloftenis (Hebr. 6:17).
Ik zie geen reactie op deze quote. Ik kan het hele hoofdstuk van Brakel over de beloften wel plaatsen, maar dat is wat te lang. Wat zegt Brakel hier? Dat er beloften zijn voor ongelovigen?
Weet je in welk hoofdstuk (en boek) dit staat? Dan zoek ik het zelf even op.
Boek 1, hfdst. 42.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9099
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: "Betekende" of "betekenende" zaak

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:Ho even Bert, waar zeg ik dat een dode moet en kan pleiten? Is zeg met Calvijn dat alle natuurlijke kinderen de belofte toekomt, ongeacht of weten of ze wel of niet uitverkoren (=geestelijk zaak van Abraham) zijn. Jij legt een verband tussen verkiezing, levendmaking en toezegging van de belofte die Calvijn HIER niet legt en zeker niet in deze samenhang. Sterker nog, dat deden de dopersen WEL, zij het met een andere achterliggende gedachte. De uitkomst van die doperse visie verdedig je hier nota bene!
lees even terug joh...

Je pikte een discussie van mij met Luther op...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie