Beroepen GG studenten

huisman

Re: Beroepen GG studenten

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef:Oplossing: beroepbaar per 17 juni kandidaten mogen pas naar 4 weken hun beslissing bekent maken. Alle gemeenten hebben dan de rust om te beroepen. Ik mag het woord hijgerig van jullie niet gebruiken maar het is in het verleden meermaals gebeurt dat een student al na een paar dagen een beroep aanneemt, de gemeenten waar hij voor bedankte schrijven opnieuw snel een ledenvergadering uit om één van de overgebleven studenten te beroepen .....lijkt mij wat h.......(het verboden h-woord)
Je mag het woord hijgerig best gebruiken, alleen krijg je daar reactie op.
Ik ken inderdaad een kandidaat die wist naar welke gemeente hij mocht. Er werd een andere kandidaat beroepen. Dat leverde strijd op. De kandidaat bedankte, er werd opnieuw gestemd en de bewuste kandidaat werd gekozen en mocht dat beroep aannemen. Dat heeft niets met hijgerigheid te maken. Jij denkt zo menselijk. En dan mag je er met zo'n denkwijze allerlei kwalificaties aan verbinden, de praktijk leert echter dat die kwalificatie onjuist is. Dat lijk je niet in te willen zien.
In het aannemen van een beroep zit meer menselijks dan dat jij je waarschijnlijk kunt voorstellen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Er wordt in de GG wel eens wat over-geestelijk over gedaan.

Als er niets menselijks aan is zou de procedures eenvoudiger kunnen: de kandidaten kloppen zelf aan bij de gemeente waarvan hij weet dat hij heengaat. Vervolgens beroept deze.
Ik vindt het altijd een beetje sneu gezicht dat de ene kandidaat 60 beroepen krijgt en de ander 2. Gemeenten hebben blijkbaar het liefst iemand met sprekersgaven. Dat onderscheid in aantallen voorkom je dan ook.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

refo schreef:Er wordt in de GG wel eens wat over-geestelijk over gedaan.

Als er niets menselijks aan is zou de procedures eenvoudiger kunnen: de kandidaten kloppen zelf aan bij de gemeente waarvan hij weet dat hij heengaat. Vervolgens beroept deze.
Vind ik wel een goeie, eigenlijk. Al is het krijgen van een beroep zonder zelf een beroep te vragen wel een bevestiging. En mensen hebben dat soms nodig.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

huisman schreef:Oplossing: beroepbaar per 17 juni kandidaten mogen pas naar 4 weken hun beslissing bekent maken. Alle gemeenten hebben dan de rust om te beroepen. Ik mag het woord hijgerig van jullie niet gebruiken maar het is in het verleden meermaals gebeurt dat een student al na een paar dagen een beroep aanneemt, de gemeenten waar hij voor bedankte schrijven opnieuw snel een ledenvergadering uit om één van de overgebleven studenten te beroepen .....lijkt mij wat h.......(het verboden h-woord)
Dit is niet de juiste oplossing.
De oplossing is dat alle kerkenraden (pas) een vergadering uitschrijven niet eerder dan, dit jaar, 17 juni. En voor een ordelijk geheel wel liefst binnen 1 à 2 weken.
Op het moment dat een kandidaat zich van Godswege geroepen weet tot een bepaalde gemeente, kan hij dat beroep (direct) aannemen. Anders dient gewacht te worden op het beroep van de gemeente waar God hem hebben wil en dat dan ook zeker zal komen. En dat zou, de praktijk bewijst het, het tweede beroep van een gemeente kunnen zijn.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bona Fide schreef:
Dit is niet de juiste oplossing.
De oplossing is dat alle kerkenraden (pas) een vergadering uitschrijven niet eerder dan, dit jaar, 17 juni. En voor een ordelijk geheel wel liefst binnen 1 à 2 weken.
Op het moment dat een kandidaat zich van Godswege geroepen weet tot een bepaalde gemeente, kan hij dat beroep (direct) aannemen. Anders dient gewacht te worden op het beroep van de gemeente waar God hem hebben wil en dat dan ook zeker zal komen. En dat zou, de praktijk bewijst het, het tweede beroep van een gemeente kunnen zijn.
Als bepaald wordt dat elke kandidaat ook een gesprek moet hebben gehad met elke kerkenraad die hem beroept, dan is het probleem zo opgelost. Sommigen zullen dan eerst 40 gesprekken moeten afwikkelen, alvorens ze een beroep kunnen aannemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Luther schreef:Als bepaald wordt dat elke kandidaat ook een gesprek moet hebben gehad met elke kerkenraad die hem beroept, dan is het probleem zo opgelost. Sommigen zullen dan eerst 40 gesprekken moeten afwikkelen, alvorens ze een beroep kunnen aannemen.
Natuurlijk gaat dit niet gebeuren, maar denk jij dat het zinvol is als bij een beroep een gesprek met de kerkenraad plaatsvindt? Zou dat uitmaken voor de beslissing die genomen moet worden?
Het is gebruikelijk in andere kerkelijke denominaties dat een beroepen predikant 'op beroep gaat preken' en zelfs 'kennis maakt met de gemeente'. Ik ben het niet gewend, maar het komt op mij ook als niet-noodzakelijk over. Of zijn er die voorbeelden kennen waardoor een predikant door kennis te maken met de gemeente zich van Godswege geroepen voelde een beroep aan te nemen?
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Bona Fide schreef:
Luther schreef:Als bepaald wordt dat elke kandidaat ook een gesprek moet hebben gehad met elke kerkenraad die hem beroept, dan is het probleem zo opgelost. Sommigen zullen dan eerst 40 gesprekken moeten afwikkelen, alvorens ze een beroep kunnen aannemen.
Natuurlijk gaat dit niet gebeuren, maar denk jij dat het zinvol is als bij een beroep een gesprek met de kerkenraad plaatsvindt? Zou dat uitmaken voor de beslissing die genomen moet worden?
Het is gebruikelijk in andere kerkelijke denominaties dat een beroepen predikant 'op beroep gaat preken' en zelfs 'kennis maakt met de gemeente'. Ik ben het niet gewend, maar het komt op mij ook als niet-noodzakelijk over. Of zijn er die voorbeelden kennen waardoor een predikant door kennis te maken met de gemeente zich van Godswege geroepen voelde een beroep aan te nemen?
Zo gek is dit voorstel niet; in de PKN, de CGK en de HHK is dit altijd de gebruikelijke route. Al is het alleen maar om kennis te maken met de kerkenraad, te horen hoe de nood in de gemeente ligt, maar ook wat voor gemeente het betreft. Ik weet van een kandidaat die enkele beroepen had, en al wist naar welke gemeente hij moest gaan. Toch is hij die bezoeken gaan afleggen, omdat - zo zei hij - ook dit roepstemmen die van Godswege naar hem toekwamen. En misschien moet je dan niet nu naar gemeente Y, maar over 10 jaar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marco

Bericht door Marco »

Als het dan echt geestelijk moet, ga dan loten. Alle vacante gemeenten kunnen inschrijven, geen onderscheid tussen de kandidaten.. klaar.
Ordelijk, duidelijk en niets menselijks aan.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Okay, bij deze met algemene stemmen aangenomen....

over tot de orde van de dag
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Marco schreef:Als het dan echt geestelijk moet, ga dan loten. Alle vacante gemeenten kunnen inschrijven, geen onderscheid tussen de kandidaten.. klaar.
Ordelijk, duidelijk en niets menselijks aan.
Onzin natuurlijk, we hebben ook een eigenverantwoordelijkheid en kerkenraden hebben die ook.
claus

Bericht door claus »

Even zakelijk.
Hoeveel tweetallen en waar zijn er momenteel al bekend?
Hoeveel drietallen en waar?
Hoeveel viertallen en waar?
Met waar bedoel ik uiteraard de gemeente(n) die het betreft.
Cees

Bericht door Cees »

claus schreef:Even zakelijk.
Zakelijk????????? Dit is nu waar ds Van Eckeveld zoveel moeite mee had met het geroep om cijfers tijdens de toelatingsdagen .......
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Cees schreef:
Zakelijk????????? Dit is nu waar ds Van Eckeveld zoveel moeite mee had met het geroep om cijfers tijdens de toelatingsdagen .......

En daarom gaan we dat hier ook niet doen. Het is namelijk niet zakelijk, maar eerder ziekelijk.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mister schreef:
Cees schreef:

En daarom gaan we dat hier ook niet doen. Het is namelijk niet zakelijk, maar eerder ziekelijk.
Wat is er ziekelijk?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Misschien kun je aan andere RF'ers uitleggen waarom je het mooi / fijn / leuk / o.i.d. vindt om deze gegevens nu of later te weten?
Gesloten