Pagina 9 van 15

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 09:17
door François Turretini
basculier schreef:Niet alleen voor degenen die uiteindelijk gelovigen zijn, vind ik een vreemde opmerking.
De Bijbel zegt dat de Here Jezus gestorven is voor de hele wereld volgens Joh. 3 vers 16, geloof je dat of niet?
Natuurlijk geloof ik Joh. 3:16, maar daar staat helemaal niet dat Jezus voor iedereen is gestorven.
Joh 3:16 "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe."

Zie je? Het gaat om een iegelijk die in Hem gelooft. Ik verbaas me altijd hoe dit vers vandaag de dag wordt uitgelegd, terwijl er toch echt staat dat Jezus is gestorven, zodat iedereen die in Hem gelooft behouden wordt. Maar twee versen verder lees je dat iedereen die niet gelooft nog onder het oordeel is. Joh 3 leert juist heel duidelijk dat het offer uiteindelijk alleen degenen die tot geloof komen tot nut is, terwijl de ongelovige nog onverzoend onder het oordeel van God staat.
basculier schreef:Het offer in de Bijbel is onderverdeeld in een aantal offers met een betekenis, maar het gaat te ver om dat hier uit te leggen, maar een offerte is iets wat je aanbiedt.
Dat heeft niets met slachten te maken of een slachtoffer of een zondoffer, maar wat de Here Jezus offreerde bij Zijn opstanding.
Hij offreerde Zijn Lichaam aan de Vader.
Dat betreft dus gelovige mensen want alleen die mensen zijn leden van Zijn Lichaam.
Dat betreft het bloed van het Nieuwe Testament, dat is wat anders dan het bloed wat vergoten werd op Golgotha
Hier kan ik echt niet in meegaan. Ik vind het leuk dat je in het Nederlandse woordenboek een andere betekenis voor 'offer' hebt gevonden (of zit je te denken aan het Engelse 'to offer'?), maar de vraag is of dat ook kan in het Grieks en het Hebreeuws. Maar die vraag hoeven we eigenlijk niet eens te stellen, want de Bijbel trekt duidelijk de parallel tussen de offers van het OT en het offer van de Heere Jezus. Jesaja profeteert er al van:

Jesaja 53:4-10
"Waarlijk, Hij heeft onze krankheden op Zich genomen, en onze smarten heeft Hij gedragen; doch wij achtten Hem, dat Hij geplaagd, van God geslagen en verdrukt was. Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden is Hij verbrijzeld; de straf, die ons den vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is ons genezing geworden. Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen. Als dezelve geëist werd, toen werd Hij verdrukt; doch Hij deed Zijn mond niet open; als een lam werd Hij ter slachting geleid, en als een schaap, dat stom is voor het aangezicht zijner scheerders, alzo deed Hij Zijn mond niet open. Hij is uit den angst en uit het gericht weggenomen; en wie zal Zijn leeftijd uitspreken? Want Hij is afgesneden uit het land der levenden; om de overtreding mijns volks is de plage op Hem geweest. En men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld, en Hij is bij den rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft, noch bedrog in Zijn mond geweest is. Doch het behaagde den HEERE Hem te verbrijzelen; Hij heeft Hem krank gemaakt; als Zijn ziel Zich tot een schuldoffer gesteld zal hebben, zo zal Hij zaad zien, Hij zal de dagen verlengen; en het welbehagen des HEEREN zal door Zijn hand gelukkiglijk voortgaan."

"als een lam werd Hij ter slachting geleid", "schuldoffer", dat kun je toch niet ontkennen?

Waar het mij nu op te doen is, is dat er staat dat Hij de overtreding van het volk heeft gedragen, zoals letterlijk in deze tekst staat. En door het geloof kunnen wij deel uitmaken van het volk van God, dus alleen die gelooft wordt door het offer verzoend en de rest van de zonde zullen vergolden worden bij het oordeel. Hij heeft echt de overtredingen van Gods volk gedragen, niet meer en niet minder. Het is geen algemeen offer, waardoor iedereen nu verzoend kan worden, maar een particulier offer, waardoor de gelovigen - of Gods volk, de uitverkorenen, of hoe je het ook wil noemen - verzoend zijn. Toen de Heere Jezus zei 'het is volbracht', is de schuld van iedere gelovige die ooit nog zal leven weggenomen, omdat de Heere Jezus die aan het kruis gedragen heeft. De rest van de zonde, die de mensen die weigeren zich te bekeren, die volharden in ongeloof, hebben gedaan; daar is niet voor betaald, daar zullen zij zelf voor de rechterstoel van God voor moeten betalen.

Daarom zeg ik dat Jezus alleen gestorven is voor degenen die tot geloof zullen komen (= Gods volk, of ook de uitverkorenen) gestorven is, omdat alleen voor hun zonden aan het kruis betaald is. Deze leer wordt in het Engels wel eens 'limited atonement' (beperkte verzoening) genoemd en dat is een vreselijke term. Het Nederlandse 'particuliere verzoening' is al beter, maar nog beter zou het zijn om het 'volkomen verzoening' te noemen. Want het offer van de Heere Jezus is genoeg om de gelovigen te verzoenen. De gelovigen zijn daarin verzoend. Het is niet zo dat God Zijn werk heeft gedaan, en dat nu de mensen daar nog een steentje aan bij moeten dragen, en dan pas zijn we vergeven. Nee, Jezus is gestorven voor de zonden van de gelovigen, en die zonden zijn vergeven, omdat Jezus ervoor betaald heeft in onze plaats. Dat is nu precies waar het hem om te doen is; om te laten zien dat het offer genoeg is om voor onze zonden te betalen, daar hoeven wij niets aan te voegen; sterker nog, dat kunnen we helemaal niet.
basculier schreef:Wij mogen toch oproepen zoals staat in 2 Kor. 5 vers 20 : "Wij bidden u van Christuswege, laat u met God verzoenen".Een gebed van God Zelf.
En dat is heel anders dan te bidden : "Heer, geef aub uw genadegave van geloof".
De prediking is geen interessante filosophie dan wel interessante verhalen, maar is een oproep tot geloof in het Woord dat gesproken wordt.

Een voorbeeld, iemand zegt: "De Heere Jezus is voor mij gestorven". Dat is niets nieuws want dat wist hij altijd al.
Iemand moet zeggen: "Ik ben tot geloof gekomen en sindsdien weet ik dat de Here Jezus voor mij leeft vanuit de dood!"
En dan zal die gelovige leven voor God. Niet meer voor zichzelf. 2 Kor. 10 vers 10.
Ik kan er niet omheen en ben niet Remonstrants, ik weet niet eens wat dat inhoudt.
Maar er staat geschreven in 1 Tim 2 vers 4: "God wil dat alle mensen zalig worden". Of dat gebeurt? Nee! dat denk ik niet.;

Als deze Bijbelse zaken worden verwijderd dan zou dat heel triest zijn want het is een Bijbelse Waarheid die je niet mag wegpoetsen. Dan heb je een grote verantwoordelijkheid te dragen.
Jazeker mag je oproepen tot geloof; sterker nog, wat mij betreft moet dat zelfs. Het aanbod van genade is wat mij betreft voor iedereen. Dat is toch niet in strijd met wat ik zeg? Ik stel dat men verzoend wordt door het offer, wanneer men gelooft. Het offer is dus alleen effectief voor degenen die zullen geloven, maar wat heeft dat te maken met al dan niet oproepen tot geloof?

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 09:25
door François Turretini
Simon schreef:Het probleem is dat de ongelovige God niet toelaat Zijn werk te doen.
Ook de joden werd verweten de Heilge Geest te wederstaan!!
God talmt niet, maar is lankmoedig want Hij heeft geen lust in de ondergang der goddelozen.
Juist, dat is precies mijn punt; als God in Zijn genade niet sommigen zou trekken naar Jezus toe, als Hij niet hun wil zou buigen als het ware, dan zouden we allemaal Zijn aanbod weerstaan, zoals de meesten nu ook doen. Maar, omdat God genadig is en geen behagen schept in de ondergang der goddelozen, brengt Hij nog mensen, die Hem eigenlijk verwerpen en weerstaan, tot bekering. Dat is nu eens een wonder, zo'n rijkdom aan genade!

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 09:29
door ejvl
@François Turretini,
Ik denk dat het offer groot genoeg was voor alle mensen die er ooit op de aarde zullen zijn.
Ik geloof ook dat ieder mens de mogelijkheid heeft tot zalig worden, want er staat niet "gij hebt niet gekund" maar "gij hebt niet gewild" de mensen die dus niet geloven gaan verloren door eigen schuld, door onwil en niet door onkunde.

Helaas zijn zovelen zo verhard dat ze nooit vanuit zichzelf willen geloven, door het werk van de Geest kan ook zo iemand tot geloof komen.
Het is 100% Godswerk en 100% menswerk.
Het geloof is de hand die God geschonken heeft om Hem aan te nemen.

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 10:25
door basculier
Als men gelooft dat de Here Jezus niet voor de wereld gestorven is opdat een ieder die gelooft eeuwig leven zal hebben dan ben ik hier niet op een Bijbels forum vrees ik, tenzij men mij kan vertellen, wat er niet deugd aan de uitleg van Titus: "De genade Gods is verschenen aan alle mensen"
Geloof is gehoorzaamheid en gehoor geven aan....de Bijbel zegt heel mooi : "Je neigt je oor"....En voor Abraham bracht zijn gehoorzaamheid hem in de erfenis of erfdeel, n.l. het beloofde land. En in Abraham wordt ook het spanningsveld van de gelovige aangegeven want hij breidde zijn tenten uit van More naar Bethel en Ai en Bethel betekent "huis Gods" en "ai " betekent puinhoop.

Wat er mis is dat ik zeg dat de Bijbel leert dat gelovigen van na de opstanding voor de REchterstoel van Christus zal verschijnen begrijp ik niet, de Grote Witte Troon is de plaats van het oordeel.
Als dat onbijbels is, leg me dan maar uit wat het wel is.

De opdracht is dat wij ons leven zouden stellen tot een Godewelbehaagelijke liefelijk offerande.
Ik citeer uit de Petrus brief.
Betekent dat we geslacht moeten worden?
Volgens mij is dit offer een offer van de gelovige aan God zijnde een offerte.
Ik wil graag horen wat er hier onbijbels aan is.
Ik ben hier om wat te leren.

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 10:35
door eilander
basculier schreef:Als men gelooft dat de Here Jezus niet voor de wereld gestorven is opdat een ieder die gelooft eeuwig leven zal hebben dan ben ik hier niet op een Bijbels forum vrees ik, tenzij men mij kan vertellen, wat er niet deugd aan de uitleg van Titus: "De genade Gods is verschenen aan alle mensen"
Er is niemand die zegt dat dit niet Bijbels is.
basculier schreef:Geloof is gehoorzaamheid en gehoor geven aan....de Bijbel zegt heel mooi : "Je neigt je oor"....En voor Abraham bracht zijn gehoorzaamheid hem in de erfenis of erfdeel, n.l. het beloofde land. En in Abraham wordt ook het spanningsveld van de gelovige aangegeven want hij breidde zijn tenten uit van More naar Bethel en Ai en Bethel betekent "huis Gods" en "ai " betekent puinhoop.

Wat er mis is dat ik zeg dat de Bijbel leert dat gelovigen van na de opstanding voor de REchterstoel van Christus zal verschijnen begrijp ik niet, de Grote Witte Troon is de plaats van het oordeel.
Als dat onbijbels is, leg me dan maar uit wat het wel is.
Ik lees in de Bijbel niet over verschillende tronen. Wel over één troon waar allen geoordeeld worden naar hun werken, hetzij goed hetzij kwaad. En het verschil tussen gelovigen van vóór de opstanding en van ná de opstanding is naar mijn mening evenmin Bijbels.

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 10:37
door Simon
François Turretini schreef:
Simon schreef:Het probleem is dat de ongelovige God niet toelaat Zijn werk te doen.
Ook de joden werd verweten de Heilge Geest te wederstaan!!
God talmt niet, maar is lankmoedig want Hij heeft geen lust in de ondergang der goddelozen.
Juist, dat is precies mijn punt; als God in Zijn genade niet sommigen zou trekken naar Jezus toe, als Hij niet hun wil zou buigen als het ware, dan zouden we allemaal Zijn aanbod weerstaan, zoals de meesten nu ook doen. Maar, omdat God genadig is en geen behagen schept in de ondergang der goddelozen, brengt Hij nog mensen, die Hem eigenlijk verwerpen en weerstaan, tot bekering. Dat is nu eens een wonder, zo'n rijkdom aan genade!
ik zie dat toch anders:
In Zijn genade en naar Zijn welhagen heeft Hij (verleden voltooide tijd!) Zijn Zoon gezonden , Welke de hoge prijs heeft betaald, ons heeft gekocht, en allen die dit Offer wat voor eens en altijd geldt, aannemen, zoals de nodiging tot de bruiloft in de gelijkenis, zullen behouden worden.
Hem is alle macht gegeven, in de hemel en op aarde.
Alleen door Jezus Christus' Offer dus.
Het meeste is al gedaan door Hem, de maaltijd is gereed.
genade is geen genade als wij nog iets zouden moeten doen.
genade is vrijspraak, neem dat aan en leef ernaar.
dat is volgens mij de Boodschap
EN @Eilander, zij die in Christus zijn, worden niét geoordeeld, volgens mij.

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 10:57
door Fjodor
Simon schreef: ik zie dat toch anders:
In Zijn genade en naar Zijn welhagen heeft Hij (verleden voltooide tijd!) Zijn Zoon gezonden , Welke de hoge prijs heeft betaald, ons heeft gekocht, en allen die dit Offer wat voor eens en altijd geldt, aannemen, zoals de nodiging tot de bruiloft in de gelijkenis, zullen behouden worden.
Hem is alle macht gegeven, in de hemel en op aarde.
Alleen door Jezus Christus' Offer dus.
Het meeste is al gedaan door Hem, de maaltijd is gereed.
genade is geen genade als wij nog iets zouden moeten doen.
genade is vrijspraak, neem dat aan en leef ernaar.
dat is volgens mij de Boodschap
EN @Eilander, zij die in Christus zijn, worden niét geoordeeld, volgens mij.
Je begrijpt het punt volgens mij nog steeds niet. De vrijspraak is er, voor iedereen. Daar zijn we het over eens (laten we dat maar even aannemen). En dat is Gods werk.
Maar nu moet die vrijspraak aangenomen worden. De vraag is of wij dat uit onszelf willen (of kunnen). Jij zegt hier ja op. Terwijl volgens mij de bijbel zegt van niet.

Verder zeg je hierboven: het meeste is al gedaan door Hem (oftewel, niet alles, F). Daarna zeg je: genade is geen genade als wij nog iets zouden moeten doen (heeft Hij nu wel alles al gedaan of niet?).

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 11:08
door Simon
Fjodor schreef:
Simon schreef: ik zie dat toch anders:
In Zijn genade en naar Zijn welhagen heeft Hij (verleden voltooide tijd!) Zijn Zoon gezonden , Welke de hoge prijs heeft betaald, ons heeft gekocht, en allen die dit Offer wat voor eens en altijd geldt, aannemen, zoals de nodiging tot de bruiloft in de gelijkenis, zullen behouden worden.
Hem is alle macht gegeven, in de hemel en op aarde.
Alleen door Jezus Christus' Offer dus.
Het meeste is al gedaan door Hem, de maaltijd is gereed.
genade is geen genade als wij nog iets zouden moeten doen.
genade is vrijspraak, neem dat aan en leef ernaar.
dat is volgens mij de Boodschap
EN @Eilander, zij die in Christus zijn, worden niét geoordeeld, volgens mij.
Je begrijpt het punt volgens mij nog steeds niet. De vrijspraak is er, voor iedereen. Daar zijn we het over eens (laten we dat maar even aannemen). En dat is Gods werk.
Maar nu moet die vrijspraak aangenomen worden. De vraag is of wij dat uit onszelf willen (of kunnen). Jij zegt hier ja op. Terwijl volgens mij de bijbel zegt van niet.

Verder zeg je hierboven: het meeste is al gedaan door Hem (oftewel, niet alles, F). Daarna zeg je: genade is geen genade als wij nog iets zouden moeten doen (heeft Hij nu wel alles al gedaan of niet?).
God is Onfeilbaar, Perfekt, de Weg en de Waarheid!
Daar past dus geen menselijk feilbare toegangspoortversmallende theorie/theologie bij, die van een bijzaak een hoofdzaak gaat maken, zodat mensen gaan focussen op iets wat in principe helemaal geen waarde heeft aangaande hun redding.
prediker zei het al;
'Want in veel wijsheid zit veel verdriet. Wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed.'

Als ik zeg het meeste is al gedaan, bedoel ik Zijn aandeel in Zijn heilsplan.
''Gij hebt niet gewild'', is ons aandeel.

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 11:14
door ejvl
Fjodor schreef: Maar nu moet die vrijspraak aangenomen worden. De vraag is of wij dat uit onszelf willen (of kunnen). Jij zegt hier ja op. Terwijl volgens mij de bijbel zegt van niet.
Dus dan is het toch "gij hebt niet gekund" in plaats van "gij hebt niet gewild?"

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 11:16
door refo
Je zult iets toch moeten kunnen wil in verwijtende zin gezegd mogen worden 'je hebt niet gewild'.

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 11:25
door basculier
Eilander schreef:Ik lees in de Bijbel niet over verschillende tronen. Wel over één troon waar allen geoordeeld worden naar hun werken, hetzij goed hetzij kwaad. En het verschil tussen gelovigen van vóór de opstanding en van ná de opstanding is naar mijn mening evenmin Bijbels.
Dat klopt , er is sprake van de Grote Witte TRoon en dat is er maar één.

Wie verschijnen daar?
De tekst uit Openbaringen 20 vers 5 geeft dit duidelijk aan. Het betreft de “doden”. Vers 12 “En ik zag de doden, de groten en de kleinen, staande voor de troon” Alle ongelovigen, van alle tijden, zullen moeten verschijnen voor de grote witte troon.

Want de Bijbel leert dat gelovigen reeds veroordeeld zijn, nu wordt het moeilijk, want dan zou Abraham die m.i. voor de Witte Troon verschijnt alsnog veroordeeld worden. Openbaring 20 vers 11-15: "
Is dat zo?

De gelovigen die tot de gemeente behoren zullen niet worden geoordeeld voor omdat de zonden van deze gelovigen, waar wij ook toe behoren, reeds zijn geoordeeld op het kruis van Golgotha. Dit blijkt duidelijk uit b.v. Romeinen 8:1 “Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn”.

Dan de rechterstoel van God of de rechterstoel van Christus.
Dit is de plaats waar de daden en motieven waarom we bepaalde dingen hebben gedaan openbaar zullen komen.
Het karakter van deze rechterstoel is dus totaal anders dan de rechterstoel van God waar ons enerzijds ten diepste duidelijk worden hoe zondig en ik gericht we waren, anderzijds zal hierdoor ons besef over de liefde, het geduld en de genade van de Heer volkomen zijn.


Waar wordt de Rechterstoel van Christus genoemd en binnen welk verband?
In Romeinen 14 vers 10 waar eerst wordt gezegd dat de Here Jezus over doden en levenden zal heersen en dan richt Paulus zich tot gelovigen en zegt: "Maar gij, wat oordeelt gij? wat veracht gij uw broeder, want wij zullen allen voor de Rechtersoel van Christus gesteld worden, ...laat ons elkander niet meer oordelen enz....".
Wij allen zijn gelovigen want daar spreekt hij tegen.

Dan 2 Kor. 5 vers 10:
.."Want wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus, opdat een ieder ontvangt wat in het lichaam gebeurd is, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad"


De tekst lijkt me duidelijk want er staat niet, dat we voor de rechterstoel veroordeeld zouden kunnen worden, maar ervoor gesteld en geopenbaard; het gaat dus niet om de kwestie van behouden of niet behouden zijn, maar we zullen rekenschap moeten afleggen van ons leven als behouden mensen;

En ook dat er niet staat, dat we of goed of kwaad ontvangen, maar dat we ontvangen naardat we goed of kwaad gedaan hebben. Een gelovige ontvangt geen kwaad, geen straf, want "de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem" (Jes. 53:5).

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 11:50
door eilander
@basculier, wat doe je dan met het bijbelgedeelte uit Matth. 25?
En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt. En Hij zal de schapen tot Zijn rechter [hand] zetten, maar de bokken tot [Zijn] linker [hand].
"Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn" betekent volgens de kanttekening: zij strekt de gelovige niet tot verdoemenis. Dat wil dus zeggen dat hij niet zal gestraft worden. M.i. kun je hier niet uit afleiden dat er mensen zijn die niet voor Gods rechterstoel geplaatst zullen worden.

Wat je zegt over het karakter van de rechterstoel van God en van Christus: ik lees dit niet zo in de Bijbel. Natuurlijk zal openbaar komen dat de gerechtigheid van Christus het deel van de gelovigen is en dat ze daarom niet veroordeeld zullen worden.
NGB art 37: "De Zone Gods zal hun naam belijden voor God, Zijn Vader, en Zijn uitverkoren engelen."

Uit 2 Kor. 5:10 is toch duidelijk af te leiden dat wij allen zullen staan voor Zijn rechterstoel? Ik kan daaruit niet het verschil halen tussen gelovigen en ongelovigen.

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 12:13
door Simon
eilander schreef:@basculier, wat doe je dan met het bijbelgedeelte uit Matth. 25?
En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt. En Hij zal de schapen tot Zijn rechter [hand] zetten, maar de bokken tot [Zijn] linker [hand].
"Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn" betekent volgens de kanttekening: zij strekt de gelovige niet tot verdoemenis. Dat wil dus zeggen dat hij niet zal gestraft worden. M.i. kun je hier niet uit afleiden dat er mensen zijn die niet voor Gods rechterstoel geplaatst zullen worden.

Wat je zegt over het karakter van de rechterstoel van God en van Christus: ik lees dit niet zo in de Bijbel. Natuurlijk zal openbaar komen dat de gerechtigheid van Christus het deel van de gelovigen is en dat ze daarom niet veroordeeld zullen worden.
NGB art 37: "De Zone Gods zal hun naam belijden voor God, Zijn Vader, en Zijn uitverkoren engelen."

Uit 2 Kor. 5:10 is toch duidelijk af te leiden dat wij allen zullen staan voor Zijn rechterstoel? Ik kan daaruit niet het verschil halen tussen gelovigen en ongelovigen.
In deze laatste tekst spreekt Paulus tot hen die niet veroordeeld, maar nog wel gelouterd dienen te worden.
In 2 Cor 5 vers 5 lees je dat dezen al de Geest tot onderpand hebben ontvangen.
er wordt niet over ongelovigen gesproken, alleen wat de gelovige in zijn lichaam verricht heeft.

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 12:18
door eilander
Simon schreef:
eilander schreef: Uit 2 Kor. 5:10 is toch duidelijk af te leiden dat wij allen zullen staan voor Zijn rechterstoel? Ik kan daaruit niet het verschil halen tussen gelovigen en ongelovigen.
In deze laatste tekst spreekt Paulus tot hen die niet veroordeeld, maar nog wel gelouterd dienen te worden.
In 2 Cor 5 vers 5 lees je dat dezen al de Geest tot onderpand hebben ontvangen.
er wordt niet over ongelovigen gesproken, alleen wat de gelovige in zijn lichaam verricht heeft.
Het gaat nu om de vraag: moeten alle mensen voor Gods rechterstoel verschijnen, zowel degenen die in Christus zijn als degenen die buiten Christus sterven? Ik meen van wel, op grond van onder andere deze tekst uit 2 Kor. 5: want wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus.

Jouw reactie hierop begrijp ik niet helemaal in dit kader.
Wat bedoel je overigens met dat ze nog wel "gelouterd dienen te worden"??

Re: Op het diepst vernederd

Geplaatst: 19 nov 2012, 12:33
door Simon
eilander schreef:
Simon schreef:
eilander schreef: Uit 2 Kor. 5:10 is toch duidelijk af te leiden dat wij allen zullen staan voor Zijn rechterstoel? Ik kan daaruit niet het verschil halen tussen gelovigen en ongelovigen.
In deze laatste tekst spreekt Paulus tot hen die niet veroordeeld, maar nog wel gelouterd dienen te worden.
In 2 Cor 5 vers 5 lees je dat dezen al de Geest tot onderpand hebben ontvangen.
er wordt niet over ongelovigen gesproken, alleen wat de gelovige in zijn lichaam verricht heeft.
Het gaat nu om de vraag: moeten alle mensen voor Gods rechterstoel verschijnen, zowel degenen die in Christus zijn als degenen die buiten Christus sterven? Ik meen van wel, op grond van onder andere deze tekst uit 2 Kor. 5: want wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus.

Jouw reactie hierop begrijp ik niet helemaal in dit kader.
Wat bedoel je overigens met dat ze nog wel "gelouterd dienen te worden"??
Zij die in hun leven nog nooit gehoord hebben van Jezus, en zichzelf tot wet waren, zullen wellicht alsnog gelouterd kunnen worden, maar dat is God's verborgen Raad, dus daar kunnen we denk ik beter niet op doorgaan.
Zij die Zijn Woord wel gehoord hebben, hebben zichzelf reeds gelouterd, wanneer ze zich niet verhard hebben.
Of niet, natuurlijk, wanneer ze zijn Woord niet hebben aangenomen.