Mara schreef:Laten we namen vermijden, maar hoe moet het taalgebruik op de kansel nu eigenlijk zijn? Moet het anders zijn dan de gewone alledaagse woorden?
Mag er af en toe tale Kanaäns doorheen geweven worden?
Moet het vooral de jeugd aanspreken?
Ik vind het aangenaam als een dominee preekt, al dan niet met behulp van een "spiekbriefje". Dat geeft andere klanken dan wanneer hij voornamelijk leest. En dat gebeurt helaas af en toe.
Eigenlijk zou dit echt geen moeilijke vraag moeten zijn.
Een predikant moet Bijbels (s)preken, dus het taalgebruik van de Bijbel is prima. Daarnaast houdt iedereen die een voordracht houdt, rekening met zijn publiek. Ik zou echt niet weten waarom dat voor een predikant anders zou moeten zijn: de Boodschap moet zo goed mogelijk overgebracht worden, dat is de verantwoordelijkheid van de prediker.
Wat mij betreft hoort daar niet een taalgebruik van lang geleden bij. Een zinsnede als "deze dagen zijn weer schier ten einde" is naar mijn mening nodeloos ouderwets. Ook het gebruik van het woordje "komen" in iedere zin hoeft voor mij niet zo; ik kom het ook zonder dat woord wel te begrijpen.
Maar bij ons is een zekere vorm van verbalisme wel gangbaar: als het juiste woordgebruik (tot verkleinwoordjes toe) maar klinkt, is het goed. Natuurlijk chargeer ik nu.