Kerkverband-typerende preken

joy

Re: Kerkverband-typerende preken (uit: Preken beluisteren ..

Bericht door joy »

Mara schreef:
joy schreef:
Mara schreef:

Maar als je blind naar 5 preken zou luisteren, je weet niet welke dominee het is en ook niet welke richting, zou je dan kunnen horen: dit is nou een typische oud.ger.gem prediking, of zeker weten dat dit een CGK preek is?
Vaak zal dat zo zijn en toch denk ik dat je er ook wel eens naast zit, met luisteren.
Stel je voor zeg, dat je er naast zit :bobo

Joh:17
Dat zij één zijn Vader .....
Joy: kijk even wat er boven dit topic staat ;) kerkverbandTYPERENDE preken.
Dat doe ik Mara, het is toch iets van "zoek de verschillen" :OO3
Wie overwint, zal over de tweede dood geen schade lijden.
Mara

Bericht door Mara »

joy schreef:
Mara schreef:
joy schreef:
Stel je voor zeg, dat je er naast zit :bobo

Joh:17
Dat zij één zijn Vader .....
Joy: kijk even wat er boven dit topic staat ;) kerkverbandTYPERENDE preken.
Dat doe ik Mara, het is toch iets van "zoek de verschillen" :OO3
Dat klinkt een beetje denigrerend. Ik hoop dat je dit niet zo bedoelt? Het gaat veel verder dan dat nl, omdat veel kerken zijn ontstaan vanuit een splitsing.
En elk kerkverband heeft toch zijn eigen geschiedenis en dus ook karakter.
Ook interessant is in dit verband te zoeken naar een verschil wanneer een predikant overgaat naar een ander kerkverband. Gaat hij dan daadwerkelijk anders preken dan voorheen, meer zoals in het huidige kerkverband, of behoudt hij zijn eigen stijl?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

caprice schreef:De sleutel is zoek.
Of het is een proefballonnetje van het RD om eens te zien waar zo'n discussie op uitloopt. Stof voor de komkommertijd. :OO3
Daarom nogmaals de oproep om dit topic op slot te zetten!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
WimA

Bericht door WimA »

Kan iemand mij uitleggen waarom in dit topic wel de forumbarricaden worden beklommen en de roep om verwijdering en "sloten" veelvuldig klinken - allemaal met de bedoeling de gereformeerde leer te verdedigen - maar de uitspraken en poneringen van "Simon" in een ander topic blijkbaar geen reden zijn om reageren?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

WimA schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom in dit topic wel de forumbarricaden worden beklommen en de roep om verwijdering en "sloten" veelvuldig klinken - allemaal met de bedoeling de gereformeerde leer te verdedigen - maar de uitspraken en poneringen van "Simon" blijkbaar geen reden is om reageren?
De uitspraken van Simon staan te ver van ons af, dus worden eigenlijk niet serieus genomen. That's all.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Of het is een proefballonnetje van het RD om eens te zien waar zo'n discussie op uitloopt. Stof voor de komkommertijd. :OO3
Wat is precies je probleem bij deze topic? Ik vind een aantal zaken wel degelijk relevant. Er wordt ook niet op een verkeerde manier gediscusseerd heb ik het idee. Maar wellicht zie jij het anders?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:
Wat is precies je probleem bij deze topic? Ik vind een aantal zaken wel degelijk relevant. Er wordt ook niet op een verkeerde manier gediscusseerd heb ik het idee. Maar wellicht zie jij het anders?
Het zit me nog steeds erg dwars dat DIA (en jij in mindere mate ook) op diskwalificerende wijze spreken over bijbelse prediking die op PrekenWeb te horen is. Als anderen impliciet of expliciet soortgelijke kwalificaties zouden noemen m.b.t. de door jou en DIA met name genoemde predikanten, dan zou dit topic ofwel op slot zitten, ofwel opgeschoond zijn met uitdeling van enkele bannen.

Daarbij komt nog eens dat op dit moment er een dwarsdoorsnede van GG-preken op PW staat, zowel links als rechts - om die termen maar eens te gebruiken - en nog steeds zou het niet bevindelijk zijn, niet representatief zijn, toch niet meer zijn als 100 jaar geleden, etc. etc. Ik begrijp dat werkelijk niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:Het zit me nog steeds erg dwars dat DIA (en jij in mindere mate ook) op diskwalificerende wijze spreken over bijbelse prediking die op PrekenWeb te horen is.
Misschien kun je daar op een wat nuchterder manier mee omgaan? Verschillen in prediking zijn er nu eenmaal. En verschillende visies op wat een goede prediking is, ook. Daar hoef je toch niet zo overspannen op te reageren?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:
Luther schreef:
Het zit me nog steeds erg dwars dat DIA (en jij in mindere mate ook) op diskwalificerende wijze spreken over bijbelse prediking die op PrekenWeb te horen is. Als anderen impliciet of expliciet soortgelijke kwalificaties zouden noemen m.b.t. de door jou en DIA met name genoemde predikanten, dan zou dit topic ofwel op slot zitten, ofwel opgeschoond zijn met uitdeling van enkele bannen.

Daarbij komt nog eens dat op dit moment er een dwarsdoorsnede van GG-preken op PW staat, zowel links als rechts - om die termen maar eens te gebruiken - en nog steeds zou het niet bevindelijk zijn, niet representatief zijn, toch niet meer zijn als 100 jaar geleden, etc. etc. Ik begrijp dat werkelijk niet.
Ik heb alleen gemeld dat er verschillen zijn. Ik vind je reactie onnodig heftig. Jij denkt dat die verschillen er niet zijn?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:Het zit me nog steeds erg dwars dat DIA (en jij in mindere mate ook) op diskwalificerende wijze spreken over bijbelse prediking die op PrekenWeb te horen is. Als anderen impliciet of expliciet soortgelijke kwalificaties zouden noemen m.b.t. de door jou en DIA met name genoemde predikanten, dan zou dit topic ofwel op slot zitten, ofwel opgeschoond zijn met uitdeling van enkele bannen.

Ik heb alleen gemeld dat er verschillen zijn. Ik vind je reactie onnodig heftig. Jij denkt dat die verschillen er niet zijn?
Nee, ik bestrijd dat je alleen gemeld dat er verschillen zijn. Je hebt ook ergens aangesloten bij een posting van DIA, die het jammer vond dat preken met echte bevinding niet op PW zouden staan. Jij schreef: Ben ik wel met hem eens....

En nee, ik denk niet dat er geen verschillen zijn. Die zijn er wel. Maar die zitten niet in het schema goed-fout, of bevindelijk-niet bevindelijk, of rechts-links, of bijbels-onbijbels... En die kwalificaties zaten toch wel in de bijdragen van DIA en (in mindere mate) die van jou. Dat is jammer; het dient ook nergens toe.
wesha

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door wesha »

-DIA- schreef:Ik zou het op prijs stellen als er prelen op Prekenweb stonden van ds. Mondria, ds. G.Mouw, ds, E.Venema, ds, Chr, van Dam, ds. A. Bregman, ds. J. Mijnders, ds. C.A. van Dieren, ds, P. Plok, en velen anderten die deze leer verkondigen. Door dergelijke preken niet op te nemen krijgt de wereld een eenzijdig beeld vam de Geteformeerde Gemeenten. Mag dit openbaar gezegd worden? Er wordt veel aan banden gelegd, maar ik hoop dat dit op een Reformatorisch forum eens genoemd mag worden. Ik heb willekeurige predikanden uit de GG genoemd, dus wat dat betreft bedoel ik slechts de leer die deze predikanten brengen. Het bevindelijk geluid zou men tegenover preken van bijvoorbeeld ds. A.T. Vergunst, ds. C. Harinck, ds. J.S. van der Net etc. kunnrn stellen. Als men een evenwichtig beeld van onze gemeenten wil geven mag toch het geluid van de oude GG niet ontbreken?
De prediking van ds Vergunst, ds Harinck en ds van der Net zijn nogal verschillend van elkaar, maar dat terzijde. Wanneer ik kijk naar de prediking van ds GH Kersten en ds G van Reenen(of een ruimer voorbeeld: tussen Kok en Steenblok), dan ligt de prediking (afgezien van een wat moderner taal gebruik) van de meeste predikanten van de GG nu binnen die grenzen. Dat de 1 een voorliefde heeft voor een bepaalde predikant of prediking is des mensen eigen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

WimA schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom in dit topic wel de forumbarricaden worden beklommen en de roep om verwijdering en "sloten" veelvuldig klinken - allemaal met de bedoeling de gereformeerde leer te verdedigen - maar de uitspraken en poneringen van "Simon" in een ander topic blijkbaar geen reden zijn om reageren?
Het is nooit anders geweest. Daarom, als we de Bijbel kennen, dan weten we dat de waarheid nooit wordt verdragen.
Daarom ook de felheid wanneer het de kern raakt, en omdat de dwaalleer de mens niet echt raakt verdraagt men dat veelal eerder.
Een mens van nature, iedereen, wil bedrogen wprden. Ja, ik hoorde het laatst scherp in een preek: De mems, ieder mens zoekt de korste weg naar de hel.
En dat vind men wel eens scherp. als je jezelf niet een beetje hebt leren kennen..
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beste mensen,

Het heeft geen enkele zin om steeds weer verzoeken in te dienen of dit topic op slot mag.

In de eerste plaats dient dat via de reportknop of PB te gebeuren.
In de tweede plaats blijft onzes inziens de discussie in dit topic binnen de forumregels. Er worden hier meningen geuit en toegelicht, die binnen de bandbreedte van de gereformeerde gezindte vallen. Ook wordt er niet op de persoon van ambtsdragers of forummers gespeeld.
In de derde plaats is het ook erg hinderlijk voor de voortgang van de discussie in dit topic.

Ik roep u daarom op om met deze oproepen te stoppen.

Daarbij willen we overigens als moderators geen standpunt uitspreken in deze discussie.

Overigens is de suggestie dat dit topic een proefballonetje van EMG zou zijn onjuist: u kunt dat ook zien aan de wijze hoe dit topic tot stand is gekomen en zich ontwikkelt.

Vriendelijke groet,
Tiberius
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Inderdaad zijn er verschillen per kerkverband en zelfs binnen een bepaald kerkverband.
Hier ontkomen wij niet aan, aangezien elke predikant zijn gave en talent heeft om aan te wenden in de Evangeliebediening. De ene predikant maakt meer studie van een gedegen bijbelexegese (=Bijbeluitleg), terwijl de ander minder bijbeluitleg geeft maar meer geestelijke toepassingen.

Bij deze laatste categorie predikanten is het gevaar dat het toepasselijk bevindelijke gedeelte van zijn preek steeds hetzelfde is. We krijgen dan preken die telkens hetzelfde zijn, terwijl er wel een andere bijbeltekst gebruikt wordt.
Ook is men in de laatste categorie predikanten goed in het isoleren van o.a de volgende bijbelteksten, er wordt alleen maar nadruk gelegd op een bepaald aandachtspunt, bijvoorbeeld een hele preek waar de nadruk gelegd wordt over het "dood zijn in zonden en misdaden", "de diepe val in Adam", "zonder Mij kunt gij niets doen", "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke" Zeg maar de lijdelijkheid die in zulke gemeenten overheerst door een isolerende bijbeltekstprediking.
Ik laat het hierbij, dus genoeg ter discussie lijkt mij.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

-DIA- schreef:
WimA schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom in dit topic wel de forumbarricaden worden beklommen en de roep om verwijdering en "sloten" veelvuldig klinken - allemaal met de bedoeling de gereformeerde leer te verdedigen - maar de uitspraken en poneringen van "Simon" in een ander topic blijkbaar geen reden zijn om reageren?
Het is nooit anders geweest. Daarom, als we de Bijbel kennen, dan weten we dat de waarheid nooit wordt verdragen.
Daarom ook de felheid wanneer het de kern raakt, en omdat de dwaalleer de mens niet echt raakt verdraagt men dat veelal eerder.
Een mens van nature, iedereen, wil bedrogen wprden. Ja, ik hoorde het laatst scherp in een preek: De mems, ieder mens zoekt de korste weg naar de hel.
En dat vind men wel eens scherp. als je jezelf niet een beetje hebt leren kennen..
Dit vind ik een erg vervelende houding in een discussie. Je zegt: je bent het grondig niet met me eens, en dat toont aan dat ik gelijk heb.
Ik hoor liever argumenten.
Plaats reactie