Goede Vrijdag en de stille week

Luther
Contacteer:

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Luther »

Zonderling schreef:Bovendien achten we onder het NT alle dagen gelijk met uitzondering van de dag van onze Heere Jezus, de zondag.
Vier uw vierdagen = oudtestamentisch en ceremonieel.
(Overigens doen ook wij aan deze dagen maar dat is voor mij niet van harte.)
Ik ben een groot voorstander van een gehele dag van afzondering, waarin we speciaal de dood van Christus herdenken. Twee diensten zijn daarvoor inderdaad geschikt. Bij ons is er een ochtend- en een avonddienst.
Vooral in vergelijking met bid- en dankdagen, vind ik de herdenking van Goede Vrijdag soms nogal mager.
Overigens bestrijd ik daarmee niet dat je gelijk hebt dat onder het NT geen speciale gedenk- of feestdagen bekend zijn / waren. Toch meen ik dat we juist door het houden van een kerkelijk jaar, ook binnen de Nederlandse context, de gelegenheid te baat mogen nemen om de heilsfeiten in de openbare eredienst te gedenken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Loïs

Bericht door Loïs »

Loïs schreef:Morgen hoop ik vrij te zijn en ik zou het erg fijn vinden om ’s-morgens ook ergens naar de kerk te kunnen gaan (in onze eigen gemeente is geen dienst).
Nu heb ik al op Kerktijden gezocht, maar daar kan ik zo snel niets vinden.

Weet iemand waar er wel kerk is? Afstand maakt niet zo heel veel uit, maar het moet wel enigszins aan te rijden zijn vanuit regio Rotterdam.

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
Zowel hier als via PB's kreeg ik een heleboel diensten door, hartelijk dank!
Het valt me echt mee dat er nog zoveel morgendiensten zijn. Fijn!
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Posthoorn schreef:
Curatorium schreef:Goede vrijdag is sowieso ondergewaardeerd in onze gezindte. Juist op goede vrijdag zouden er meerdere diensten gehouden moeten worden wegens de boodschap die achter deze dag verscholen ligt. Waarom hebben bijv. veel GG's op bid en dankdagen 3 diensten en op goede vrijdag 1?
Goede Vrijdag is nooit een officiële feestdag geweest. Naar ik heb horen vertellen zou men dit voor de goede vrijdag niet passend gevonden hebben. In elk geval is Goede Vrijdag altijd een werkdag geweest, dus vind ik het wat vreemd om dan overdag kerkdiensten te organiseren.
Nogmaals: waarom hebben alle refoscholen dan wel vrij?
Als refoscholen vrij hebben gaan ze echt niet op al die vrije dagen twee keer naar de kerk.
(Niet verder vertellen maar ze hebben ook vrij op Koningsdag en gaan dan zelfs helemaal niet naar de kerk :OO3 )

Er is dus geen causaal verband tussen vrije dagen op refoscholen en kerkdiensten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Vorst
Verbannen

Bericht door Vorst »

Bij ons is tijdens de stille week elke avond een meditatieve samenkomst. Op goede vrijdag is er 's avonds een dienst waarin we avondmaal vieren; erg mooi. Op stille zaterdag is er 's morgens een dienst.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:
Auto schreef:
samanthi schreef:Bedankt voor deze informatie, ik heb nooit geweten dat er 's morgens ook diensten gehouden worden,
Ik ga morgenochtend iig luisteren.
's Avonds moet ik spelen dus zie ik het niet zitten 's morgens een dienst te bezoeken, ik moet dat op de fiets doen.
Binnen een groot aantal Hervormde kerken is het een gebruik om op Goede Vrijdag 's morgens en 's avonds kerk te hebben sinds de 19e eeuw.
Dan moet ik me diep schamen :fi
Kijk, als ik dit soort dingen lees, kan ik Zonderlings standpunt wel begrijpen.
Ik vind het volgen van het kerkelijk jaar een mooie, 'katholieke' gewoonte, maar het moet geen dwingend karakter krijgen, zodat we ons zelfs gaan schamen omdat we op Goede Vrijdag niet 's morgens naar de kerk gegaan zijn (wat ook helemaal niet gebruikelijk is).
Schamen ging - denk ik - over het feit dat Samanthi het niet wist. Niet zozeer over het niet naar de kerk gaan.

Overigens zou ik er een voorstander van zijn om vrijdagmorgen ook een kerkdienst te houden, bij ons is dat niet zo in elk geval.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

ik vind het in onze tijd meer willen waarderen van dagen als Goede Vrijdag onzin. We mogen elke zondag luisteren naar het Evangelie van 'Jezus Christus en Die gekruisigd'. Prima dat er in het kerkelijk jaar een periode meer aandacht voor is maar we moeten niet gaan overdrijven. Sommige mensen gaan er een halve zondag van maken. Terwijl op zondag wel verjaardagspartijtjes, koffievisites e.d. normaal gevonden worden. Nee, de vraag om extra diensten op Goede Vrijdag of het onjuist vergelijken van Goede Vrijdag met biddag komt uit een verkeerde bron.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ad Anker schreef:ik vind het in onze tijd meer willen waarderen van dagen als Goede Vrijdag onzin. We mogen elke zondag luisteren naar het Evangelie van 'Jezus Christus en Die gekruisigd'. Prima dat er in het kerkelijk jaar een periode meer aandacht voor is maar we moeten niet gaan overdrijven. Sommige mensen gaan er een halve zondag van maken. Terwijl op zondag wel verjaardagspartijtjes, koffievisites e.d. normaal gevonden worden. Nee, de vraag om extra diensten op Goede Vrijdag of het onjuist vergelijken van Goede Vrijdag met biddag komt uit een verkeerde bron.
"Uit een verkeerde bron" zelfs.... Gewoon werken zonder stil te staan bij het lijden van Christus komt uit een betere bron?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ad Anker schreef:ik vind het in onze tijd meer willen waarderen van dagen als Goede Vrijdag onzin. We mogen elke zondag luisteren naar het Evangelie van 'Jezus Christus en Die gekruisigd'. Prima dat er in het kerkelijk jaar een periode meer aandacht voor is maar we moeten niet gaan overdrijven. Sommige mensen gaan er een halve zondag van maken. Terwijl op zondag wel verjaardagspartijtjes, koffievisites e.d. normaal gevonden worden. Nee, de vraag om extra diensten op Goede Vrijdag of het onjuist vergelijken van Goede Vrijdag met biddag komt uit een verkeerde bron.
Waar is het verschil? En speciale dag rond, bidden en danken, of een dag rond het sterven van Christus...
Bidden en danken krijgen toch ook aandacht op zondag zou je kunnen zeggen, en in de HC. ect.

Waarom vind je de vergelijking Biddag/Goede vrijdag onjuist?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Het gaat hier om (feest)dagen die door mensen zijn vastgesteld en niet door de Bijbel zijn voorgeschreven. Een biddag als zodanig is in elk geval Bijbels.
De door mensen voorgeschreven, vastgestelde, 'bedachte' feestdagen lijken een steeds meer dwingend karakter te krijgen. Dat is m.i. geen goede ontwikkeling, ook al zal het allemaal goed bedoeld zijn (zie mijn onderschrift).
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Johann Gottfried Walther schreef:
Waar is het verschil? En speciale dag rond, bidden en danken, of een dag rond het sterven van Christus...
Bidden en danken krijgen toch ook aandacht op zondag zou je kunnen zeggen, en in de HC. ect.

Waarom vind je de vergelijking Biddag/Goede vrijdag onjuist?
Een biddag beleggen is direct te herleiden uit de Schrift, de dienst op Goede Vrijdag niet. Nee, juist de Evangelieverkondiging van Paulus is "Jezus Christus en Die gekruisigd." En dat gebeurt elke keer als er de verkondiging is. Ik heb niets tegen een Goede Vrijdagdienst, integendeel! Er worden op ons eiland regelmatig weekdiensten belegd waar genoemde verkondiging plaatsvindt. De opkomst is bijna zonder uitzondering bedroevend.
Het is overigens niet inwisselbaar. Als je een biddag belegt betekent dat niet dat je de rest van het jaar niet meer hoeft te bidden.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

huisman schreef:Als refoscholen vrij hebben gaan ze echt niet op al die vrije dagen twee keer naar de kerk.
(Niet verder vertellen maar ze hebben ook vrij op Koningsdag en gaan dan zelfs helemaal niet naar de kerk :OO3 )

Er is dus geen causaal verband tussen vrije dagen op refoscholen en kerkdiensten.
Maar op Koningsdag ga je natuurlijk naar de Mbuma-zendingsdag :OO3
Auto

Bericht door Auto »

Ik ben het met je eens, alleen ik wil wel de kanttekening maken dat in de Ned.Herv.Kerk er sinds de 19e eeuw sterk werd aangedrongen om op de Goede Vrijdag kerkdiensten te houden. Dat is zo gebleven en dat was niet om het gevoel een plaats te geven. Wel zie je dat er in allerlei kerken en groeperingen er een tendens is om Goede Vrijdag 'te beleven' een mens moet stil gezet worden. Terwijl 2e Paasdag gebruikt wordt voor allerlei .......<vul zelf maar in>
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:"Uit een verkeerde bron" zelfs.... Gewoon werken zonder stil te staan bij het lijden van Christus komt uit een betere bron?
Wat is dit nou? Kun jij werken zonder stil te staan bij het lijden van Christus? Of het nu Goede Vrijdag is of niet.

En ja: uit een verkeerde bron. Ik deel wat Afgewezen er over schrijft. Het worden geboden van mensen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geen gebod maar een hartenzaak.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Auto schreef:
Ik ben het met je eens, alleen ik wil wel de kanttekening maken dat in de Ned.Herv.Kerk er sinds de 19e eeuw sterk werd aangedrongen om op de Goede Vrijdag kerkdiensten te houden. Dat is zo gebleven en dat was niet om het gevoel een plaats te geven. Wel zie je dat er in allerlei kerken en groeperingen er een tendens is om Goede Vrijdag 'te beleven' een mens moet stil gezet worden. Terwijl 2e Paasdag gebruikt wordt voor allerlei .......<vul zelf maar in>
ja, maar 2e Paasdag is ook wel veel van het goede. De hele zondag al Pasen, maandagochtend nog eens, dan is het 's middags hoog tijd voor wat anders. Ik ben daar graag wat nuchter in. Dat mag van mij best gewoon een gezellige gezins/familiegelegenheid zijn bijvoorbeeld.
Plaats reactie