Niemand heeft het hier over "de waarheid wegnuanceren", het ging om bescheidenheid tegenover het hoogmoedige "Alzo spreekt de Heere" als het om een preek gaat. Niemand hier heeft iets tegen "Alzo spreekt de Heere" als het inderdaad woorden van de Heere zijn. Maar zodra wij als feilbare mensen gaan uitleggen en verklaren, kan er zomaar iets fouts bij zitten, en dat mag best benoemd worden, toch?Tiberius schreef:Als mens dient de predikant inderdaad bescheiden etc te zijn, maar niet als prediker.ZWP schreef:"Uw bescheidenheid zij alle mensen bekend."
"Wie zichzelf in de hoogte steekt, komt ten val, bescheidenheid gaat aan eerbetoon vooraf."
"Wees eensgezind; wees niet hoogmoedig, maar zet uzelf aan tot bescheidenheid. Ga niet af op uw eigen inzicht."
Dat verbaast me niet, nee. En inderdaad, allerlei waarheiden wegnuanceren is typisch iets postmoderns: ieder zijn eigen waarheid.ZWP schreef:Verder is jouw reactie mij iets te zwart-wit, ik mis de nuance. Of is dat ook een postmoderne zaak, nuance?
Er zijn bijvoorbeeld meerdere kerkverbanden waar vanaf de kansel klinkt "Alzo spreekt de Heere" waarna er een uitleg volgt die niet overal gelijk is. Dat herkennen we toch (helaas) allemaal? Dan kun je wel gemakkelijk roepen dat waar een predikant niet volgens Gods Woord spreekt, hij vermaant moet worden, maar misschien vindt de kerkenraad aldaar wél dat hij Gods Woord naspreekt. En dan wordt het lastig en valt het niet met zwart-wit beelden op te lossen, lijkt me.