Groen lampje in de kerkzaal

-DIA-

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Nee maar je kan toch best iets stichtelijks inproviseren! Dat is niet zo moeilijk.
Ik herinner me nog dat je ooit een keer sprak van een "bevindelijke draai eraan geven"
Als je je dat nog herinnert?
Blijkbaar zie je een tegenstelling. Ik niet.
Maar stichtelijk improviseren? Wat moet ik me daar nou weer bij voorstellen? Heeft dat dan géén begin en géén eind?
Nee ik bedoel dit: Je speelt een koraalbewerking over psalm 79...
Je bent aan het eind... maar dan betekent dat niet dat je het met de koraalbewerker eens hoeft te zijn.
Je kan zelf (mits je daar aanleg en gevoel voor hebt) een bewerking uitbreiden en langzaam laten wegsterven.
In de jaren 80 hadden we in de Noorderkerk een organist die dit prachtig kon, maar ik zou niet meer weten
wie die organist toen was...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Nee ik bedoel dit: Je speelt een koraalbewerking over psalm 79...
Je bent aan het eind... maar dan betekent dat niet dat je het met de koraalbewerker eens hoeft te zijn.
Je kan zelf (mits je daar aanleg en gevoel voor hebt) een bewerking uitbreiden en langzaam laten wegsterven.
In de jaren 80 hadden we in de Noorderkerk een organist die dit prachtig kon, maar ik zou niet meer weten
Waarom nou toch met alle geweld dat langzaam uitsterven, is dat nou zo mooi? Een muziekstuk heeft een begin en een einde, zoals ik al zei. En als het klaar is, mag dat gehoord worden.
~~Soli Deo Gloria~~
helma

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door helma »

rekcor schreef:
memento schreef:Verder eens met refo: Het lampje, wanneer het er is, is er om de niet-vaste bezoekers (shoppers, vakantiegangers). Kerkmensen die te gast zijn dus. Die mogen zich m.i. best als gast gedragen en netjes wachten totdat de gemeente (vooral de grotere gezinnen die bij elkaar willen zitten) zit.
Ik heb een bloedhekel aan lampjes (uitzondering: http://www.phdijkstra.nl/wp-content/upl ... lampje.jpg). Voor mij staan ze symbool voor twee dingen die grondig mis zijn aan onze gezindte:
.
2. Individualisme (Waarom willen gezinnen bij elkaar zitten? Omdat we elkaar niet kennen als kerkgangers, omdat ons christelijk leven geen leven is in de gemeenschap met andere christenen, maar 'jij in jouw klein hoekje, en ik in het mijn');
wij hebben een kleine(re) gemeente; ik ken dus de meeste kerkgangers vrij goed.
Toch wil ik graag als gezin bij elkaar zitten. Omdat je als moeder (vader) weet waar de knelpunten zitten. Drie met ADHD; die wil je graag zelf in de gaten houden. Onze dochter slikt medicijnen tegen psychoses; die heeft vooral 's morgens erg last van slaperigheid; als zij ergens anders zat (ze kerkt nu elders) dan kon ik haar af en toe een por (laten)geven. En zo zijn er meer redenen waarom je graag je kinderen bij je hebt. je kan nog eens een duwtje geven, van: luister je wel; of: kijk naar de dominee.
Of even een blijk van herkenning of zo iets.
Ik heb ze graag bij me in de buurt; met name in de kerk.
Niet dat ik daar nooit van zou af kunnen wijken; maar als de mogelijkheid er is: graag.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Waarom nou toch met alle geweld dat langzaam uitsterven, is dat nou zo mooi? Een muziekstuk heeft een begin en een einde, zoals ik al zei. En als het klaar is, mag dat gehoord worden.
Ik vind het persoonlijk stichtelijk... Niet zomaar ineeens harde muziek stoppen.
Dan kan wel bij het uitleidend orgelspel. Dan kan een slotaccoord wel ees juichen en jubbelen!
Als u begrijpt wat ik bedoel?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Ik vind het persoonlijk stichtelijk... Niet zomaar ineeens harde muziek stoppen.
Dan kan wel bij het uitleidend orgelspel. Dan kan een slotaccoord wel ees juichen en jubbelen!
Ach ja, je bedoelt: smaken en opvattingen verschillen... ik ben het met je eens!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Waarom nou toch met alle geweld dat langzaam uitsterven, is dat nou zo mooi? Een muziekstuk heeft een begin en een einde, zoals ik al zei. En als het klaar is, mag dat gehoord worden.
Nee, ik zou niet weten wat er stichtelijk aan is.
Maar goed, jij mag dat vinden hoor, geen probleem.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef: Waarom nou toch met alle geweld dat langzaam uitsterven, is dat nou zo mooi? Een muziekstuk heeft een begin en een einde, zoals ik al zei. En als het klaar is, mag dat gehoord worden.
Nee, ik zou niet weten wat er stichtelijk aan is.
Maar goed, jij mag dat vinden hoor, geen probleem.
Heb jij daar geen probleem mee dan? Hard de psalm eindigen. En meteen daarom in een stil gebed een zegen vragen voor de dienst, voor de prediker en jezelf?
Ik hou wel van mooie orgelmuziek, maar het kan ook de aandacht van de hoofdzakan afleiden.
Tevens kan het zacht spelen van een psalm je hart opheffen tot God. En ik dacht dat dat juist de bedoeling ook was...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Heb jij daar geen probleem mee dan? Hard de psalm eindigen. En meteen daarom in een stil gebed een zegen vragen voor de dienst, voor de prediker en jezelf?
Ik hou wel van mooie orgelmuziek, maar het kan ook de aandacht van de hoofdzakan afleiden.
Tevens kan het zacht spelen van een psalm je hart opheffen tot God. En ik dacht dat dat juist de bedoeling ook was...
Zo beleef jij dat. Prima hoor, maar is het wel eens bij je opgekomen dat een ander dat heel anders kan ervaren?
Je doet nu alsof alleen zacht spelen van een psalm je hart zou kunnen opheffen tot God. Nou, ik kan je vertellen dat dat ook bij een lofpsalm kan die door de gewelven davert. Ik roem in God, ik prijs 't onfeilbaar woord; ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord!
~~Soli Deo Gloria~~
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Heb jij daar geen probleem mee dan? Hard de psalm eindigen. En meteen daarom in een stil gebed een zegen vragen voor de dienst, voor de prediker en jezelf?
Zo beleef jij dat. Prima hoor, maar is het wel eens bij je opgekomen dat een ander dat heel anders kan ervaren?
Je doet nu alsof alleen zacht spelen van een psalm je hart zou kunnen opheffen tot God. Nou, ik kan je vertellen dat dat ook bij een lofpsalm kan die door de gewelven davert. Ik roem in God, ik prijs 't onfeilbaar woord; ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord!
Juist. Bij een lofpsalm hoort dito orgelspel. En dan niet helemaal terug registreren tot 1 holpijpje bij het slotakkoord. ;(
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Je rukt wat ik zeg uit het verband, meester! Kijk, een psalm als LAAT AL DE STROMEN VROLIJK ZINGEN... kan zo gespeeld worden dat je echt toetsten te kort hebt op het grootste orgel! Zondag werd bij het uitgaan van de kerk nog zo een psalm gespeeld bij het uitgaan van de kerk. Je zou er dan haast een hemelse muziek in beluisteren, en dan te bedenken dat dit daarbij vergeleken nog maar een "gepiep" is, zoals ds. Vreugdenhil het uitdrukte bij de ingebruikname van het orgel in de Walkerk.
Maar zoals ik zei: Dan zou je toesten en handen en voeten tekort komen. DAT 'S HEEREN HUIS VAN VREUGDE DRUISE!!!
Maar wel op zijn tijd! Het moet wel gepast zijn.... Vlak voor een stil gebed past geen lawaai...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
Je rukt wat ik zeg uit het verband, meester! Kijk, een psalm als LAAT AL DE STROMEN VROLIJK ZINGEN... kan zo gespeeld worden dat je echt toetsten te kort hebt op het grootste orgel! Zondag werd bij het uitgaan van de kerk nog zo een psalm gespeeld bij het uitgaan van de kerk. Je zou er dan haast een hemelse muziek in beluisteren, en dan te bedenken dat dit daarbij vergeleken nog maar een "gepiep" is, zoals ds. Vreugdenhil het uitdrukte bij de ingebruikname van het orgel in de Walkerk.
Maar zoals ik zei: Dan zou je toesten en handen en voeten tekort komen. DAT 'S HEEREN HUIS VAN VREUGDE DRUISE!!!
Maar wel op zijn tijd! Het moet wel gepast zijn.... Vlak voor een stil gebed past geen lawaai...
Wie heeft het hier over lawaai dan? Over uit z'n verband rukken gesproken... :bobo
~~Soli Deo Gloria~~
parsifal

Re: Groen lampje in de kerkzaal

Bericht door parsifal »

Volgens mij zijn we ietwat off topic
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hendrikus

Re: Groen lampje in de kerkzaal

Bericht door Hendrikus »

parsifal schreef:Volgens mij zijn we ietwat off topic
klein beetje maar :haha
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Vlak voor een stil gebed past geen lawaai...
En als je nu voor de dienst een bewerking speelt van een lofpsalm? Moet je die dan ook heel zacht laten eindigen?
Psalm 150 eindigen op een holpijpje is ook niet echt de bedoeling lijkt me?
Of kun je dan het orgelspel voor de dienst niet eindigen met een lofpsalm?
eilander
Moderator

Groen lampje in de kerkzaal

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:Vlak voor een stil gebed past geen lawaai...
En als je nu voor de dienst een bewerking speelt van een lofpsalm? Moet je die dan ook heel zacht laten eindigen?
Psalm 150 eindigen op een holpijpje is ook niet echt de bedoeling lijkt me?
Of kun je dan het orgelspel voor de dienst niet eindigen met een lofpsalm?
Een beetje lastig: zoals Hendrikus en ejvl het beargumenteren, daar kan ik mij wel in vinden. Daar ben ik het mee eens. Maar toch voel ik met DIA mee: net voor aanvang van de dienst is het (ook ivm consistoriegebed, of is dat te ver gezocht?) minder gewenst om een lofpsalm met het volle werk te spelen.

Om zoiets lawaai te noemen, gaat mij veel te ver. Ook dat moet muziek op niveau zijn, en dus per definitie geen lawaai. Maar je kunt je wel afvragen wat de functie van een inleidend orgelspel is. Eigenlijk heeft dat ook al iets weg van een gebed. En natuurlijk, in een gebed hoort ook lofprijzing thuis...

Even praktisch: ik denk dat in veel gevallen het uitleidend orgelspel wat meer decibellen oplevert dan het inleidend orgelspel. Of heb ik dat mis?
Plaats reactie