Helder, maar wel jammer. Juist omdat de Heere Jezus in deze perikoop start vanuit het welbehagen des Vaders.huisman schreef:Ik ben het vooral eens met wat de kanttekeningen als laatste zeggen.
Behoudend, maar niet behouden
Re: Behoudend, maar niet behouden
Jammer dat je hier een voorwaardelijke nodiging van maakt, zo hebben de eerste hoorders het niet begrepen. Maar wij mensen willen graag het zachte juk en de lichte last wat verzwaren. Zie het gedeelte wat Wilhelm uit Thomas Bostons verbond der genade heeft geciteerd.Tiberius schreef:Helder, maar wel jammer. Juist omdat de Heere Jezus in deze perikoop start vanuit het welbehagen des Vaders.huisman schreef:Ik ben het vooral eens met wat de kanttekeningen als laatste zeggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Thomas Boston over de nodiging uit een preek over Mattheüs 11:28. Hier klopt het hart van een getrouw Evangeliedienaar en als dit onrechtzinnig zou zijn dan ben ik dat ook en daar ben ik dan dankbaar voor.
Deze nodiging houdt in de derde plaats in, dat zondaren welkom zijn om tot Christus te
komen, opdat zij door Hem met God zullen verenigd worden. Christus is gereed om u voor
uw komst te ontvangen. Overweeg dan:
1. Christus heeft een lange reis gemaakt om zondaren te ontmoeten. Wat bracht Hem er
anders toe om de schoot van Zijn Vader te verlaten, om tot de wereld te gaan, dan om
zondaars tot Zichzelf te trekken en zo tot God terug te leiden? Wat was de boodschap van
de grote Schaapherder anders om hen te zoeken, zelfs degenen die op de bergen van de
ijdelheid rondzwerven? "Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te
maken dat verloren was" (Luk. 19).
2. Wat voor een dure prijs heeft het Hem gekost om uw vereniging met God door Hem te
verwerven. "Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt,
opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem" (2 Kor. 5:21). Ofschoon u weinig
waarde aan het bloed zou hechten, zal Hij het niet onderwaarderen; voor zondaars is het
vergoten en zal Hij de beloning hiervan, de vrucht van de arbeid van Zijn ziel, niet
verwelkomen? Waarom waren Zijn armen aan het kruis uitgestrekt en Zijn zijde doorstoken,
anders dan om onze weg tot God open te stellen?
3. Hoe nabij liggen zondaren aan het hart van Christus, dat Hij geen moeite zou trotseren, als
Hij maar de arbeid van Zijn ziel mocht zien. Zijn liefde is een eeuwige liefde, "Zijn
vermakingen zijn met de mensenkinderen" (Spr. 8:31). Zie Zijn keus, dat Hij "het kruis heeft
verdragen en schande veracht" (Hebr. 12:2), en daarom was Zijn hart, toen Hij leed, gericht
op het werk, "Ik moet met een doop gedoopt worden; en hoe worde Ik geperst, totdat het
volbracht zij!" (Luk. 12:50). Jakobs liefde voor Rachel bewees zichzelf door zijn lange dienst
voor haar, die in zijn ogen maar was als enkele dagen.
4. Waarom heeft Hij de prediking in de wereld ingesteld, anders dan om zondaars tot Zich
te brengen? "En zond zijn dienstknechten uit, om de genoden ter bruiloft te roepen, en zij
wilden niet komen" (Matth. 22:3). Hij zou Zijn dienaars niet uitgezonden hebben om met
zondaren in Zijn Naam te handelen, als Hij niet gewillig zou zijn om hen te ontvangen, wat
meer is: als Hij niet begerig was dat zij tot Hem zouden komen.
5. Hij nodigt u hartelijk uit om tot Hem te komen, zoals geschreven staat: "0 alle gij
dorstigen, komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt zonder geld en
zonder prijs, wijn en melk" (Jes. 55:1). En in Openbaring 3:20 staat: "Zie, Ik sta aan de deur
en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen,
en Ik zal met hem avondmaal houden en hij met Mij." Deze nodigingen zijn niet van iemand,
die het niet aanstaat of zondaars nu komen of niet en nog minder van iemand, die niet gewillig
is om hen te ontvangen.
6. De ernst van de nodigingen, want Hij handelt niet met zondaren als iemand, die het
zomaar opgeeft: "Dwing hen in te komen, opdat Mijn huis vol worde" (Luk. 14:23). Hij
klopt niet alleen, maar staat en klopt. Hij twist met zondaren door Zijn Woord, door Zijn
Voorzienigheid en de bewegingen van Zijn Geest. Hij beantwoordt hun tegenwerpingen (zie
Jes. 55), die niemand kan weigeren dan zij die gewillig tot hun eeuwige ondergang
voortgaan. "Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in de dood
des goddelozen! Maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en
leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis
Israëls?" (Ez. 33:11).
7. Hoe klaagt Hij over hen die niet willen komen: "En gij wilt tot Mij niet komen, dat gij het
leven moogt hebben" (Joh. 5:40). Hij spreekt als één, die tevergeefs gearbeid heeft: "Ik heb
tevergeefs gearbeid, Ik heb Mijn kracht onnuttelijk en ijdellijk toegebracht" (Jes. 49:4). Hij
klaagt over Jeruzalem (Matth. 23:37), ja Hij weent over halsstarrige en onverbeterlijke
zondaren: "En als Hij nabij kwam en de stad zag, weende Hij over haar, zeggende: Och, of
gij ook bekendet, ook nog in deze uw dag, hetgeen tot uw vrede dient! Maar nu is het
verborgen voor uw ogen" (Luk. 19:41, 42). Zeker, Hij heeft ook nadat Hij ten hemel
gevaren is, Zijn mededogen niet verloren, want deze vloeit nog zo teder en vrij als ooit uit
Zijn innerlijke bewegingen van barmhartigheid voort.
8. Hij beveelt zondaars om tot Hem te komen. De nodigingen zijn alle bevelen; zij dulden
geen tegenspraak: "Dit is Zijn gebod, dat wij geloven in de Naam van Zijn Zoon Jezus
Christus" (1 Joh. 3:23). Indien u dit niet doet, kunt u niets doen dat God kan behagen: "Jezus
antwoordde en zeide tot hen: Dit is het werk Gods, dat gij gelooft in Hem, Die Hij gezonden
heeft" (Joh. 6:29). En Hij neemt van ons afscheid met het meest vreselijke getuigenis: "Die
niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden" (Mark. 16:16), waaruit volgt dat de
hoorders van het evangelie, die verloren gaan, niet te verontschuldigen zijn; de deur was
open, maar zij wilden niet binnengaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Als dit nu je punt is, zeg dát dan. Dan zijn we het allemaal met je eens. Maar ga geen dingen roepen die regelrecht tegen de Bijbel ingaan.Simon schreef: Natuurlijk is er een verkiezing, maar die kan nooit losgezien worden van onze verantwoordelijkheid om ons te bekeren.
@Huisman e.a., is het zinnig je zo vast te bijten in een detail? Staat of valt de juiste evangelieverkondiging met de juiste exegese van Matth. 11:28?
Laten we alsjeblieft ons gevoel voor proporties niet verliezen.

De juiste exegese van Jezus woorden lijkt mij nogal belangrijk. Hij is immers de opperste Wijsheid.Afgewezen schreef:Als dit nu je punt is, zeg dát dan. Dan zijn we het allemaal met je eens. Maar ga geen dingen roepen die regelrecht tegen de Bijbel ingaan.Simon schreef: Natuurlijk is er een verkiezing, maar die kan nooit losgezien worden van onze verantwoordelijkheid om ons te bekeren.
@Huisman e.a., is het zinnig je zo vast te bijten in een detail? Staat of valt de juiste evangelieverkondiging met de juiste exegese van Matth. 11:28?
Laten we alsjeblieft ons gevoel voor proporties niet verliezen.
Zeker, maar als wij niet de wijsheid hebben om er met elkaar uit te komen, moet je niet op dat ene punt blijven doorgaan, want dat leidt tot niets. Probeer je visie dan gewoon eens op een andere manier te funderen.huisman schreef:De juiste exegese van Jezus woorden lijkt mij nogal belangrijk. Hij is immers de opperste Wijsheid.
Dat heb ik gedaan volgens mij door te citeren uit een preek van Boston over deze tekst. Mijn punt is dat er velen zijn die zich onder het welmenend aanbod willen uitexegetiseren. Juist in Mattheus 11 waar deze tekst uitkomt is dat een levensgevaarlijke bezigheid (zie de versen 20-24). Ik ben misschien wat fel maar het zit mij hoog.Afgewezen schreef:Zeker, maar als wij niet de wijsheid hebben om er met elkaar uit te komen, moet je niet op dat ene punt blijven doorgaan, want dat leidt tot niets. Probeer je punt dan gewoon eens op een andere manier te funderen.huisman schreef:De juiste exegese van Jezus woorden lijkt mij nogal belangrijk. Hij is immers de opperste Wijsheid.
20 Toen begon Hij de steden, in dewelke Zijn krachten meest geschied waren , te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden.
21 Wee u, Chorazin! wee u Bethsaida ! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.
22 Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden.
23 En gij, Kapernaum! die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sodom die krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden tot op den huidigen dag gebleven zijn.
24 Doch Ik zeg u, dat het den lande van Sodom verdragelijker zal zijn in den dag des oordeels, dan u.
Huisman, dank voor het citaat van Boston! Helder naspreken van de Bijbelse boodschap.
Gelukkig nodigt de Heere Jezus vermoeiden en belasten (wie is dat niet, met wat dan ook?), en niet alleen zij die hun vermoeidheid en beladenheid gevoelen. Want dan zou Gods roep door de mens geblokkeerd kunnen worden.
Gelukkig nodigt de Heere Jezus vermoeiden en belasten (wie is dat niet, met wat dan ook?), en niet alleen zij die hun vermoeidheid en beladenheid gevoelen. Want dan zou Gods roep door de mens geblokkeerd kunnen worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
@Huisman, ik begrijp dat het je hoog zit, maar als je een discussie laat vastlopen op één punt (de exegese van een Bijbeltekst), is niemand daarmee gediend. Jij blijft dan je punt herhalen, al dan niet gesteund door citaten van oudvaders, de ander laat zich niet overtuigen, etc. etc.
Nogmaals, probeer je visie dan eens op een andere manier te benaderen, vanuit een ander gezichtspunt en met een andere onderbouwing (liefst geen citaten).
Dan krijg je misschien weer een gesprek en geen loopgravenoorlog.
Nogmaals, probeer je visie dan eens op een andere manier te benaderen, vanuit een ander gezichtspunt en met een andere onderbouwing (liefst geen citaten).
Dan krijg je misschien weer een gesprek en geen loopgravenoorlog.
Ik zie ook helemaal zo'n tegenstelling niet.
Zie bijvoorbeeld deze tekst uit Openbaringen 22:
En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
De kanttekening zegt bij "en die dorst heeft": "Dat is, die met ernst en met gevoel van zijn gebrek hiernaar begerig is."
Dan denk ik: dat is geen voorwaarde voor, maar de weg waarin dit gebeurt! In die zin dus van harte eens met de kanttekeningen.
Boston zegt ergens dat hij wel weet dat alleen diegenen zullen komen die hun gebrek voelen, maar dat hij toch iedereen maant tot Christus te gaan.
Zie bijvoorbeeld deze tekst uit Openbaringen 22:
En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
De kanttekening zegt bij "en die dorst heeft": "Dat is, die met ernst en met gevoel van zijn gebrek hiernaar begerig is."
Dan denk ik: dat is geen voorwaarde voor, maar de weg waarin dit gebeurt! In die zin dus van harte eens met de kanttekeningen.
Boston zegt ergens dat hij wel weet dat alleen diegenen zullen komen die hun gebrek voelen, maar dat hij toch iedereen maant tot Christus te gaan.
Ik snap wat je bedoelt, maar als je dit er toch bij zegt, zal dat toch als voorwaarde opgepakt worden.eilander schreef:Dan denk ik: dat is geen voorwaarde voor, maar de weg waarin dit gebeurt! In die zin dus van harte eens met de kanttekeningen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Dat kan zeker. Daarom is het van groot belang hoe daarmee wordt omgegaan. Zie bv. Brakel in zijn Redelijke godsdienst. Die zal niemand met rust laten, maar zal wel zeggen dat iemand in meer of mindere mate van zijn gebrek overtuigd moet zijn.Luther schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar als je dit er toch bij zegt, zal dat toch als voorwaarde opgepakt worden.eilander schreef:Dan denk ik: dat is geen voorwaarde voor, maar de weg waarin dit gebeurt! In die zin dus van harte eens met de kanttekeningen.
Ik wil me hier bij aansluiten. Dit is geen voorwaarde. De Heere stelt geen voorwaarden aan zondaren, want we zullen er nooit een kunnen vervullen. Dan was het verloren!eilander schreef:Dat kan zeker. Daarom is het van groot belang hoe daarmee wordt omgegaan. Zie bv. Brakel in zijn Redelijke godsdienst. Die zal niemand met rust laten, maar zal wel zeggen dat iemand in meer of mindere mate van zijn gebrek overtuigd moet zijn.Luther schreef:Ik snap wat je bedoelt, maar als je dit er toch bij zegt, zal dat toch als voorwaarde opgepakt worden.eilander schreef:Dan denk ik: dat is geen voorwaarde voor, maar de weg waarin dit gebeurt! In die zin dus van harte eens met de kanttekeningen.
Maar het is wel de weg. Missende mensen worden zoekende mensen. Hongerigen worden (ook in 2011) met goederen vervuld en rijken (in eigen geestelijke beleving) ledig weggezonden.
Een opmerking als: we zijn allen vermoeiden en belasten, is op een zeker niveau wel waar, maar een zondaar vlucht pas tot de Christus als hij daar iets van gaat voelen.
- Johann Gottfried Walther
Ds. Boston sprak zelfs van Evangeliedwang?!eilander schreef: Boston zegt ergens dat hij wel weet dat alleen diegenen zullen komen die hun gebrek voelen, maar dat hij toch iedereen maant tot Christus te gaan.
Zie zijn preek over: Lukas 14:23b
En wat Boston zegt klopt zeker. Maar hij hield het dan ook bij elkaar, wetend wie er zouden komen, en toch nodiging en aandrang tot ALLEN.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Dat is mogelijk en dat moet men niet doen, want er staan plaatsen genoeg in de Bijbel om een welmenend aanbod te steunen.huisman schreef:Mijn punt is dat er velen zijn die zich onder het welmenend aanbod willen uitexegetiseren.
Alleen moet jij dan niet de verkeerde teksten erbij halen en je eigen leesbril erover heen doen.
Overigens begon deze discussie met de posting van Simon die het verkiezend welbehagen daarmee probeerde te ontkennen. Terwijl juist deze tekst in de context staat van het verkiezend welbehagen.