Dit gebeurt toch al! Verder is het door de kleinschaligheid al een persoonsgerichte opleiding.Oorspronkelijk gepost door memento
Daarom pleit ik voor een persoonlijk-gerichte opleiding, waar gekeken word naar de capaciteiten van de student, en de leerstof daarop aangepast word. Oftwel, iemand met hersens laat je Bavinck doorworstelen, laat je eea van buitenlandse dogmatieken lezen (Turritine en L. Berkhof), en natuurlijk losse werken over specifieke onderdelen, zoals bv A. Kuiper en John Owen over de Heilige Geest; Luther, Calvijn en Owen over de vrije wil; Carnock over de eigenschappen Gods; etc etc. Terwijl je iemand die met minder verstandelijke gaven is bedeeld laat leren uit de dogmatiek Steenblok (die is heel eenvoudig en to-the-point).
Gen.Synode Ger.Gem.
Met vriendelijke groet, Egbert.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Ds van de Berg zegt het zo "iedere keer als ik [vd Berg dus] van de preekstoel af ga moet ik verantwoording afleggen bij mijn Zender, of ik het Woord wel goed gebracht heb." Dat is zelfreflectie, al hoeft dat niet te betekenen dat het dan wel volmaakt is.Oorspronkelijk gepost door refo
Als een goede boer iets zaait en het komt niet goed op, dan gaat hij mesten, het zaad wat nog over is inspecteren (was het wel goed zaad?), zoeken, water geven, iedere dag kijken of het beter gaat enz enz.
Wat doen onze predikers (zaaiers)? Zaaien en anders nog iets? Het lijkt wel alsof ze niets verwachten van hun eiegen prediking. Maar ze zijn toch geroepen? Ze hebben toch een mandaat? Dan mogen ze toch loon eisen?
Vreemde reactie. Eerst zeggen dat mensen niet zullen komen als de HG het niet werkt, dan zeggen dat er wel mensen komen, maar niet allemaal in de juiste gestalte.Oorspronkelijk gepost door AdrianusZou ik het niet op wagen. Tijdens Christus omwandeling kwamen er ok zo velen. De meesten echter niet in de gestalte zoals in mijn vorige posting aangegeven.Oorspronkelijk gepost door PimDus iedereen die tot Christus komt mag geloven dat de Geest in hem werkt? Want anders was hij niet gekomen.Oorspronkelijk gepost door AdrianusKlopt helemaal refo! Alleen leten we wel bedenken dat we zonder de werkingen des Geestes niet zullen komen.Oorspronkelijk gepost door refo
Dus?
Aan de Heere ligt het niet? Zonder meer tot Hem gaan dan maar? Niet 'wachten' tot de Geest gaat werken?
Dat riekt trouwens weer naar 'zelf iets meebrengen': de juiste gestalte dus.
En zo komen we weer bij de vraag over de waarachtige bekering. De predikanten zien de 'juiste gestalte' niet. Ik vrees met grote vreze dat ze een ernstige vergissing maken.....
Adrianus,Oorspronkelijk gepost door PimAdrianus,Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Sluit ik me van harte bij aan, Hendrikus!
De schuld ligt dus bij ons. Mee eens. Persoonlijk, maar ook kerkelijk!!! Waarom doen wij als GG niet aan zelfreflectie en houden we de mogelijkheid niet open dat de GG het verkeerde, hoogmoedige pad op is gegaan? Te pas en te onpas wordt geschermd met 'het theologisch eigene van de Gerefomeerde Gemeenten'.
Nou, soms word je er gewoon onpasselijk van. Wij hebben iets 'theologisch eigen' en ondertussen zijn er ritselingen van de Geest en bijna geen ware bekeringen. Dan rijst toch de vraag of het nu wel zo goed is dat wij in het totaal van theologische opvattingen een bijzondere plaats innemen.....
Altijd hoor je in verslagen dat het ware werk zo weinig gevonden wordt, maar we lezen ook, dat het bij voorbaat al vast staat dat 'wij (predikanten) onze prediking niet zullen veranderen'.
Waar zit 'm die kerkelijke schuld, die we (hoop ik) wel belijden, dan in? Hebben het kerkvolk en die mensen die dikke boeken schrijven, alleen maar schuld?
Wat versta jij onder de kerkelijke schuld?
Onderschrijft de GS dit echt:Oorspronkelijk gepost door AdrianusWie heeft ooit iets anders beweerd?Oorspronkelijk gepost door refoNou, dan zijn we er uit. Als God nodigt dan MAG je gaan.Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Helemaal mee eens!
Wie gaat het de GS vertellen?
Tenslotte is het niet de werking van de Geest die gezien word of de wetenschap van de uitverkiezing, die de grond is van het komen tot Christus, maar de grond om tot Hem te komen ligt voor een mens alleen in de nodiging van Christus en het aanbod van het Evangelie.
[quote]Oorspronkelijk gepost door Pim
[quote]
„Kerk moet eigen regels op zorgvuldige wijze hanterenâ€
[quote]
„Kerk moet eigen regels op zorgvuldige wijze hanterenâ€