Mara schreef:Marnix schreef:Mara schreef:Ik opende deze topic om te kijken in hoeverre dit nog speelt. Familieleden zijn er weer voor geplaatst, de .k.r. verleent wel medewerking, maar schoorvoetend.
Ik denk dat dit in de jaren 70/80 makkelijker ging. Men begrijpt het niet, waarom zou je niet rijden ?
Ik weet niet of het bord aan de ingang van Urk nog hangt ? En of toeristen er zich nog aan houden ? In de tijd dat wij vakantie vierden op Urk, reed er vrijwel geen auto. Ook toen mijn man en ik in Staphorst gingen kerken, auto parkeren aan de buitenkant van het dorp, en lopen.
Fijn, zo op te mogen gaan ! Ik heb er goede herinneringen aan. Nu stapt ieder zowat op de stoep van de kerk al in de auto.

Tja, ik snap het ook niet. En heb er inderdaad ook niet zoveel respect voor. Vroeger had je ook regels hoeveel meter je op de sabbat mocht lopen enzo.... De rustdag is er voor de mens en niet andersom, dan verval je snel in wetticisme en krijg je een karikatuur van hoe de rustdag bedoeld is. En als men dat echt niet los kan laten komen de ouders op zaterdag toch vast?
Marnix, jij bent net als ik CGK, wel jonger dan ik, dus jij hebt niet meegemaakt dat predikanten ook niet reden. Toen deze dat wel gingen doen, was het spreekwoordelijke hek van de dam. De dominee doet het en minder principiele mensen doen dat dan na.
2 generaties geleden was het ZONDE ! Ik heb hier al genoemd dat bij de ingang van de dorpskern (Urk, Staphorst) dat van je gevraagd wordt. Dan respecteer je dat toch ook, of scheur je dan gewoon door ?
Ik praat niet zoals de situatie nu is, want aan de reacties te merken is het maar "achterlijk".
Ik schetste de situatie dat je geen slaapplek hebt, je ouders verder weg wonen (misschien geen eigen auto hebben, kan ook nog) iig willen zij op zondag niet rijden.
Als ik dit op een algemeen forum zou zetten, kan ik begrijpen dat er van dit soort reacties komen, op een REFOforum niet.
Ook al ben je het niet met de stelling eens, kun je je misschien trachten in te leven in die ander ? En als het jouw ouders betreft ?
Sorry hoor, maar om zo makkelijk te denken, dan maar niet en je hebt je ouders verlaten dus hoeft het eigenlijk niet meer, gaat mij te ver.
Ik ben dankbaar dat mijn ouders het nog mochten beleven. Het was altijd heel bijzonder voor hen, het 1e kleinkind, maar ook het laatste ! Om van het achterkleinkind maar helemaal te zwijgen.
Er zijn grootouders die op hun knieen naar de kerk zouden willen kruipen, voor een doopdienst van hun kleinkind. Maar de kinderen believen dat niet meer te doen ! Hoeveel smart dat geeft !