En dat concludeer je alleen op het enkele feit dat er bediening van het Heilig Avondmaal in het bejaardenhuis plaatsvindt?-DIA- schreef:Kort en bondig gezegd: ja.Mister schreef:En daar zijn ze nu dus van afgeweken?-DIA- schreef:Bij ons PKN-broeders lijkt het geen probleem... als ik hun blaadje inkijk zie ik dat het Heilig Avondmaal ook in het 'bejaardenhuis' wordt bediend... Beetje afwijkend, waar toch regelmaktig de Heidelberger Catechismus wordt bepreekt in alle kerken en er steeds weer op gewezen wordt... Wat heeft onze Bondsbroeders dan bewogen om buiten de kerk het Avondmaal te gaan houden? Daar ze toch vanouds een orthodoxe en schriftuurlijke prediking voorstonden...
Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Re: Avondmaal en tucht (in het ziekenhuis)
Nee...Mister schreef:En dat concludeer je alleen op het enkele feit dat er bediening van het Heilig Avondmaal in het bejaardenhuis plaatsvindt?-DIA- schreef:Kort en bondig gezegd: ja.Mister schreef:En daar zijn ze nu dus van afgeweken?-DIA- schreef:Bij ons PKN-broeders lijkt het geen probleem... als ik hun blaadje inkijk zie ik dat het Heilig Avondmaal ook in het 'bejaardenhuis' wordt bediend... Beetje afwijkend, waar toch regelmaktig de Heidelberger Catechismus wordt bepreekt in alle kerken en er steeds weer op gewezen wordt... Wat heeft onze Bondsbroeders dan bewogen om buiten de kerk het Avondmaal te gaan houden? Daar ze toch vanouds een orthodoxe en schriftuurlijke prediking voorstonden...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
@Dia, wat is nu precies je punt of probleem?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Maar is het dan een dwaalspoor? En zo ja, waarom?-DIA- schreef:Dat ze hier bljkbaar op een keer een ander spoor zijn ingegaan als de andere kerken in Rijssen. (En dan beperk ik me vanzelf tot deLourens schreef:Wat is het probleem, DIA?-DIA- schreef:Bij ons PKN-broeders lijkt het geen probleem... als ik hun blaadje inkijk zie ik dat het Heilig Avondmaal ook in het 'bejaardenhuis' wordt bediend... Beetje afwijkend, waar toch regelmaktig de Heidelberger Catechismus wordt bepreekt in alle kerken en er steeds weer op gewezen wordt... Wat heeft onze Bondsbroeders dan bewogen om buiten de kerk het Avondmaal te gaan houden? Daar ze toch vanouds een orthodoxe en schriftuurlijke prediking voorstonden...
Bij ons is er ook een aparte dienst in het verzorgingstehuis. Een officiele eredienst, alleen in een andere omgeving.
Fijn dat die mensen die niet naar de kerk kunnen gaan toch deel kunnen nemen als ze de vrijmoedigheid hebben.
reformatorosche kerken).
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Hoe kunnen ze nu goedpraten wat ze altijd hebben afgewezen.henriët schreef:@Dia, wat is nu precies je punt of probleem?
Dan moet er toch een heel ander licht hebben geschenen de laatste jaren (zeg maar tientallen jaren)\
We hadden hier altijd een redelijk orthodoxe gemeenschap. Maar stapje voor stapje hebben de
Bondsbroeders zich van de andere reformatorische kerken verwijderd.
Haast ongemerkt.. Niet helemaal want er waren nog verontrusten die nu de HHK vormen, en in de jaren
50 is de huidige OGGiN er al uitgegaan)
De eerste openlijke breuken kwamen bloot bij de oprichting van de RPF... Ze deden niet langer mee
met de tijdredes... Toen de GBS, enz. En nu worden er helemaal geen interkerkelijke diensten meer
gehouden. En niet dat de Bondsbroeders niet welkom zijjn, nee ze hebben zich teruggetrokken.
Dat wijst op een verandering zou je logischerwijze denken....
Maar nu het avondmaal in het bejaardenthuis???
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Beetje magere bewijsvoering, op basis van het niet meedoen met tijdredes.-DIA- schreef:Hoe kunnen ze nu goedpraten wat ze altijd hebben afgewezen.henriët schreef:@Dia, wat is nu precies je punt of probleem?
Dan moet er toch een heel ander licht hebben geschenen de laatste jaren (zeg maar tientallen jaren)\
We hadden hier altijd een redelijk orthodoxe gemeenschap. Maar stapje voor stapje hebben de
Bondsbroeders zich van de andere reformatorische kerken verwijderd.
Haast ongemerkt.. Niet helemaal want er waren nog verontrusten die nu de HHK vormen, en in de jaren
50 is de huidige OGGiN er al uitgegaan)
De eerste openlijke breuken kwamen bloot bij de oprichting van de RPF... Ze deden niet langer mee
met de tijdredes... Toen de GBS, enz. En nu worden er helemaal geen interkerkelijke diensten meer
gehouden. En niet dat de Bondsbroeders niet welkom zijjn, nee ze hebben zich teruggetrokken.
Dat wijst op een verandering zou je logischerwijze denken....
De avondmaalsbediening in het bejaardentehuis is een ambtelijke kerkdienst.-DIA- schreef:Bij ons PKN-broeders lijkt het geen probleem... als ik hun blaadje inkijk zie ik dat het Heilig Avondmaal ook in het 'bejaardenhuis' wordt bediend... Beetje afwijkend, waar toch regelmaktig de Heidelberger Catechismus wordt bepreekt in alle kerken en er steeds weer op gewezen wordt... Wat heeft onze Bondsbroeders dan bewogen om buiten de kerk het Avondmaal te gaan houden? Daar ze toch vanouds een orthodoxe en schriftuurlijke prediking voorstonden...
Daar is dus helemaal niks mis mee.
En verder zou het je sieren als je nou e i n d e l i j k eens ophield met het uitsteken van je vingertje naar anderen?
Lees het artikel van drs. P.J. Vergunst in de Waarheidsvriend van deze week, dat kan ik je aanraden. Maar ja, dat zal ook wel weer een blaadje zijn dat niet deugt...
Hierbij de link. Piet Vergunst stelt wezenlijke vragen.
http://www.dewaarheidsvriend.nl/blog/ho ... nd-86.html
Aanbevolen!
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 27 mei 2011, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
Zoals gezegd: dat is een ambtelijke kerkdienst. DIA moet niet zeuren.Lourens schreef:Maar nu het avondmaal in het bejaardenthuis???
~~Soli Deo Gloria~~
- Bert Mulder
- Contacteer:
Hendrikus schreef:Zoals gezegd: dat is een ambtelijke kerkdienst. DIA moet niet zeuren.Lourens schreef:Maar nu het avondmaal in het bejaardenthuis???
Het Avondmaal vieren, in een gewone kerkdienst, die waar dan ook, zij het buiten of in een schuur gehouden worden, onder toezicht van de kerkenraad, is volop bijbels en confessioneel, en conform de DKO.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Nee ik constateer in het openbaar door iedereen waarneembare feiten. Het is dus geen achterklap dacht ik. Je kan een avondmaalsviering in dat tehuis vanzelf wel als kerkdienst bombarderen, maar daarmee is het niet op de plaats des gebeds, daar waar de gemeente samenkomt.Hendrikus schreef:De avondmaalsbediening in het bejaardentehuis is een ambtelijke kerkdienst.-DIA- schreef:Bij ons PKN-broeders lijkt het geen probleem... als ik hun blaadje inkijk zie ik dat het Heilig Avondmaal ook in het 'bejaardenhuis' wordt bediend... Beetje afwijkend, waar toch regelmaktig de Heidelberger Catechismus wordt bepreekt in alle kerken en er steeds weer op gewezen wordt... Wat heeft onze Bondsbroeders dan bewogen om buiten de kerk het Avondmaal te gaan houden? Daar ze toch vanouds een orthodoxe en schriftuurlijke prediking voorstonden...
En verder zou het je sieren als je nou e i n d e l i j k eens ophield met het uitsteken van je vingertje naar anderen?
Lees het artikel van drs. P.J. Vergunst in de Waarheidsvriend van deze week, dat kan ik je aanraden. Maar ja, dat zal ook wel weer een blaadje zijn dat niet deugt...
Dan zitten we met een haast vergelijkbaar geval waar de roomsen mee zitten: de nooddoop.
Volgens mij ligt dat er dan niet ze heel ver vandaan.
Gij raast. Zoals Bert Mulder ook aangeeft: de plaats doet er niet toe, het gaat erom dat het gebeurt onder toezicht van de kerkenraad. Daarmee is het een ambtelijke kerkdienst. Dat heeft niks met bombarderen te maken, dat is gewoon conform de DKO.-DIA- schreef:Nee ik constateer in het openbaar door iedereen waarneembare feiten. Het is dus geen achterklap dacht ik. Je kan een avondmaalsviering in dat tehuis vanzelf wel als kerkdienst bombarderen, maar daarmee is het niet op de plaats des gebeds, daar waar de gemeente samenkomt.Hendrikus schreef:De avondmaalsbediening in het bejaardentehuis is een ambtelijke kerkdienst.-DIA- schreef:Bij ons PKN-broeders lijkt het geen probleem... als ik hun blaadje inkijk zie ik dat het Heilig Avondmaal ook in het 'bejaardenhuis' wordt bediend... Beetje afwijkend, waar toch regelmaktig de Heidelberger Catechismus wordt bepreekt in alle kerken en er steeds weer op gewezen wordt... Wat heeft onze Bondsbroeders dan bewogen om buiten de kerk het Avondmaal te gaan houden? Daar ze toch vanouds een orthodoxe en schriftuurlijke prediking voorstonden...
Dan zitten we met een haast vergelijkbaar geval waar de roomsen mee zitten: de nooddoop.
~~Soli Deo Gloria~~
Ja als je het zo bekijkt... Kort na de afscheiding hadden we ook geen eigen kerken en kwam de gemeente samen in de woningen.Hendrikus schreef:Gij raast. Zoals Bert Mulder ook aangeeft: de plaats doet er niet toe, het gaat erom dat het gebeurt onder toezicht van de kerkenraad. Daarmee is het een ambtelijke kerkdienst. Dat heeft niks met bombarderen te maken, dat is gewoon conform de DKO.-DIA- schreef:Nee ik constateer in het openbaar door iedereen waarneembare feiten. Het is dus geen achterklap dacht ik. Je kan een avondmaalsviering in dat tehuis vanzelf wel als kerkdienst bombarderen, maar daarmee is het niet op de plaats des gebeds, daar waar de gemeente samenkomt.Hendrikus schreef:De avondmaalsbediening in het bejaardentehuis is een ambtelijke kerkdienst.-DIA- schreef:Bij ons PKN-broeders lijkt het geen probleem... als ik hun blaadje inkijk zie ik dat het Heilig Avondmaal ook in het 'bejaardenhuis' wordt bediend... Beetje afwijkend, waar toch regelmaktig de Heidelberger Catechismus wordt bepreekt in alle kerken en er steeds weer op gewezen wordt... Wat heeft onze Bondsbroeders dan bewogen om buiten de kerk het Avondmaal te gaan houden? Daar ze toch vanouds een orthodoxe en schriftuurlijke prediking voorstonden...
Nog één raad: voel je niet persoonlijk aangevallen, want dat is beslist niet mijn bedoeling. Maar gezien je felle reactties ligt dit blijkbaar nogal gevoelig bij jou...
Misschien net zo gevoelig als het bij jou ligt als mensen hun vinger bij leggen bij zaken in de GG.-DIA- schreef: Ja als je het zo bekijkt... Kort na de afscheiding hadden we ook geen eigen kerken en kwam de gemeente samen in de woningen.
Nog één raad: voel je niet persoonlijk aangevallen, want dat is beslist niet mijn bedoeling. Maar gezien je felle reactties ligt dit blijkbaar nogal gevoelig bij jou...
Nee zo niet... Het is wel zo dat de Gereformeerde Gemeenten me lief zijn omdat ik er in opgegroeid ben.Mister schreef:Misschien net zo gevoelig als het bij jou ligt als mensen hun vinger bij leggen bij zaken in de GG.-DIA- schreef: Ja als je het zo bekijkt... Kort na de afscheiding hadden we ook geen eigen kerken en kwam de gemeente samen in de woningen.
Maar voor mij kunnen kerkmuren heel snel vallen. Het gaat niet om een kerkverband maar om de Waarheid.
Of er nu Hervormd op het bordje staat of Presbyteriaans or whatever, wat maakt het uit?