Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Posthoorn

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door Posthoorn »

HHR schreef: 22 apr 2025, 15:29 En daardoor veel sneller overgenomen worden dan mensen die in de waarheid zijn opgegroeid en niet zo duidelijk kunnen spreken van een omzetting maar een meer geleidelijke weg kennen.
Waarom zou je wanneer je onder de waarheid bent opgegroeid, een 'geleidelijke' weg kennen?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Volgens Brakel de meest gangbare weg voor hen die onder het woord opgroeien
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HHR

Bericht door HHR »

Ja precies. Ik weet dat Posthoorn er anders over denkt. Maar ik ben wel eens bang dat we in delen van onze gezindte vergeten zijn dat er (velen?) zijn, die van jongs af al indrukken hebben van dood en eeuwigheid en van jongs af liefde hebben gekregen tot de Heere, omdat Hij hen eerst heeft liefgehad.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

HHR schreef: 22 apr 2025, 21:38 Ja precies. Ik weet dat Posthoorn er anders over denkt. Maar ik ben wel eens bang dat we in delen van onze gezindte vergeten zijn dat er (velen?) zijn, die van jongs af al indrukken hebben van dood en eeuwigheid en van jongs af liefde hebben gekregen tot de Heere, omdat Hij hen eerst heeft liefgehad.
Dus de meesten of velen zijn van jongs af aan wedergeboren? En ja het kan zeker, maar ook in de Bijbel is het niet de gewoonlijke weg. Ik denk dat we moeten oppassen van deze bijzondere weg een stilzwijgende standaard van te maken. Tenzij je gelooft dat we andere mensen zijn als die mensen op de eerste Pinksterdag, anders dan de apostelen, anders dan de stokbewaarder etc etc.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 22 apr 2025, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lilian1975

Posthoorn schreef: 22 apr 2025, 21:26
HHR schreef: 22 apr 2025, 15:29 En daardoor veel sneller overgenomen worden dan mensen die in de waarheid zijn opgegroeid en niet zo duidelijk kunnen spreken van een omzetting maar een meer geleidelijke weg kennen.
Waarom zou je wanneer je onder de waarheid bent opgegroeid, een 'geleidelijke' weg kennen?
Inderdaad.
De Joden bijvoorbeeld de eerste Pinksterdag waren opgegroeid bij de Schriften en Profetieën...onder de waarheid. En kenden allemaal een geleidelijke weg die dag? Paulus de andere apostelen?
Brakel voegt geen bijbelse voorbeelden toe om het te onderbouwen. Ondertussen wordt het regelmatig van de preekstoel gepreekt. Met liefst nog de combi... zij die het menen op zak te hebben. Zij die menen geloofshelden te zijn. Een ding dat zegt een waar gelovige nooit. Dat zei Paulus ook niet.
Job

Bericht door Job »

Is het niet zo dat de omzetting wel heel radicaal is (per definitie, anders zou het geen wedergeboorte zijn), maar dat de tekenen/vruchten minder duidelijk onderscheiden worden en dat het daardoor als een geleidelijke weg wordt beleefd? Geleidelijk tot zekerheid komen is het dan in feite. Dit omdat mensen die bij het Woord opgroeien en uitwendig niet zo uit de band springen, ook als onbekeerden al onderscheiden leefden van de wereld.

Een Timotheüs wordt vaak als voorbeeld genoemd van iemand die "allengskens" getrokken is. Ik weet het niet goed. Wordt niet onmiskenbaar in het hart van ieder die de Heere leert vrezen duidelijk dat er eerst een zich verzetten is tegen Hem? Maar evenzeer het ogenblik dat er onvoorwaardelijk voor Hem gebogen mag worden? Dat je jezelf (eindelijk) verliest in Hem, ook met je vrome vlees? En de openbaring van de Middelaar geschiedt toch ook niet in een hoek...? Ik weet niet of ik theologisch juist zit, maar ik vind het toch wel zorgelijk dat er nogal eens gedaan wordt of je het soms niet zeker kunt weten wat de Heere in je leven gedaan heeft. Ik kan dat in de Bijbel niet terugvinden, maar ik laat me graag corrigeren.
KDD

Bericht door KDD »

Ad Anker schreef: 19 apr 2025, 10:40 Het is eenvoudiger om als buitenstaander bekeerd te worden dan als zijnde opgevoed in de GG.
Een buitenstaander komt in aanraking met oude schrijvers, zoals de twee voorbeelden vandaag in de krant, en worden geraakt. Vervolgens ga je op zoek naar een kerk waar die 'oude waarheid' het dichtst bij komt. Dat is een logisch proces. Als iets je heel erg aanspreekt ga je daarin ook op zoek naar een prediking dat daar het dichtst bij komt. In dit geval is dat de GG en aanverwant.
Bekeert u en gelooft het evangelie wordt zo in praktijk gebracht. Uit de wereld, in de kerk. Dat gebeurt niet zomaar. Vandaar ook dat zulke mensen 'bewierookt' worden.

Wanneer je opgevoed bent in de GG en aanverwant ligt dat moeilijker. Wat moet er nog veranderd worden? Ook daar is het wachten op een omkering, een verandering, een bekering. Maar die komt dan maar niet. Een gouden zin van jongeman van Veen in de krant is dat hij moeite heeft met het eindeloze zelfonderzoek waar op gehamerd wordt. Dat is een voortdurend terugvallen op de mens, terwijl de gerechtigheid alleen in Christus te vinden is. De focus op de beleving van Gods kind, de noodzaak van zelfonderzoek en de daarmee gepaard gaande onzekerheid over het heil gaat ten koste van het aanprijzen van het werk van Christus. Immers: alles is voldaan. Het is volbracht!

Ik denk dat een bekering in eigen kring sneller verdacht wordt gemaakt. Buitenstaanders met een duidelijke bekering hebben zich grondig verdiept in de Bijbel en de leer. Zij worden sneller erkend dan mensen in eigen kring. Dat moet overwinteren en overzomeren en meer aan een bepaald plaatje voldoen. Ds. C.P. de Boer zegt daar ook iets over in de krant. We zijn in onze gezindte zo verdeeld op kleine punten dat we verlamd zijn geraakt als het gaat om grote vragen. Een buitenstaander heeft daar minder last van en oogst sneller respect, terwijl bepaalde uiterlijkheden worden gedoogd. En er is soms de geneigdheid om zich extreem aan te passen. Die voorbeelden zijn er ook.
Een paar gedachte hierover:

- Als we proportioneel vergelijken is het niet eenvoudiger om als een buitenstander bekeerd te worden.

- Zelfonderzoek is nodig en gezond als het maar goed gedaan wordt.

Wanneer je opgevoed bent in de GG en aanverwant ligt dat moeilijker. Wat moet er nog veranderd worden? Ook daar is het wachten op een omkering, een verandering, een bekering. - de Heere zegt tegen godsdienstige vragensteller - Strijdt om in te gaan door de enge poort. Hij zegt niet te wachten om dit of dat.

Ik denk dat een bekering in eigen kring sneller verdacht wordt gemaakt. Buitenstaanders met een duidelijke bekering hebben zich grondig verdiept in de Bijbel en de leer. Zij worden sneller erkend dan mensen in eigen kring. Dat moet overwinteren en overzomeren en meer aan een bepaald plaatje voldoen. - ook hierin is een profeet niet ongeeerd dan in zijn vaderland en onder zijn magen, en in zijn huis.
Martijn

Bericht door Martijn »

Lilian1975 schreef: 22 apr 2025, 22:13
Inderdaad.
De Joden bijvoorbeeld de eerste Pinksterdag waren opgegroeid bij de Schriften en Profetieën...onder de waarheid. En kenden allemaal een geleidelijke weg die dag? Paulus de andere apostelen?
Brakel voegt geen bijbelse voorbeelden toe om het te onderbouwen. Ondertussen wordt het regelmatig van de preekstoel gepreekt. Met liefst nog de combi... zij die het menen op zak te hebben. Zij die menen geloofshelden te zijn. Een ding dat zegt een waar gelovige nooit. Dat zei Paulus ook niet.
Dat is niet helemaal vergelijkbaar. Die Joden zijn opgegroeid onder de oud testmentische offerdiensten.
Onze kinderen groeien op onder de verkondiging dat Jezus de Zaligmaker is en dat er alleen door geloof in hem redding en vrede is. Voor toen een radicale boodschap. Voor nu onze belofte dat we onze kinderen daar juist bij op zullen voeden, zie het doopformulier. Dan mag er toch vanuit worden gegaan dat dat ook in die weg zal gaan. Dat belijden en geloven we dan toch bij de doop?
Lilian1975

Martijn schreef: 23 apr 2025, 07:53
Lilian1975 schreef: 22 apr 2025, 22:13
Inderdaad.
Dat is niet helemaal vergelijkbaar. Die Joden zijn opgegroeid onder de oud testmentische offerdiensten.
Onze kinderen groeien op onder de verkondiging dat Jezus de Zaligmaker is en dat er alleen door geloof in hem redding en vrede is. Voor toen een radicale boodschap. Voor nu onze belofte dat we onze kinderen daar juist bij op zullen voeden, zie het doopformulier. Dan mag er toch vanuit worden gegaan dat dat ook in die weg zal gaan. Dat belijden en geloven we dan toch bij de doop?
De Joden groeiden op onder de schaduwdienst. In her oude verbond. Wij nu onder het vernieuwde Verbond. Alles wees naar Hem. Weliswaar in een "schaduw". Maar waar het om draaide was duidelijk. En ook de OT Jood werd niet zalig omdat hij of zij tot het verbondsvolk hoorde. Of omdat ze zo liefdevol waren, of omdat ze offers brachten of omdat ze wisten hoe zondig ze waren. Maar alleen op grond van het verzoeningswerk van Christus. Waar het geloof het middel is om dat toe te passen. Niet wat ze zelf maken. Maar ook toen en nu gewerkt door de Geest. Daar wees alles in de offerdienst op. Was ook een radicale boodschap. Waar wij inderdaad leven in de periode dat het gebeurt is. Toen radicaal. Nu ook. En zowel toen als nu moeten we onze kinderen erbij opvoeden. Zie ook de opdracht daartoe bij bijv de psalmen en ij de geschiedenis bij de Jordaan. Die opdracht kregen de ouders in het OT. Om te vertellen over de werken van God aan hun kinderen en kleinkinderen. Zowel nu als in OT was er het horen bij het verbond. Waarin de rijke belofte ligt maar ook de eis. Eis van bekering. Die beiden nooit tekenleraar uitspelen. Maar naast elkaar laten staan!
merel

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 22 apr 2025, 07:04
merel schreef: 21 apr 2025, 21:51
Waarom kijk jij geen journaal?
Ik lees al 4 kranten per dag.
Ah dan ben je inderdaad al behoorlijk geïnformeerd. Wij kijken ook het journaal zodat onze kinderen hopelijk ook wat anders meekrijgen dan nieuws via hun socials.
Adagio

Bericht door Adagio »

Job werd uiteindelijk afgebracht van cynisme of zelfbeklag, maar had zelfverfoeiing “Daarom verfoei ik mij, en ik heb berouw, in stof en as”.
Of andere voorbeelden “Maar daarom is mij barmhartigheid geschied, opdat Jezus Christus in mij, die de voornaamste ben, al Zijn lankmoedigheid zou betonen”. “En Simon Petrus, dat ziende, viel neder aan de knieën van Jezus, zeggende: Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens.” “En de hoofdman over honderd antwoordende zeide: Heere, ik ben niet waardig dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen”.

Een mens die eindeloos zelfonderzoek gaat doen en zich zo ellendig en arm maakt, heeft een aandoenlijke godsdienst voor de medemens, maar dat valt in het niet voor God. Doet God met Zijn Geest het onderzoek, en maakt Hij een mens ellendig en arm, dan val je door de mand, want Hij zegt: “Doch gaat heen en leert wat het is: Ik wil barmhartigheid, en niet offerande; want Ik ben niet gekomen om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.” Vanzelf ís er dan een eindeloos vragen: “zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg”. Alle pogingen tot bekering, moeten we bekennen geveinsde pogingen te zijn. “Wel heeft Jesaja van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij”. Als de mens het voor God verliest, en een nederlaag lijdt als de Israëlieten, dan blijft God Dezelfde: “En de HEERE zeide tot Samuël: Zie, Ik doe een ding in Israël, dat al wie het horen zal, dien zullen zijn beide oren klinken.” Maar is er wel schuld voor God? Oude, van onze jeugd. Nieuwe, van vanmorgen. Het geschied ook niet in een hoek, als de Heere Zelf de Grondsteen legt “Daarom, alzo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik leg een Grondsteen in Sion, een beproefden Steen, een kostelijken Hoeksteen, Die wel vast gegrondvest is; wie gelooft, die zal niet haasten.” Want dat Voorwerp (Die ooit Thomas eens uitnodigt de vingers in Zijn wonden te leggen) krijgt de liefde van het hart “U dan, die gelooft is Hij dierbaar”.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Martijn schreef: 23 apr 2025, 07:53 Dat is niet helemaal vergelijkbaar. Die Joden zijn opgegroeid onder de oud testmentische offerdiensten.
De bekering van een kerkmens is toch even ingrijpend als de bekering van een buitenkerkelijke? Zondaren worden met God verzoend, en daar ben je bij. Misschien is dat voor de buitenwereld niet zo zichtbaar als wanneer iemand vanuit de wereld zich bekeert, maar in de 'binnenwereld' is het even ingrijpend als bij die wereldling. Van nature staan we net zo min open voor de verkondiging van Jezus als de Zaligmaker, als dat het OT Israël openstond voor de OT bediening der verzoening!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Weer een mooi artikel over het werk van Gods Geest in een mensenleven.

https://www.rd.nl/artikel/1104744-in-he ... in-new-age
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

J.C. Philpot schreef:Weer een mooi artikel over het werk van Gods Geest in een mensenleven.

https://www.rd.nl/artikel/1104744-in-he ... in-new-age
Indrukwekkend verhaal idd hoe de Heere in deze angstaanjagende tijd doorgaat om Zijn gemeente bijeen te vergaderen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Dit artikel zet mij aan het denken, zoals meer van dat soort artikelen. Ik las ook wel eens iets van een Russische (?) jongeman, die ook ineens een omzetting ervoer, terwijl volgens mij zijn bekering nog niet 'af' was. En hier zie je dat deze vrouw al voor Jezus gewonnen is, vóórdat zij zicht had op de verzoening door Christus.
Wat is hier aan de hand? Is wat zij hier ervaart, vergelijkbaar met wat in de GG vaak de 'wedergeboorte' wordt genoemd? Waarbij er nog meer moet volgen om de bekering 'af' te maken?
Plaats reactie