Verontrustende berichten

DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:
DGG schreef:
-DIA- schreef:Ik zat te denken aan
Hosea 2:
1 Twist tegen ulieder moeder, twist, omdat zij Mijn vrouw niet is, en Ik haar Man niet ben; en laat ze haar hoererijen van haar aangezicht, en haar overspelerijen van tussen haar borsten wegdoen.
2 Opdat Ik ze niet naakt uitstrope, en zette ze als ten dage, toen zij geboren werd; ja, make ze als een woestijn, en zette ze als een dor land, en dode ze door dorst;
3 (En Mij harer kinderen niet ontferme, omdat zij kinderen der hoererijen zijn.
4 Want hunlieder moeder hoereert, die henlieden ontvangen heeft, handelt schandelijk; want zij zegt: Ik zal mijn boelen nagaan, die mij mijn brood en mijn water, mijn wol en mijn vlas, mijn olie en mijn drank geven.
5 Daarom, ziet, Ik zal uw weg met doornen betuinen, en Ik zal een heiningmuur maken, dat zij haar paden niet zal vinden.
6 En zij zal haar boelen nalopen, maar dezelve niet aantreffen; en zij zal hen zoeken, maar niet vinden; dan zal zij zeggen: Ik zal henengaan, en keren weder tot mijn vorigen Man, want toen was mij beter dan nu.
7 Zij bekent toch niet, dat Ik haar het koren, en den most, en de olie gegeven heb, en haar het zilver en goud vermenigvuldigd heb, dat zij tot den Baäl gebruikt hebben.
8 Daarom zal Ik wederkomen, en Mijn koren wegnemen op zijn tijd, en Mijn most op zijn gezetten tijd; en Ik zal wegrukken Mijn wol en Mijn vlas, dienende om haar naaktheid te bedekken.
9 En nu zal Ik haar dwaasheid ontdekken voor de ogen harer boelen; en niemand zal haar uit Mijn hand verlossen.
10 En Ik zal doen ophouden al haar vrolijkheid, haar feesten, haar nieuwe maanden, en haar sabbatten, ja, al haar gezette hoogtijden.
11 En Ik zal verwoesten haar wijnstok en haar vijgeboom, waarvan zij zegt: Deze zijn mij een hoerenloon, dat mij mijn boelen gegeven hebben; maar Ik zal ze stellen tot een woud, en het wild gedierte des velds zal ze vreten.
12 En Ik zal over haar bezoeken de dagen des Baäls, waarin zij dien gerookt heeft, en zich versierd met haar voorhoofdsiersel, en haar halssieraad, en is haar boelen nagegaan, maar heeft Mij vergeten, spreekt de HEERE.
13 Daarom, ziet, Ik zal haar lokken, en zal haar voeren in de woestijn; en Ik zal naar haar hart spreken.
14 En Ik zal haar geven haar wijngaarden van daar af, en het dal Achor, tot een deur der hoop; en aldaar zal zij zingen, als in de dagen harer jeugd, en als ten dage, toen zij optoog uit Egypteland.
15 En het zal te dien dage geschieden, spreekt de HEERE, dat gij Mij noemen zult: Mijn Man; en Mij niet meer noemen zult: Mijn Baäl!
16 En Ik zal de namen der Baäls van haar mond wegdoen; zij zullen niet meer bij hun namen gedacht worden.
17 En Ik zal te dien dage een verbond voor hen maken met het wild gedierte des velds, en met het gevogelte des hemels, en het kruipend gedierte des aardbodems; en Ik zal den boog, en het zwaard, en den krijg van de aarde verbreken, en zal hen in zekerheid doen nederliggen.
18 En Ik zal u Mij ondertrouwen in eeuwigheid; ja, Ik zal u Mij ondertrouwen in gerechtigheid en in gericht, en in goedertierenheid en in barmhartigheden.
19 (En Ik zal u Mij ondertrouwen in geloof; en gij zult den HEERE kennen.
20 (En het zal te dien dage geschieden, dat Ik verhoren zal, spreekt de HEERE; Ik zal den hemel verhoren, en die zal de aarde verhoren.
21 En de aarde zal het koren verhoren, mitsgaders den most en de olie; en die zullen Jizreël verhoren.
22 En Ik zal ze Mij op de aarde zaaien, en zal Mij ontfermen over Lo-ruchama; en Ik zal zeggen tot Lo-ammi: Gij zijt Mijn volk; en dat zal zeggen: O, mijn God!


A. Heeft dit ook betekenis voor het geestelijk leven in de praktijk?
B. Beleeft elk kind van God dit...?
(Het voeren in de woestijn, ten eerste, en daarna, het spreken naar haar hart?
Ik meen dat wijlen ds. A.F. Honkoop eens uitdrukte op een vraag,
hoe lang kan een mens in de woestijn verkeren? dat hij antwoorde:
"Dat kan zijn hele leven zijn.")

C. Wat betekent dit voor het geestelijk leven in de praktijk?
Nooit gehoord van een Elim in de woestijn?

'Dat kán een heel leven zijn.', heeft hij vast bedoelt. Met andere woorden: dat hoeft helemaal niet zo te wezen. Ik denk dat je de klemtoon verkeert legt en dat hij dus precies het tegenovergestelde bedoelde. En bovendien: dit zijn voorbeelden die niet gegrond zijn op de Bijbel, of althans, het is geen bijbels voorbeeld.

HEIDELBERGSE CATECHISMUS
Zondag 1: vraag en antwoord 2
Hoe veel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zaliglijk leven en sterven moogt?
Drie stukken. (En dus niet alleen het stuk van de ellende!!!)
Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn (verwijzing 1).
Ten andere: hoe ik van al mijn zonden verlost worde (verwijzing 2).
En ten derde: hoe ik Gode voor zulke verlossing zal dankbaar zijn (verwijzing 3).
Verwijzing 1: Matthéüs 9 vers 12, Johannes 9 vers 41, Romeinen 3 vers 10 en 1 Johannes 1 vers 9 en vers 10.
Verwijzing 2: Lukas 24 vers 46 en vers 47, Johannes 17 vers 3, Handelingen 4 vers 12, Handelingen 10 vers 43, 1 Korinthe 6 vers 11 en Titus 3 vers 3 tot en met vers 7.
Verwijzing 3: Psalm 50 vers 14 en vers 15, Psalm 116 vers 12 en vers 13, Matthéüs 5 vers 16, Matthéüs 11 vers 28 tot en met vers 30, Romeinen 6 vers 12 en vers 13, Efeze 5 vers 8 en vers 10, 2 Timothéüs 2 vers 15 en 1 Petrus 2 vers 9 en vers 12.


Als men het eerste, én/óf tweede, én/óf het derde stuk niet kent en (In deze discussie gaat het specifiek over het tweede en derde stuk!) niet zeker weet en daar nooit over spreekt zal men niet 'zaliglijk leven en sterven'. Zo simpel is het. Ellende - Verlossing - Dankbaarheid is een cirkel waar alle drie de zaken steeds weer in terugkeren. Dus dat betekent dat men niet in de ellende mag blijven hangen! En dat is geheel Bijbels!!!
Ja, ik heb wel eens van Elim gehoord. Maar Elim kan een mens alleen kennen als hij in de woestijn is geleid. In geestelijke zin, want de wereld is door onze zonden één huilende wildernis.
Maar weet een mens altijd of hij (geestelijk) in de woestijn is geleid, of dat hij zichzelf in een woestijn heeft gewerkt?
Dan kun je je misschien wel eens afvragen: Ben ik in de woestijn geleid... of zit ik in een algemene ellendige toestand.
Anderzijds geloof ik niet dat iemand een geestelijk Elim kent, de woestijn niet heeft leren inleven. Evenzo dat een Elim niet wordt gekend in onze lusthoven.

Dan zou een mens kunnen denken: Ik ben in de woestijn, en wie door God in de woestijn is geleid zal Hij er ook eens uitleiden. Begrijpt u? Dan zou men kunnen steunen op een hoop der spinnenkoppen.
Er zijn mensen die zichzelf een groot raadsel zijn. Ik heb ze ook gekend. Kun je er per conclusie vanuit gaan: Ik ben in de woestijn, en ik zal er dan ook wel weer uitgeleid worden. Ik geloof dat er wel mensen zijn die zo denken, en in een staat komen van een lijdelijk afwachten, en toch denken dat ze er wel eens uitkomen? Ik denk dus aan het arglistige mensenhart, dat overal wel eens wat van kan willen maken.

Het komt er dus op aan, ken ik de woestijn of beschouw ik me in een woestijn?
Wat betreft het komen in de woestijn: Ik geloof dat iedereen, van degenen die God opzoekt, daar iets van gaat leren. Gebracht in een woestijn en geen uitzicht. Ik geloof ook dat, wanneer een mens van Godswege in de woestijn is geleid dat hij of zij ook wel eens een Elim mag leren ervaren. Elim vinden we immers niet in onze lusthoven, zoals ik boven al opmerkte?
Ik weet tevens wel dat de mens de woestijn wel graag wil overslaan, denkt u niet?

Dan zou je je kunnen afvragen: weet een mens die zoals boven, bij Hosea, ook dat hij of zij in de woestijn is geleid? Immers de mens is een religieus schepsel, en is nogal geneigd wat te gaan maken van allerlei ervaringen.

We hadden het ergens over de orde des Heils. Dan is dat het eerste stuk wat genoemd word
Zondag 1 vraag en antw. 2
Nee, wat u zegt: Niet alleen het stuk der ellende. Daar ging het me dus niet om. De woestijn is duidelijk al geen aangename plaats voor het vlees. Maar ik hoorde wel eens dat er juist in de woestijn de meeste lessen worden geleerd.
Als een beeld van de praktijk kunnen we dan de woestijnreis van Israël zien. Ds. van Reenen heeft daarover geschreven in de samenspraken van "Bart en Kees". Dat lijkt me dan toch de bevindelijke weg van Gods volk.

Ik denk dat dit het gevaar is: Men kan in uitwendig ellendige omstandigheden verkeren en daaraan
verbinden dat dit het 'woestijnleven' is, en daarvan een grond van gaan maken. Dat zal dus zeker niet kunnen. Of wel?

De Bijbelse gang is inderdaad wel dat een mens zichzelf in een woestijn heeft gebracht, maar om geestelijk in de woestijn te worden geleid en daar geleerd te worden is niet voor iedereen. Ik geloof dat er ook velen vloeken in de woestijn die deze wereld is geworden door onze val en ongehoorzaamheid van onze eerste ouders. Ik denk dus dat we alle ellende beslist niet kunnen aanmerken als de woestijn waar Hosea hier over spreekt.

Het einde van een ellendige aardse woestijn kan ook heel anders zijn, en ik denk daarom dat het noodzakelijk is om ons zeer nauw te onderzoeken.
Daar zijn de werkers van het kwaad
gevallen in een jammerstaat
waarin zij hulpeloos sterven.
Graag alleen bijbelse voorbeelden; de samenspraak van Kees en Bart is niet een bijbels voorbeeld en aan de hand daarvan kun je niet de orde des heils bepalen.
U heeft het heel vaak over mensen die de ellende overslaan; dat dit erg is en veel en vaak gebeurt. Ja, dat is zo. Ik ken de gevaren van nabij.
Maar andersom, en daar gaat het nu over!, de verlossing en dankbaarheid onderbelichten en overslaan is nét zo erg. Ds. Huijser (ja, echt!) vertelde eens in een preek dat Gods kinderen als ze ellende gevoelen, denken dat 'ze er zijn'. Maar dan juist moeten ze bidden en vragen of ze verder geleid mogen worden in de dankbaarheid en de verlossing. En dat is zo.
U moet beseffen dat, zo erg als u het vindt dat mensen de ellende overslaan (en ik sla dat niet over; lees nog maar eens álle verwijsteksten bij zondag 1, vraag en antwoord 2), zo erg is het ook als je één van de andere drie stukken overslaat.

U zou het boek 'De toeleidende weg tot Christus' van ds. C. Harinck maar eens moeten lezen.
(http://www.hertog.nl/artikel.aspx?ean=9789058292100)

Wat zingt R.M. Mc Cheyne?

Eens was ik een vreemd’ling voor God en mijn hart.
Ik kende geen schuld en gevoelde geen smart.
Ik vroeg niet: "Mijn ziel, doorziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"

Al sprak daar een stem uit de Heilige blaân
van ’t Lam, met de zonden der wereld belaân.
Ik zocht bij de kruispaal geen veilige wijk,
‘k stond blind, en van verre, in mij zelven zo rijk.

Ik deed als Jeruzalems dochters weleer:
ik weende om de pijn van mijn lijdende Heer',
en dacht er niet aan, dat ik-zelf door mijn schuld
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.

Maar toen mij Gods Geest aan mijzelf had ontdekt,
toen werd in mijn ziele de vreze gewekt.
Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed:
daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet.
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij!
Ik boog me, en geloofde, en God sprak mij vrij!

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
dat Christus alleen mijn gerechtigheid is!
Nu tart ik de dood! Nu verwin ik het graf!
Nu neemt mij geen satan de zegenkroon af!

Nú reis ík, getroost onder het heiligend kruis
Naar 't erfgoed hierboven, naar 't Vaderlijk huis.
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn.
"Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenzang zijn!

De eerste 3 verzen zijn schuld.
Het 4de vers is ellende.
Het 5de vers is verlossing.
Het 6de en 7de vers is dankbaarheid.

U doet voorkomen of we zelf dwalen in die woestijn en of er nooit een lichtpuntje gezien wordt; maar dat is toch niet zo. Hoe diep moet de droefheid zijn? Zo diep dat het uitdrijft naar Christus! En dat is voor de één vele malen dieper dan de ander. Maar het is niet zo dan je eerst bijna in doodswanhoop moet zijn om je ellendekennis te kennen hoor!
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
-DIA-
Berichten: 33860
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ja, ik heb wel eens van Elim gehoord. Maar Elim kan een mens alleen kennen als hij in de woestijn is geleid. In geestelijke zin, want de wereld is door onze zonden één huilende wildernis.
Maar weet een mens altijd of hij (geestelijk) in de woestijn is geleid, of dat hij zichzelf in een woestijn heeft gewerkt?
Dan kun je je misschien wel eens afvragen: Ben ik in de woestijn geleid... of zit ik in een algemene ellendige toestand.
Anderzijds geloof ik niet dat iemand een geestelijk Elim kent, de woestijn niet heeft leren inleven. Evenzo dat een Elim niet wordt gekend in onze lusthoven.

Dan zou een mens kunnen denken: Ik ben in de woestijn, en wie door God in de woestijn is geleid zal Hij er ook eens uitleiden. Begrijpt u? Dan zou men kunnen steunen op een hoop der spinnenkoppen.
Er zijn mensen die zichzelf een groot raadsel zijn. Ik heb ze ook gekend. Kun je er per conclusie vanuit gaan: Ik ben in de woestijn, en ik zal er dan ook wel weer uitgeleid worden. Ik geloof dat er wel mensen zijn die zo denken, en in een staat komen van een lijdelijk afwachten, en toch denken dat ze er wel eens uitkomen? Ik denk dus aan het arglistige mensenhart, dat overal wel eens wat van kan willen maken.

Het komt er dus op aan, ken ik de woestijn of beschouw ik me in een woestijn?
Wat betreft het komen in de woestijn: Ik geloof dat iedereen, van degenen die God opzoekt, daar iets van gaat leren. Gebracht in een woestijn en geen uitzicht. Ik geloof ook dat, wanneer een mens van Godswege in de woestijn is geleid dat hij of zij ook wel eens een Elim mag leren ervaren. Elim vinden we immers niet in onze lusthoven, zoals ik boven al opmerkte?
Ik weet tevens wel dat de mens de woestijn wel graag wil overslaan, denkt u niet?

Dan zou je je kunnen afvragen: weet een mens die zoals boven, bij Hosea, ook dat hij of zij in de woestijn is geleid? Immers de mens is een religieus schepsel, en is nogal geneigd wat te gaan maken van allerlei ervaringen.

We hadden het ergens over de orde des Heils. Dan is dat het eerste stuk wat genoemd word
Zondag 1 vraag en antw. 2
Nee, wat u zegt: Niet alleen het stuk der ellende. Daar ging het me dus niet om. De woestijn is duidelijk al geen aangename plaats voor het vlees. Maar ik hoorde wel eens dat er juist in de woestijn de meeste lessen worden geleerd.
Als een beeld van de praktijk kunnen we dan de woestijnreis van Israël zien. Ds. van Reenen heeft daarover geschreven in de samenspraken van "Bart en Kees". Dat lijkt me dan toch de bevindelijke weg van Gods volk.

Ik denk dat dit het gevaar is: Men kan in uitwendig ellendige omstandigheden verkeren en daaraan
verbinden dat dit het 'woestijnleven' is, en daarvan een grond van gaan maken. Dat zal dus zeker niet kunnen. Of wel?

De Bijbelse gang is inderdaad wel dat een mens zichzelf in een woestijn heeft gebracht, maar om geestelijk in de woestijn te worden geleid en daar geleerd te worden is niet voor iedereen. Ik geloof dat er ook velen vloeken in de woestijn die deze wereld is geworden door onze val en ongehoorzaamheid van onze eerste ouders. Ik denk dus dat we alle ellende beslist niet kunnen aanmerken als de woestijn waar Hosea hier over spreekt.

Het einde van een ellendige aardse woestijn kan ook heel anders zijn, en ik denk daarom dat het noodzakelijk is om ons zeer nauw te onderzoeken.
Daar zijn de werkers van het kwaad
gevallen in een jammerstaat
waarin zij hulpeloos sterven.
Het zijn geen onwaarheden wat je hier zegt DIA, maar wel redeneringen waardoor alles voorwaardelijk kan worden.
Zoiets als: Gods volk moet eerst door de woestijn voordat er verlossing kan zijn, en ik ben nog niet in de woestijn dus ik streef en bid om in de woestijn gebracht te worden.
En ik denk dat dat verkeerd is, ook hiermee moet de mens naar Jezus toe. Zie het eerder genoemde gedeelte van Spurgeon:

Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Ik zeg niet: Gods volk moet eerst door de woestijn, als een voorwaarde. Nee, het is, dunkt me, wel een feit, voor zover ik dat nog hoor, waar elke begenadigde terecht komt. De Kerk wordt altijd vervolgd, gehaat, bespot, gesmaad en heeft vaak zelf geen licht of wapen in de strijd. Ik geloof trouwens dat er ook meer onheilig wordt gestreden of helemaal niet wordt gestreden. Ik denk wel dat de mens de strijd niet wil en de strijd dan ook meest mijdt. Ik meen toch dat dit ook uit de Bijbel en de kerkgeschiedenis en de praktische beleving van de Kerk bewezen wordt.

De Kerk is op de aarde een vreemdeling, onbegrepen, en veracht. Was dat niet de ervaring van heel de Kerk? Als we gaan afwijken van het vreemdelingschap, zo zou ik haast denken, komen we al snel bij Pelagius, en in het verlengde daarvan bij Arminius. En voor we het weten zijn we een kerk met eigen inzichten, veel licht, zelfvertrouwen en minder afhankelijk van de Schepper en nog minder van de Herschepper. Of zou ik nu weer te dom zijn om dit zo de bezien.

Lees ook eens wat gisteren in het RD stond over Pelagius. Ik geloof dat het merendeel van de kerken zich intussen achter Pelagius en Arminius (meer of minder bedekt) hebben geschaard. Ik geloof dat de grootse vijand van de Kerk ons eigen verstand en onze eigen wil is, en dat is, dacht ik, al zo'n 6000 jaar het geval. Als ik het verkeerd zie, zeg het dan maar, want een mens kan zo snel dwalen en zonder licht vallen we eer we er zelf erg in hebben.

Daarom lijkt het me soms ook beter om meer te gaan zwijgen. In de veelheid van de woorden zal ook de overtreding wel niet ontbreken, zoals een Gezaghebbend Boek dat leert.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 18 jan 2017, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl
Berichten: 5971
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:Ik zeg niet: Gods volk moet eerst door de woestijn, als een voorwaarde. Nee, het is, dunkt me, wel een feit, voor zover ik dat nog hoor, waar elke begenadigde terecht komt.
Dan zijn we het eens. Het stuk der ellende is geen voorwaarde inderdaad, en al helemaal geen grond om tot Jezus te mogen gaan, nee dat moet juist met ons harde, stenen, ongevoelige hart.
En natuurlijk belijden we wel met de geschriften dat het stuk der ellende noodzakelijk is in de bekering, niet als voorwaarde, maar als een cirkel wat steeds terugkomt. Net als de verlossing en de dankbaarheid. Deze 3 horen bij elkaar en zijn niet los van elkaar te verkrijgen of te beleven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7284
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

ejvl schreef:En natuurlijk belijden we wel met de geschriften dat het stuk der ellende noodzakelijk is in de bekering, niet als voorwaarde, maar als een cirkel wat steeds terugkomt. Net als de verlossing en de dankbaarheid. Deze 3 horen bij elkaar en zijn niet los van elkaar te verkrijgen of te beleven.
Dit gaat me wel een beetje te snel, dat van die cirkel. Het tot geloof komen in Christus gaat toch wel in de weg van bekering en berouw, en dit gaat als zodanig dan toch echt 'vooraf' aan het stuk der verlossing.
ejvl
Berichten: 5971
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef:En natuurlijk belijden we wel met de geschriften dat het stuk der ellende noodzakelijk is in de bekering, niet als voorwaarde, maar als een cirkel wat steeds terugkomt. Net als de verlossing en de dankbaarheid. Deze 3 horen bij elkaar en zijn niet los van elkaar te verkrijgen of te beleven.
Dit gaat me wel een beetje te snel, dat van die cirkel. Het tot geloof komen in Christus gaat toch wel in de weg van bekering en berouw, en dit gaat als zodanig dan toch echt 'vooraf' aan het stuk der verlossing.
Absoluut is er "een reden" waarom een mens naar Christus vlucht. Niet van het een op het andere moment van laten we dat eens een keertje gaan doen zonder "reden", en ik geloof ook zeker dat "die reden" bij het stuk der ellende hoort. Hoe diep dat is, hoe ver dat gaat, per mens verschillend. Genoeg om tot Christus te vluchten.
Maar ik geloof ook:
Zonder ellende, geen verlossing.
Zonder ellende, geen dankbaarheid.
Zonder verlossing, geen ellende.
Zonder verlossing, geen dankbaarheid.
Zonder dankbaarheid, geen ellende.
Zonder dankbaarheid, geen verlossing.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ja, ik heb wel eens van Elim gehoord. Maar Elim kan een mens alleen kennen als hij in de woestijn is geleid. In geestelijke zin, want de wereld is door onze zonden één huilende wildernis.
Maar weet een mens altijd of hij (geestelijk) in de woestijn is geleid, of dat hij zichzelf in een woestijn heeft gewerkt?
Dan kun je je misschien wel eens afvragen: Ben ik in de woestijn geleid... of zit ik in een algemene ellendige toestand.
Anderzijds geloof ik niet dat iemand een geestelijk Elim kent, de woestijn niet heeft leren inleven. Evenzo dat een Elim niet wordt gekend in onze lusthoven.

Dan zou een mens kunnen denken: Ik ben in de woestijn, en wie door God in de woestijn is geleid zal Hij er ook eens uitleiden. Begrijpt u? Dan zou men kunnen steunen op een hoop der spinnenkoppen.
Er zijn mensen die zichzelf een groot raadsel zijn. Ik heb ze ook gekend. Kun je er per conclusie vanuit gaan: Ik ben in de woestijn, en ik zal er dan ook wel weer uitgeleid worden. Ik geloof dat er wel mensen zijn die zo denken, en in een staat komen van een lijdelijk afwachten, en toch denken dat ze er wel eens uitkomen? Ik denk dus aan het arglistige mensenhart, dat overal wel eens wat van kan willen maken.

Het komt er dus op aan, ken ik de woestijn of beschouw ik me in een woestijn?
Wat betreft het komen in de woestijn: Ik geloof dat iedereen, van degenen die God opzoekt, daar iets van gaat leren. Gebracht in een woestijn en geen uitzicht. Ik geloof ook dat, wanneer een mens van Godswege in de woestijn is geleid dat hij of zij ook wel eens een Elim mag leren ervaren. Elim vinden we immers niet in onze lusthoven, zoals ik boven al opmerkte?
Ik weet tevens wel dat de mens de woestijn wel graag wil overslaan, denkt u niet?

Dan zou je je kunnen afvragen: weet een mens die zoals boven, bij Hosea, ook dat hij of zij in de woestijn is geleid? Immers de mens is een religieus schepsel, en is nogal geneigd wat te gaan maken van allerlei ervaringen.

We hadden het ergens over de orde des Heils. Dan is dat het eerste stuk wat genoemd word
Zondag 1 vraag en antw. 2
Nee, wat u zegt: Niet alleen het stuk der ellende. Daar ging het me dus niet om. De woestijn is duidelijk al geen aangename plaats voor het vlees. Maar ik hoorde wel eens dat er juist in de woestijn de meeste lessen worden geleerd.
Als een beeld van de praktijk kunnen we dan de woestijnreis van Israël zien. Ds. van Reenen heeft daarover geschreven in de samenspraken van "Bart en Kees". Dat lijkt me dan toch de bevindelijke weg van Gods volk.

Ik denk dat dit het gevaar is: Men kan in uitwendig ellendige omstandigheden verkeren en daaraan
verbinden dat dit het 'woestijnleven' is, en daarvan een grond van gaan maken. Dat zal dus zeker niet kunnen. Of wel?

De Bijbelse gang is inderdaad wel dat een mens zichzelf in een woestijn heeft gebracht, maar om geestelijk in de woestijn te worden geleid en daar geleerd te worden is niet voor iedereen. Ik geloof dat er ook velen vloeken in de woestijn die deze wereld is geworden door onze val en ongehoorzaamheid van onze eerste ouders. Ik denk dus dat we alle ellende beslist niet kunnen aanmerken als de woestijn waar Hosea hier over spreekt.

Het einde van een ellendige aardse woestijn kan ook heel anders zijn, en ik denk daarom dat het noodzakelijk is om ons zeer nauw te onderzoeken.
Daar zijn de werkers van het kwaad
gevallen in een jammerstaat
waarin zij hulpeloos sterven.
Het zijn geen onwaarheden wat je hier zegt DIA, maar wel redeneringen waardoor alles voorwaardelijk kan worden.
Zoiets als: Gods volk moet eerst door de woestijn voordat er verlossing kan zijn, en ik ben nog niet in de woestijn dus ik streef en bid om in de woestijn gebracht te worden.
En ik denk dat dat verkeerd is, ook hiermee moet de mens naar Jezus toe. Zie het eerder genoemde gedeelte van Spurgeon:

Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Ik zeg niet: Gods volk moet eerst door de woestijn, als een voorwaarde. Nee, het is, dunkt me, wel een feit, voor zover ik dat nog hoor, waar elke begenadigde terecht komt. De Kerk wordt altijd vervolgd, gehaat, bespot, gesmaad en heeft vaak zelf geen licht of wapen in de strijd. Ik geloof trouwens dat er ook meer onheilig wordt gestreden of helemaal niet wordt gestreden. Ik denk wel dat de mens de strijd niet wil en de strijd dan ook meest mijdt. Ik meen toch dat dit ook uit de Bijbel en de kerkgeschiedenis en de praktische beleving van de Kerk bewezen wordt.

De Kerk is op de aarde een vreemdeling, onbegrepen, en veracht. Was dat niet de ervaring van heel de Kerk? Als we gaan afwijken van het vreemdelingschap, zo zou ik haast denken, komen we al snel bij Pelagius, en in het verlengde daarvan bij Arminius. En voor we het weten zijn we een kerk met eigen inzichten, veel licht, zelfvertrouwen en minder afhankelijk van de Schepper en nog minder van de Herschepper. Of zou ik nu weer te dom zijn om dit zo de bezien.

Lees ook eens wat gisteren in het RD stond over Pelagius. Ik geloof dat het merendeel van de kerken zich intussen achter Pelagius en Arminius (meer of minder bedekt) hebben geschaard. Ik geloof dat de grootse vijand van de Kerk ons eigen verstand en onze eigen wil is, en dat is, dacht ik, al zo'n 6000 jaar het geval. Als ik het verkeerd zie, zeg het dan maar, want een mens kan zo snel dwalen en zonder licht vallen we eer we er zelf erg in hebben.

Daarom lijkt het me soms ook beter om meer te gaan zwijgen. In de veelheid van de woorden zal ook de overtreding wel niet ontbreken, zoals een Gezaghebbend Boek dat leert.
Ja, dat is allemaal waar.
Maar besef één ding:
als men de verlossing en de dankbaarheid onderschat, daar nooit over spreekt, 'want dat gaat zomaar niet' en dan moet er eerst dit en dat gebeuren, voordat je je dat mag toerekenen', is men ook als Pelagius en Arminius. En dán denkt men door veel ellende en zondekennis en een somber leven en een zwart pak met desnoods nog een zwarte stropdas ook de hemel te kunnen 'verdienen' en blijf je dus voorwaardes houden.
Zo vaak als u het over de ellende heeft en de verontrustingen in de wereld, zo vaak moet u ook dankbaar zijn die men Gode voor de verlossing schuldig is. Ellende - Verlossing - Dankbaarheid is een cirkel, het begint, 'voor het eerst' en 'bij vernieuwing' telkens weer opnieuw bij de ellende, telkens weer opnieuw gevolgd door de verlossing en de dankbaarheid. Als dit niet gebeurt, en men altijd ellende heeft, klopt er iets niet. Precies zoals hierboven beschreven staat. Het een gaat niet zonder het andere!!!!!
En dát is nét zo erg! Want dan vertrapt men de liefde die God overhad voor Zijn volk door het lijden en sterven van Zijn Zoon de Heere Jezus en beseft men niet hoeveel Hij overhad door voor de zonde van Zijn volk te betalen. Dan is men niet dankbaar voor die verlossing door Christus.

Nogmaals: lees het boek van ds. C. Harinck hierover, 'De toeleidende weg tot Christus', genaamd.
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24623
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verontrustende berichten

Bericht door refo »

Het is geen cirkel. Het is een didactische keuze van de opstellers van de HC. Ze hadden de vraag over de stukken gewoon weg kunnen laten en de wet, de geloofsbelijdenis, het gebed en de sacramenten kunnen behandelen.
Dan waren ook alle relevante gegevens behandeld.
De zondagen 2 t/m 5 zijn eigenlijk slechts een paar voorvragen. Ze krijgen onevenredig veel aandacht.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
ejvl schreef:En natuurlijk belijden we wel met de geschriften dat het stuk der ellende noodzakelijk is in de bekering, niet als voorwaarde, maar als een cirkel wat steeds terugkomt. Net als de verlossing en de dankbaarheid. Deze 3 horen bij elkaar en zijn niet los van elkaar te verkrijgen of te beleven.
Dit gaat me wel een beetje te snel, dat van die cirkel. Het tot geloof komen in Christus gaat toch wel in de weg van bekering en berouw, en dit gaat als zodanig dan toch echt 'vooraf' aan het stuk der verlossing.
Mag ik vragen hoe dat bij Levi ging dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 33860
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verontrustende berichten

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
ejvl schreef:En natuurlijk belijden we wel met de geschriften dat het stuk der ellende noodzakelijk is in de bekering, niet als voorwaarde, maar als een cirkel wat steeds terugkomt. Net als de verlossing en de dankbaarheid. Deze 3 horen bij elkaar en zijn niet los van elkaar te verkrijgen of te beleven.
Dit gaat me wel een beetje te snel, dat van die cirkel. Het tot geloof komen in Christus gaat toch wel in de weg van bekering en berouw, en dit gaat als zodanig dan toch echt 'vooraf' aan het stuk der verlossing.
Mag ik vragen hoe dat bij Levi ging dan?
Wat bedoelt u te zeggen met zo'n vraag?
Zeg het maar ronduit, dan weten we wat u bedoelt.
Ik denk dat er ergens wat anders ziet/voelt/gelooft/aanneemt?
In ieder geval wordt zo'n vraag met een doel gesteld
Neem ik aan.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Verontrustende berichten

Bericht door DGG »

DGG schreef:
-DIA- schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef: Ja, ik heb wel eens van Elim gehoord. Maar Elim kan een mens alleen kennen als hij in de woestijn is geleid. In geestelijke zin, want de wereld is door onze zonden één huilende wildernis.
Maar weet een mens altijd of hij (geestelijk) in de woestijn is geleid, of dat hij zichzelf in een woestijn heeft gewerkt?
Dan kun je je misschien wel eens afvragen: Ben ik in de woestijn geleid... of zit ik in een algemene ellendige toestand.
Anderzijds geloof ik niet dat iemand een geestelijk Elim kent, de woestijn niet heeft leren inleven. Evenzo dat een Elim niet wordt gekend in onze lusthoven.

Dan zou een mens kunnen denken: Ik ben in de woestijn, en wie door God in de woestijn is geleid zal Hij er ook eens uitleiden. Begrijpt u? Dan zou men kunnen steunen op een hoop der spinnenkoppen.
Er zijn mensen die zichzelf een groot raadsel zijn. Ik heb ze ook gekend. Kun je er per conclusie vanuit gaan: Ik ben in de woestijn, en ik zal er dan ook wel weer uitgeleid worden. Ik geloof dat er wel mensen zijn die zo denken, en in een staat komen van een lijdelijk afwachten, en toch denken dat ze er wel eens uitkomen? Ik denk dus aan het arglistige mensenhart, dat overal wel eens wat van kan willen maken.

Het komt er dus op aan, ken ik de woestijn of beschouw ik me in een woestijn?
Wat betreft het komen in de woestijn: Ik geloof dat iedereen, van degenen die God opzoekt, daar iets van gaat leren. Gebracht in een woestijn en geen uitzicht. Ik geloof ook dat, wanneer een mens van Godswege in de woestijn is geleid dat hij of zij ook wel eens een Elim mag leren ervaren. Elim vinden we immers niet in onze lusthoven, zoals ik boven al opmerkte?
Ik weet tevens wel dat de mens de woestijn wel graag wil overslaan, denkt u niet?

Dan zou je je kunnen afvragen: weet een mens die zoals boven, bij Hosea, ook dat hij of zij in de woestijn is geleid? Immers de mens is een religieus schepsel, en is nogal geneigd wat te gaan maken van allerlei ervaringen.

We hadden het ergens over de orde des Heils. Dan is dat het eerste stuk wat genoemd word
Zondag 1 vraag en antw. 2
Nee, wat u zegt: Niet alleen het stuk der ellende. Daar ging het me dus niet om. De woestijn is duidelijk al geen aangename plaats voor het vlees. Maar ik hoorde wel eens dat er juist in de woestijn de meeste lessen worden geleerd.
Als een beeld van de praktijk kunnen we dan de woestijnreis van Israël zien. Ds. van Reenen heeft daarover geschreven in de samenspraken van "Bart en Kees". Dat lijkt me dan toch de bevindelijke weg van Gods volk.

Ik denk dat dit het gevaar is: Men kan in uitwendig ellendige omstandigheden verkeren en daaraan
verbinden dat dit het 'woestijnleven' is, en daarvan een grond van gaan maken. Dat zal dus zeker niet kunnen. Of wel?

De Bijbelse gang is inderdaad wel dat een mens zichzelf in een woestijn heeft gebracht, maar om geestelijk in de woestijn te worden geleid en daar geleerd te worden is niet voor iedereen. Ik geloof dat er ook velen vloeken in de woestijn die deze wereld is geworden door onze val en ongehoorzaamheid van onze eerste ouders. Ik denk dus dat we alle ellende beslist niet kunnen aanmerken als de woestijn waar Hosea hier over spreekt.

Het einde van een ellendige aardse woestijn kan ook heel anders zijn, en ik denk daarom dat het noodzakelijk is om ons zeer nauw te onderzoeken.
Daar zijn de werkers van het kwaad
gevallen in een jammerstaat
waarin zij hulpeloos sterven.
Het zijn geen onwaarheden wat je hier zegt DIA, maar wel redeneringen waardoor alles voorwaardelijk kan worden.
Zoiets als: Gods volk moet eerst door de woestijn voordat er verlossing kan zijn, en ik ben nog niet in de woestijn dus ik streef en bid om in de woestijn gebracht te worden.
En ik denk dat dat verkeerd is, ook hiermee moet de mens naar Jezus toe. Zie het eerder genoemde gedeelte van Spurgeon:

Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Ik zeg niet: Gods volk moet eerst door de woestijn, als een voorwaarde. Nee, het is, dunkt me, wel een feit, voor zover ik dat nog hoor, waar elke begenadigde terecht komt. De Kerk wordt altijd vervolgd, gehaat, bespot, gesmaad en heeft vaak zelf geen licht of wapen in de strijd. Ik geloof trouwens dat er ook meer onheilig wordt gestreden of helemaal niet wordt gestreden. Ik denk wel dat de mens de strijd niet wil en de strijd dan ook meest mijdt. Ik meen toch dat dit ook uit de Bijbel en de kerkgeschiedenis en de praktische beleving van de Kerk bewezen wordt.

De Kerk is op de aarde een vreemdeling, onbegrepen, en veracht. Was dat niet de ervaring van heel de Kerk? Als we gaan afwijken van het vreemdelingschap, zo zou ik haast denken, komen we al snel bij Pelagius, en in het verlengde daarvan bij Arminius. En voor we het weten zijn we een kerk met eigen inzichten, veel licht, zelfvertrouwen en minder afhankelijk van de Schepper en nog minder van de Herschepper. Of zou ik nu weer te dom zijn om dit zo de bezien.

Lees ook eens wat gisteren in het RD stond over Pelagius. Ik geloof dat het merendeel van de kerken zich intussen achter Pelagius en Arminius (meer of minder bedekt) hebben geschaard. Ik geloof dat de grootse vijand van de Kerk ons eigen verstand en onze eigen wil is, en dat is, dacht ik, al zo'n 6000 jaar het geval. Als ik het verkeerd zie, zeg het dan maar, want een mens kan zo snel dwalen en zonder licht vallen we eer we er zelf erg in hebben.

Daarom lijkt het me soms ook beter om meer te gaan zwijgen. In de veelheid van de woorden zal ook de overtreding wel niet ontbreken, zoals een Gezaghebbend Boek dat leert.
Ja, dat is allemaal waar.
Maar besef één ding:
als men de verlossing en de dankbaarheid onderschat, daar nooit over spreekt, 'want dat gaat zomaar niet' en dan moet er eerst dit en dat gebeuren, voordat je je dat mag toerekenen', is men ook als Pelagius en Arminius. En dán denkt men door veel ellende en zondekennis en een somber leven en een zwart pak met desnoods nog een zwarte stropdas ook de hemel te kunnen 'verdienen' en blijf je dus voorwaardes houden.
Zo vaak als u het over de ellende heeft en de verontrustingen in de wereld, zo vaak moet u ook dankbaar zijn die men Gode voor de verlossing schuldig is. Ellende - Verlossing - Dankbaarheid is een cirkel, het begint, 'voor het eerst' en 'bij vernieuwing' telkens weer opnieuw bij de ellende, telkens weer opnieuw gevolgd door de verlossing en de dankbaarheid. Als dit niet gebeurt, en men altijd ellende heeft, klopt er iets niet. Precies zoals hierboven beschreven staat. Het een gaat niet zonder het andere!!!!!
En dát is nét zo erg! Want dan vertrapt men de liefde die God overhad voor Zijn volk door het lijden en sterven van Zijn Zoon de Heere Jezus en beseft men niet hoeveel Hij overhad door voor de zonde van Zijn volk te betalen. Dan is men niet dankbaar voor die verlossing door Christus.

Nogmaals: lees het boek van ds. C. Harinck hierover, 'De toeleidende weg tot Christus', genaamd.
-DIA-: graag zou ik een inhoudelijke en bijbels of op de drie formulieren van enigheid gegronde reactie horen op mijn laatste post aan jouw gericht en nog een vraag:
Hoeveel ellende- en zondekennis moet je (volgens jouw) kennen?
Hoeveel moet je kennen, gevoelen, beleven, weten van de verlossing?
Hoeveel moet je kennen, gevoelen, beleven, weten van de dankbaarheid jegens God?

Als een mens bekeert wordt, leert hij zichzelf zien, dat hij door eigen schuld niets anders heeft verdient dan de hel en dat het recht is als God niet meer naar hem zou omzien en zou zeggen: "Doe hem weg van voor Mijn aangezicht." Maar door de offerande van Zijn Zoon de Heere Jezus Christus, gaat hij ook leren inzien dat er een Borg en Middelaar is, Die de zonde heeft betaald. Dat Hij als ZALIGMAKER naar deze aarde kwam om hem van zijn zonde te verlossen. En zo'n eeuwig Godswonder valt niet klein te krijgen en dat wordt dan ook gemerkt dat men dat wonder beleefd heeft en daar iets van mag kennen. Als men het daar nooit over heeft, dan mist er dus een gedeelte van de orde des heils. Soms lijkt het wel eens of, als je mensen daarover hoort spreken, over de verlossing en de dankbaarheid, andere mensen hen gelijk als remonstrants betitelen, omdat er, volgens hen althans, niet over de ellende wordt gesproken. Wat erg! Zulke mensen zijn het dan zelf, want zij kennen niet die verlossing en die dankbaarheid niet...
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
ejvl schreef:En natuurlijk belijden we wel met de geschriften dat het stuk der ellende noodzakelijk is in de bekering, niet als voorwaarde, maar als een cirkel wat steeds terugkomt. Net als de verlossing en de dankbaarheid. Deze 3 horen bij elkaar en zijn niet los van elkaar te verkrijgen of te beleven.
Dit gaat me wel een beetje te snel, dat van die cirkel. Het tot geloof komen in Christus gaat toch wel in de weg van bekering en berouw, en dit gaat als zodanig dan toch echt 'vooraf' aan het stuk der verlossing.
Mag ik vragen hoe dat bij Levi ging dan?
Wat bedoelt u te zeggen met zo'n vraag?
Zeg het maar ronduit, dan weten we wat u bedoelt.
Ik denk dat er ergens wat anders ziet/voelt/gelooft/aanneemt?
In ieder geval wordt zo'n vraag met een doel gesteld
Neem ik aan.
Ja Ik stel deze vraag met een doel, ik reageer op de stelling dat het te snel gaat met die cirkel.
Dat zijn uitspraken die mensen bij de Heere vandaan houden. Dat betekend niet dat ik ellendekennis ontkend, dat had u al in eerdere postings kunnen lezen. Dit lees ik in de Bijbel: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
En niet ja maar dat gaat wel in een weg van bekering en berouw. Dan krijg je de neiging om daar op te gaan wachten.
Als je (door genade) gehoor geeft aan die oproep, heb je ergens verzoening voor nodig, toch? Anders neem ga je niet op deze oproep in.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 7284
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Ja Ik stel deze vraag met een doel, ik reageer op de stelling dat het te snel gaat met die cirkel.
Dat zijn uitspraken die mensen bij de Heere vandaan houden. Dat betekend niet dat ik ellendekennis ontkend, dat had u al in eerdere postings kunnen lezen. Dit lees ik in de Bijbel: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
En niet ja maar dat gaat wel in een weg van bekering en berouw. Dan krijg je de neiging om daar op te gaan wachten.
Als je (door genade) gehoor geeft aan die oproep, heb je ergens verzoening voor nodig, toch? Anders neem ga je niet op deze oproep in.
Waar het mij om gaat, is dat ellende-verlossing-dankbaarheid ook zeker iets chronologisch heeft. Niet om ellendekennis als 'voorwaarde' op te werpen. Maar het gaat niet aan om de chronologie helemaal uit de Catechismus te halen. Zie ook de uitleg in het Schatboek.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Ja Ik stel deze vraag met een doel, ik reageer op de stelling dat het te snel gaat met die cirkel.
Dat zijn uitspraken die mensen bij de Heere vandaan houden. Dat betekend niet dat ik ellendekennis ontkend, dat had u al in eerdere postings kunnen lezen. Dit lees ik in de Bijbel: Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
En niet ja maar dat gaat wel in een weg van bekering en berouw. Dan krijg je de neiging om daar op te gaan wachten.
Als je (door genade) gehoor geeft aan die oproep, heb je ergens verzoening voor nodig, toch? Anders neem ga je niet op deze oproep in.
Waar het mij om gaat, is dat ellende-verlossing-dankbaarheid ook zeker iets chronologisch heeft. Niet om ellendekennis als 'voorwaarde' op te werpen. Maar het gaat niet aan om de chronologie helemaal uit de Catechismus te halen. Zie ook de uitleg in het Schatboek.
Dat is mijn bedoeling helemaal niet, maar Paulus preekte Jezus en Die gekruisigd en niet maar dat gaat wel zo en zo.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Dat is mijn bedoeling helemaal niet, maar Paulus preekte Jezus en Die gekruisigd en niet maar dat gaat wel zo en zo.
Dat is dus maar een gedeelte van het geheel en wel het eerste. Het aanbod van Genade.
Maar wat volgt daarop dan?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Verontrustende berichten

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Dat is mijn bedoeling helemaal niet, maar Paulus preekte Jezus en Die gekruisigd en niet maar dat gaat wel zo en zo.
Dat is dus maar een gedeelte van het geheel en wel het eerste. Het aanbod van Genade.
Maar wat volgt daarop dan?
Lees even al de postings, in zijn geheel, misschien snap je wat ik bedoel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gesloten