WimA schreef:Rietje2 schreef:WimA: Ik hoop dat ik zo genoeg reactie heb gegeven!
Helaas is het nogal onvolledig. Dat de tekstverwijzing bij punt 2 in het schema niet klopt was al wel duidelijk. Mijn vragen waren echter de volgende:
1. Door enkelen op dit forum is i.p.v. Efeze 5 vs 14 Romeinen 7 vs 8 en 9 als bewijs bij punt 2 gegeven. Ik heb aangegeven dat dit niet klopt. Er is dus nog steeds geen enkele bijbeltekst die punt 2 uit dat schema ondersteund. Van harte ondersteun ik de oproep om e.e.a met bijbelteksten te onderbouwen. Dus graag hier nog antwoord op, ook van @GGBeroop en @Edmund.
2. De bewijstekst uit punt 1 van het schema - zie mijn eerdere post - is eveneens onjuist. Ook daar zou ik graag een tekst zien dit het punt onderbouwd.
@WimA. De bewijzen van 'de ontwaking uit zijn diepe doodslaap' zijn met verscheidene getuigenissen uit Gods Woord te bewijzen. Ontken jij het werk van Gods Geest onder de Wet? God kan ook gebeden verhoren van degenen, die onder de wet zijn: verworpenen niet ten aanzien van hun eeuwigen staat, maar wel ten aanzien van hun tijdelijke staat, Hagar, Gen. 21:17-18.
Het is mij niet duidelijk waarom jij vindt dat Rom. 7 vs 8 en 9 niet zou kloppen. Stel jij hiermee de leer van Paulus ter discussie? Een werk des H. Geestes onder de wet:
Namelijk omdat de wet, hoewel zij den weg tot het leven aanwijst, den verdorven mens de kracht niet toebrengt om die te onderhouden, noch gene beloften om den overtreder de zonden te vergeven, maar vervloekt een iegelijk, die niet blijft in al wat er geschreven is, Gal. 3:10, en overtuigt ons van onze overtreding en dienvolgens dat wij den dood, die den overtreders wordt gedreigd, waardig en denzelven onderworpen zijn; Rom. 7:7, enz. Waarom ook dezelve ene bediening der verdoemenis genaamd wordt, 2 Cor. 3:9. Zie hiervan breder Rom. 8:2,3,4, en Rom. 10:3,4,5; Gal. 3:5, enz., en Gal. 4:21, enz; Hebr. 8:6, enz., waar de apostel het onderscheid van deze twee verbonden nader verklaart.
Matth. 7:14: Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.
Mathh. 7:21-23: Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
'in Uwen Naam geprofeteerd'
Dat is
door Uw bevel en kracht, als Uwe dienaars, en tot verbreiding van Uwe eer.
'krachten gedaan'
Dat is, wondertekenen of mirakelen, 1 Cor. 12:10, omdat zij
door de kracht van God geschieden.
Het gaat nauw uit @WimA ook voor Gods dienaars in onze gereformeerde gezindte.
Matth. 22:14: Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.
Een ontwaking uit een diepe doodslaap, de overtuiging van zonden onder de wet:
Hoeveel bewijzen wil je hebben van ontwaakte zondaren, van mensen met een beginsel? de vrouw van Lot, Koning Farao, Bileam, Saul, Judas, Agrippa, de dwaze maagden, de rijke jongeling? De vraag is was dit een wettisch of evangelisch beginsel? Is dit een werk van de Geest der dienstbaarheid of een werk van de Geest der Aanneming tot kinderen Gods geweest? Hoever kan een mens komen en wat kan hij genieten nog zijnde onder de wet!