Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Het is eenvoudiger om als buitenstaander bekeerd te worden dan als zijnde opgevoed in de GG.
Een buitenstaander komt in aanraking met oude schrijvers, zoals de twee voorbeelden vandaag in de krant, en worden geraakt. Vervolgens ga je op zoek naar een kerk waar die 'oude waarheid' het dichtst bij komt. Dat is een logisch proces. Als iets je heel erg aanspreekt ga je daarin ook op zoek naar een prediking dat daar het dichtst bij komt. In dit geval is dat de GG en aanverwant.
Bekeert u en gelooft het evangelie wordt zo in praktijk gebracht. Uit de wereld, in de kerk. Dat gebeurt niet zomaar. Vandaar ook dat zulke mensen 'bewierookt' worden.
Wanneer je opgevoed bent in de GG en aanverwant ligt dat moeilijker. Wat moet er nog veranderd worden? Ook daar is het wachten op een omkering, een verandering, een bekering. Maar die komt dan maar niet. Een gouden zin van jongeman van Veen in de krant is dat hij moeite heeft met het eindeloze zelfonderzoek waar op gehamerd wordt. Dat is een voortdurend terugvallen op de mens, terwijl de gerechtigheid alleen in Christus te vinden is. De focus op de beleving van Gods kind, de noodzaak van zelfonderzoek en de daarmee gepaard gaande onzekerheid over het heil gaat ten koste van het aanprijzen van het werk van Christus. Immers: alles is voldaan. Het is volbracht!
Ik denk dat een bekering in eigen kring sneller verdacht wordt gemaakt. Buitenstaanders met een duidelijke bekering hebben zich grondig verdiept in de Bijbel en de leer. Zij worden sneller erkend dan mensen in eigen kring. Dat moet overwinteren en overzomeren en meer aan een bepaald plaatje voldoen. Ds. C.P. de Boer zegt daar ook iets over in de krant. We zijn in onze gezindte zo verdeeld op kleine punten dat we verlamd zijn geraakt als het gaat om grote vragen. Een buitenstaander heeft daar minder last van en oogst sneller respect, terwijl bepaalde uiterlijkheden worden gedoogd. En er is soms de geneigdheid om zich extreem aan te passen. Die voorbeelden zijn er ook.
Een buitenstaander komt in aanraking met oude schrijvers, zoals de twee voorbeelden vandaag in de krant, en worden geraakt. Vervolgens ga je op zoek naar een kerk waar die 'oude waarheid' het dichtst bij komt. Dat is een logisch proces. Als iets je heel erg aanspreekt ga je daarin ook op zoek naar een prediking dat daar het dichtst bij komt. In dit geval is dat de GG en aanverwant.
Bekeert u en gelooft het evangelie wordt zo in praktijk gebracht. Uit de wereld, in de kerk. Dat gebeurt niet zomaar. Vandaar ook dat zulke mensen 'bewierookt' worden.
Wanneer je opgevoed bent in de GG en aanverwant ligt dat moeilijker. Wat moet er nog veranderd worden? Ook daar is het wachten op een omkering, een verandering, een bekering. Maar die komt dan maar niet. Een gouden zin van jongeman van Veen in de krant is dat hij moeite heeft met het eindeloze zelfonderzoek waar op gehamerd wordt. Dat is een voortdurend terugvallen op de mens, terwijl de gerechtigheid alleen in Christus te vinden is. De focus op de beleving van Gods kind, de noodzaak van zelfonderzoek en de daarmee gepaard gaande onzekerheid over het heil gaat ten koste van het aanprijzen van het werk van Christus. Immers: alles is voldaan. Het is volbracht!
Ik denk dat een bekering in eigen kring sneller verdacht wordt gemaakt. Buitenstaanders met een duidelijke bekering hebben zich grondig verdiept in de Bijbel en de leer. Zij worden sneller erkend dan mensen in eigen kring. Dat moet overwinteren en overzomeren en meer aan een bepaald plaatje voldoen. Ds. C.P. de Boer zegt daar ook iets over in de krant. We zijn in onze gezindte zo verdeeld op kleine punten dat we verlamd zijn geraakt als het gaat om grote vragen. Een buitenstaander heeft daar minder last van en oogst sneller respect, terwijl bepaalde uiterlijkheden worden gedoogd. En er is soms de geneigdheid om zich extreem aan te passen. Die voorbeelden zijn er ook.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Mooie reacties! Duidelijke analyse van Ad Anker. Bedankt zover.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
De paus is overleden.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Net op journaal uitgebreid verslag hiervan. Wel erg vanuit idee gepresenteerd dat kerk een vereniging is die vrij "met tijd kan meegaan" of niet.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Journaal kijk ik niet, maar hoe kwalijk kun je het zo'n redacteur nemen? Die heeft waarschijnlijk geen flauw benul van de kerk.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Je mag verwachten dat een journalist zich verdiept in een onderwerp. Ik kijk ook geen NOS journaal juist om die reden. De journalisten van tegenwoordig zijn wat HAVO meisjes en jongentjes met een algemene ontwikkeling van een kip.
Er zijn enkele uitzonderingen maar van de doorsnee journalist in Nederland heb ik geen hoge pet op.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Ik heb het wel gekeken. Of er geen anders nieuws was. Na 17 minuten vond ik het welletjes. En ik denk dat er minimaal 3x werd gejammerd over het homohuwelijk.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Owww..... Ben jij mijn broer??
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Ik denk dat je hier een heel scherpe analyse neerzet.Ad Anker schreef: ↑19 apr 2025, 10:40 Het is eenvoudiger om als buitenstaander bekeerd te worden dan als zijnde opgevoed in de GG.
Een buitenstaander komt in aanraking met oude schrijvers, zoals de twee voorbeelden vandaag in de krant, en worden geraakt. Vervolgens ga je op zoek naar een kerk waar die 'oude waarheid' het dichtst bij komt. Dat is een logisch proces. Als iets je heel erg aanspreekt ga je daarin ook op zoek naar een prediking dat daar het dichtst bij komt. In dit geval is dat de GG en aanverwant.
Bekeert u en gelooft het evangelie wordt zo in praktijk gebracht. Uit de wereld, in de kerk. Dat gebeurt niet zomaar. Vandaar ook dat zulke mensen 'bewierookt' worden.
Wanneer je opgevoed bent in de GG en aanverwant ligt dat moeilijker. Wat moet er nog veranderd worden? Ook daar is het wachten op een omkering, een verandering, een bekering. Maar die komt dan maar niet. Een gouden zin van jongeman van Veen in de krant is dat hij moeite heeft met het eindeloze zelfonderzoek waar op gehamerd wordt. Dat is een voortdurend terugvallen op de mens, terwijl de gerechtigheid alleen in Christus te vinden is. De focus op de beleving van Gods kind, de noodzaak van zelfonderzoek en de daarmee gepaard gaande onzekerheid over het heil gaat ten koste van het aanprijzen van het werk van Christus. Immers: alles is voldaan. Het is volbracht!
Ik denk dat een bekering in eigen kring sneller verdacht wordt gemaakt. Buitenstaanders met een duidelijke bekering hebben zich grondig verdiept in de Bijbel en de leer. Zij worden sneller erkend dan mensen in eigen kring. Dat moet overwinteren en overzomeren en meer aan een bepaald plaatje voldoen. Ds. C.P. de Boer zegt daar ook iets over in de krant. We zijn in onze gezindte zo verdeeld op kleine punten dat we verlamd zijn geraakt als het gaat om grote vragen. Een buitenstaander heeft daar minder last van en oogst sneller respect, terwijl bepaalde uiterlijkheden worden gedoogd. En er is soms de geneigdheid om zich extreem aan te passen. Die voorbeelden zijn er ook.
Het voldoen aan de verwachtingen, hoe het gaat in een bekering, zoals deze ter rechterzijde van de reformatorische kerken geleerd wordt, is het duidelijkst zichtbaar bij gelovigen die vanuit de wereld komen. En daardoor veel sneller overgenomen worden dan mensen die in de waarheid zijn opgegroeid en niet zo duidelijk kunnen spreken van een omzetting maar een meer geleidelijke weg kennen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Ik heb nog een jong broertje hoor

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!