Synode GGiN(jaarloos)
Re: Synode GGiN(jaarloos)
Ik denk dat het vooral voorkomt bij ouderen die ook verkeerden in gezelschapskringen.
Ik heb deze mensen wel gekend. Mensen waar ik achting voor had, maar die doorsloegen in dit soort dingen.
Ik heb deze mensen wel gekend. Mensen waar ik achting voor had, maar die doorsloegen in dit soort dingen.
Durf ik niet te zeggen: ik kom zelden of nooit in de slaapkamer van gemeenteleden. Ik vraag me ook af of ik dat moet willen.huisman schreef: ↑31 aug 2024, 09:24Kan mij daar ook niets bij voorstellen. Nu kom ik al decennia lang in best veel woonkamers en heb het nog nooit gezien. Vaak woonkamers van mensen uit de rechterkant van onze gezindte. Of hangen de dominees in de slaapkamer?
Denk dat het uitzonderingen zijn of heb ik dat mis?
Ik heb bij diverse mensen portretten van predikanten zien hangen/staan.huisman schreef:Kan mij daar ook niets bij voorstellen. Nu kom ik al decennia lang in best veel woonkamers en heb het nog nooit gezien. Vaak woonkamers van mensen uit de rechterkant van onze gezindte. Of hangen de dominees in de slaapkamer?
Zelfs een keer een zéér groot schilderij van ds Pauwe boven de schouw prominent in de woonkamer.
Mijn man (die altijd al weinig interesse had/heeft in voorgangers en het gehele kerkelijk verscheurde leven) vroeg daar toen wij voor een gelegenheid daar op visite waren; is dat een voorouder ik of grootouder van u?
Het echtpaar was zéér ontdaan en onthutst dat mijn man ds Pauwe niet herkende.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
- Verbannen
Sindsdien gaan je er zeker niet meer op visite?Orchidee schreef: ↑31 aug 2024, 16:39Ik heb bij diverse mensen portretten van predikanten zien hangen/staan.huisman schreef:Kan mij daar ook niets bij voorstellen. Nu kom ik al decennia lang in best veel woonkamers en heb het nog nooit gezien. Vaak woonkamers van mensen uit de rechterkant van onze gezindte. Of hangen de dominees in de slaapkamer?
Zelfs een keer een zéér groot schilderij van ds Pauwe boven de schouw prominent in de woonkamer.
Mijn man (die altijd al weinig interesse had/heeft in voorgangers en het gehele kerkelijk verscheurde leven) vroeg daar toen wij voor een gelegenheid daar op visite waren; is dat een voorouder ik of grootouder van u?

Orchidee schreef: ↑31 aug 2024, 16:39Ik heb bij diverse mensen portretten van predikanten zien hangen/staan.huisman schreef:Kan mij daar ook niets bij voorstellen. Nu kom ik al decennia lang in best veel woonkamers en heb het nog nooit gezien. Vaak woonkamers van mensen uit de rechterkant van onze gezindte. Of hangen de dominees in de slaapkamer?

Wat is nu het nut van dit soort ontboezemingen?
Wat haat! ik de quasi humor anekdotes die er altijd op een
volgende variant neer komen: ikke goed, hunnie slecht, ikke slim, hunnie dom, ikke christen, hunnie niet.
Orchidee maakt mensen waar ze op bezoek was belachelijk (door een niet al te slimme man overigens...tactisch een onbenul), GG-lid vraagt gnuivend hoopvol of het een fittie is geworden (yes, meer haat en nijd in de wereld!) en de verlichte @Merel moet erom grinneken.
Ontdane en onthutste mensen, dat is pas humor tenslotte......
Wat haat! ik de quasi humor anekdotes die er altijd op een

Orchidee maakt mensen waar ze op bezoek was belachelijk (door een niet al te slimme man overigens...tactisch een onbenul), GG-lid vraagt gnuivend hoopvol of het een fittie is geworden (yes, meer haat en nijd in de wereld!) en de verlichte @Merel moet erom grinneken.
Kom op Wim, heb jij nooit iets doms gedaan waar iedereen die je het vertelt dubbel lag van het lachen? Ik wel hoor. 

-
- Verbannen
Deze reactie is als volgt samen te vatten (een koekje van eigen deeg):Wim Anker schreef: ↑31 aug 2024, 19:59 Wat is nu het nut van dit soort ontboezemingen?
Wat haat! ik de quasi humor anekdotes die er altijd op eenvolgende variant neer komen: ikke goed, hunnie slecht, ikke slim, hunnie dom, ikke christen, hunnie niet.
Denk aan je bloeddruk, Wim.
Naar één ding ben ik wel nieuwsgierig. Waarom is het niet al te slim en tactisch onbenullig om aan mensen te vragen of een schilderij aan hun wand een voorouder is?

Naar één ding ben ik wel nieuwsgierig. Waarom is het niet al te slim en tactisch onbenullig om aan mensen te vragen of een schilderij aan hun wand een voorouder is?
Simpelweg omdat er heel veel verhalen achter kunnen zitten. En ontdaanheid en onthutstheid voorkomen moet worden. Dus kan, in de loop van het gesprek, best eens gevraagd worden naar het verhaal achter zo'n schilderij wat er hangt. (dan is ook al een weinig de achtergrond/kennis etc. geduid en is het helemaal niet meer nodig te onthutsen).
Kortom, denk na voor je wat vraagt en denk niet alleen aan wat jij wil weten maar ook wat de vraag de ander kan doen.
Het overgrote deel van jouw bijdragen op dit forum is anders in mijn beleving precies zo: de ander deugt niet (of in jouw geval: jouws inziens ten onrechte wel) en voor jou geldt dat niet.Wim Anker schreef: ↑31 aug 2024, 19:59 Wat is nu het nut van dit soort ontboezemingen?
Wat haat! ik de quasi humor anekdotes die er altijd op eenvolgende variant neer komen: ikke goed, hunnie slecht, ikke slim, hunnie dom, ikke christen, hunnie niet.
De vraag waar jouw reactie mee begon vind ik wel een goede vraag. Ik heb een paar mensen gevraagd die een foto hebben van hun voormalige predikant. Zij gaven aan deze foto te hebben uit goede herinnering en achting. An sich niks verkeerds mee denk ik.Wim Anker schreef: ↑31 aug 2024, 19:59 Wat is nu het nut van dit soort ontboezemingen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Het vermoeden dat we in andere kringen komen maakt dat ik me niet kan vinden in de eerste helft van je post, maar met de laatste statement ben ik het zeker eens, en dat zou wat mij betreft op elk onderwerp toepast mogen worden.Wim Anker schreef: ↑31 aug 2024, 21:11Simpelweg omdat er heel veel verhalen achter kunnen zitten. En ontdaanheid en onthutstheid voorkomen moet worden. Dus kan, in de loop van het gesprek, best eens gevraagd worden naar het verhaal achter zo'n schilderij wat er hangt. (dan is ook al een weinig de achtergrond/kennis etc. geduid en is het helemaal niet meer nodig te onthutsen).
Kortom, denk na voor je wat vraagt en denk niet alleen aan wat jij wil weten maar ook wat de vraag de ander kan doen.
Soms denk je, er is toch nog niets veranderd bij een aantal leidslieden van de GGiN.Ds. J. Roos (Barneveld) merkt op dat Nabij en Nabij Jou worden meegestuurd met De Wachter Sions, het weekblad van de GGiN. „De bladen liggen samen op tafel; ze worden gezien als kerkelijke bladen. Hoe verhoudt zich dat met ons kerkelijk besef? Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden (GG/OGG); hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden. Kerkelijke grenzen gaan hierdoor vervagen.” Hij vraagt zich af of de gewenste expertise niet bij de eigen ambtsdragers te vinden is. De predikant stelt voor om het blad alleen te sturen naar mensen die er een abonnement op nemen, en het niet meer mee te sturen met De Wachter Sions.
-
- Verbannen
Inderdaad.GGotK schreef: ↑03 sep 2024, 16:16Soms denk je, er is toch nog niets veranderd bij een aantal leidslieden van de GGiN.Ds. J. Roos (Barneveld) merkt op dat Nabij en Nabij Jou worden meegestuurd met De Wachter Sions, het weekblad van de GGiN. „De bladen liggen samen op tafel; ze worden gezien als kerkelijke bladen. Hoe verhoudt zich dat met ons kerkelijk besef? Stel je iemand voor die verkering krijgt met iemand uit een gemeente van een scribent uit een van de beide andere kerkverbanden (GG/OGG); hoe kan ik dan ons kerkelijk besef nog uitleggen aan mijn kinderen? Het wordt een chaos in die kinderhoofden. Kerkelijke grenzen gaan hierdoor vervagen.” Hij vraagt zich af of de gewenste expertise niet bij de eigen ambtsdragers te vinden is. De predikant stelt voor om het blad alleen te sturen naar mensen die er een abonnement op nemen, en het niet meer mee te sturen met De Wachter Sions.