Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

MoesTuin
Verbannen

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door MoesTuin »

Floppy schreef:Dat van die fluit en die tas staat niet in de Bijbel, maar het is natuurlijk niet verboden het als beelden te gebruiken om iets duidelijk te maken. Alleen heeft het op zichzelf genomen geen enkele kracht of gewicht, tenzij de beelden worden verbonden aan bijbelse principes. Ik heb er predikers regelmatig mee de mist in horen gaan, of dat hier ook zo was kan ik uiteraard niet beoordelen.
De Tas is het Woord begrijp ik?
Maar waar staat de Fluit dan voor?
Om de schapen terug te fluiten? Ben nu wel benieuwd.

Overigens is het gedeelte van De Heere Jezus, de Goede Herder zo helder in de bijbel beschreven, dat deze bij gehaalde omschrijvingen niet veel zin hebben.
Je kan het beste maar dicht bij het zuivere Woord van de Heere God blijven, en enkel voorbeelden gebruiken bij moeilijkere gedeelten uit de Bijbel, enkel om het helderder te maken (en niet om het nog ingewikkelder te maken)

Overigens is het moeilijk om deze preek te begrijpen, omdat we slechts punten uit een preek hier lezen, en de uitleg missen, maar desalniettemin roept het vragen op.
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
windorgel

Bericht door windorgel »

Een half jaartje geleden dezelfde preek gehoord van ds Van Boven.
In mijn aantekeningen lees ik het volgende:
Hoe onderscheidt deze Herder Zich van een huurling?
1. In Zijn onuitsprekelijke liefde. Hij kent het leven van al Zijn schapen, hoe ze gelegerd zijn, wie de lammetjes zijn.
2. In Zijn zorg voor de schapen
3. In Zijn waakzaamheid. Dag en nacht, ook in de bestrijdingen.
4. In Zijn kleed (aangenomen menselijke natuur), Zijn tas (Gods Woord waarin het voedsel is en de medicijnen die de schapen nodig hebben), Zijn staf (de leiding van de Herder), Zijn fluit (Zijn Stem: de schapen horen Zijn stem), de stal (Zijn Kerk).
Hij leidt Zijn volk en weidt hen. Hij weet wat ze nodig hebben. Soms voedzame weiden, maar soms ook schrale weiden en dat om hen temeer aan Hem te verbinden. Hij bereidt ze een rustplaats.

Zijn wij al zo'n schaap? Het kan nog! Hij zoekt het verlorene, brengt het weggedrevene weder. Hij daalde dieper af dan het schaap gezonken is en dat om het schaap in de gemeenschap van de Herder terug te brengen. Het schaap mag Zijn voetstappen drukken om deel te krijgen aan Zijn Borgtochtelijk werk, in de verheerlijking van het Goddelijke recht.
In Hem ligt het vast: 'Ik zal'. Wat uit Zijn lippen ging is vast en onverbroken.
Zijn schapen komen thuis. En dan zal het wezen: één kudde, één Herder.
Weten wij op goede gronden dat we tot deze kudde behoren? Eenmaal zullen de schapen en de bokken gescheiden worden!
Het ligt zo persoonlijk!
Desiree

Bericht door Desiree »

Lijkt me een heel mooie preek. Alleen als je het leest al.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

windorgel schreef:Een half jaartje geleden dezelfde preek gehoord van ds Van Boven.
.......
4. In Zijn kleed (aangenomen menselijke natuur), Zijn tas (Gods Woord waarin het voedsel is en de medicijnen die de schapen nodig hebben), Zijn staf (de leiding van de Herder), Zijn fluit (Zijn Stem: de schapen horen Zijn stem), de stal (Zijn Kerk).
Dat lijkt dus dezelfde preek te zijn die DIA ook gehoord heeft. Kennelijk een preek die vaker uit de kast wordt gehaald bij preekbeurten buiten de deur.

Tja, het is vast heel goed bedoeld, maar het blijft voor mij toch een gekunstelde manier van beelden scheppen om te kunnen vertellen wat je vertellen wilt.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

windorgel schreef:Een half jaartje geleden dezelfde preek gehoord van ds Van Boven.
Hoe onderscheidt deze Herder Zich van een huurling?
1. In Zijn onuitsprekelijke liefde. Hij kent het leven van al Zijn schapen, hoe ze gelegerd zijn, wie de lammetjes zijn.
2. In Zijn zorg voor de schapen
3. In Zijn waakzaamheid. Dag en nacht, ook in de bestrijdingen.
Hij leidt Zijn volk en weidt hen. Hij weet wat ze nodig hebben. Soms voedzame weiden, maar soms ook schrale weiden en dat om hen temeer aan Hem te verbinden. Hij bereidt ze een rustplaats.

Zijn wij al zo'n schaap? Het kan nog! Hij zoekt het verlorene, brengt het weggedrevene weder. Hij daalde dieper af dan het schaap gezonken is en dat om het schaap in de gemeenschap van de Herder terug te brengen. Het schaap mag Zijn voetstappen drukken om deel te krijgen aan Zijn Borgtochtelijk werk, in de verheerlijking van het Goddelijke recht.
In Hem ligt het vast: 'Ik zal'. Wat uit Zijn lippen ging is vast en onverbroken.
Zijn schapen komen thuis. En dan zal het wezen: één kudde, één Herder.
Weten wij op goede gronden dat we tot deze kudde behoren? Eenmaal zullen de schapen en de bokken gescheiden worden!
Het ligt zo persoonlijk!
Dat lijkt me een vrij precieze samenvatting!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Ik hoorde in 2012 een preek uit Openbaring 5 van ds.JJ.V.E. in de gemeente K.
En afgelopen herfstvakantie preekte hij die weer, maar dan in de gemeente van O.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Yesenaer schreef:Ik hoorde in 2012 een preek uit Openbaring 5 van ds.JJ.V.E. in de gemeente K.
En afgelopen herfstvakantie preekte hij die weer, maar dan in de gemeente van O.
F.v.d.G. te H. opgepakt wegens.... Het lijkt wel over criminelen te gaan.
Noem gewoon man en paard (niet dat we man en paar nu niet herkennen, maar waarom toch die moeilijkdoenerij?)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Yesenaer schreef:Ik hoorde in 2012 een preek uit Openbaring 5 van ds.JJ.V.E. in de gemeente K.
F.v.d.G. te H. opgepakt wegens.... Het lijkt wel over criminelen te gaan.
Noem gewoon man en paard (niet dat we man en paar nu niet herkennen, maar waarom toch die moeilijkdoenerij?)
Maar -ontopic!- waar preekte F.v.d.G. te H. dan over? Het lijkt me duidelijk dat het eerste bericht ds. J.J. van Eckeveld betreft, die preekte uit Openbaringen 5. Maar waar ds. F. van de Graaf het over heeft gehad komt niet echt uit de verf. Preekte hij soms over de "gemene gratie?"
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Cremar

Bericht door Cremar »

Waar is de preek van Ds. A. Simons gebleven die ik hier gepost had?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Die heb ik weggehaald; youtube-films staan we niet meer toe.
Cremar

Bericht door Cremar »

Tiberius schreef:Die heb ik weggehaald; youtube-films staan we niet meer toe.
Oké wist ik niet. Ook niet met een link?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Cremar schreef:
Tiberius schreef:Die heb ik weggehaald; youtube-films staan we niet meer toe.
Oké wist ik niet. Ook niet met een link?
Nee, helaas werd er misbruik van gemaakt en we hebben niet de capaciteit om die filmpjes te gaan zitten bekijken.
We zijn bezig met een aanpassing van de forumregels, waar dat aangegeven wordt.
henriët

Bericht door henriët »

Wij hadden een ontzettend fijne zondag, leerzaam, onderwijzend en bemoedigend, troostend.
' s ochtends over de verheerlijking op de berg, en 's avonds over de Geest en de bruid zegge: ' kom!'
Ik mag wel zeggen dat ik het een oase vond. En het stemt me tot verwondering en dankbaarheid,dat wij in een vrij land mogen leven waarin we Zijn stem zo vrijuit mogen horen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Desiree

Bericht door Desiree »

Fijn om dat te lezen. Ik vind dat echt fijn.

Hier was het ook goed vertoeven. Ik was nu niet echt in de juiste gestalte naar de kerk gedaan.. maar als het kruis voorin de kerk geschilderd wordt, en van de Heere Jezus gezegd werd dat Hij niet van het kruis af kon komen en zweeg.. dan wordt alles weer anders in je hart. Iedereen in de kerk werd aangesproken en er was geen ontkomen aan. Wat ongelooflijk lief!

Een grote schare die niemand tellen kan.. om dat te verbinden met een psalm, het klinkt niet echt reformatorisch, maar het was geweldig in de kerk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Panny

Bericht door Panny »

Daar ben ik wel jaloers op!
Het leek wel of er een soort waas in mijn hoofd zat. Ik hoorde wel wat er gezegd werd maar kon het niet verwerken.
Gesloten