Verontrustende berichten

ejvl

Re: Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Voor de duidelijkheid:
Naar de orde des heils leerde hij zich als een verloren zondaar kennen, die Jezus nodig kreeg. Het begint toch met de kennis van onze ellende? Is er anders ooit plaats voor Jezus' Middelaarswerk? Ik geloof het niet. Laten we de orde des Heils laten staan zoals deze altijd geleerd en bevonden is.

Wat bedoel ik hier eigenlijk? Het werk Gods in de mens begint niet met Jezus. Maar met de ontdekkking van een schuld die niet te betalen is. Zo dat er van de mens uit geen weg meer overblijft. En dat de je gaat toestemmen dat God recht is als Hij nooit meer naar je zal omzien.
Dan zie je geen Christus, of tegenwoordig wel? Moet je dan niet meer sterven? Grijp je dan Jezus aan en: Ik ben gered! Dat is een grote versimpeling een voorstelling die niet overeenkomstig is met het Woord.
eilander schreef:@-DIA-, je moet naar mijn mening wel verschil maken tussen
(1) de meer beschrijvende vorm van hoe God een mens bekeert. En hoewel de Heere daar vrij in is, en ook op veel verschillende manieren werkt, geloof ik dat het waar is dat in ons hart van nature geen enkele plaats is voor de Heere Jezus, en dat de Heilige Geest daar plaats voor maakt
(2) de wijze waarop zondaren gewezen mag worden op de Heere Jezus. Johannes de Doper heeft zijn hoorders rechtstreeks op Hem gewezen met de woorden: 'Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt'. En wat zou er anders bedoeld worden met 'Wendt u naar Mij toe, alle gij einden der aarde'. We mogen niets afdoen aan Zijn gewilligheid om zondaren zalig te maken.
En ik ben bang dat (2) onderbelicht wordt door altijd alleen maar (1) te benadrukken.

Hieronder een stukje van Spurgeon, van harte aanbevolen.

Mijn tegenstanders zullen aanvoeren: “De zondaar moet een ontwaakt geweten hebben voordat hij grond heeft om in Christus te geloven.”
Als ik op Christus steun omdat ik dit of dat gevoel, dan leun ik op mijn gevoelens, en niet op Christus alleen.
Wij zullen dan dus altijd letten op onze gesteldheid. “Is mijn verlangen wel echt? Als dat waar is, kan
Christus mij zalig maken. Als mijn verlangen niet oprecht is, kan Hij dat niet.”
Als ik in Jezus Christus geloof omdat ik een oprecht berouw over mijn zonden gevoel, en daarom een grond voor mijn geloof heb,
merkt u dan niet dat de eerste en ware grond van mijn vertrouwen het feit is dat ik berouw heb over mijn zonden?
Mijn hoop draait dan op mijn bekering.
Het neemt het evangelie voor zondaren weg en biedt in plaats daarvan een evangelie voor heiligen.
Kortom, het is allesbehalve een bediening van vrije genade.
Zie broeders, veronderstel dat de grond om in Christus te geloven in mijn bekommeringen en bevindingen ligt.
Wanneer ik dan vandaag een verbroken hart heb en mijn ziel kan uitstorten voor de Heere, heb ik een grond om in
Christus te geloven.
Maar morgen – en wie kent dit niet – morgen kan mijn hart weer zo hard als een steen zijn, waardoor ik ongevoelig ben en niet kan bidden.
Volgens de theorie van het voorwaardelijk geloven heb ik dan dus geen recht om op Christus te vertrouwen: mijn grond is helemaal weg.
Ik verlang een vaste en onveranderlijke grond voor mijn geloof.
Ik begeer een grond om te geloven waar ik wat aan heb, als mijn boze lusten en verdorvenheid in een
verschrikkelijke slagorde voor mij verschijnen, en mij doen uitroepen “Ik ellendig mens.”
Ik verlang een grond om te geloven die me zal troosten, als ik geen goede gestalten en heilige gedachten heb,
als ik zo dood ben als een steen en mijn ziel aan het stof kleeft.
Zulk een onfeilbare grond om in Jezus te geloven, wordt gevonden in deze kostbare waarheid dat Zijn genadig gebod – en niet mijn veranderlijke
bevinding – mijn recht is om te geloven in Zijn Zoon Jezus Christus.
Zie geliefden, als overtuigingen van de ziel een noodzakelijke voorwaarde vormen,
behoren wij tot op een milligram nauwkeurig te weten hoeveel van deze voorwaarden vereist zijn.
Als u een ellendig zondaar vertelt dat hij toch wel een zekere mate van vernedering en bekommering, van overtuiging en inleving moet kennen,
teneinde een grond te hebben om tot Christus te gaan, eis ik van alle wettische belijders duidelijkheid aangaande de manier en de juiste hoeveelheid voorbereiding die vereist wordt.
U zult geen duidelijk antwoord van hen horen.

Als voor een zondaar de grond om tot Christus te komen in het Evangelie gevonden wordt, is de zaak duidelijk en helder.
Maar wat een omhaal is dat mengsel van wet en evangelie waar ik tegen strijd!
En laat mij u vragen, broeders, of zo’n onbegrijpelijk evangelie genoeg zou kunnen zijn voor een stervende?
Moet ik hem een uur lang gaan uitleggen welke bekommeringen hij moet kennen eer hij tot Christus mag gaan?
Geliefden, dat durf ik niet. Maar ik zeg hem: “Vriend, geloof, hoewel het ter elfder ure is, vertrouw uw ziel aan Jezus toe, en u zult zalig worden.”

Het gebod van het evangelie biedt voldoende grond aan een zondaar om in Jezus Christus te geloven.
In de woorden van onze tekst staat: “Dit is het gebod.” Mijn vrienden, verlangt u een betere grond om iets te doen dan de opdracht van God om dat te doen?
Geliefden, het gebod om in Christus te geloven, moet voor een zondaar de grond vormen als u de aard van onze opdracht in aanmerking neemt.
Hoe luidt die opdracht? “Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen.”
Volgens de andere theorie zou onze opdracht moeten luiden: “Predikt het evangelie aan iedere wedergeboren mens, aan iedere overtuigde zondaar, aan iedere bekommerde ziel.”
Maar dat staat er niet! Er staat aan alle “creaturen.”

Hoe heeft Hij hen verlost? Heeft Hij hen verlost als heiligen? Nee! Want toen wij nog vijanden waren, heeft Hij ons met God verzoend
door de dood van Zijn Zoon. Christus heeft Zijn bloed nooit vergoten voor het goede
dat in ons is, maar voor de zonde die in ons woont. “Hij heeft Zijn leven gegeven voor onze zonden”, zegt de apostel.
Daar hebt u de boodschap van het evangelie tot een zondaar als zondaar.
“De Heere heeft uw zonde weggenomen. Christus heeft geleden. Hij heeft volmaakte gerechtigheid aangebracht.
Neem Hem, vertrouw op Hem en u zult leven.”

Wat doet dit een mens dicht bij Christus leven! Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan - en ik moet dat doen, want het Woord zegt:
“Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.”
Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan, wel, hoe armzalig zijn mijn zaken dan!
Wat werpt dit de grootst mogelijke verachting op al mijn goede deugden, mijn preken, mijn gebeden en alles wat uit mijn vlees voortkomt.

Ik moet dit laatste stuk afsluiten met de toevoeging dat, zondaar, wie u ook bent, God u nu gebiedt in Jezus Christus te geloven.
Dat is Zijn gebod. Hij gebiedt u niet iets te voelen, of iets te wezen om uzelf daar geschikt voor te maken.
U kunt niet zeggen: “Ik heb geen recht.” U hebt een volmaakt recht om te doen wat God u zegt te doen.
Zeg me niet dat u niet geschikt bent: er wordt geen geschiktheid gevraagd.
Het gebod is u gegeven, het is aan u om te gehoorzamen, niet om te redetwisten.
U kunt ook niet zeggen dat de opdracht niet aan u gericht is: dit gebod wordt verkondigd aan alle schepselen die onder de hemel zijn.

http://www.downloadpreken.com/artikelen/A022.pdf
Jongere

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Los daarvan is dit inderdaad een waarheid als een koe. Een mooie bijdrage. Waaruit komt dit citaat? Ik dacht altijd dat Kierkegaard wat ingewikkeld was voor mijn eenvoudige hoofd, maar dat valt wellicht mee.
Ik wist dat Kierkegaard hierover had geschreven en vond het citaat via Google in een dagboekbundel. Daar staat als verwijzing dat het uit een gedeelte over de tollenaar komt, uit 'band 14'. Als je het precies wilt weten, moet je Google maar even gebruiken. Mogelijk is het een van zijn aforismen.

De 'ingewikkeldheid' van Kierkegaard wisselt sterk. Zijn grote, filosofische werken moet je doorheen kruipen. Maar zijn kleinere bijdragen, zoals zijn aforismen of redevoeringen zijn goed te lezen. Daar zitten heel scherpe bijdragen tussen. Het citaat dat ik hier plaatste is daar wel een voorbeeld van. Kierkegaard kenmerkt zich in ieder geval door zijn afkeer van het "burgerlijke christendom" in de Deense kerk. Zo zul je deze kritiek ook moeten lezen.
Ik moet daar wel bij zeggen dat Kierkegaard voor mij een bron is om kritisch te lezen. Zijn filosofie staat verder van ons gedachtengoed af dan bijv. iemand als Bonhoeffer - al gaat de vergelijking niet helemaal op. Dus als DIA nog nooit van hem gehoord heeft, kan ik dat begrijpen. Tot mijn verbazing werd hij een tijdje geleden op een GG-kansel geciteerd, dat vond ik wel wat ver gaan. Dat neemt niet weg dat hij hele rake dingen kon zeggen, zoals dit citaat. Ik denk ook dat hij de geestelijke nood van een christendom zonder God en Christus diep gepeild heeft.

PS. DIA en Terri: je schrijft "het zij zo" en niet "het zei zo". Het is de aanvoegende wijs van 'zijn' en niet van 'zeggen'.
Terri

Bericht door Terri »

Klopt! Ging even mis....
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ter overdenking.

En de trein raasde door...
Ik reageer wel weer als er recht wordt gedaan. Of misschien ook niet. Want wat ik hier post schijnt nogal vaak onverdraaglijk te zijn zoals ik al jaren moet merken. Nee echt lieve vrienden, geen autistische afwijking, maar wel recht door zee. Ik mis bij sommigen het vermogen om eens een keertje het kleine woordje 'sorry' over de lippen te krijgen. Toch is dat mijns inziens niet altijd verkeerd...
Ik schreef hierboven: Ter overdenking, en raadt u aan alle 'conflicten' die mijn posts hebben veroorzaakt eens te analyseren. Wellicht dat de oorzaak wel eens verrassend kon blijken. Sterkte!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Voor de duidelijkheid:
Naar de orde des heils leerde hij zich als een verloren zondaar kennen, die Jezus nodig kreeg. Het begint toch met de kennis van onze ellende? Is er anders ooit plaats voor Jezus' Middelaarswerk? Ik geloof het niet. Laten we de orde des Heils laten staan zoals deze altijd geleerd en bevonden is.

Wat bedoel ik hier eigenlijk? Het werk Gods in de mens begint niet met Jezus. Maar met de ontdekkking van een schuld die niet te betalen is. Zo dat er van de mens uit geen weg meer overblijft. En dat de je gaat toestemmen dat God recht is als Hij nooit meer naar je zal omzien.
Dan zie je geen Christus, of tegenwoordig wel? Moet je dan niet meer sterven? Grijp je dan Jezus aan en: Ik ben gered! Dat is een grote versimpeling een voorstelling die niet overeenkomstig is met het Woord.
eilander schreef:@-DIA-, je moet naar mijn mening wel verschil maken tussen
(1) de meer beschrijvende vorm van hoe God een mens bekeert. En hoewel de Heere daar vrij in is, en ook op veel verschillende manieren werkt, geloof ik dat het waar is dat in ons hart van nature geen enkele plaats is voor de Heere Jezus, en dat de Heilige Geest daar plaats voor maakt
(2) de wijze waarop zondaren gewezen mag worden op de Heere Jezus. Johannes de Doper heeft zijn hoorders rechtstreeks op Hem gewezen met de woorden: 'Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt'. En wat zou er anders bedoeld worden met 'Wendt u naar Mij toe, alle gij einden der aarde'. We mogen niets afdoen aan Zijn gewilligheid om zondaren zalig te maken.
En ik ben bang dat (2) onderbelicht wordt door altijd alleen maar (1) te benadrukken.

Mijn tegenstanders zullen aanvoeren: “De zondaar moet een ontwaakt geweten hebben voordat hij grond heeft om in Christus te geloven.”
Als ik op Christus steun omdat ik dit of dat gevoel, dan leun ik op mijn gevoelens, en niet op Christus alleen.
Wij zullen dan dus altijd letten op onze gesteldheid. “Is mijn verlangen wel echt? Als dat waar is, kan
Christus mij zalig maken. Als mijn verlangen niet oprecht is, kan Hij dat niet.”
Als ik in Jezus Christus geloof omdat ik een oprecht berouw over mijn zonden gevoel, en daarom een grond voor mijn geloof heb,
merkt u dan niet dat de eerste en ware grond van mijn vertrouwen het feit is dat ik berouw heb over mijn zonden?
Het neemt het evangelie voor zondaren weg en biedt in plaats daarvan een evangelie voor heiligen.
Zie broeders, veronderstel dat de grond om in Christus te geloven in mijn bekommeringen en bevindingen ligt.
Wanneer ik dan vandaag een verbroken hart heb en mijn ziel kan uitstorten voor de Heere, heb ik een grond om in
Christus te geloven.
Maar morgen – en wie kent dit niet – morgen kan mijn hart weer zo hard als een steen zijn, waardoor ik ongevoelig ben en niet kan bidden.
Volgens de theorie van het voorwaardelijk geloven heb ik dan dus geen recht om op Christus te vertrouwen: mijn grond is helemaal weg.
Ik begeer een grond om te geloven waar ik wat aan heb, als mijn boze lusten en verdorvenheid in een
verschrikkelijke slagorde voor mij verschijnen, en mij doen uitroepen “Ik ellendig mens.”
Ik verlang een grond om te geloven die me zal troosten, als ik geen goede gestalten en heilige gedachten heb,
Zulk een onfeilbare grond om in Jezus te geloven, wordt gevonden in deze kostbare waarheid dat Zijn genadig gebod – en niet mijn veranderlijke
Zie geliefden, als overtuigingen van de ziel een noodzakelijke voorwaarde vormen,
behoren wij tot op een milligram nauwkeurig te weten hoeveel van deze voorwaarden vereist zijn.
Als u een ellendig zondaar vertelt dat hij toch wel een zekere mate van vernedering en bekommering, van overtuiging en inleving moet kennen,
teneinde een grond te hebben om tot Christus te gaan, eis ik van alle wettische belijders duidelijkheid aangaande de manier en de juiste hoeveelheid voorbereiding die vereist wordt.

Als voor een zondaar de grond om tot Christus te komen in het Evangelie gevonden wordt, is de zaak duidelijk en helder.
En laat mij u vragen, broeders, of zo’n onbegrijpelijk evangelie genoeg zou kunnen zijn voor een stervende?
Moet ik hem een uur lang gaan uitleggen welke bekommeringen hij moet kennen eer hij tot Christus mag gaan?
Geliefden, dat durf ik niet. Maar ik zeg hem: “Vriend, geloof, hoewel het ter elfder ure is, vertrouw uw ziel aan Jezus toe, en u zult zalig worden.”

Het gebod van het evangelie biedt voldoende grond aan een zondaar om in Jezus Christus te geloven.
In de woorden van onze tekst staat: “Dit is het gebod.” Mijn vrienden, verlangt u een betere grond om iets te doen dan de opdracht van God om dat te doen?
Geliefden, het gebod om in Christus te geloven, moet voor een zondaar de grond vormen als u de aard van onze opdracht in aanmerking neemt.
Hoe luidt die opdracht? “Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle creaturen.”
Volgens de andere theorie zou onze opdracht moeten luiden: “Predikt het evangelie aan iedere wedergeboren mens, aan iedere overtuigde zondaar, aan iedere bekommerde ziel.”

Hoe heeft Hij hen verlost? Heeft Hij hen verlost als heiligen? Nee! Want toen wij nog vijanden waren, heeft Hij ons met God verzoend
door de dood van Zijn Zoon. Christus heeft Zijn bloed nooit vergoten voor het goede
dat in ons is, maar voor de zonde die in ons woont. “Hij heeft Zijn leven gegeven voor onze zonden”, zegt de apostel.
“De Heere heeft uw zonde weggenomen. Christus heeft geleden. Hij heeft volmaakte gerechtigheid aangebracht.

Wat doet dit een mens dicht bij Christus leven! Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan - en ik moet dat doen, want het Woord zegt:
“Gelijk gij dan Christus Jezus, den Heere, hebt aangenomen, wandelt alzo in Hem.”
Als ik elke dag als zondaar tot Christus kan gaan, wel, hoe armzalig zijn mijn zaken dan!
Wat werpt dit de grootst mogelijke verachting op al mijn goede deugden, mijn preken, mijn gebeden en alles wat uit mijn vlees voortkomt.

Ik moet dit laatste stuk afsluiten met de toevoeging dat, zondaar, wie u ook bent, God u nu gebiedt in Jezus Christus te geloven.
Dat is Zijn gebod. Hij gebiedt u niet iets te voelen, of iets te wezen om uzelf daar geschikt voor te maken.
U kunt niet zeggen: “Ik heb geen recht.” U hebt een volmaakt recht om te doen wat God u zegt te doen.
U kunt ook niet zeggen dat de opdracht niet aan u gericht is: dit gebod wordt verkondigd aan alle schepselen die onder de hemel zijn.

De grond is nooit iets in onszelf. Alleen degenen die hun ellende kennen zullen waarlijk tot Christus komen, sterker nog: de macht van Christus is zodanig dat hij alleen boetvaardige zondaren kan zaligmaken, die door een waar geloof, -door de Heilige Geest gewerkt- tot Hem gebracht worden.

“In het algemeen wordt door ieder voor waar aangenomen dat Christus macht heeft om ons te zaligen als Hij wil; ja, wie zal Zijn macht om ons zalig te maken betwisten, alhoewel wij in de zonde en het ongeloof blijven voortleven? En velen verwachten dat Hij het zal doen, omdat zij geloven dat Hij daartoe machtig is als Hij wil. Maar werkelijk Christus kan het niet, Hij heeft zodanige macht niet: Hij kan geen ongelovige, onboetvaardige zondaren zalig maken, want dit kan Hij niet doen zonder Zichzelf te verloochenen, tegen Zijn Woord te handelen en Zijn eigen heerlijkheid teniet te doen. Laat niemand zichzelf behagen met zulke ijdele inbeeldingen. Christus heeft de macht om zalig te maken al diegenen, en slechts die, die door Hem tot God gaan. Zolang gij in zonde en ongeloof blijft leven, kan Christus Zelf u niet zalig maken.”

John Owen

en

"Tot Christus komen is zich naar Hem toekeren, zodat men zich met het hart en de wil naar Christus beweegt. Er zijn vele arme zielen die tot Christus komen, maar die niet durven zeggen dat zij dat van zichzelf geloven, omdat zij denken dat dit komen tot Hem zo’n vreemde en wonderlijke zaak is. En zo is het ook waarlijk! Maar ik meen dat ze de neiging van hun wil, de beweging van hun hart, en het rommelen van hun ingewanden tot Hem, over het hoofd zien. Het is inderdaad een van de grootste wonderen der wereld, dat een mens die vroeger dood was in de zonde, die bezeten was van satan, die een vijand van Christus en alle geestelijke goed was, dat die zich nu met zijn hart naar de Heere Jezus Christus wendt. Dit is, zeg ik, een van de grootste wereldwonderen.

Het is een wenden van het hart naar Hem, dat ontstaat uit een waar gevoel en besef dat een mens heeft van de absolute noodzakelijkheid om gerechtvaardigd en gezaligd te worden. Waarlijk, zonder dit gevoel en het beseffen van de verloren staat, zolang men buiten Hem is, zal er geen wending van het hart naar Hem zijn. Er mag een vleien met de lippen zijn, maar dat is schijn en uiterlijke vertoning. Zij willen niet innig met hun hart komen; met hun mond vleien ze, maar hun hart wandelt hun gierigheid na. Dit alles komt omdat hun een krachtig en werkzaam besef van de ellendigheid van hun natuurlijke staat ontbreekt. Als zij die niet kennen, zullen ze zich niet met hun hart naar Christus wenden. Daarom wordt van de waren komers in de tekst gezegd dat het ‘heengedrevenen’ zijn die op het punt stonden verloren te gaan, welker hart waarlijk krachtdadig bewogen en naar Jezus Christus gewend is. We lezen daarvan: ‘En het zal te dien dage geschieden dat er met een grote bazuin geblazen zal worden; dan zullen die komen die in het land van Assur verloren zijn, en de heengedrevenen in het land van Egypte’. Dit gevoel en beseffen der zaken was het, dat de drieduizend deed komen, dat Saulus deed komen, dat de stokbewaarder deed komen.

Zo is het ook met degenen die waarlijk tot Christus Jezus komen. De dood is voor hun ogen, zij gevoelen die; hij zal hen opeten als zij niet tot Christus komen. Daarom komen ze vanuit die nood. Zij gevoelen hun eeuwige ondergang, als zij geen behoudenis en zaligheid in Hem vinden. Dezen zijn het die komen, en deze zijn het ook die Hij nodigt te komen: ‘Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven."

John Bunyan
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In bovenstaande stukjes zie ik geen afwijken van de orde des heils.
Misschien dat ik het niet zie?

In ieder geval heb ik heel weinig moed meer om verder te gaan.
Duizendmaal sorry, ik ben nogal snel uit het veld geslagen.
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

Christus te geloven.

Zie het roodgedrukte gedeelte...
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Mara

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:In bovenstaande stukjes zie ik geen afwijken van de orde des heils.
Misschien dat ik het niet zie?

In ieder geval heb ik heel weinig moed meer om verder te gaan.
Duizendmaal sorry, ik ben nogal snel uit het veld geslagen.
Dat hoeft niet DIA, dit forum is er niet om jou te moeten overtuigen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

2 Korinthe 7 vers 10a: De droefheid náár God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid.

Kanttekening 20 schrijft hierbij het volgende: Dat is, die van God komt, Gode aangenaam is én den zondaar tot God brengt; wanneer namelijk het hart des zondaars daarover recht bedroefd is, dat hij God zijnen Vader door zijne zonde vertoornd heeft, met een vertrouwen van de vergeving derzelve door Christus Jezus, vergezelschapt met een vast voornemen van de zonde te vlieden, gelijk de voorbeelden van David, van den verloren zoon, der zondares, Petrus en anderen uitwijzen.

Er staat niet hoeveel bedroefdheid de zondaar moet kennen. Er staat niet dat dit een voorwaarde is; het ís zo, en het werkt ook wat uit! Het is niet zo dat we alleen maar bedroefd moeten zijn en zo over de wereld gaan als zijnde dat we door deze werken denken een plekje in de hemel te verdienen (op grond van eigen werken)... Het éne werkt het andere uit. En als men in een preek alleen meer het ene verteld en de uitwerking mist, dan klopt er iets niet, want dan komt Christus niet aan Zijn eer; Hij zorgde door Zijn lijden en sterven voor de uitwerking van de bekering tot de zaligheid! Als men dat laat liggen, laat men álles, dus het gehele Evangelie, liggen (evenzo goed als dat men de bedroefdheid laat liggen, wat men de laatste decennia ook steeds vaker ziet; alleen dat is nu niet de discussie)!

DIA: wat vind je van het stukje van Spurgeon?

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Het lijkt me niet zinvol om -DIA- te bestoken met allerlei citaten en dan te vragen 'Wat vind je ervan?' Vind ik niet zo chic eerlijk gezegd.
samanthi

Bericht door samanthi »

Misschien eens kijken wat de Bijbel er van vindt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Waarde vrienden,

Bij dezen wens ik iedereen hartelijk de bedanken voor de, vriendelijke, welgemeende woorden en onderwijzingen.
De meeste zullen toch, naar ik wel aanneem goed bedoeld zijn.
Hartelijk dank, en we zullen misschien wel zien of we er iets mee kunnen doen, zo dat nodig zou blijken. Er zijn veel goede woorden gezegd, maar geen woorden die ik nog niet wist. Maar er is wel werk voor verzet, en dan zou ik het ongepast vinden om niet meer te reageren. Nogmaals dank!

Vr. gr.
DIA
DGG
Verbannen

Bericht door DGG »

"Als u een ellendig zondaar vertelt dat hij toch wel een zekere mate van vernedering en bekommering, van overtuiging en inleving moet kennen,
U zult geen duidelijk antwoord van hen horen."
, alsdus Spurgeon.

Onbemind

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Onbemind »

DGG schreef:"Als u een ellendig zondaar vertelt dat hij toch wel een zekere mate van vernedering en bekommering, van overtuiging en inleving moet kennen,
U zult geen duidelijk antwoord van hen horen."
, alsdus Spurgeon.
Edit aangepast:

Je hebt nu allemaal citaten neer gezet en dat allemaal uit de zelfde preek.. Van Spurgeon, maar hoe bedoelt hij het nu volgens jou?
Is het dat Jij kan geloven uit jezelf of toch niet?
Ignoti nulla cupido.
ejvl

Verontrustende berichten

Bericht door ejvl »

Onbemind schreef:Spurgeon, maar hoe bedoelt hij het nu volgens jou?
Is het dat Jij kan geloven uit jezelf of toch niet?
Nee dat kan niemand zelf. Toch is er nooit een excuses om niet tot Jezus te gaan. Ook niet door te zeggen dat er eerst ellendekennis moet zijn. Of doordat als voorwaarde te stellen. Uit een andere preek van Spurgeon:
Maar ik heb niet zoveel berouw als ik zou moeten hebben.” Het is Chrístus' werk om u zo berouwvol te maken als u behoort te zijn, en naar Hem moet u toe gaan om berouw te krijgen. U zegt: “O, maar ik heb geen verbroken hart”. Het is Chrístus die uw hart moet verbreken. Het is niet zo dat u zelf uw hart moet verbreken, om vervolgens naar Christus te kunnen gaan met een voldoende verbroken hart. Kom tot Jezus precies zoals u bent, met uw harde, stenen, ongevoelige hart, en vertrouw dat hart, en al het andere, toe aan Zijn reddende kracht. “Ik schijn zelfs geen sterk verlangen te hebben”, zegt iemand. Christus zélf schenkt elk geestelijk verlangen, door Zijn Heilige Geest. Hij is een Zaligmaker die het alfabet van de genade bij de letter A begint. Hij vraagt niet van u dat u zelf eerst tot de letter B, C of D komt, en dat Hij u dan pas wil ontmoeten. Nee, Hij begint bij het begin."
Gesloten