Wat doen we vandaag?

Edelweiss

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Edelweiss »

Bertiel schreef: 16 nov 2023, 10:26 kiek an, een zwitser die plat praet ;)
Ja, het kan verkeren ;-)
Maar nee, ik kan het als geintje een beetje praten (ik heb een schoonzus uit die regio), maar ik vrees dat mijn Rotterdamse tongval verraadt dat mijn roots daaro liggen en niet op het eiland. Het kostte mij in het begin overigens nog best wat moeite om het dialect te verstaan.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Edelweiss schreef: 16 nov 2023, 10:22
pierre27 schreef: 16 nov 2023, 10:12 (...) vanmiddag uitwaaien bij Ouddorp (...)
Heerlijk! Er zijn weinig Nederlandse dingen die ik mis, maar de zilte lucht is er toch wel een van. Of ik moet eigenlijk zeggen, zuuvere zeelocht!
Locht? Dat is toch wel een heel bijzonder accent?
refo

Bericht door refo »

Zeeuw schreef: 16 nov 2023, 12:56
Edelweiss schreef: 16 nov 2023, 10:22
pierre27 schreef: 16 nov 2023, 10:12 (...) vanmiddag uitwaaien bij Ouddorp (...)
Heerlijk! Er zijn weinig Nederlandse dingen die ik mis, maar de zilte lucht is er toch wel een van. Of ik moet eigenlijk zeggen, zuuvere zeelocht!
Locht? Dat is toch wel een heel bijzonder accent?
Flakkees.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

In Ouddorp praten ze geen flakkees maar daar wordt ook locht gebruikt voor lucht
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bertiel schreef: 16 nov 2023, 15:41 In Ouddorp praten ze geen flakkees maar daar wordt ook locht gebruikt voor lucht
Ik heb getoeterd bij de toren zonder puntdak...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 16 nov 2023, 15:41 In Ouddorp praten ze geen flakkees maar daar wordt ook locht gebruikt voor lucht
Locht? Het lijkt wel Duits zeg. Vandaar dat we jullie niet toelaten als onderdeel van Zeeland.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

pierre27 schreef: 16 nov 2023, 10:12 Vandaag via Rotterdam een paar dagen naar Zuid-Holland, vanmiddag uitwaaien bij Ouddorp, morgen dagje naar goede vriend en organist Cees in Dirksland.
Doe hem de groeten!
- Niet meer zo actief -
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mannetje schreef: 16 nov 2023, 18:50
pierre27 schreef: 16 nov 2023, 10:12 Vandaag via Rotterdam een paar dagen naar Zuid-Holland, vanmiddag uitwaaien bij Ouddorp, morgen dagje naar goede vriend en organist Cees in Dirksland.
Doe hem de groeten!
Doe ik!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Zeeuw schreef: 16 nov 2023, 18:42
Locht? Het lijkt wel Duits zeg. Vandaar dat we jullie niet toelaten als onderdeel van Zeeland.
:haha

Ik ga vandaag sneeuwruimen. Vannacht trok hier een flinke storm over, met op de hoogste berg hiervlakbij snelheden tot 170 km/h. In combinatie met onweer was dit eigenlijk best heftig weer en we zijn toch wel wat gewend hier.
helma

Bericht door helma »

Edelweiss schreef:

Ik ga vandaag sneeuwruimen. Vannacht trok hier een flinke storm over, met op de hoogste berg hiervlakbij snelheden tot 170 km/h. In combinatie met onweer was dit eigenlijk best heftig weer en we zijn toch wel wat gewend hier.
Oef. Onvoorstelbaar. In welk kanton woon je?
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

helma schreef: 17 nov 2023, 10:49
Edelweiss schreef:

Oef. Onvoorstelbaar. In welk kanton woon je?

Appenzell Innerrhoden, in de buurt van de Säntis (de berg die ik aanhaalde).
Ruige natuur, waar ik vaak nog stil van word. Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik kan hier in de natuur God's grootheid zo voelen. Daar voel ik me elke keer verschrikkelijk nietig bij.
helma

Bericht door helma »

Dat vind ik heel herkenbaar! Dat ervaar ik ook altijd in Zwitserland heel sterk.
Ik vind het altijd een eind rijden; maar als we dan weer in de bergen lopen denk ik altijd: ja, dit is waarom ik zo van dit land houd. Je eigen nietigheid tegenover de grootsheid van de schepping. Hoe groot zijt Gij!

Ik ken dat gebied niet echt. Wij gaan meestal naar Wallis. Een enkele keer naar Berner Oberland.
We zijn wel een keer in Rankweil naar de kerk geweest (vanuit Lindau). Dat is dan niet eens zo ver bij jou vandaan.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

helma schreef: 17 nov 2023, 12:13 Dat vind ik heel herkenbaar! Dat ervaar ik ook altijd in Zwitserland heel sterk.
Ik vind het altijd een eind rijden; maar als we dan weer in de bergen lopen denk ik altijd: ja, dit is waarom ik zo van dit land houd. Je eigen nietigheid tegenover de grootsheid van de schepping. Hoe groot zijt Gij!
Exact dit. Dat gevoel was nieuw voor mij. Ik heb best wat van de wereld gezien, maar nooit eerder heb ik dat gevoel gehad. Ik vond het zo overweldigend - en na twee jaar nog steeds.
helma schreef: 17 nov 2023, 12:13 Ik ken dat gebied niet echt. Wij gaan meestal naar Wallis. Een enkele keer naar Berner Oberland.
We zijn wel een keer in Rankweil naar de kerk geweest (vanuit Lindau). Dat is dan niet eens zo ver bij jou vandaan.
Wallis ken ik nog niet heel goed, maar het Berner Oberland is ook prachtig. Wij zijn daar in september op vakantie geweest en hopen volgend jaar weer te gaan. Grappig eigenlijk dat je van bergen naar bergen op vakantie gaat, maar het is toch anders, op de een of andere manier. Al is het alleen al het lokale accent en de kaas :)
Rankweil ken ik zeker! Dat is net over de grens inderdaad. Wat leuk!
Lindau en omgeving is overigens ook werkelijk prettig. Als je van bloemen houdt: Mainau is zo mooi. Ik mag graag tekenen en borduren, en zeker in de zomer is dat eiland zo vol inspiratie.

Nu ik dit zo schrijf, besef ik nog eens hoe gezegend ik ben. Er is niets mis met Nederland, maar qua ruige natuur en ruimte, en vaak de combinatie hiervan, heeft dit land vaak meer te bieden dan ik besef.
Terri

Bericht door Terri »

Een beetje jaloers ben ik wel Edelweiss ;)
Het gaat qua gezondheid voor mij niet (meer) maar ik had graag een periode in m'n leven in Zwitserland of Oostenrijk willen wonen.
Wij zijn in het verleden veel naar Oostenrijk geweest, telkens kwamen we als het ware 'thuis'.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Wat een heerlijk gevoel is dat 'thuiskomen' he, ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Wat moet het dan moeilijk zijn om die wens er te wonen, op te moeten geven!
Ik hoop van harte dat het je nog wel lukt om er op vakantie te gaan!
Plaats reactie