Dat heeft niets met dicht bij het vuur te maken. Zo'n voorstel komt of door afgevaardigden op de agenda of via een deputaatschap. Volgens mij zijn er geen andere keuzes. Het laatste ben ik (deels) met je eens. Als het enkel over wezenlijke zaken zou gaan is een synode snel klaar denk ik.Inwoner schreef: ↑03 nov 2023, 11:01Piet, jij zit volgens mij redelijk dicht bij het 'vuur': heb jij enig idee hoe het komt dat dit soort onderwerpen op de agenda komen (baard, doop door een vrouwelijke dominee) en zo buitengewoon uitgebreid besproken worden? Leidt dat alles niet af van waar het werkelijk om hoort te gaan?Piet Puk schreef: ↑02 nov 2023, 19:46 Ik vind het besluit 'slappe hap' en niet consequent.
GGiN besluit om de doop door een vrouwelijke ambtsdrager niet te erkennen. Wees dan ook zo moedig om het dooplidmaatschap niet te erkennen, maar dat gebeurt niet. Dus GGiN zegt: we erkennen de doop niet, maar het dooplidmaatschap wel. Dat is natuurlijk gewoon vreemd. Maar als je het dooplidmaatschap niet erkend en terughoudend bent met overdoop(waartoe ook volwassendoop behoort), kan zo iemand dus wel weggaan bij het oude kerkgenootschap, maar zich nooit aansluiten.
Samenvattend heeft wijlen de heer L.M.P Scholten gewoon gelijk: erken het dooplidmaatschap van een vrouwelijke ambtsdrager als wettig ambtsdrager in dat kerkverband waar die persoon vandaan komt, hoewel je van mening bent dat dit Bijbels niet mag en kan
Ander dingetje: hoe gaan we dan om met iemand die gedoopt is door een vrouwelijk ambtsdrager, belijdenis doet en overkomt naar de GGiN? Is dat dan geen probleem? Dan zou je bijna adviseren aan zo iemand eerst belijdenis te doen, hoewel de belijdenis daar gedaan een belijdenis is die niet recht gedaan is.
Daarnaast ook nog: in de huidige situatie moet maar niet worden gevraagd door wie iemand gedoopt is. Ik geef het op een briefje dat er iemand wel naar vraagt. Die moet dan naar de classis om te vragen hoe hier mee om te gaan. Straks beslist classis Zuid het ene, classis West wat anders en classis Oost nog wat anders. Mijn advies: GGiN, regel dit gewoon goed.
Synode GGiN(jaarloos)
Re: Synode GGiN(jaarloos)
Wat heeft dat met de GGiN te maken? Volgens mij was ds. Silfhout in de acte gedoken en beaamde die het in het RD. Wat de NRC betreft geloof ik niet dat ze dat uit de lucht grijpen. Er is vast iemand hier die dat kan nagaan.
Niets, natuurlijk. Behalve dan dat het een argument was in de synode-discussie.
Neigt dit niet een beetje naar heiligen verering?
https://www.rd.nl/artikel/1074834-zwoeg ... an-de-ggin
De bul, het rijbewijs en de hoed van dr Steenblok, allemaal op de foto, in artikel over kerkelijk bureau GGiN
De bul, het rijbewijs en de hoed van dr Steenblok, allemaal op de foto, in artikel over kerkelijk bureau GGiN
De blik die hij bij die hoed trekt, doet meer denken aan een relikwie met een knipoog.
Wat heeft dit eigenlijk met de synode GGiN te maken eigenlijk?
-
Mooi artikel met wat leuke dingen op de foto die te maken hebben met een man die een grote plek in dat kerkverband heeft gekregen. Ik zie er weinig heiligenverering in. Net als dat jij waarschijnlijk de foto van je voormalige predikant op de schoorsteen hebt hangen;)HHR schreef: ↑22 aug 2024, 11:21 Neigt dit niet een beetje naar heiligen verering?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Ik zie dat vooral als interessante objecten die sjeu geven aan een bibliotheek die naar een specifiek persoon vernoemd is.HHR schreef: ↑22 aug 2024, 11:21 Neigt dit niet een beetje naar heiligen verering?
De hoogdravende naam van de stichting ("Stichting Zuivere Waarheid") waar die dingen vandaan komen, vind ik dan wat opmerkelijker.
Ik mis daarin de houding van Psalm 19:13. Al is het misschien ook wel weer veelzeggend dat de stichting is opgeheven.
-
Oef de Zuivere Waarheid is verleden tijd.vriend-en-metgezel schreef: ↑22 aug 2024, 12:52Ik zie dat vooral als interessante objecten die sjeu geven aan een bibliotheek die naar een specifiek persoon vernoemd is.HHR schreef: ↑22 aug 2024, 11:21 Neigt dit niet een beetje naar heiligen verering?
De hoogdravende naam van de stichting ("Stichting Zuivere Waarheid") waar die dingen vandaan komen, vind ik dan wat opmerkelijker.
Ik mis daarin de houding van Psalm 19:13. Al is het misschien ook wel weer veelzeggend dat de stichting is opgeheven.
pierre27 schreef: ↑22 aug 2024, 12:47Mooi artikel met wat leuke dingen op de foto die te maken hebben met een man die een grote plek in dat kerkverband heeft gekregen. Ik zie er weinig heiligenverering in. Net als dat jij waarschijnlijk de foto van je voormalige predikant op de schoorsteen hebt hangen;)HHR schreef: ↑22 aug 2024, 11:21 Neigt dit niet een beetje naar heiligen verering?

Nee ik ben opgevoed met de mening dat het neerzetten van een foto van een predikant heiligenverering is. (Of het moet je (overleden) vader of je broer zijn

Ik moet zeggen dat je dit verschijnsel wel geregeld tegenkomt binnen de GGn. Het gaat mij niet om het kerkverband, maar ik ken gezinnen die een foto van ds. Mallan op de kast hebben staan. Ook het verhaal van de hoed van ds. Steenblok vind ik in die categorie vallen. Deze dominees waren ook maar gewoon mensen. Zouden ze dit zelf gewild hebben?HHR schreef: ↑22 aug 2024, 14:07pierre27 schreef: ↑22 aug 2024, 12:47Mooi artikel met wat leuke dingen op de foto die te maken hebben met een man die een grote plek in dat kerkverband heeft gekregen. Ik zie er weinig heiligenverering in. Net als dat jij waarschijnlijk de foto van je voormalige predikant op de schoorsteen hebt hangen;)HHR schreef: ↑22 aug 2024, 11:21 Neigt dit niet een beetje naar heiligen verering?
De bul, het rijbewijs en de hoed van dr Steenblok, allemaal op de foto, in artikel over kerkelijk bureau GGiN![]()
Nee ik ben opgevoed met de mening dat het neerzetten van een foto van een predikant heiligenverering is. (Of het moet je (overleden) vader of je broer zijn)
Dat denk ik wel ja.
-
- Verbannen
Ik ken behoorlijk wat mensen in de GGiN. Maar ik heb die ervaring juist helemaal niet.Inwoner schreef: ↑22 aug 2024, 16:14Ik moet zeggen dat je dit verschijnsel wel geregeld tegenkomt binnen de GGn. Het gaat mij niet om het kerkverband, maar ik ken gezinnen die een foto van ds. Mallan op de kast hebben staan. Ook het verhaal van de hoed van ds. Steenblok vind ik in die categorie vallen. Deze dominees waren ook maar gewoon mensen. Zouden ze dit zelf gewild hebben?HHR schreef: ↑22 aug 2024, 14:07pierre27 schreef: ↑22 aug 2024, 12:47Mooi artikel met wat leuke dingen op de foto die te maken hebben met een man die een grote plek in dat kerkverband heeft gekregen. Ik zie er weinig heiligenverering in. Net als dat jij waarschijnlijk de foto van je voormalige predikant op de schoorsteen hebt hangen;)HHR schreef: ↑22 aug 2024, 11:21 Neigt dit niet een beetje naar heiligen verering?
De bul, het rijbewijs en de hoed van dr Steenblok, allemaal op de foto, in artikel over kerkelijk bureau GGiN![]()
Nee ik ben opgevoed met de mening dat het neerzetten van een foto van een predikant heiligenverering is. (Of het moet je (overleden) vader of je broer zijn)
-
Op basis van de voorkant van het boek over ds. Malan denk ik dat hij het niet erg gevonden zou hebben.Inwoner schreef: ↑22 aug 2024, 16:14Ik moet zeggen dat je dit verschijnsel wel geregeld tegenkomt binnen de GGn. Het gaat mij niet om het kerkverband, maar ik ken gezinnen die een foto van ds. Mallan op de kast hebben staan. Ook het verhaal van de hoed van ds. Steenblok vind ik in die categorie vallen. Deze dominees waren ook maar gewoon mensen. Zouden ze dit zelf gewild hebben?HHR schreef: ↑22 aug 2024, 14:07pierre27 schreef: ↑22 aug 2024, 12:47Mooi artikel met wat leuke dingen op de foto die te maken hebben met een man die een grote plek in dat kerkverband heeft gekregen. Ik zie er weinig heiligenverering in. Net als dat jij waarschijnlijk de foto van je voormalige predikant op de schoorsteen hebt hangen;)HHR schreef: ↑22 aug 2024, 11:21 Neigt dit niet een beetje naar heiligen verering?