eilander schreef:De DL spreken wel over een verwerping van eeuwigheid, terwijl ds. Van Campen die als onbijbels verwerpt.
Ik heb niet gelezen wat ds van Campen zegt, maar er zijn toch een aantal teksten in die bijbel die suggereren dat het van eeuwigheid is? Judas 4. Rom 9:13/22 Mal. 1:2,3.
Ondertussen gelezen.
Echter vraag ik me ook af hoe hij kijkt naar bepaalde teksten zoals:
Joh. 10:26 ¡ Matt. 11 ¡ 1 petr 2:8 ¡ openb. 13:8.
Laatst gewijzigd door Onbemind op 20 feb 2017, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
helma schreef:Toch spreken de DL niet hetzelfde over de verwerping als over de verkiezing. De verkiezing is een actieve daad; de verwerping een laten liggen in het verderf waarin ze zichzelf gestort hebben. Prof Baars zei: het is geen eeneige tweeling.
Hmm. Ds kersten denkt daar anders over in zijn geref. Dogmatiek. Hij geeft aan dat beide een actief besluit zijn. Met de nadruk dat in de NGB over de voldoering van het besluit geschreven wordt. En de opmerking dat in de DL. Ook nadrukkelijk wordt gezegd dat dit geschied over hen, die God naar Zijn gansch vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft.
Het gaat hier over de uitlatingen van een predikant. Ik vind het buitengewoon kwalijk dat hij niet alleen maar iets van onze belijdenisgeschriften onderbelicht laat, maar er zelfs expliciet tegenin gaat. Volgens het bevestigingsformulier is hij gehouden om de leer te verdedigen en niet om verwarring erover te stichten.
Nogmaals, ik voel geen enkele behoefte om onze belijdenisgeschriften met bijbelteksten te gaan onderbouwen.
Ik vind het wel een interessante stellingname, de argumentatie kan ik ook wel volgen. Zelf kan ik er niet in mee. Vraag me wel af of het slim is om zulke zaken als predikant openbaar te maken, dit trekt allemaal gefrustreerde refo's aan die dit ontzettend aanspreekt wegens een worsteling, maar daar wil je ook je gemeente niet van laten groeien hoop ik. Verder heeft die gemeente vast wel een beleid, evt. statuten, waarin onvoorwaardelijke betrokkenheid aan Gods woord en de belijdenisgeschriften geëist wordt, dat loop je zo wel een beetje onder de voeten.
eilander schreef:Het gaat hier over de uitlatingen van een predikant. Ik vind het buitengewoon kwalijk dat hij niet alleen maar iets van onze belijdenisgeschriften onderbelicht laat, maar er zelfs expliciet tegenin gaat. Volgens het bevestigingsformulier is hij gehouden om de leer te verdedigen en niet om verwarring erover te stichten.
Nogmaals, ik voel geen enkele behoefte om onze belijdenisgeschriften met bijbelteksten te gaan onderbouwen.
Volgens mij is een predikant, dienaar van het Woord. Dan is hij daar aan gebonden. Voor zover ik ds van Campen heb gehoord zal hij nooit lichtvaardig een uitspraak doen zonder er studie van te maken. Heeft hij als predikant dan niet de vrijheid om, na studie, tot een bepaalde ziens wijze te komen als hij die grond op de Bijbel?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
eilander schreef:Het gaat hier over de uitlatingen van een predikant. Ik vind het buitengewoon kwalijk dat hij niet alleen maar iets van onze belijdenisgeschriften onderbelicht laat, maar er zelfs expliciet tegenin gaat. Volgens het bevestigingsformulier is hij gehouden om de leer te verdedigen en niet om verwarring erover te stichten.
Volgens mij is een predikant, dienaar van het Woord. Dan is hij daar aan gebonden. Voor zover ik ds van Campen heb gehoord zal hij nooit lichtvaardig een uitspraak doen zonder er studie van te maken. Heeft hij als predikant dan niet de vrijheid om, na studie, tot een bepaalde ziens wijze te komen als hij die grond op de Bijbel?
Zeker. Alle dingen zijn geoorloofd maar niet oorbaar. Daarom zeg ik dat het erg kwalijk als een predikant aan de belijdenisgeschriften gaat morrelen. Openlijk en herhaaldelijk!
Geeft ds. Van Campen die onderbouwing dan vanuit de Bijbel?
Misschien mag ik nog doorgeven wat Spurgeon bij 1 Tim2v4 zegt:
"Wat nu? Moeten we proberen om een andere betekenis in de tekst te stoppen dan de betekenis die hij bij een eerlijke lezing heeft? Daar pas ik voor. Jullie zullen, althans de meesten van jullie, bekend zijn met de wijze waarop onze oudere Calvinistische vrienden met deze tekst omgaan. "Alle mensen," zo zeggen zij, - "dat wil zeggen sommigen mensen"; alsof de Heilige Geest niet had kunnen zeggen "sommige mensen", als Hij dat had bedoeld. "Alle mensen," zo zeggen ze, "dat wil zeggen sommige van alle soorten mensen"; alsof de Heer niet had kunnen zeggen "alle soorten mensen" als Hij dat had bedoeld.
De Heilige Geest heeft door de apostel geschreven "alle mensen" en zonder twijfel bedoelde Hij alle mensen. Ik las zojuist de uitleg van een zeer bekwame doctor in de theologie die de tekst zo uitlegt dat hij weggeredeneerd wordt. Hij past grammaticaal buskruit op de tekst toe, en blaast de tekst op terwijl hij hem uitlegt …. Mijn liefde voor consequent zijn jegens mijn eigen leerstellige inzichten is niet groot genoeg om me toe te laten om ook maar één enkele tekst van de Schrift te veranderen. Ik heb een groot respect voor orthodoxie, maar mijn liefde voor de inspiratie van de bijbel is groter. Ik zou liever honderd keer inconsequent lijken tegenover mijzelf dan inconsequent te zijn met het woord van God. "
Spurgeon wilde geen kloppend systeem maken. Maar hij beleed wel de verkiezing én verwerping.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
helma schreef:Toch spreken de DL niet hetzelfde over de verwerping als over de verkiezing. De verkiezing is een actieve daad; de verwerping een laten liggen in het verderf waarin ze zichzelf gestort hebben. Prof Baars zei: het is geen eeneige tweeling.
Hmm. Ds kersten denkt daar anders over in zijn geref. Dogmatiek. Hij geeft aan dat beide een actief besluit zijn. Met de nadruk dat in de NGB over de voldoering van het besluit geschreven wordt. En de opmerking dat in de DL. Ook nadrukkelijk wordt gezegd dat dit geschied over hen, die God naar Zijn gansch vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft.
Dat kan best wezen, maar dat is niet wat in de DL staat. Daar ging het nu toch om? Overigens is dit voor zover ik weet ook niet de leer van de GG, al komt deze opvatting in de GG wel regelmatig voor. Hier zijn geen leeruitspraken over, voor zover ik weet. Ik heb dat zo op catechisatie zeker niet geleerd.
Los daarvan kan ik mij geheel vinden in de buskruitvergelijking van Spurgeon. Wij mogen de tekst niet laten buikspreken. Ik zie nauwelijks een tegenstelling, maar voor zover die er zou zijn, dan mogen wij het allebei laten staan. Dat doet recht aan de eenheid van Gods openbaring.
Ik blijf nieuwsgierig waar ds. Van Campen nu vindt dat de DL te ver gaan. De DL leren een passief besluit der verwerping. Ik ben benieuwd wat hij dan als standpunt heeft.
DDD schreef:Ik blijf nieuwsgierig waar ds. Van Campen nu vindt dat de DL te ver gaan. De DL leren een passief besluit der verwerping. Ik ben benieuwd wat hij dan als standpunt heeft.
Ik zeg het nog maar een keer dan....
Hij schrijft letterlijk: "de verkiezing is wel van eeuwigheid; zie Efeze 1:4, maar een verwerping van eeuwigheid daarvoor is m.i. na grondig schriftonderzoek geen enkele Bijbeltekst aan te wijzen." Daarmee wijst hij duidelijk af dat er een besluit der verwerping is, terwijl de DL (H1, par.15) zeggen dat God besloten heeft(!) om sommigen in hun eigen gekozen verderf te laten.
Natuurlijk ben ik het met helma eens dat er wel een verschil is tussen beide besluiten.
Ds. Van Campen wijkt dus inhoudelijk af van de DL en dat is triest genoeg, maar ik begrijp ook niet waarom hij dit steeds weer en heel expliciet doet. Alsof wij in een traditie van Ryle en Spurgeon staan.... (het beroep op Spurgeon vind ik overigens niet zo heel sterk).
DDD schreef:Ik blijf nieuwsgierig waar ds. Van Campen nu vindt dat de DL te ver gaan. De DL leren een passief besluit der verwerping. Ik ben benieuwd wat hij dan als standpunt heeft.
Hij schrijft letterlijk: "de verkiezing is wel van eeuwigheid; zie Efeze 1:4, maar een verwerping van eeuwigheid daarvoor is m.i. na grondig schriftonderzoek geen enkele Bijbeltekst aan te wijzen." Daarmee wijst hij duidelijk af dat er een besluit der verwerping is, terwijl de DL (H1, par.15) zeggen dat God besloten heeft(!) om sommigen in hun eigen gekozen verderf te laten.
Natuurlijk ben ik het met helma eens dat er wel een verschil is tussen beide besluiten.
Ds. Van Campen wijkt dus inhoudelijk af van de DL en dat is triest genoeg, maar ik begrijp ook niet waarom hij dit steeds weer en heel expliciet doet. Alsof wij in een traditie van Ryle en Spurgeon staan.... (het beroep op Spurgeon vind ik overigens niet zo heel sterk).
Wat is dan nu leidend de DL of de Bijbel? Hoewel de DL gebaseerd zijn op de Bijbel is het toch altijd nog een menselijke samenvatting/uitspraak over bepaalde onderwerpen.
Wel jammer dat er nu één stukje zo wordt uitgelicht. De preek zegt meer dan alleen dit onderwerp!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Nasrani schreef:Wat is dan nu leidend de DL of de Bijbel? Hoewel de DL gebaseerd zijn op de Bijbel is het toch altijd nog een menselijke samenvatting/uitspraak over bepaalde onderwerpen.
De Bijbel is leidend, zonder enige twijfel. Maar waar godzalige predikanten na veel overleg welbewust tot deze tekst gekomen zijn, voel ik geen behoefte om te gaan twijfelen of het wel Bijbels is, temeer omdat het voor mij overduidelijk is dat de Bijbel met twee woorden spreekt op dit punt: voluit staat er dat de Heere de zaligheid van alle hoorders van het Evangelie wil, maar duidelijk staat er ook dat niet iedereen zalig zal worden. Die twee dingen kunnen wij moeilijk of geheel niet bij elkaar krijgen, maar dat hoeft ook niet. We mogen niet menselijk van God denken.
En daarom houd ik vast aan de inhoud van de belijdenisgeschriften.
Nasrani schreef:Wel jammer dat er nu één stukje zo wordt uitgelicht. De preek zegt meer dan alleen dit onderwerp!
Dat begrijp ik, ik luister ook heus wel eens iets van ds. Van Campen maar het maakt me wel voorzichtig.
Overigens staat ook in de DL veel meer over dit onderwerp, en dat maakt dit geschrift ook zo evenwichtig.
Helemaal eens met eilander en de DL. De DL heeft juist een onderscheid gemaakt tussen verkiezing en verwerping. Verkiezing Gods actieve daad en verwerping Gods passieve daad ( laten liggen in hun verderf)
Deze predikant neemt hier blijkbaar afstand van maar komt dan met vele Bijbelteksten in de knoop.
O.a Romeine 9, verharding van Farao door de HEERE, de verkiezing van Jakob boven Ezau,Jeremia 18.enz.
M.i. tast zo'n uitspraak de soevereiniteit van God aan .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nasrani schreef:
Wat is dan nu leidend de DL of de Bijbel? Hoewel de DL gebaseerd zijn op de Bijbel is het toch altijd nog een menselijke samenvatting/uitspraak over bepaalde onderwerpen.
Wel jammer dat er nu één stukje zo wordt uitgelicht. De preek zegt meer dan alleen dit onderwerp!
Natuurlijk is Gods Woord leidend. Aangezien Gods Woord zo enorm diep en enorm groot is, hebben wij nou eenmaal bepaalde samenvattingen hiervoor. Als je predikant bent in een gemeente die zegt zich exclusief te binden aan deze geschriften, dan kan je daar m.i. niet van afwijken, dat zorgt voor verwarring.