Gelezen, gedacht, gehoord...

J.C. Philpot

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

FlyingEagle schreef: 03 okt 2025, 18:43Hoe vind je dat ‘wij’ het dan moeten doen?
Samengevat: elke christen een evangelist. En nogmaals, dat zeg ik ook tegen mijzelf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
helma

Bericht door helma »

https://youtu.be/4Sv4yYs5nLY?si=gPOYo5CF-7oMyG6r

Hij volgde twee jaar geleden Kees van der Staaij op als SGP-leider, en heeft iets meer van ‘de beuk erin’. Geloof is ‘alles’ voor Chris Stoffer (51), en aan zijn zondagsrust moet je niet komen. ‘Hooguit kijk ik één of twee keer op mijn telefoon.’ Wat beweegt hem, en wat betekende het vroege overlijden van zijn moeder voor zijn geloof? Erop vertrouwen dat God ook van jou houdt, spreekt niet vanzelf in Chris’ Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Toch vond hij zekerheid, in het verhaal van Jezus die tegen de zondares sprak: Uw zonden zijn u vergeven (Lukas 7).
Gerardus2

Bericht door Gerardus2 »

J.C. Philpot schreef: 03 okt 2025, 19:18
FlyingEagle schreef: 03 okt 2025, 18:43Hoe vind je dat ‘wij’ het dan moeten doen?
Samengevat: elke christen een evangelist. En nogmaals, dat zeg ik ook tegen mijzelf.
Evangelisatieposten zijn in principe mooi en zinvol. Maar het risico van lauwheid bij veel kerkgangers is groot. Dan laten wij het evangeliseren maar gemakkelijk over aan de medewerkers van de evangelisatieposten en kunnen wij (met een gerust hart) zeggen: evangeliseren? daar hebben wij de evangelisatiepost voor. En zo denken wij aan de opdracht uit de bijbel te kunnen voldoen. Er zou m.i. veel meer aandacht moeten komen voor toerusting binnen de gemeente.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Gerardus2 schreef:
J.C. Philpot schreef: 03 okt 2025, 19:18
Evangelisatieposten zijn in principe mooi en zinvol. Maar het risico van lauwheid bij veel kerkgangers is groot. Dan laten wij het evangeliseren maar gemakkelijk over aan de medewerkers van de evangelisatieposten en kunnen wij (met een gerust hart) zeggen: evangeliseren? daar hebben wij de evangelisatiepost voor. En zo denken wij aan de opdracht uit de bijbel te kunnen voldoen. Er zou m.i. veel meer aandacht moeten komen voor toerusting binnen de gemeente.
En gemeenten zonder evangelisatiepost? Is dat beter dan?
Met andere woorden, wanneer doe je het ‘goed’? Dat is ook mijn vraag richting Philpot, hoe zou je het praktisch vorm geven zonder georganiseerde evangelisatie vanuit de gemeente?

Je laatste zin is zeker waar, daar zal juist een evangelist voor ingezet kunnen worden. Die heeft de tijd/kennis om de gemeente toe te rusten.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

FlyingEagle schreef: 03 okt 2025, 19:42 En gemeenten zonder evangelisatiepost? Is dat beter dan?
Lees ook mijn initiele post. Ik heb me juist positief uitgelaten dat er een inloophuis is geopend, en dat dit steeds meer gebeurt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Heb je het verhaal over die missionair verhuizers gelezen in de krant vorige week? Zoiets zou je kunnen overwegen.
FlyingEagle

Jawel maar het gaat me er nu even over dat dit wel als een goed initiatief wordt gezien door Philpot maar wel met de kanttekening dat dit eigenlijk toch anders zou moeten. Ik ben benieuwd hoe je dat dan doet zonder dat een hele gemeente va 1500 leden op missionaire verhuistocht gaan.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Er zou structureel veel meer aandacht moeten komen voor evangelisatie binnen de gemeente. Waarom niet bewust een eredienst drastisch inkorten, zodat er ruimte ontstaat voor toerusting en praktische training? Evangelisatie is zou meer een kernopdracht moeten zijn. Ik zou het ook best een idee vinden om evangelisatie (met kennis, houding en vaardigheden die daarbij horen) een vast onderdeel te maken van de belijdeniscatechisatie. Voor belijden is ook toerusting nodig.

Het is toch zorgelijk dat een gemeente met >1000 leden, ondanks herhaalde oproepen in kerkbode en Scipio, nauwelijks voldoende vrijwilligers weet te vinden om simpelweg te flyeren voor halloween? Of dat er slechts in één wijk, en dan ook nog maar tijdens één schoolvakantie, een VakantieBijbelClub wordt georganiseerd – terwijl er zeven wijken zijn in onze stad en ook daar altijd tenauwernood mensen voor gevonden kunnen worden?
FlyingEagle

Erskinees schreef:Er zou structureel veel meer aandacht moeten komen voor evangelisatie binnen de gemeente. Waarom niet bewust een eredienst drastisch inkorten, zodat er ruimte ontstaat voor toerusting en praktische training? Evangelisatie is zou meer een kernopdracht moeten zijn. Ik zou het ook best een idee vinden om evangelisatie (met kennis, houding en vaardigheden die daarbij horen) een vast onderdeel te maken van de belijdeniscatechisatie. Voor belijden is ook toerusting nodig.

Het is toch zorgelijk dat een gemeente met >1000 leden, ondanks herhaalde oproepen in kerkbode en Scipio, nauwelijks voldoende vrijwilligers weet te vinden om simpelweg te flyeren voor halloween? Of dat er slechts in één wijk, en dan ook nog maar tijdens één schoolvakantie, een VakantieBijbelClub wordt georganiseerd – terwijl er zeven wijken zijn in onze stad en ook daar altijd tenauwernood mensen voor gevonden kunnen worden?
Je weet ook best dat de eredienst inkorten t.b.v. training/toerusting echt nooit een optie zal zijn. Ik vraag me ook af of je de eredienst hiervoor moet gebruiken, al dan niet indirect.
Mocht onze gemeente een evangelist aanstellen dan zullen er ook veel meer initiatieven ontplooid worden, waaronder ook avonden tijdens (belijdenis)catechisatie. Gemeenteavonden etc.

Wat betreft vrijwilligers is echt wel een punt.
Plaats reactie