Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Erik1960
Verbannen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws

Bericht door Erik1960 »

Ararat schreef:Als men elkaar binnen een kerk niet meer kan/mag aanspreken en vermanen op zaken die in de ogen van de bezwaarden niet in overeenstemming zijn met Gods Woord is er iets goed mis.
niets mis met aanspreken en vermanen. Ik heb het over oordelen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ararat schreef: Als men elkaar binnen een kerk niet meer kan/mag aanspreken en vermanen op zaken die in de ogen van de bezwaarden niet in overeenstemming zijn met Gods Woord is er iets goed mis.
Het mag bijna niet gezegd worden. Maar moeten we rechtse predikanten onder censuur zetten omdat ze te hard zijn, als ze beweren dat de PKN een valse kerk is geworden? Ik weet dat ds. Verschuure en ds van Dieren dit zeggen. Wat moeten we met zulke 'oproerkraaiers' of 'dwarsliggers'? Of zou het nog schelen dat die predikanten niet 'schelden', maar dat ze er verdriet over hebben? Ik denk zelf dat je te allen tijde eerlijk moet zijn. Je mag geen vermaak hebben in het verval van de kerk. Ik zie er ook nog niet zo heel veel op de puinhopen wenen. Maar het is ook waar dat wij niet in de binnenkamers kunnen kijken. Maar wat er gaande is in de kerken is een afspiegeling van ons gehele volk, waar de kerk zich aanpast aan de wereld.
Ik denk dat predikanten van afgescheiden gemeenten wat minder hard moeten roepen dat een andere kerk een valse kerk is, temeer daar er in de PKN godvruchtige leraars zijn die op hun plek zijn gebleven, tot nu toe. De definitie van valse kerk is ook wat diffuus. Dat moet wel duidelijk zijn.

@Erik1960, wat is jouw probleem met oordelen? Mag je niet oordelen dat de visie op lhbti, zoals nu in de PKN lijkt ingevoerd te worden, indruist tegen wat Gods Woord ons leert en daarmee verwerpelijk is?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

DDD schreef:Dat is niet het punt DIA. Ik begrijp het heel goed als mensen kiezen voor een belijdende kerk. En dan is de PKN niet de eerste keuze.

Maar het is iets heel anders om eerst naar de PKN over te gaan en dan vervolgens om redenen die in niets nieuw zijn, te zeggen dat je overweegt te vertrekken.
Heb je het nu over ds Klaassen?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Ararat schreef: Als men elkaar binnen een kerk niet meer kan/mag aanspreken en vermanen op zaken die in de ogen van de bezwaarden niet in overeenstemming zijn met Gods Woord is er iets goed mis.
Het mag bijna niet gezegd worden. Maar moeten we rechtse predikanten onder censuur zetten omdat ze te hard zijn, als ze beweren dat de PKN een valse kerk is geworden? Ik weet dat ds. Verschuure en ds van Dieren dit zeggen. Wat moeten we met zulke 'oproerkraaiers' of 'dwarsliggers'? Of zou het nog schelen dat die predikanten niet 'schelden', maar dat ze er verdriet over hebben? Ik denk zelf dat je te allen tijde eerlijk moet zijn. Je mag geen vermaak hebben in het verval van de kerk. Ik zie er ook nog niet zo heel veel op de puinhopen wenen. Maar het is ook waar dat wij niet in de binnenkamers kunnen kijken. Maar wat er gaande is in de kerken is een afspiegeling van ons gehele volk, waar de kerk zich aanpast aan de wereld.
Ik denk dat predikanten van afgescheiden gemeenten wat minder hard moeten roepen dat een andere kerk een valse kerk is, temeer daar er in de PKN godvruchtige leraars zijn die op hun plek zijn gebleven, tot nu toe. De definitie van valse kerk is ook wat diffuus. Dat moet wel duidelijk zijn.

@Erik1960, wat is jouw probleem met oordelen? Mag je niet oordelen dat de visie op lhbti, zoals nu in de PKN lijkt ingevoerd te worden, indruist tegen wat Gods Woord ons leert en daarmee verwerpelijk is?
Roepen kan fout zijn, ik hoor ook in de Bijbel roepen: Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel zijn deze.... Maar waarschuwen ligt op een ander vlak, en ik meen dat predikanten, wachters op Sions muren, de plicht hebben te waarschuwen. Zie ook over het werk van een herder: Jeremia 7 en Ezechiel 37 en Jesaja 3: Let op, we bedoelen hier geen mensenwoord en maar hier spreekt de God die we zeggen te belijden:
https://www.statenvertaling.nl/tekst.ph ... hf=7&ind=3
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=26&hf=34&ind=1
https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=23&hf=3&ind=1
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:@Erik1960, wat is jouw probleem met oordelen? Mag je niet oordelen dat de visie op lhbti, zoals nu in de PKN lijkt ingevoerd te worden, indruist tegen wat Gods Woord ons leert en daarmee verwerpelijk is?
Mijn weerstand tegen oordelen ligt voor een belangrijk deel in mijn familiegeschiedenis. Je mag van mij elke opvatting hebben over visies van welke kerk dan ook. Maar laat begrippen als vals/waar en goed/fout er buiten. Volgens mij delen we met elkaar een geloof waarin het onmogelijke toch mogelijk blijkt. Laat ons hart daar vol van zijn.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

-DIA- schreef:Mag ik zo vrij zijn om me te distantiëren van discussies als in dit topic.
en
-DIA- schreef:Het mag bijna niet gezegd worden. Maar moeten we rechtse predikanten onder censuur zetten omdat ze te hard zijn, als ze beweren dat de PKN een valse kerk is geworden?
en
-DIA- schreef:Roepen kan fout zijn, ik hoor ook in de Bijbel roepen: Des HEEREN tempel, des HEEREN tempel zijn deze....
Het distantieren wil nog niet echt lukken geloof ik? :)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef:
Ad Anker schreef:@Erik1960, wat is jouw probleem met oordelen? Mag je niet oordelen dat de visie op lhbti, zoals nu in de PKN lijkt ingevoerd te worden, indruist tegen wat Gods Woord ons leert en daarmee verwerpelijk is?
Mijn weerstand tegen oordelen ligt voor een belangrijk deel in mijn familiegeschiedenis. Je mag van mij elke opvatting hebben over visies van welke kerk dan ook. Maar laat begrippen als vals/waar en goed/fout er buiten. Volgens mij delen we met elkaar een geloof waarin het onmogelijke toch mogelijk blijkt. Laat ons hart daar vol van zijn.
Ik vind dat te vaag. De Bijbel is duidelijk over de scheppingsorde. Onze belijdenis heeft zich daar ook altijd duidelijk over uitgesproken. Vind je dat dr. Klaassen te grote woorden gebruikt?
We delen met elkaar het geloof in Gods Woord en de daarop gebaseerde belijdenisgeschriften. Vind je dat ik mag wat vinden van alles wat daar tegenin gaat?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erik1960 schreef:Het distantieren wil nog niet echt lukken geloof ik? :)
Moet ik het forum dus maar geheel afschrijven? Sommige dingen roepen om recht. Ik bedoel het niet als dwarsligger, wat sommigen, die het zo moeilijk maken, misschien denken.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
Dat is toch te vrijzinnig? Alsof onze meningen en opvattingen boven de Bijbel staan, sterker nog; staan onze meningen boven die van de Heere Jezus zelf?

Als je gewoon luistert naar wat de Heere Jezus zelf zei tijdens Zijn rondwandeling en dat als maatstaf aanhoudt, dan zit je zeker goed.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:
Dat is toch te vrijzinnig? Alsof onze meningen en opvattingen boven de Bijbel staan, sterker nog; staan onze meningen boven die van de Heere Jezus zelf?

Als je gewoon luistert naar wat de Heere Jezus zelf zei tijdens Zijn rondwandeling en dat als maatstaf aanhoudt, dan zit je zeker goed.
Daar ligt het: Met uitsluiting van eigen mening moeten we naar het Woord wijzen. Zie ook de links die ik hierboven gaf.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

HersteldHervormd schreef:
Erik1960 schreef:

Ik ben wel benieuwd naar de uitleg van Erik1960. Is dit echt het enige wat hij hierover kan zeggen, dan plaatst hij zich in ieder geval buiten de doelgroep van dit forum. Daar wil ik lankmoedig mee omgaan, maar het is onjuist als hier een mening verdedigd wordt die indruist tegen de grondslag van dit forum.
Isala

Bericht door Isala »

HersteldHervormd schreef:Dat is toch te vrijzinnig? Alsof onze meningen en opvattingen boven de Bijbel staan, sterker nog; staan onze meningen boven die van de Heere Jezus zelf?
Als de PKN zelf aangeeft aan ds Klaassen "dat de kerk geen waardeoordeel uitspreekt over ‘over de seksuele geaardheid van haar leden noch over het huwelijk of andere levensverbintenissen", hoe kan men dit dan van haar leden verwachten?

Bron uitspraak: https://www.mklaassen.net/weblog/de-pkn ... ende-vlak/
Hora est!
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erik1960 schreef:Volgens mij delen we met elkaar een geloof waarin het onmogelijke toch mogelijk blijkt.
Wat bedoel je hier concreet mee?
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
DDD schreef:Dat is niet het punt DIA. Ik begrijp het heel goed als mensen kiezen voor een belijdende kerk. En dan is de PKN niet de eerste keuze.

Maar het is iets heel anders om eerst naar de PKN over te gaan en dan vervolgens om redenen die in niets nieuw zijn, te zeggen dat je overweegt te vertrekken.
Ja. Ik heb althans begrepen dat hij van oorsprong niet hervormd is.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Lilian1975 schreef:

Ja. Ik heb althans begrepen dat hij van oorsprong niet hervormd is.
Dat zijn wij ook, maar hebben met vrijwel de hele familie deze kerk moeten verlaten. Ik geloof dat de meesten hier van oorsprong uit de Nederlandse Hervormde Kerk afkomstig zijn.
Gesloten