Triest inderdaad.Jeremiah schreef:Ds. Van Campen begon goed! Maar toen ie (weer) de verwerping van eeuwigheid loochende begon ik af te haken..
(We blijven hem wel met ds. aanspreken, hé?)
Triest inderdaad.Jeremiah schreef:Ds. Van Campen begon goed! Maar toen ie (weer) de verwerping van eeuwigheid loochende begon ik af te haken..
Bedoel je dit citaat?Jeremiah schreef:Van Campen begon goed! Maar toen ie (weer) de verwerping van eeuwigheid loochende begon ik af te haken..Nasrani schreef:Daar maak ik me persoonlijk niet zo druk om, of iemand oudvaders ed kent.Jeremiah schreef:"James Durham. Dat zegt u niks, de meesten van u zegt dat niks."Nasrani schreef:Mooie preek met een aansprekend thema
http://www.maranathakerk.nu/preken/item ... 2-05-17-00
Vind ik toch wel redelijk aangrijpend, als Durham de huidige generatie in die kerk al niets zegt moeten we vrezen voor de volgende generatie.
Ik hoop niet dat dit het enige van de preek is wat is bij gebleven
Heeft hij daarin geen Bijbelse grond dan?Maar de andere kant is net zo goed waar. Al wie komt....Allen mogen komen, maar niet iedereen zal komen. Velen zullen niet komen. Je moet het gewoon rustig naast elkaar laten staan. God heeft geen deel van ons bestemd tot verlorenheid. Dat is een grote dwaalleer. Het heil wordt gebracht en aangeboden aan alle mensen. En wat wij mensen niet kunnen, dat kan God nou wel.
1 Timotheüs 2
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
Ja zeker! Ik heb het gecorrigeerd.eilander schreef:Triest inderdaad.Jeremiah schreef:Ds. Van Campen begon goed! Maar toen ie (weer) de verwerping van eeuwigheid loochende begon ik af te haken..
(We blijven hem wel met ds. aanspreken, hé?)
Ja, dat citaat. En dat heeft zeker geen bijbelse grond, want dan zou Gods iets doen tegen zijn eigen wil, en dat is uiteraard niet mogelijk.Nasrani schreef:Bedoel je dit citaat?Jeremiah schreef:
Van Campen begon goed! Maar toen ie (weer) de verwerping van eeuwigheid loochende begon ik af te haken..Heeft hij daarin geen Bijbelse grond dan?Maar de andere kant is net zo goed waar. Al wie komt....Allen mogen komen, maar niet iedereen zal komen. Velen zullen niet komen. Je moet het gewoon rustig naast elkaar laten staan. God heeft geen deel van ons bestemd tot verlorenheid. Dat is een grote dwaalleer. Het heil wordt gebracht en aangeboden aan alle mensen. En wat wij mensen niet kunnen, dat kan God nou wel.1 Timotheüs 2
4 Welke wil, dat alle mensen zalig worden, en tot kennis der waarheid komen.
5 Want er is een God, er is ook een Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus;
6 Die Zichzelven gegeven heeft tot een rantsoen voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;
7 Dit woord alle wordt hier ook genomen voor allerlei, gelijk blijkt uit het voorgaande 2de vers, waarvan dit vers een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, Ps. 115:3. Rom. 9:19. Ef. 1:11. En hetzelve wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, alzo de Schrift getuigt dat dit is een privilege van Gods volk. Zie Ps. 147:19, 20. Matth. 11:25. Joh. 6:45. Ef. 2:12, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen, dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, Rom. 9:16, 23; 10:20; 11:35, 36, en doorgaans elders.
Deze predikant zaait idd op meerdere tereinen verwarring. Aan de ene kant lijkt hij met veel citaten zich aan te sluiten bij bv Calvijn maar neemt even zoveel keren afstand van de gereformeerde leer.eilander schreef:Hier is al eerder een discussie over geweest. Ds. Van Campen heeft op refoweb ronduit geschreven dat hij het niet eens is met de Dordtse Leerregels op dit punt. Ik vind het droevig dat een predikant (hoeveel respect ik verder ook voor hem heb) verwarring zaait door een belijdenisgeschrift te ondermijnen.
Verder heb ik niet zoveel zin om een belijdenisgeschrift Bijbels te gaan onderbouwen, we kunnen onze tijd echt beter gebruiken.
Iets anders is dat ik goed begrijp waarom ds. Van Campen het zegt: namelijk dat we voluit moeten laten staan dat de Heere de zaligheid van allen die het Woord horen op het oog heeft, en dat dus het aanbod tot allen komt. Ook daarin zijn de Dordtse Leerregels glashelder.
Ds Pronk heeft hier eens een goed stuk over geschreven.Jeremiah schreef:Ds. van Campen begon goed! Maar toen ie (weer) de verwerping van eeuwigheid loochende begon ik af te haken..