Dit is een onterechte generalisatie. Dat de bond een knauw gehad heeft in 2004 is waar, maar daar wordt nog steeds diepgang gevonden, zo heb ik op Hemelvaartsdag mogen ervaren.In de Bond wordt er op dit moment inhoudelijke diepgang gemist.
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
- Niet meer zo actief -
Dat is waar. De vergelijking met bondsgemeente gaat niet helemaal op. Wat het klimaat betreft was er vooral herkenning met gemeenten die nu Hersteld zijn geworden.Zeemeeuw schreef:@DDD. Om een eerlijk beeld te schetsen zou je ook iets moeten zeggen van die 'bondsgemeenten'. Daar hebben de ontwikkelingen ook niet stilgestaan! Begin jaren 1980 is bijvoorbeeld het blad 'Het gekrookte riet' verschenen en niet te vergeten de ontwikkelingen rond het ontstaan van de PKN en de HHK.
Verder ben ik het wel eens met de analyse van DDD
-
Ik bedoelde het niet generaliserend! Sorry als het zo over gekomen is. Er zijn nog steeds predikanten die gewoon de Schrift naspreken. Mee eens! Maar ik zeg dit, omdat ik het van verschillende kanten uit de Bond zelf gehoord heb. Mensen missen daar een stuk diepte. En dat is lang niet in alle gemeentes en bij alle predikanten. Van harte mee eens.Mannetje schreef:Dit is een onterechte generalisatie. Dat de bond een knauw gehad heeft in 2004 is waar, maar daar wordt nog steeds diepgang gevonden, zo heb ik op Hemelvaartsdag mogen ervaren.In de Bond wordt er op dit moment inhoudelijke diepgang gemist.
Dan is het rechtgezet!RefoCalvinist schreef:Ik bedoelde het niet generaliserend! Sorry als het zo over gekomen is. Er zijn nog steeds predikanten die gewoon de Schrift naspreken. Mee eens! Maar ik zeg dit, omdat ik het van verschillende kanten uit de Bond zelf gehoord heb. Mensen missen daar een stuk diepte. En dat is lang niet in alle gemeentes en bij alle predikanten. Van harte mee eens.Mannetje schreef:Dit is een onterechte generalisatie. Dat de bond een knauw gehad heeft in 2004 is waar, maar daar wordt nog steeds diepgang gevonden, zo heb ik op Hemelvaartsdag mogen ervaren.In de Bond wordt er op dit moment inhoudelijke diepgang gemist.
- Niet meer zo actief -
-
Mannetje schreef:Dan is het rechtgezet!RefoCalvinist schreef:Ik bedoelde het niet generaliserend! Sorry als het zo over gekomen is. Er zijn nog steeds predikanten die gewoon de Schrift naspreken. Mee eens! Maar ik zeg dit, omdat ik het van verschillende kanten uit de Bond zelf gehoord heb. Mensen missen daar een stuk diepte. En dat is lang niet in alle gemeentes en bij alle predikanten. Van harte mee eens.Mannetje schreef:Dit is een onterechte generalisatie. Dat de bond een knauw gehad heeft in 2004 is waar, maar daar wordt nog steeds diepgang gevonden, zo heb ik op Hemelvaartsdag mogen ervaren.In de Bond wordt er op dit moment inhoudelijke diepgang gemist.

Ik betwijfel of de herkenning van de linkse GG vooral de gemeenten die nu HHK zijn, betreft. Dat zou dan slechts voor een klein deel gelden, en zeker niet voor de stroming van het gekrookte riet. Die was ook toen al meer op de GBS georiënteerd. Dat gold voor de linkerflank van de GG destijds zeker niet. Ik doelde gewoon op de midden bond in 1990. Ook nu nog zie je dat de HHK voor een aanzienlijk deel extremer is dan de gewone GG.
Zoals ik al eerder meldde. Zelfs als je standpunten gelijk blijven, kun je in verhouding tot je omgeving wel veranderen. En daarnaast: op het punt van het genadeverbond zien we in de GG een vrij brede verrechtssing. Dat komt ook omdat er meer synodale afspraken over gemaakt zijn, maar meer nog door een bepaald nieuw type predikanten.
Zoals ik al eerder meldde. Zelfs als je standpunten gelijk blijven, kun je in verhouding tot je omgeving wel veranderen. En daarnaast: op het punt van het genadeverbond zien we in de GG een vrij brede verrechtssing. Dat komt ook omdat er meer synodale afspraken over gemaakt zijn, maar meer nog door een bepaald nieuw type predikanten.
Dit is echt nonsens!DDD schreef:Ik betwijfel of de herkenning van de linkse GG vooral de gemeenten die nu HHK zijn, betreft. Dat zou dan slechts voor een klein deel gelden, en zeker niet voor de stroming van het gekrookte riet. Die was ook toen al meer op de GBS georiënteerd. Dat gold voor de linkerflank van de GG destijds zeker niet. Ik doelde gewoon op de midden bond in 1990. Ook nu nog zie je dat de HHK voor een aanzienlijk deel extremer is dan de gewone GG.
Predikant 2.0?DDD schreef:Zoals ik al eerder meldde. Zelfs als je standpunten gelijk blijven, kun je in verhouding tot je omgeving wel veranderen. En daarnaast: op het punt van het genadeverbond zien we in de GG een vrij brede verrechtssing. Dat komt ook omdat er meer synodale afspraken over gemaakt zijn, maar meer nog door een bepaald nieuw type predikanten.
-
Dat lijkt mij ook, omdat veel ex-GerGem'ers na 2004 lid geworden zijn bij de HHK.Klavart schreef:Dit is echt nonsens!DDD schreef:Ik betwijfel of de herkenning van de linkse GG vooral de gemeenten die nu HHK zijn, betreft. Dat zou dan slechts voor een klein deel gelden, en zeker niet voor de stroming van het gekrookte riet. Die was ook toen al meer op de GBS georiënteerd. Dat gold voor de linkerflank van de GG destijds zeker niet. Ik doelde gewoon op de midden bond in 1990. Ook nu nog zie je dat de HHK voor een aanzienlijk deel extremer is dan de gewone GG.
Dus als ze zich niet meer thuis voelden in de GerGem, waarom zouden ze dan naar een "extremere" kerk gaan?
Dan zou je juist zeggen dat de GG verlinkst

Kun je dit concretiseren?DDD schreef:
Hoe werd het eerder gezien? Hoe wordt het nu gezien?
- Niet meer zo actief -
Is dat per definitie slechtRefoCalvinist schreef:
En overigens in mijn woonplaats was er een gewone "echte" bondsgemeente, die door de uitstroom in de GerGem, dusdanig verlinkst is

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-
Voordat ik een antwoord geef eerst een wedervraag: waar doel je op?Orchidee schreef:Is dat per definitie slechtRefoCalvinist schreef:
En overigens in mijn woonplaats was er een gewone "echte" bondsgemeente, die door de uitstroom in de GerGem, dusdanig verlinkst is
Is de prediking dan ook slecht?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hangt het "goed" of "niet goed" zijn alleen van de prediking af? Of heeft het ook met heel het gemeentezijn te maken?
- Niet meer zo actief -
-
Je doelt dus op de prediking. Maar aangezien ik onlangs mij over een bepaalde predikant en diens gemeente uitgelaten heb, dat was voornamelijk op het gebied van de prediking, lijkt het mij onverstandig hier op in te gaan. Aangezien ik toen een waarschuwing ontvangen heb. Ik zou je zo van antwoord willen voorzien, maar ik ben bevreesd dat er dan namens de moderators iets ontvangen zal worden. Dus als je het niet erg vind zal ik je vraag in het midden laten liggen.Orchidee schreef:Is de prediking dan ook slecht?
Nee hoor. Ik ben het geheel met DDD eens. Ja, uit 'ondervinding'. Luister maar eens naar wat zware HHK-diensten. Dat is nogal OGG-achtig.Klavart schreef:Dit is echt nonsens!DDD schreef:Ik betwijfel of de herkenning van de linkse GG vooral de gemeenten die nu HHK zijn, betreft. Dat zou dan slechts voor een klein deel gelden, en zeker niet voor de stroming van het gekrookte riet. Die was ook toen al meer op de GBS georiënteerd. Dat gold voor de linkerflank van de GG destijds zeker niet. Ik doelde gewoon op de midden bond in 1990. Ook nu nog zie je dat de HHK voor een aanzienlijk deel extremer is dan de gewone GG.