COVID-19

parsifal

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Parsifal, er is sowieso meer dan covid en dan gezondheid. Het zou nu een keer moeten stoppen qua strikte maatregelen.
In UK spreekt men over een lockdown als laatste redmiddel. M.i. is dat heel wat gezonder qua aanpak.
Omikron gaat pieken, maar de piek zou best wel eens kort kunnen zijn. Laten uitwoeden is denk ik het beste voor iedereen, zelfs voor de ziekenhuizen, want dan is de piek krachtig, maar kort, en kan daarna de uitgestelde zorg ook weer eerder opgepakt worden.
Lockdown is al helemaal niet effectief meer: de mensen die zich aan de regels houden, doen dat ook zonder lockdown, en voor de anderen maakt het weinig uit. Het België toerisme viert hoogtij.

Mijn pleidooi is dus: haal het land nu meteen van slot.
Ik gaf eerder al aan dat de ontdekking van Omicron voor mij de eerste keer was dat ik dacht dat een lockdown als de huidige een goed idee was. Ik denk ook dat het nu met minder maatregelen kan (dankzij de extra kennis die we nu hebben over Omicron), maar ik begrijp de voorzichtigheid om nog te wachten tot de datum die vooraf gesteld was voor deze maatregelen. Een hoge, snelle piek toelaten is misschien mogelijk, maar ik zou het echt als misdadig gezien hebben om dat toe te laten toen nog minder duidelijk was over de ernst van Omicron.

En Belgie als voorbeeld is een beetje vreemd. Ook na de eerste golf heeft dat land vreselijk geleden onder Covid met echt veel doden. Engeland ook trouwens. Engeland heeft ondertussen wel een cultuur van veel testen opgebouwd, dat helpt wel iets.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:Parsifal, er is sowieso meer dan covid en dan gezondheid. Het zou nu een keer moeten stoppen qua strikte maatregelen.
In UK spreekt men over een lockdown als laatste redmiddel. M.i. is dat heel wat gezonder qua aanpak.
Omikron gaat pieken, maar de piek zou best wel eens kort kunnen zijn. Laten uitwoeden is denk ik het beste voor iedereen, zelfs voor de ziekenhuizen, want dan is de piek krachtig, maar kort, en kan daarna de uitgestelde zorg ook weer eerder opgepakt worden.
Lockdown is al helemaal niet effectief meer: de mensen die zich aan de regels houden, doen dat ook zonder lockdown, en voor de anderen maakt het weinig uit. Het België toerisme viert hoogtij.

Mijn pleidooi is dus: haal het land nu meteen van slot.
Ik gaf eerder al aan dat de ontdekking van Omicron voor mij de eerste keer was dat ik dacht dat een lockdown als de huidige een goed idee was. Ik denk ook dat het nu met minder maatregelen kan (dankzij de extra kennis die we nu hebben over Omicron), maar ik begrijp de voorzichtigheid om nog te wachten tot de datum die vooraf gesteld was voor deze maatregelen. Een hoge, snelle piek toelaten is misschien mogelijk, maar ik zou het echt als misdadig gezien hebben om dat toe te laten toen nog minder duidelijk was over de ernst van Omicron.

En Belgie als voorbeeld is een beetje vreemd. Ook na de eerste golf heeft dat land vreselijk geleden onder Covid met echt veel doden. Engeland ook trouwens. Engeland heeft ondertussen wel een cultuur van veel testen opgebouwd, dat helpt wel iets.
1. Wanneer ik met België vergelijk, dan doe ik dat voor het beleid nú. Ik spreek niet over wat er eerder gebeurd is. Het zou vreemd zijn om een land niet als voorbeeld te mogen noemen omdat er in het verleden iets verkeerd is gegaan.

2. Omikron maakt het m.i. juist anders doordat mensen minder ziek worden. Dat weten we nu echt wel zeker. Dat moet dan ook consequenties hebben voor het beleid.

3. Houd je ook rekening met de hoge neveneffecten door de lockdowns. Hoeveel levensjaren gaan hiermee verloren? En hoeveel mensen kampen met psychische problemen, en wat te denken van de uitgestelde zorgeffecten? Het probleem is dat velen alleen rekenen met covid-gevolgen. Ik wil het juist veel breder trekken. Dan is m.i. wel duidelijk hoe de balans uitpakt als gevolg van de lockdowns.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben het daar wel mee eens, maar er is nu eenmaal een datum van 14 januari afgesproken.

En al te sterke wisselingen in het beleid zijn ook weer niet goed, vanuit politiek oogpunt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ja, ik houd rekening met neveneffecten van lock-down. Juist daarom denk ik dat het goed is om heel goed om te gaan met gestelde deadlines en duur van maatregelen. Wachten, zoals eerder afgesproken, tot volgende week gaat het verschil niet maken wat de neveneffecten betreft, en wat extra daling van ziekenhuisbezetting is nu welkom.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Ja, ik houd rekening met neveneffecten van lock-down. Juist daarom denk ik dat het goed is om heel goed om te gaan met gestelde deadlines en duur van maatregelen. Wachten, zoals eerder afgesproken, tot volgende week gaat het verschil niet maken wat de neveneffecten betreft, en wat extra daling van ziekenhuisbezetting is nu welkom.
Als 14 januari de lockdown volledig beëindigd wordt, zou ik bijzonder blij zijn.
Maar dat gaat echt niet gebeuren!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Heel bijzonder.
Max van den B. (29), de activist die woensdag stennis schopte bij de woning van minister Kaag en eerder bij het huis van minister De Jonge, profileert zich uitdrukkelijk als christen.

„Ik lees elke dag de Bijbel, ik bid elke dag. Daarom kan ik ook een stapje hoger komen dan andere mensen”, vertelde Van den B. een paar weken geleden tijdens een coronademonstratie voor de camera van een sympathisant. „Ik ben jong bekeerd, ik ging als 15-jarige op zoek naar God. Mensen zeggen: Waar haal jij je energie vandaan? Deels uit mijn geloof, deels uit mijn trauma’s, deels uit liefde en deels uit boosheid en woede. Ik kan niet tegen onrecht.”
https://www.rd.nl/artikel/957787-fakkel ... ngelisatie
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Valcke schreef: Als 14 januari de lockdown volledig beëindigd wordt, zou ik bijzonder blij zijn.
https://www.ad.nl/flevoland/gemeente-ur ... ~aa70418e/

Op Urk is de lockdown al beëindigd, blijkbaar :hum
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Valcke schreef: Als 14 januari de lockdown volledig beëindigd wordt, zou ik bijzonder blij zijn.
https://www.ad.nl/flevoland/gemeente-ur ... ~aa70418e/

Op Urk is de lockdown al beëindigd, blijkbaar :hum
Op Urk is die nooit begonnen. :OO3

Maar vandaag waren er op meer plaatsen winkels open uit protest.
https://nos.nl/l/2412321#UPDATE-container-58487980
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

huisman schreef:
Op Urk is die nooit begonnen. :OO3

Maar vandaag waren er op meer plaatsen winkels open uit protest.
https://nos.nl/l/2412321#UPDATE-container-58487980
Zeker. Maar het viel me op hoe het vanmiddag in het nieuws werd gemeld. Letterlijk de tekst van de link die jij deelt. In Sittard, Roermond en Bussum waren vandaag enkele winkels open. En dan in een bijzinnetje er achteraan: in Urk [ze snappen bij de NOS nog steeds niet dat je dan "op Urk" moet zeggen] zijn al een paar dagen winkels open.

Urk, christelijk dorp. Maar luisteren naar de overheid? Daar hebben we geen zin in.
~~Soli Deo Gloria~~
DDD

Bericht door DDD »

Misschien is het goed om Urk ook geen christelijk dorp te noemen. Maar ik vind het ook geen goed teken als je zou menen dat de mensen op Urk grotere zondaars zijn dan andere Nederlanders.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

DDD schreef:Misschien is het goed om Urk ook geen christelijk dorp te noemen. Maar ik vind het ook geen goed teken als je zou menen dat de mensen op Urk grotere zondaars zijn dan andere Nederlanders.
Het ging me even om de beeldvorming. Het grote gros van de Nederlanders ziet Urk als een christelijk dorp. Maar keer op keer blijkt weer dat de Urker z'n eigen plan trekt en lak heeft aan hen die over ons gesteld zijn. Voor het imago van christelijk Nederland is dat niet positief.
En dan moet je dus ook niet gek opkijken als er bepaalde politieke partijen zijn die dat christelijke maar liefst zo ver mogelijk naar de rand van de samenleving proberen te dringen.
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Misschien is het goed om Urk ook geen christelijk dorp te noemen. Maar ik vind het ook geen goed teken als je zou menen dat de mensen op Urk grotere zondaars zijn dan andere Nederlanders.
Het ging me even om de beeldvorming. Het grote gros van de Nederlanders ziet Urk als een christelijk dorp. Maar keer op keer blijkt weer dat de Urker z'n eigen plan trekt en lak heeft aan hen die over ons gesteld zijn. Voor het imago van christelijk Nederland is dat niet positief.
En dan moet je dus ook niet gek opkijken als er bepaalde politieke partijen zijn die dat christelijke maar liefst zo ver mogelijk naar de rand van de samenleving proberen te dringen.
Hoewel ik tijdens deze crisis in de seculiere media regelmatig de ongehoorzaamheid van Urk meer aan de visserij dan aan het christendom gekoppeld zag. De Urkers zijn altijd al een autonoom volkje geweest.
Je zag het ook bij de boerenprotesten waar Farmers defence force ook vaak te ver ging. Boeren en vissers zijn nu eenmaal regelmatig zeer teleurgesteld in de overheid en hebben daar een wantrouwen aan overgehouden.
Of dat terecht is kan ik uit mijn positie niet bepalen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het ook heel spijtig dat Urk als 'christelijk' dorp bekend staat. En ik sluit ook niet uit dat er meer sprake is van conservatisme dan van vroomheid. En verder mogen we ook Urkers aan de vruchten kennen.

Maar het zou toch niet goed zijn om te menen dat mensen op Urk groter zondaars zijn dan in Veenendaal of Nieuwkoop. Het is al spijtig genoeg dat je uit de media dat idee krijgt. Ik denk eerder dat de sociaal-culturele omstandigheden en het gebrek aan opleiding en de relatief hoge welvaart voor dit soort problemen zorgen.

Wij zijn zelf geen haar beter, al heeft iedereen zijn eigen karakter en zou ik mij verbazen als ik ooit als oproerkraaier in rellen te vinden ben.
Laag

Bericht door Laag »

huisman schreef:
Hendrikus schreef:
Hoewel ik tijdens deze crisis in de seculiere media regelmatig de ongehoorzaamheid van Urk meer aan de visserij dan aan het christendom gekoppeld zag. De Urkers zijn altijd al een autonoom volkje geweest.
Je zag het ook bij de boerenprotesten waar Farmers defence force ook vaak te ver ging. Boeren en vissers zijn nu eenmaal regelmatig zeer teleurgesteld in de overheid en hebben daar een wantrouwen aan overgehouden.
Of dat terecht is kan ik uit mijn positie niet bepalen.
Boeren en vissers hebben terecht geen vertrouwen in de overheid, het beleid is zwalkend, en dat de stikstofproblematiek eenzijdig bij de boeren gelegd wordt, werkt niet mee aan het vertrouwen in de overheid. En terecht zijn boeren teleurgesteld, ook ten aanzien van Brussel, waar dhr Timmermans zijn ideeën doordrukt. Het is te zot voor woorden dat goeie landbouwgrond aan de natuur teruggegeven wordt, volgelegd met zonnepanelen, en dat diezelfde Timmermans ons waarschuwd, dat onze kinderen waarschijnlijk om drinkwater en voedsel moeten vechten, en maar de landbouw afbreken, en hoe wil men een groeiende wereldbevolking plantaardig voeden, als de landbouwgronden verdwijnen? Met namaak vlees, voeding etc, met deze huidige stijgende grondstofprijzen?
Ik ben geen klimaatontkenner, maar het is makkelijker om boeren weg te werken, dan Schiphol en grote industrieën, auto, treinen, scheepvaart. Het grote geld heeft macht, en wat deert het, zolang wij vrij kunnen reizen, dat onze voedselproducerende bedrijven ten gronde gaan. Het is het voedsel voor de onze kinderen, kleinkinderen. Ik heb grotere zorgen over de voedselvoorziening in de toekomst, dan over het klimaat. Alles wordt volgegooid met zonnepanelen, nu hoor ik al: het is het nieuwe asbest van de toekomst.
Ik had de Urkers nog willen verdedigen, waarom is het jammer dat ze christelijk genoemd worden. Wat is daar jammer aan, schamen we ons voor onze broeders en zusters, omdat ze een iets opstandiger karakter hebben? Hebben we alleen lief, degenen die zonder zonden zijn? Vandaag de roerping van Levi gelezen, Jezus schaamde Zich niet om met tollenaren en zondaren te eten, nee, Hij heeft ze UITGENODIGD.
Goede zondag.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Laag schreef:Ik had de Urkers nog willen verdedigen, waarom is het jammer dat ze christelijk genoemd worden. Wat is daar jammer aan, schamen we ons voor onze broeders en zusters, omdat ze een iets opstandiger karakter hebben? Hebben we alleen lief, degenen die zonder zonden zijn?
Goede zondag.
Wat mij betreft: ik kan prima leven met de opstandigheid en de aanduiding ‘christelijk’ als het om Urk gaat. Heb veel minder sympathie voor het gesnuif, het geweld en wanstaltige vertoningen waarbij jongeren in SS-uniformen rond gaan.

Ook voor jou!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie