Ik gaf eerder al aan dat de ontdekking van Omicron voor mij de eerste keer was dat ik dacht dat een lockdown als de huidige een goed idee was. Ik denk ook dat het nu met minder maatregelen kan (dankzij de extra kennis die we nu hebben over Omicron), maar ik begrijp de voorzichtigheid om nog te wachten tot de datum die vooraf gesteld was voor deze maatregelen. Een hoge, snelle piek toelaten is misschien mogelijk, maar ik zou het echt als misdadig gezien hebben om dat toe te laten toen nog minder duidelijk was over de ernst van Omicron.Valcke schreef:Parsifal, er is sowieso meer dan covid en dan gezondheid. Het zou nu een keer moeten stoppen qua strikte maatregelen.
In UK spreekt men over een lockdown als laatste redmiddel. M.i. is dat heel wat gezonder qua aanpak.
Omikron gaat pieken, maar de piek zou best wel eens kort kunnen zijn. Laten uitwoeden is denk ik het beste voor iedereen, zelfs voor de ziekenhuizen, want dan is de piek krachtig, maar kort, en kan daarna de uitgestelde zorg ook weer eerder opgepakt worden.
Lockdown is al helemaal niet effectief meer: de mensen die zich aan de regels houden, doen dat ook zonder lockdown, en voor de anderen maakt het weinig uit. Het België toerisme viert hoogtij.
Mijn pleidooi is dus: haal het land nu meteen van slot.
En Belgie als voorbeeld is een beetje vreemd. Ook na de eerste golf heeft dat land vreselijk geleden onder Covid met echt veel doden. Engeland ook trouwens. Engeland heeft ondertussen wel een cultuur van veel testen opgebouwd, dat helpt wel iets.