Homoseksualiteit

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:We kunnen het over vormen hebben.
Maar hier ligt het gevaar. In deze onderwerpen, die een regelrechte aanval zijn op de scheppingsorde.
De bekende druppel die de steen uitholt.
Zonden worden goed gepraat, het geluk van de individu centraal gesteld, die moet zich goed voelen.
Je kunt toch niet ongelukkig blijven? Eerst de acceptatie van de homoseksuele praxis. De volgende stap is het legitimeren van de eigen keuze voor je gender. En het gaat maar door. Wat is het volgende?
Hier liggen de werkelijke fronten voor de kerk in de westerse samenleving.
Hoelang kunnen we nog staande blijven en zonden als zonden benoemen?
Ik ben bang dat dit binnenkort onmogelijk wordt.
Precies. En 'binnenkort' kan wel eens snel komen.

Je ziet het eigenlijk hier op het forum al. Nu in dit draadje en pas in een ander draadje. Heel vaak wordt dan het stickertje 'veroordeling' er op geplakt. Maar als zonde geen zonde meer mag heten, en alles met de mantel der liefde moet worden bedekt, dan gaan we een bange en vreesachtige tijd tegemoet.

Het ergste is nog dat de uitholling van binnenuit begint. En daar maak ik me grote zorgen over.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
Bezorgd schreef:We kunnen het over vormen hebben.
Maar hier ligt het gevaar. In deze onderwerpen, die een regelrechte aanval zijn op de scheppingsorde.
De bekende druppel die de steen uitholt.
Zonden worden goed gepraat, het geluk van de individu centraal gesteld, die moet zich goed voelen.
Je kunt toch niet ongelukkig blijven? Eerst de acceptatie van de homoseksuele praxis. De volgende stap is het legitimeren van de eigen keuze voor je gender. En het gaat maar door. Wat is het volgende?
Hier liggen de werkelijke fronten voor de kerk in de westerse samenleving.
Hoelang kunnen we nog staande blijven en zonden als zonden benoemen?
Ik ben bang dat dit binnenkort onmogelijk wordt.
Precies. En 'binnenkort' kan wel eens snel komen.

Je ziet het eigenlijk hier op het forum al. Nu in dit draadje en pas in een ander draadje. Heel vaak wordt dan het stickertje 'veroordeling' er op geplakt. Maar als zonde geen zonde meer mag heten, en alles met de mantel der liefde moet worden bedekt, dan gaan we een bange en vreesachtige tijd tegemoet.

Het ergste is nog dat de uitholling van binnenuit begint. En daar maak ik me grote zorgen over.
De acceptatie van echtscheiding (en hertrouwen) is naar mijn idee al een gepasseerd station. Dat was vijfentwintig jaar geleden ondenkbaar.
GGotK

Bericht door GGotK »

MePaul schreef:Enige wat ik me soms afvraag is het volgende: welke zonde is "beter", het feit dat een homo zelfmoord pleegt of dat hij/zij een relatie aangaat. Uit eigen omgeving weet ik dat dat soms speelt. Ik kan het mezelf helaas ook inbeelden dat het soms ondragelijk is. Voor sommige homo's is de last te zwaar dat heb ik helaas weleens gehoord. Geeft God dan echt ondragelijke lasten? Geen idee, maar zo kan het wel voelen. "Het is niet goed dat de mens alleen zij" Het is wel goed voor homo's dat ze alleen zijn? Vragen die leven en die misschien wel nooit beantwoord worden.
Als dat inderdaad de 2 keuzes zouden zijn, dan moet je uiteraard kiezen voor een relatie.
refo

Bericht door refo »

GGotK schreef:
MePaul schreef:Enige wat ik me soms afvraag is het volgende: welke zonde is "beter", het feit dat een homo zelfmoord pleegt of dat hij/zij een relatie aangaat. Uit eigen omgeving weet ik dat dat soms speelt. Ik kan het mezelf helaas ook inbeelden dat het soms ondragelijk is. Voor sommige homo's is de last te zwaar dat heb ik helaas weleens gehoord. Geeft God dan echt ondragelijke lasten? Geen idee, maar zo kan het wel voelen. "Het is niet goed dat de mens alleen zij" Het is wel goed voor homo's dat ze alleen zijn? Vragen die leven en die misschien wel nooit beantwoord worden.
Als dat inderdaad de 2 keuzes zouden zijn, dan moet je uiteraard kiezen voor een relatie.
De bijbel verbiedt ook alleen de handelingen, over relaties staat er niets.
merel

Bericht door merel »

Valcke schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:
Tiberius schreef:Dat is de tweede alinea.
Ik denk idd dat Merel de tweede alinea bedoelde. Ze kan het eventueel ook zelf toelichten. (Overigens ging haar opmerking niet uitsluitend over die alinea.)
Ik bedoelde inderdaad de tweede alinea.

Ik vind het een mooi antwoord, omdat hij voor mijn gevoel de discussie verwoordt in dit topic.
Valcke is van menig dat de homoseksuele praxis zondig is en iemand die bekeerd is, zich ook hiervan zal bekeren.

Ik ben met Herman van Wijngaarden van mening dat het uiteindelijk draait om jouw persoonlijke relatie met God, ook al heb je een ( eventueel zondige) relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Ik schaar homoseksualiteit niet onder de onvergetelijke zondes en denk dat ook bij bekeerde mensen bepaalde dagelijkse zondes in stand zullen blijven.
Toe maar!

Geen zonde is onvergeeflijk (de zonde tegen de Heilige Geest uitgezonderd), maar wel moet een mens zich van iedere zonde bekeren. Een mens kan geen persoonlijke relatie met God hebben buiten bekering om.

Overigens zit er veel licht tussen deze posting van jou en het bewuste antwoord in de vragenrubriek. Gelukkig was het antwoord niet zo rekkelijk als jouw post. Desondanks blijkt maar weer uit jouw interpretatie van het antwoord dat een duidelijker antwoord nodig is.

Overigens zijn dagelijkse struikelingen iets heel anders dan het bewust leven in een zondige seksuele relatie; je argumentatie rammelt dan ook aan alle kanten.
Het grote verschil tussen het antwoord en mijn visie is dat hij aangeeft dat een relatie en homoseksuele praxis niet kan en ik daar het antwoord niet op weet. Ik beredeneer op dit forum vanuit de visie dat het ( mogelijk) zondig is. Vanuit die visie wordt m.i. in veel kerken onderscheid gemaakt in beoordeling van zonden. Vooral de homoseksuele praxis wordt als (zeer) zondig bestempeld, terwijl andere zonden als dagelijkse struikelingen worden benoemd. Jij doet dat ook in jouw post. Terwijl op grond van de bijbel niet geconcludeerd kan worden dat de ene zonde boven de andere staat ( op de zonde tegen de HG na).
merel

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef: Ik bedoelde inderdaad de tweede alinea.

Ik vind het een mooi antwoord, omdat hij voor mijn gevoel de discussie verwoordt in dit topic.
Valcke is van menig dat de homoseksuele praxis zondig is en iemand die bekeerd is, zich ook hiervan zal bekeren.

Ik ben met Herman van Wijngaarden van mening dat het uiteindelijk draait om jouw persoonlijke relatie met God, ook al heb je een ( eventueel zondige) relatie met iemand van hetzelfde geslacht. Ik schaar homoseksualiteit niet onder de onvergetelijke zondes en denk dat ook bij bekeerde mensen bepaalde dagelijkse zondes in stand zullen blijven.
Dan vraag ik me af hoe je de oproep tot bekering leest in de Bijbel. Iemand met een zondige leefwijze (i.c. een homoseksuele relatie) moet opgeroepen worden tot bekering i.p.v. voorgehouden worden dat het een vergefelijke zonde is. Dat is een uiterst gevaarlijke weg.
Elk mens moet zich bekeren. Alleen wordt altijd gedaan alsof een homo zich meer moet bekeren dan iemand die bv zwart werkt of auto's op een BV zet die niet gebruikt worden voor het werk.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Onbegrijpelijk Merel.
Hoe hard jij aan het schuiven bent.
merel

Bericht door merel »

Antoin Bodar heeft daar mooie en wijze dingen over gezegd. Hij is ook van mening dat een homoseksuele relatie op grond van de bijbel niet mogelijk is. Wel heeft hij een (mannelijke) zielsverwant met wie hij alles deelt. En ik denk dat dat laatste iets is wat elke mens nodig heeft. Of je nu homo, hetero, single of getrouwd bent.
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:Onbegrijpelijk Merel.
Dat heeft niets met schuiven te maken. Ik heb zoveel verdriet gezien van homoseksuele mensen en mij heen en de verkettering door familie en kerken dat ik daar in mijn oordeel vanaf wil blijven. Het oordeel is niet aan mij. Ik vind dit een te moeilijk onderwerp. Het grote verschil in visie is vooral dat ik van mening ben dat iemand met een homoseksuele relatie bekeerd kan zijn en een kind van God kan zijn.
Laatst gewijzigd door merel op 24 aug 2021, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

merel schreef:
Dat heeft niets met schuiven te maken. Ik heb zoveel verdriet gezien van homoseksuele mensen en mij heen en de verkettering door familie en kerken dat ik daar in mijn oordeel vanaf wil blijven. Het grote verschil in visie is vooral dat ik van mening ben dat iemand met een homoseksuele relatie bekeerd kan zijn en een kind van God kan zijn.
En iemand die pedofiele praxis uitoefent?
Of iemand die niet monogaam kan leven en daar in blijft uitleven?
En zo nee, waarom dat dan niet?

Verdriet en meelijden met kruisdragers moet er voor zorgen dat we naast hen staan. En meestrijden en meebidden.
Zonden goedpraten is nooit de oplossing.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Het grote verschil in visie is vooral dat ik van mening ben dat iemand met een homoseksuele relatie bekeerd kan zijn en een kind van God kan zijn.
"Bekeerd zijn" uit zich in doorgaande bekering. Iemand kan dus niet in heteroseksuele zonde leven, in homoseksuele zonde leven, structureel belasting ontduiken, enzovoorts, en bekeerd zijn. Een kind van God kan wel (ontelbare malen) tot zijn verdriet in zonde vallen.

Een "bekeerd zijn" zonder doorgaande bekering, is dus van generlij waarde.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
MePaul

Bericht door MePaul »

Mij valt op dat de jongeren binnen veel hervormde gemeentes weinig tot geen moeite hebben met een homoseksuele relatie. Wel jongeren die het "vies" of "onwennig" vinden, maar ik ontmoet weinig jongeren die het op grond van de Bijbel afwijzen. Ik ben in mijn opvatting in hervormde kring behoorlijk alleen aan het worden. Tenminste wel in de gb gemeentes waar ik weleens kom en mensen ontmoet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
merel schreef:
Dat heeft niets met schuiven te maken. Ik heb zoveel verdriet gezien van homoseksuele mensen en mij heen en de verkettering door familie en kerken dat ik daar in mijn oordeel vanaf wil blijven. Het grote verschil in visie is vooral dat ik van mening ben dat iemand met een homoseksuele relatie bekeerd kan zijn en een kind van God kan zijn.

Verdriet en meelijden met kruisdragers moet er voor zorgen dat we naast hen staan. En meestrijden en meebidden.
Jammer dat je pedofilie gelijkstelt aan homofilie. Dat heeft niets met elkaar te maken.

Mee eens dat je naast mensen moet staan en met heen meebidt. Hierin voor mij zonder oordeel.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
merel schreef:

Geheel eens Bezorgd, mooie posting. Ik zie de verschuivingen erg dichtbij en daar komt nu zoveel ellende bij kijken. De Bijbel gaat helaas minder zeggingskracht krijgen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel

Bericht door merel »

MePaul schreef:Mij valt op dat de jongeren binnen veel hervormde gemeentes weinig tot geen moeite hebben met een homoseksuele relatie. Wel jongeren die het "vies" of "onwennig" vinden, maar ik ontmoet weinig jongeren die het op grond van de Bijbel afwijzen. Ik ben in mijn opvatting in hervormde kring behoorlijk alleen aan het worden. Tenminste wel in de gb gemeentes waar ik weleens kom en mensen ontmoet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Klopt, die gesprekken voer ik ook met mijn kinderen. En dan neem ik anders stelling is. Pubers zijn nogal zwart-wit ;)
Plaats reactie