Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Orchidee

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Is dat "voorkoken" een goed plan @Mara?
Ik zet de gesneden repen altijd wel een paar uur in het zoute water maar heb ze nog nooit een half uur in heet water "voorverwarmd".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Is dat "voorkoken" een goed plan @Mara?
Ik zet de gesneden repen altijd wel een paar uur in het zoute water maar heb ze nog nooit een half uur in heet water "voorverwarmd".
Ik had ook mijn grote twijfels Orchidee.
Maar je moet niet koken hoor. Ik heb de grootste pan (snertpan) die ik heb, voor driekwart gevuld met water, aan de kook gebracht, toen op het kleinste pitje gezet
en vervolgens de staafjes erin gedaan.
Laag gezet en af en toe zie je dan langs de rand een klein belletje omhoog komen, dus dat is goed, het is meer een soort pocheren.
En je moet vuurvaste vingers hebben, want na het afgieten, moet je de staafjes direkt uitspreiden op een theedoek. Die pan kun je dan niet ondersteboven houden,
want dan komt er teveel vocht mee en is je theedoek kledder.
Maar ik had even mn verkeerde leesbril op gehad, na het afkoelen moet je ze ook nog op 140 gr (dat is bij mij de laagste stand) 8 minuten bakken tot ze licht verkleurd zijn.
En dat schijnt nauw te luisteren, want ze adviseren een thermometer. Die heb ik dus niet.
Ik ben om half 4 begonnen en om kwart over 7 zaten we te eten. :)
Maar dat kwam goed uit toevallig, zoon kwam later thuis dan gepland.
O en je hoeft geen zout in het water te doen. Heb ik ook niet gedaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

En Orch, maak jij je kerriesaus helemaal zelf?
Het lukt me maar niet om een zachte romige kerriesaus te verkrijgen.
Ik heb al kokosmelk geprobeerd en light kookroom, maar vaak is de kerrie te scherp, voert teveel de boventoon.
Vorige week een pakje van de knorretjes geprobeerd, op zich wel lekker zachte smaak, maar toch te chemisch.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:En Orch, maak jij je kerriesaus helemaal zelf?
Het lukt me maar niet om een zachte romige kerriesaus te verkrijgen.
Ik heb al kokosmelk geprobeerd en light kookroom, maar vaak is de kerrie te scherp, voert teveel de boventoon.
Vorige week een pakje van de knorretjes geprobeerd, op zich wel lekker zachte smaak, maar toch te chemisch.
Misschien voert in mijn kerriesaus de kerrie ook teveel de boventoon, maar dat vind ik niet zo kwalijk. Uitje fruiten in ruim boter, bloem toevoegen en even meebakken, half melk en half kookroom toevoegen tot de saus de gewenste dikte krijgt. En dan kerrie, peper en zout erbij naar smaak. Prima saus.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zo doe ik het ook ongeveer @Zita, ook weleens met ouderwetse maizena geprobeerd maar dat vinden wij geen succes, ik gebruik meestal kokosmelk, kookroom gebruik ik bijna nooit.

@Mara, ik doe de frieten altijd een poosje in koud water met zout, daarna idd voorbakken, goed af laten koelen en dan pas afbakken.

Ik schil vaak 's morgens al de aardappels, snijd ze in repen en zet ze een paar uur in koud, zout water, 's middags dep ik ze droog en bak ze voor, 's avonds bak ik ze af.
Veel werk maar wel heerlijk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Zo doe ik het ook ongeveer @Zita, ook weleens met ouderwetse maizena geprobeerd maar dat vinden wij geen succes, ik gebruik meestal kokosmelk, kookroom gebruik ik bijna nooit.

@Mara, ik doe de frieten altijd een poosje in koud water met zout, daarna idd voorbakken, goed af laten koelen en dan pas afbakken.

Ik schil vaak 's morgens al de aardappels, snijd ze in repen en zet ze een paar uur in koud, zout water, 's middags dep ik ze droog en bak ze voor, 's avonds bak ik ze af.
Veel werk maar wel heerlijk!
Maar zet jij die aardappelen zo lang in het zoute water, met een reden?
Toen we ooit met patat bakken begonnen, leerden we van de fouten die je kunt maken. Te natte staafjes in het vet gooien, niet goed genoeg afspoelen, terwijl een ander juist zegt dat je juist niet zo moet spoelen. Langer voorbakken op lage temp, kort voorbakken op iets hogere temp.
Mijn moeder bakte ze in ossewit, dat mocht toen nog van de gezondheidspolitie, maar ik kan het nu nauwelijks nog vinden in de schappen, of helemaal onderin.
Ik zag een jerrycan van een A merk, ruim 8 euro! met anti-schuimmiddel erin en andere toevoegingen. Dan haak ik af.
Ik blijf maar trouw aan de zonnebloemolie, al die toevoegingen maakt het volgens mij ook niet gezonder. :?
Maar de Belgen bakken nog wel in dierlijk vet.
En zo vaak eten wij geen frietjes, hooguit eens in de 2 maanden of zo.
Maar zelfgemaakt blijft toch altijd nog lekkerder dan zo'n diepvrieszak. ;)
Hoe vaak verversen jullie de olie en filter je ook na elke bakbeurt?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Zout water trekt het vocht uit de aardappels, waardoor ze knapperiger worden bij het bakken.

Arachide-olie is wat duurder dan zonnebloemolie, maar deze olie kun je hoger verhitten dan de zonnebloemolie.

http://www.ah.nl/appie/producten/produc ... frituurvet
Bij Jumbo, Emte en c1000 verkopen ze het ook meestal.

Als je het met mate gebruikt, 1 a 2 x p/mnd is het niet slechter dan plantaardige olie.

Verversen doe ik na 8/10 keer, heb tegenwoordig een aparte pan voor snacks, daar word je olie/vet altijd zo vuil van en het slaat ook op je mooie goudgele frietjes.

Filteren doe ik vaker.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Zout water trekt het vocht uit de aardappels, waardoor ze knapperiger worden bij het bakken.
Arachide-olie is wat duurder dan zonnebloemolie, maar deze olie kun je hoger verhitten dan de zonnebloemolie.
http://www.ah.nl/appie/producten/produc ... frituurvet
Bij Jumbo, Emte en c1000 verkopen ze het ook meestal.
Als je het met mate gebruikt, 1 a 2 x p/mnd is het niet slechter dan plantaardige olie.
Verversen doe ik na 8/10 keer, heb tegenwoordig een aparte pan voor snacks, daar word je olie/vet altijd zo vuil van en het slaat ook op je mooie goudgele frietjes.
Filteren doe ik vaker.
Okay thanks, ik ga het ook eens op deze wijze proberen, ben altijd wel in voor iets nieuws. :)
Maar 8 - 10 vind ik wel veel hoor, eerlijk gezegd. Maar dat komt misschien omdat de olie bij mij dan heel lang in de pan zit.
Ik maak een notitie op de keukenkalender, nieuwe olie en dan ververs ik het gewoon na een paar maanden, ongeacht hoe vaak er in gebakken is.
Maar aardappelpartjes in de oven, besprenkeld met olijfolie, vinden wij ook lekker. ;)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Als je er alleen frietjes in bakt, kan je gerust 8/10 keer in dezelfde olie bakken, bak je in dezelfde olie, snacks, dan is het veel eerder nodig, vooral gepaneerde snacks zoals kaassouffle of kroket bijv.

Daarom is het zo handig als je daar een aparte pan voor hebt :super

Eten jullie ook nooit een kroketje ofzo?
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Als je er alleen frietjes in bakt, kan je gerust 8/10 keer in dezelfde olie bakken, bak je in dezelfde olie, snacks, dan is het veel eerder nodig, vooral gepaneerde snacks zoals kaassouffle of kroket bijv.

Daarom is het zo handig als je daar een aparte pan voor hebt :super

Eten jullie ook nooit een kroketje ofzo?
8 - 10, oeps, dan ververs ik dus te vaak? :?
Ja wij lusten er graag een kroketje bij, van van Dobben of Kwekkeboom.
Je olie wordt daar wel vuil van inderdaad en om nog een frituurpan te kopen, nee.
Ik vind het toch al zo'n crime om dat ding schoon te maken.
Lassie

Bericht door Lassie »

Wij hebben geen frituurpan. Als we patat willen eten dan bakken we het of in de oven of we halen het bij de snackbar.

Vanavond eten we pannenkoek.

Gisteravond hadden we heerlijk nasi met kipsate.
Mara

Bericht door Mara »

Lassie schreef:Wij hebben geen frituurpan. Als we patat willen eten dan bakken we het of in de oven of we halen het bij de snackbar.

Vanavond eten we pannenkoek.

Gisteravond hadden we heerlijk nasi met kipsate.
Wij hebben er jarenlang ook geen één gehad, maar toch gingen we hem missen, omdat je dan geen kroketjes kunt bakken.
Uit de oven aten we ook wel eens, maar er gaat toch niets boven eigengemaakte verse gefrituurde frites, af en toe.
Lassie

Bericht door Lassie »

Vanavond lekker pannenkoeken staan bakken, plus een pan groentesoep erbij.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Krijg net weer veel courgettes, prei, paprika enz uit de overvolle moestuin van buurvrouwlief :super
Nu zitten er ook een paar franse courgette's bij, iemand enig idee wat je daar anders mee kan doen dan met de "gewone" courgette :quoi
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef:Krijg net weer veel courgettes, prei, paprika enz uit de overvolle moestuin van buurvrouwlief :super
Nu zitten er ook een paar franse courgette's bij, iemand enig idee wat je daar anders mee kan doen dan met de "gewone" courgette :quoi
http://jongesla.com/2014/08/16/je-kunt- ... es-hebben/
Plaats reactie