Openen onderwijs heeft weinig zin nu. Winkels mogelijk wel na kerst, maar het besluit van vorige week werd niet met de kennis van nu (die ook nog voorlopig is) genomen. Het er op wagen terwijl het al druk is in de ziekenhuizen is gewoon te link. Ik ben om die reden ook niet erg blij met het Zweedse beleid nu. Iets eerder ingrijpen is wel prettig.huisman schreef:Toch begrijp ik niet waarom jij een totale lockdown gerechtvaardigd vindt? Wij zijn het enige land die zover gaat.parsifal schreef:Heel goed nieuws, al is 40% nog beperkt, gezien de snelheid van verspreiding, in landen waar nog redelijk wat mensen niet in aanraking zijn gekomen met virus of vaccin (sommige landen in ZO Azië) kan dit toch slecht nieuws zijn. En laten we vooral die landen helpen met snelle vaccinatie campagnes.HersteldHervormd schreef:Ik heb me voorgenomen om wat minder stellig sommige zaken te formuleren.Habitat schreef:Risk of hospital stay 40% lower with Omicron than Delta, UK data suggests
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... a-suggests
Maar ik heb vernomen dat een corona virus zwakker word naarmate het gewoon zijn gang kan gaan. Virus isoleren betekent dat het virus even krachtig blijft.
In dat licht kan het dus kloppen dat de komende varianten steeds zwakker worden.
Verder zijn Coronovirussen vaak minder schadelijk als je er eerder mee in aanraking ben geweest. Voor zover ik weet zijn de serieuzere verklaringen hiervoor het immuunsysteem van de besmette persoon, niet de evolutie van het virus. De selectie vindt voornamelijk plaats voor mensen ziek worden, waardoor het verloop van ziekte minder invloed heeft.
Om die reden denk ik dat de huidige maatregelen in Nederland echt gerechtvaardigd zijn, ongeacht hoe schadelijk of mild de ziekte iets later blijkt te zijn. Je moet hier gewoon uitgaan van een zwart scenario in beleid, terwijl je mag hopen op een milde ziekte, en nu deze zelfs misschien mag verwachten.
Verder vanuit puriteins perspectief is het wel goed dat Kerst wat minder uitbundig gevierd kan worden op een seculiere manier.
Nederland heeft een zeer hoge vaccinatiegraad en een groot percentage die tijdens de Delta golf besmet is geweest. Onze bloedbank (Sanquin) vindt bij 97 % van de donors antistoffen.
Nu omicron voor tussen de 45% (UK) en 67% (Zuid Afrika) minder ziekenhuisopnames zorgt plus dat die mensen volgens onderzoek in Zuid Afrika veel korter in het ziekenhuis verblijven (3 ipv 6 dagen) .
Dan is het toch gerechtvaardigd om maatregelen terug te draaien? Vooral het openen van het onderwijs en de niet essentiële winkels kan nu snel.
COVID-19
Re: COVID-19
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Sorry, niet nauwkeurig gelezen. Ik hoop dat dit waar is en de scholen gewoon in januari open gaan.huisman schreef:Daar gingen de vorige posts over. Geringe toename, veel minder dan verwacht.merel schreef:Ik lees dat in het VK de besmettingen met Omikron de pan uit rijzen. Weet iemand hoe dat zit met de ziekenhuiscijfers?
Het zeer positieve bericht gisteren was dat er 40% minder ziekenhuisopnames zijn door omikron, ik neem aan dat ongevaccineerden als referentie gebruikt zijn. Voor gevaccineerden zal het risico eveneens beduidend lager zijn. Het huidige niveau van ziekenhuis- en IC-opnames is minder dan 1/4 van de piek in januari 2021. Het gaat er dus nog goed - zonder coronatoegangsbewijzen en zonder lockdown.merel schreef:Ik lees dat in het VK de besmettingen met Omikron de pan uit rijzen. Weet iemand hoe dat zit met de ziekenhuiscijfers?
Je gaat voorbij aan de grote schade die opnieuw een lockdown heeft. Voor corona zal het best wel helpen maar er is meer dan alleen corona.parsifal schreef:Openen onderwijs heeft weinig zin nu. Winkels mogelijk wel na kerst, maar het besluit van vorige week werd niet met de kennis van nu (die ook nog voorlopig is) genomen. Het er op wagen terwijl het al druk is in de ziekenhuizen is gewoon te link. Ik ben om die reden ook niet erg blij met het Zweedse beleid nu. Iets eerder ingrijpen is wel prettig.huisman schreef:Toch begrijp ik niet waarom jij een totale lockdown gerechtvaardigd vindt? Wij zijn het enige land die zover gaat.parsifal schreef:
Heel goed nieuws, al is 40% nog beperkt, gezien de snelheid van verspreiding, in landen waar nog redelijk wat mensen niet in aanraking zijn gekomen met virus of vaccin (sommige landen in ZO Azië) kan dit toch slecht nieuws zijn. En laten we vooral die landen helpen met snelle vaccinatie campagnes.
Verder zijn Coronovirussen vaak minder schadelijk als je er eerder mee in aanraking ben geweest. Voor zover ik weet zijn de serieuzere verklaringen hiervoor het immuunsysteem van de besmette persoon, niet de evolutie van het virus. De selectie vindt voornamelijk plaats voor mensen ziek worden, waardoor het verloop van ziekte minder invloed heeft.
Om die reden denk ik dat de huidige maatregelen in Nederland echt gerechtvaardigd zijn, ongeacht hoe schadelijk of mild de ziekte iets later blijkt te zijn. Je moet hier gewoon uitgaan van een zwart scenario in beleid, terwijl je mag hopen op een milde ziekte, en nu deze zelfs misschien mag verwachten.
Verder vanuit puriteins perspectief is het wel goed dat Kerst wat minder uitbundig gevierd kan worden op een seculiere manier.
Nederland heeft een zeer hoge vaccinatiegraad en een groot percentage die tijdens de Delta golf besmet is geweest. Onze bloedbank (Sanquin) vindt bij 97 % van de donors antistoffen.
Nu omicron voor tussen de 45% (UK) en 67% (Zuid Afrika) minder ziekenhuisopnames zorgt plus dat die mensen volgens onderzoek in Zuid Afrika veel korter in het ziekenhuis verblijven (3 ipv 6 dagen) .
Dan is het toch gerechtvaardigd om maatregelen terug te draaien? Vooral het openen van het onderwijs en de niet essentiële winkels kan nu snel.
Bij OP1 zat een vertegenwoordiger van de geestelijke gezondheidszorg. Daar is het al lang code zwart. Als je die verhalen hoort wat de maatregelen vooral jonge mensen hebben gedaan dan moet je dat meewegen in je besluiten.
Hij legde ook uit dat deze psychische problematiek nog decennia gaan doorwerken. Een deel van de jongeren komt getraumatiseerd uit deze crisis vanwege de maatregelen . Het opnieuw sluiten van het onderwijs noemde hij desastreus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongeren die getraumatiseerd zijn door de lockdown en corona vind ik lastig te duiden. Volgens mij wordt het causale verband te snel aangenomen op dit vlak. Ook voor de coronacrisis was bekend dat veel jeugd en jong volwassenen moeite hadden met de druk van het leven en de verwachtingen die men zelf ook heeft. Onderstaand onderzoek dateert uit 2019. Blijkbaar was de nood indertijd ook al hoog.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... _V7_TG.pdf
ik zie in mijn werk ook al jaren een sterke stijging van het aantal burn out meldingen. De oorzaak wordt meestal buiten zichzelf gezocht en vooral bij andere partijen. Bij bestudering van stukken en medische informatie zie je dat al sprake was van predispositie danwel pre-existentie. De Hoge Raad heeft ( gelukkig) recent in een een uitspraak tav werkgevers aansprakelijkheid aangeven dat de enkele stelling dat iemand overspannen is geraakt door het werk en dit ondersteund door een medische rapportage dit onvoldoende is om aan te nemen dat de schade geleden is in de uitoefening van zijn werk. Ik denk zelf dat dit standpunt ook toepasbaar is op burnout door corona.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... _V7_TG.pdf
ik zie in mijn werk ook al jaren een sterke stijging van het aantal burn out meldingen. De oorzaak wordt meestal buiten zichzelf gezocht en vooral bij andere partijen. Bij bestudering van stukken en medische informatie zie je dat al sprake was van predispositie danwel pre-existentie. De Hoge Raad heeft ( gelukkig) recent in een een uitspraak tav werkgevers aansprakelijkheid aangeven dat de enkele stelling dat iemand overspannen is geraakt door het werk en dit ondersteund door een medische rapportage dit onvoldoende is om aan te nemen dat de schade geleden is in de uitoefening van zijn werk. Ik denk zelf dat dit standpunt ook toepasbaar is op burnout door corona.
Rosanne Hertzberger heeft in haar column van afgelopen zaterdag het dilemma geschetst bij een minder ziekmakende maar besmettelijker variant:
Als je (als minister of onderzoeker) gaat zeggen dat de variant minder ziekmakend is, wordt gedrag van mensen losser en krijg je alsnog flink veel zieken. Waar doe je wijs aan?
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/18/st ... l-a4069409
Als je (als minister of onderzoeker) gaat zeggen dat de variant minder ziekmakend is, wordt gedrag van mensen losser en krijg je alsnog flink veel zieken. Waar doe je wijs aan?
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/18/st ... l-a4069409
- J.C. Philpot
Dr. Anthony Fauci is nog steeds positief dat er spoedig een kudde immuniteit bereikt kan worden, ondanks de nieuwe variant.
As more Americans get infected with COVID-19, Dr. Anthony Fauci said the country could reach a level of population immunity in which the virus is no longer "dominating" people's lives.
"That's entirely conceivable, and likely, as a matter of fact," President Biden's chief medical advisor said Tuesday on "CBS Mornings."
His remarks come as the U.S. faces a major spike of infections ahead of the holidays, with nearly 930,000 new cases over the last seven days. The highly transmissible Omicron has now become the dominant variant in the country, accounting for 73% of new cases.
But Fauci said the surge should not stop vaccinated and boosted Americans from celebrating the holidays in small family settings. He also shared an encouraging outlook on the future of the pandemic.
"We are not going to be in a situation of this degree of intensity indefinitely, for sure," he said. "We are hoping when we get through this Omicron wave that we will have enough people vaccinated and/or having been infected and recovered well that there will be a degree of immunity in the community such as that you don't have a situation where it is dominating your life. We hope we get there soon."
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
School sluiten is m.i. normaal gesproken een van de laatste stappen die je moet nemen. In dit geval een week verlenging van de kerstvakantie valt m.i. echter wel mee. Al had ik liever gezien dat dit een verschuiving was geworden (dus een week minder zomervakantie).huisman schreef:
Je gaat voorbij aan de grote schade die opnieuw een lockdown heeft. Voor corona zal het best wel helpen maar er is meer dan alleen corona.
Bij OP1 zat een vertegenwoordiger van de geestelijke gezondheidszorg. Daar is het al lang code zwart. Als je die verhalen hoort wat de maatregelen vooral jonge mensen hebben gedaan dan moet je dat meewegen in je besluiten.
Hij legde ook uit dat deze psychische problematiek nog decennia gaan doorwerken. Een deel van de jongeren komt getraumatiseerd uit deze crisis vanwege de maatregelen . Het opnieuw sluiten van het onderwijs noemde hij desastreus.
Dat er ook beperkingen zijn voor buitensport etc kan ik weer veel minder begrijpen. En de geestelijke gezondheid wordt ook bedreigd door "geen maatregelen" met angst voor een nieuwe golf, of ernstige zieke familieleden mocht het mis gaan. Weer denk ik dat duidelijkheid zoals in Denemarken heel veel waard is wat dit betreft. En ja ook de Zweedse manier van weinig beperkingen voor kinderen en jongeren, maar in Zweden heb je weer geen mensen met zelfde ideeen en invloed als Baudet of Engel en is de rebellie tegen adviezen door de overheid een stuk minder dan in Nederland.
Maatregelen terugdraaien zou ietwat voorbarig zijn.huisman schreef:Toch begrijp ik niet waarom jij een totale lockdown gerechtvaardigd vindt? Wij zijn het enige land die zover gaat.parsifal schreef:Heel goed nieuws, al is 40% nog beperkt, gezien de snelheid van verspreiding, in landen waar nog redelijk wat mensen niet in aanraking zijn gekomen met virus of vaccin (sommige landen in ZO Azië) kan dit toch slecht nieuws zijn. En laten we vooral die landen helpen met snelle vaccinatie campagnes.HersteldHervormd schreef:Ik heb me voorgenomen om wat minder stellig sommige zaken te formuleren.Habitat schreef:Risk of hospital stay 40% lower with Omicron than Delta, UK data suggests
https://www.theguardian.com/world/2021/ ... a-suggests
Maar ik heb vernomen dat een corona virus zwakker word naarmate het gewoon zijn gang kan gaan. Virus isoleren betekent dat het virus even krachtig blijft.
In dat licht kan het dus kloppen dat de komende varianten steeds zwakker worden.
https://nos.nl/artikel/2410692-nieuwe-s ... u-nog-niet
De onderzoekgegevens worden steeds meer en gunstiger. Laten wij maar dankbaar zijn dat deze variant zoveel milder is.Jeremiah schreef:Maatregelen terugdraaien zou ietwat voorbarig zijn.huisman schreef:Toch begrijp ik niet waarom jij een totale lockdown gerechtvaardigd vindt? Wij zijn het enige land die zover gaat.parsifal schreef:
Heel goed nieuws, al is 40% nog beperkt, gezien de snelheid van verspreiding, in landen waar nog redelijk wat mensen niet in aanraking zijn gekomen met virus of vaccin (sommige landen in ZO Azië) kan dit toch slecht nieuws zijn. En laten we vooral die landen helpen met snelle vaccinatie campagnes.
https://nos.nl/artikel/2410692-nieuwe-s ... u-nog-niet
https://nos.nl/l/2410608#UPDATE-container-58198164
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik krijg daardoor wel hoop dat de scholen 10 januari weer fysiek starten.
Ja als dit doorzet zou het moeilijk anders te verdedigen zijn.Ad Anker schreef:Ik krijg daardoor wel hoop dat de scholen 10 januari weer fysiek starten.
Ben benieuwd naar de cijfers over IC opname na besmetting met de omicron variant. Die daling van IC opnames waren in Zuid Afrika nog veel gunstiger dan de daling van de opnames in de kliniek.parsifal schreef:Ja als dit doorzet zou het moeilijk anders te verdedigen zijn.Ad Anker schreef:Ik krijg daardoor wel hoop dat de scholen 10 januari weer fysiek starten.
Leeftijd speelt een rol. In Zuid-Afrika is bevolking gemiddeld jonger. Ook is mogelijk dat omikron vooral onder jongeren huist en daarom gemiddeld milder verloopt.
De lockdown nog maar een poosje aanhouden, voordat ze opa en oma gaan besmetten.
De lockdown nog maar een poosje aanhouden, voordat ze opa en oma gaan besmetten.
- Delftenaar
Inmiddels heeft een eerste onderzoek vanuit het VK de resultaten uit Zuid-Afrika bevestigd.