Als het gaat om de HSV ben ik dat met je eens. Wat betref vertalingen als de bijbel in gewone taal niet. Dus helemaal opengooien, vind ik geen goed idee.Herman schreef:Het gebruik van een bijbelvertaling vind ik niet tot de zo belangrijke zaken behoren, dat daar een kerkelijk oordeel over gevormd moet worden in voorschrijvende zin. Negatief adviserend is prima genoeg en dat biedt een zekere ruimte om daar op grond van het eigen geweten vanaf te wijken. Dat maakt dit soort petities overbodig.
Gereformeerde Gemeenten
- J.C. Philpot
Re: Gereformeerde Gemeenten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dit klopt niet hoor.Piet Puk schreef:Of anders gezegd: het kerkgenootschap die Luther verliet
Wat klopt er niet? Luther bleef toch niet Rooms? Of heb ik iets gemist?eilander schreef:Dit klopt niet hoor.Piet Puk schreef:Of anders gezegd: het kerkgenootschap die Luther verliet
Luther werd een aantal jaren later in de ban gedaan. Misschien is de parallel dan nóg groter dan ik suggereerde.Piet Puk schreef:Wat klopt er niet? Luther bleef toch niet Rooms? Of heb ik iets gemist?eilander schreef:Dit klopt niet hoor.Piet Puk schreef:Of anders gezegd: het kerkgenootschap die Luther verliet
Op zich zit er tussen 'helemaal opengooien' en 'negatief adviseren' genoeg ruimte om altijd in gesprek te blijven en dat is iets waar je toch onder deze omstandigheden aan moet gaan denken. Vooral omdat de discussie zich toespitst op de kerkelijke weg, die bij voorbaat gesloten is. De HHK is daar ook niet van uitgezonderd, maar daar gaat het dan om morele druk waarin het gebruik van de SV als een sjibboleth functioneert van waar geestelijk leven, of het tegenovergestelde.J.C. Philpot schreef:Als het gaat om de HSV ben ik dat met je eens. Wat betref vertalingen als de bijbel in gewone taal niet. Dus helemaal opengooien, vind ik geen goed idee.Herman schreef:Het gebruik van een bijbelvertaling vind ik niet tot de zo belangrijke zaken behoren, dat daar een kerkelijk oordeel over gevormd moet worden in voorschrijvende zin. Negatief adviserend is prima genoeg en dat biedt een zekere ruimte om daar op grond van het eigen geweten vanaf te wijken. Dat maakt dit soort petities overbodig.
-
- Verbannen
Mooi. Dan gaat er vast binnenkort ook een predikant op reageren.Bezorgd schreef:RD heeft het ook opgepikt: https://www.rd.nl/artikel/907314-online ... j-te-geven
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
De vraag is wie. Hangt de helicopter al in de lucht ergens?Jantje schreef:Mooi. Dan gaat er vast binnenkort ook een predikant op reageren.Bezorgd schreef:RD heeft het ook opgepikt: https://www.rd.nl/artikel/907314-online ... j-te-geven

Je hebt me overtuigd, je hebt gelijk!eilander schreef:Luther werd een aantal jaren later in de ban gedaan. Misschien is de parallel dan nóg groter dan ik suggereerde.Piet Puk schreef:Wat klopt er niet? Luther bleef toch niet Rooms? Of heb ik iets gemist?eilander schreef: Dit klopt niet hoor.
Maar je kan dat ding gewoon meerdere keren invullen; er zit geen enkele vorm van controle op. Dat is niet zo zinnig.
Grappig, dan heb je straks meer ondertekenaars dan er GG-leden en doopleden zijnTiberius schreef:Maar je kan dat ding gewoon meerdere keren invullen; er zit geen enkele vorm van controle op. Dat is niet zo zinnig.

Ik vind de woordkeuze dat de Bijbel met Uitleg een mooi 'product' is, wat aards overkomen. We hebben het niet over een kratje sinaasappels!
Google eens op "Product betekenis". Dan zie je dat deze opmerking in de categorie 'klankexegese' valt.Piet Puk schreef:Ik vind de woordkeuze dat de Bijbel met Uitleg een mooi 'product' is, wat aards overkomen. We hebben het niet over een kratje sinaasappels!

De HSV is binnen de HHK ook bij mensen met een waar geestelijk leven breed geaccepteerd toch? Mij is niets bekend van een sjibboleth. Misschien meer een plaatselijk iets?Herman schreef:Op zich zit er tussen 'helemaal opengooien' en 'negatief adviseren' genoeg ruimte om altijd in gesprek te blijven en dat is iets waar je toch onder deze omstandigheden aan moet gaan denken. Vooral omdat de discussie zich toespitst op de kerkelijke weg, die bij voorbaat gesloten is. De HHK is daar ook niet van uitgezonderd, maar daar gaat het dan om morele druk waarin het gebruik van de SV als een sjibboleth functioneert van waar geestelijk leven, of het tegenovergestelde.J.C. Philpot schreef:Als het gaat om de HSV ben ik dat met je eens. Wat betref vertalingen als de bijbel in gewone taal niet. Dus helemaal opengooien, vind ik geen goed idee.Herman schreef:Het gebruik van een bijbelvertaling vind ik niet tot de zo belangrijke zaken behoren, dat daar een kerkelijk oordeel over gevormd moet worden in voorschrijvende zin. Negatief adviserend is prima genoeg en dat biedt een zekere ruimte om daar op grond van het eigen geweten vanaf te wijken. Dat maakt dit soort petities overbodig.
Net zoals de GerGem plaatselijk wel verschillen?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Meerdere gemeenten in de HHK gebruiken de HSVForummer schreef:De HSV is binnen de HHK ook bij mensen met een waar geestelijk leven breed geaccepteerd toch? Mij is niets bekend van een sjibboleth. Misschien meer een plaatselijk iets?Herman schreef:Op zich zit er tussen 'helemaal opengooien' en 'negatief adviseren' genoeg ruimte om altijd in gesprek te blijven en dat is iets waar je toch onder deze omstandigheden aan moet gaan denken. Vooral omdat de discussie zich toespitst op de kerkelijke weg, die bij voorbaat gesloten is. De HHK is daar ook niet van uitgezonderd, maar daar gaat het dan om morele druk waarin het gebruik van de SV als een sjibboleth functioneert van waar geestelijk leven, of het tegenovergestelde.J.C. Philpot schreef:Als het gaat om de HSV ben ik dat met je eens. Wat betref vertalingen als de bijbel in gewone taal niet. Dus helemaal opengooien, vind ik geen goed idee.Herman schreef:Het gebruik van een bijbelvertaling vind ik niet tot de zo belangrijke zaken behoren, dat daar een kerkelijk oordeel over gevormd moet worden in voorschrijvende zin. Negatief adviserend is prima genoeg en dat biedt een zekere ruimte om daar op grond van het eigen geweten vanaf te wijken. Dat maakt dit soort petities overbodig.
Maar de meerderheid gebruikt vlgs mij nog de SV.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
-
Ik zou protest maken als ze het bij ons willen invoeren.Forummer schreef:De HSV is binnen de HHK ook bij mensen met een waar geestelijk leven breed geaccepteerd toch? Mij is niets bekend van een sjibboleth. Misschien meer een plaatselijk iets?Herman schreef:Op zich zit er tussen 'helemaal opengooien' en 'negatief adviseren' genoeg ruimte om altijd in gesprek te blijven en dat is iets waar je toch onder deze omstandigheden aan moet gaan denken. Vooral omdat de discussie zich toespitst op de kerkelijke weg, die bij voorbaat gesloten is. De HHK is daar ook niet van uitgezonderd, maar daar gaat het dan om morele druk waarin het gebruik van de SV als een sjibboleth functioneert van waar geestelijk leven, of het tegenovergestelde.J.C. Philpot schreef:Als het gaat om de HSV ben ik dat met je eens. Wat betref vertalingen als de bijbel in gewone taal niet. Dus helemaal opengooien, vind ik geen goed idee.Herman schreef:Het gebruik van een bijbelvertaling vind ik niet tot de zo belangrijke zaken behoren, dat daar een kerkelijk oordeel over gevormd moet worden in voorschrijvende zin. Negatief adviserend is prima genoeg en dat biedt een zekere ruimte om daar op grond van het eigen geweten vanaf te wijken. Dat maakt dit soort petities overbodig.
Mar onze gemeente is vrij traditioneel dus ik schat niet in dat het zo maar komt, maar je weet maar nooit.