Belijdenis doen

Panny

Re: Belijdenis doen

Bericht door Panny »

Nowhere schreef:
Luther schreef:Gods roeping is echter breder dan alleen tot de uitverkorenen. Wij weten immers niet wie dat zijn.
Daarnaast is in het Evangelie een ruimte van zaligheid die zo diep en ruim is, dat alle mensen behouden zullen kunnen worden.

Waar strijd je tegen, Nowhere?
Dag Luther,

De roeping komt uitwendig tot iedereen, maar de roeping vanuit het aangehaalde artikel van de DL komt alleen tot de uitverkorenen.
Lees het artikel maar goed, dan zul je het zien.

Het tweede moet je mee oppassen. Inderdaad is het offer van Christus genoegzaam voor de gehele wereld, maar niet al-genoegzaam. Hij heeft de straf en schuld weggedragen voor Zijn volk. En niet meer dan dat.

En wat je vraag betreft, wat bedoel je daarmee?
Weet je waar ik mee zit is dat je van de doopbelofte (en eigenlijk van het Evangelie wat gepredikt wordt) bijna een soort algemene wetenschappelijke theorie maakt.
En dan krijg je vanzelf allerlei ingewikkelde discussies met verwarring over allerlei definities en theorieën.

Volgens mij komt Gods Woord vooral persoonlijk tot mij en tot jou. En dan is het opeens een stuk eenvoudiger.
Ik heb door mijn zonde Gods eeuwige toorn verdiend. God verkondigt mij door Zijn Woord vergeving van zonden door Jezus Christus.
Het is niet de bedoeling dat we hier vervolgens allerlei discussies over gaan volgen. God wijst ons de enige Weg waar door we behouden kunnen worden.
Het Evangelie is onvoorwaardelijk en welgemeend. En de doopbelofte is ook welgemeend.

Ik heb hier al vaker iets van Archibald Alexander gedeeld, maar dit is heel duidelijk:

1. Christus is een bekwame en bereidwillige Zaligmaker, Die iemand die tot Hem
komt in geen geval zal uitwerpen.

2. Gods genade in Christus is volkomen vrij. Dat wil zeggen, Hij vereist geen
voorbereiding of verdienste in degenen die komen. Zij worden uitgenodigd om in
al hun schuld en vuilheid de toevlucht tot Hem te nemen. Opdat zij uit Zijn
genadige handen vergeving en vernieuwing van leven ontvangen zullen.

3. Voor iedere zondaar bestaat de enige hindernis om te komen slechts uit wat in zijn
eigen binnenste is. De deur der genade kan niet verder open gedaan worden dan
hij al is. De nodigingen van Christus kunnen niet meer welwillend zijn dan ze al
zijn.

4. De gehele schuld van de ondergang van een zondaar die weigert tot Christus te
komen, ligt aan zijn eigen deur. Zijn eigen verdorvenheid en onwilligheid vormen
het enige obstakel. Christus was bereid aan Zijn grootste vijanden leven te geven,
indien zij tot Hem zouden komen. Hij klaagt “En gij wilt tot Mij niet komen, opdat
gij het leven moogt hebben” (Joh. 5:40).
Laatst gewijzigd door Panny op 07 mei 2015, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Panny schreef:
Nowhere schreef:
Luther schreef:Gods roeping is echter breder dan alleen tot de uitverkorenen. Wij weten immers niet wie dat zijn.
Daarnaast is in het Evangelie een ruimte van zaligheid die zo diep en ruim is, dat alle mensen behouden zullen kunnen worden.

Waar strijd je tegen, Nowhere?
Dag Luther,

De roeping komt uitwendig tot iedereen, maar de roeping vanuit het aangehaalde artikel van de DL komt alleen tot de uitverkorenen.
Lees het artikel maar goed, dan zul je het zien.

Het tweede moet je mee oppassen. Inderdaad is het offer van Christus genoegzaam voor de gehele wereld, maar niet al-genoegzaam. Hij heeft de straf en schuld weggedragen voor Zijn volk. En niet meer dan dat.

En wat je vraag betreft, wat bedoel je daarmee?
Weet je waar ik mee zit is dat je van de doopbelofte (en eigenlijk van het Evangelie wat gepredikt wordt) bijna een soort algemene wetenschappelijke theorie maakt.
En dan krijg je vanzelf allerlei ingewikkelde discussies met verwarring over allerlei definities en theorieën.

Volgens mij komt Gods Woord vooral persoonlijk tot mij en tot jou. En dan is het opeens een stuk eenvoudiger.
Ik heb door mijn zonde Gods eeuwige toorn verdiend. God verkondigt mij door Zijn Woord vergeving van zonden door Jezus Christus.
Het is niet de bedoeling dat we hier vervolgens allerlei discussies over gaan volgen.
Het Evangelie is onvoorwaardelijk en welgemeend. En de doopbelofte is ook welgemeend.

Ik heb hier al vaker iets van Archibald Alexander gedeeld, maar dit is heel duidelijk:

1. Christus is een bekwame en bereidwillige Zaligmaker, Die iemand die tot Hem
komt in geen geval zal uitwerpen.

2. Gods genade in Christus is volkomen vrij. Dat wil zeggen, Hij vereist geen
voorbereiding of verdienste in degenen die komen. Zij worden uitgenodigd om in
al hun schuld en vuilheid de toevlucht tot Hem te nemen. Opdat zij uit Zijn
genadige handen vergeving en vernieuwing van leven ontvangen zullen.

3. Voor iedere zondaar bestaat de enige hindernis om te komen slechts uit wat in zijn
eigen binnenste is. De deur der genade kan niet verder open gedaan worden dan
hij al is. De nodigingen van Christus kunnen niet meer welwillend zijn dan ze al
zijn.

4. De gehele schuld van de ondergang van een zondaar die weigert tot Christus te
komen, ligt aan zijn eigen deur. Zijn eigen verdorvenheid en onwilligheid vormen
het enige obstakel. Christus was bereid aan Zijn grootste vijanden leven te geven,
indien zij tot Hem zouden komen. Hij klaagt “En gij wilt tot Mij niet komen, opdat
gij het leven moogt hebben” (Joh. 5:40).
Helemaal mee eens!
Ik kan dit zo bijvallen.
Niet alleen Christus is bereidwillig, maar ook de Heilige Geest is zeer gewillig om dit te geven en te werken.
De Heilige Geest stort het geloof in en maakt de ziel gewillig.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
-DIA- schreef:
Nowhere schreef:
Wilhelm schreef:Ik heb het idee dat onze nieuwe vriend Nowhere de boel aan het opstoken is. Maar het is helaas maar al te waar dat deze hypercalvinistische leer in delen van onze gezindte verkondigd wordt.
Owh nee hoor, opstoken doe ik hier niet aan. Wij hebben gewoon centrale verwarming.
Dus de boel kan ik laten staan. ;)
Maar nee ik zeg waarvoor ik sta.
Het is waar! Christenen zijn onruststokers (in de ogen van de wereld en de godsdienst). Ik las er vanavond nog een stukje over. Dit is wel de praktijk, maar niet ieder zal dat geloven. Ik zal een paar regeltjes citeren. Als het goed is zullen we het wel verstaan:

Citaat:
'Wat heeft de verstandsgodsdienst zich ingedrongen in de zichtbare kerk. Er is een geslacht opgekomen, dat niet meer weet van Jozefs heerlijkheid. De gedachten zijn vele. Wie verstaat de verborgen omgangen met God nog? Elia dacht ook dat hij alleen over gebleven was....
De gedachten zijn gericht naar een eenzame profeet, bij het puin van de Godsstad. Hoe zit die stad zo eenzaam, die vol volks was! Zij is als een weduwe geworden, zij die groot was onder de heidenen, een vorstin onder de landschappen, is cijnsbaar geworden.
Zij weent steeds des nachts, en haar tranen lopen over haar kinnebak; zij heeft geen trooster onder al haar liefhebbers; al haar vrienden hebben trouwelooslijk met haar gehandeld, zij zijn haar tot vijanden geworden.
Wie ontmoeten wij nog in de ware klacht van de ziel? De vaten waarmee men Sion meent te kunnen bouwen, zijn vol met loze kalk. De huizen zonder fundamenten, door de dwaze bouwers gebouwd, zijn vele. Dat er stormwinden zullen komen verschrikt niet. Dat waterstromen zullen spoelen en de fundamenten zullen blootleggen, benauwd hen niet.
Ik denk aan de laatste woorden van deze oude pelgrim, gesproken op zijn sterfbed: "Als je deze waarheid vast houdt zul je veel vijanden krijgen. Maar je zult God en Zijn volk meekrijgen."
In het kleine dorpje werd een graf gesloten. In de jongste dag zal het geopend worden en dan zal de Heere opnieuw tonen wat genade is.
Dat de belijdenis van de ware kerk de onze mag zijn. We lezen in art. 37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: "Daarom verwachten wij die grote dag met een groot verlangen, om ten volle te genieten de beloften Gods, in Jezus Christus, onzen Heere."

Wie deze lees vasthoud, dat is de praktijk, naar Gods Woord en de beleving van Gods volk, die krijgt vijanden. Veel vijanden. Verborgen vijanden. Openbare vijanden. Hoe ook, wie zich mee laat voeren op de stroom van deze wereld zal deze vijanden missen. Die spreken naar hun godsdienstig gevoelen, dat naar hun eigen onderzoekend verstand is. En daarin krijgen ze wel de massa die nog niet geheel van het Woord zijn losgeweekt mee.
Gods verborgen omgang vinden, vind plaats in de binnenkamer, niet bij de dominee in de pastorie.
De dominee behoeft dit niet te weten, want de HEERE weet het verborgene leven der gelovigen.
Elia dacht ook dat hij alleen overgebleven was...
:quoi
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Beste DIA,
Soms blijven de vruchten op de prediking verborgen.
Misschien wel uit bestwil voor de predikant.

Daar heeft den Heere Zijn alwijze bedoelingen mee.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:Beste DIA,
Soms blijven de vruchten op de prediking verborgen.
Misschien wel uit bestwil voor de predikant.

Daar heeft den Heere Zijn alwijze bedoelingen mee.
Maar heb je het huidige tijdsgewricht wel goed voor ogen?
En ds. Blok is echt niet de enige die dit zo ziet en voelt.
Dit hoor je overal waar de God nog zijn levende knechten heeft.
Desiree

Bericht door Desiree »

Ik heb gister een zwarte levende knecht ontmoet. Pracht kerel! Ik wilde hem toch graag een handje geven. Brother in de Heere Jezus. Wat voelde ik me klein toen ik dat zei. Hij zo'n grote brother... met zo'n geweldige evangelie verkondiging. Maar wat heeft hij meegemaakt!

@ Zuster Orchidee.... jij gaat wat meemaken a.s. zondag. Eerst een onderwijzing van zoon van... en dan komt hij en dan 's avonds weer een dienst. Ik zou bijna bij je overkomen ;)

Indrukwekkend en ik hoop tot rijke zegen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Panny

Bericht door Panny »

Desiree schreef:Ik heb gister een zwarte levende knecht ontmoet. Pracht kerel! Ik wilde hem toch graag een handje geven. Brother in de Heere Jezus. Wat voelde ik me klein toen ik dat zei. Hij zo'n grote brother... met zo'n geweldige evangelie verkondiging. Maar wat heeft hij meegemaakt!

@ Zuster Orchidee.... jij gaat wat meemaken a.s. zondag. Eerst een onderwijzing van zoon van... en dan komt hij en dan 's avonds weer een dienst. Ik zou bijna bij je overkomen ;)

http://www.laankerk.nl/?p=4527

Indrukwekkend!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ja, we kijken er naar uit :super
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
Desiree schreef:Ik heb gister een zwarte levende knecht ontmoet. Pracht kerel! Ik wilde hem toch graag een handje geven. Brother in de Heere Jezus. Wat voelde ik me klein toen ik dat zei. Hij zo'n grote brother... met zo'n geweldige evangelie verkondiging. Maar wat heeft hij meegemaakt!

Indrukwekkend!
Citaat:
"Door de doop ben je gestorven aan de zonden. Dat is waar ik in geloof."
Nowhere

Bericht door Nowhere »

-DIA- schreef:
Panny schreef:

Indrukwekkend!
Citaat:
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nowhere schreef:
-DIA- schreef:
Panny schreef:

Indrukwekkend!
Citaat:
Is het geloof door de doop? Sterf je door de doop aan je zonden?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Panny schreef:

Indrukwekkend!
Citaat:
Wie/waar schrijft/staat dit citaat?
hmmm...denkt aan: roept maar wat :?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Panny schreef:

Indrukwekkend!
Citaat:
Wie/waar schrijft/staat dit citaat?
hmmm...denkt aan: roept maar wat :?
De man op dat filmpje in bovenstaande link zegt het.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ah...op die fiets...zal nog een keer goed kijken/luisteren :)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Ah...op die fiets...zal nog een keer goed kijken/luisteren :)
Nee, die man die in zijn neus en oog is geschoten.
Plaats reactie