Ik ben dan een "ietsiepietsie" minder een leek. Want dit is geen evolutie maar een aanpassing van het feno type (de verschijningsvorm) a.d.h.v de beschikbare varianten in het dna (geno type). Vissen hebben de mogelijkheid (in het DNA) om diverse kleuren aan te nenen, bepaalde indicatoren in de omgeving bepalen dan welke kleur het wordt, welke verschijningsvorm.ejvl schreef:Dat lijkt mij vrij logisch. Een gedeelte van deze theorie is ook zichtbaar en waarneembaar. Bijvoorbeeld dat een dier zich aanpast aan de omgeving, denk aan bepaalde vissen die van kleur kunnen veranderen, of dieren die zich aanpassen naar gelang de omgeving veranderd wat nodig is om te kunnen overleven, het ontstaan van rassen of variëteiten en dergelijken.Wim Anker schreef: Blijkbaar kent hij de evolutietheorie een grotere waarde toe dan het idee dat er kabouters bestaan. Waar is die aanname - als leek - dan op gebaseerd?
En ik ben ook een leek, een grotere dan dhr vd Brink maar ik kan toch zeggen dat gedeelten welke zijn beschreven in de evolutietheorie waarneembaar zijn, in tegenstelling tot kabouters.
Rassen en varieteiten zijn ook geen evolutie. Die onstaan door veredeling of zijn een degeneratie binnen een bepaalde omgeving. Dat is geen evolutie, het is een vorm van devolutie. Alleen witte konijnen overleven op de noordpool. Een populatie konijnen - alle kleuren - uitzetten op de noordpool leidt er binnen enkele generaties toe dat alleen witte konijnen over zijn. De resterende populatie is genetisch gezien armer dan de oorspronkelijke populatie.
En dan laat ik nog buiten beschouwing dat omgevingen genetische kenmerken kunnen uit- en inschakelen naar gelang de omgeving het triggert.
Niets van wat je noemt is evolutie (het ontstaan van nieuwe kenmerken en/of eigenschappen binnen een soort).
Het verklaart wel het gemak waarmee leken de evolutietheorie omarmen. Ongeveer hetzelfde denkpatroon was er in vroeger eeuwen toen men nog dacht dat aarde plat was. Dit was overigens een heidens idee wat nog eeuwen overleefde in de gekerstende samenleving, platte aarde is geen oorspronkelijk christelijke opvatting. Want dat de aarde plat is, is toch te zien als je om je heen kijkt......... ? En als de aarde rond is dan val je er toch vanaf? Dat begreep iedere leek.