Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

ZWP

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door ZWP »

Herman schreef: 28 nov 2024, 09:54
ZWP schreef: 21 nov 2024, 21:20 Scherpe kritiek op de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op onderwijs van prof. dr. ir. Henk de Vries in het RD vandaag
Ik heb naar de getallen gekeken. De onderwijsbegroting is gegroeid van 4,8% naar 5,6% van het BPP. Dat is een groei van 2000 naar 2022. Je kunt dus wel stellen dat onderwijs een veel grotere kluif van de gemeenschapsgelden opeet. In nominale getallen is de begroting van OCW tussen 2020 en 2024 7 miljard harder gegroeid dan de CPI groei zou veronderstellen. Naar mijn mening is een bezuiniging daarom prima gerechtvaardigd. Je hoeft daar helemaal geen morele oordelen bij te halen over het niveau van de kiezer om te kunnen zien dat maatschappelijk uitgaven te snel groeien.
Als het je gaat om het BBP zouden investeringen in onderwijs (in dit geval de toename van het percentage) wel eens een groot inverdieneffect kunnen hebben. Met andere woorden: die investeringen verdienen zich terug doordat het absolute BBP meer stijgt hierdoor.

Ik heb verder niet gecheckt welk onderwijs hierin is meegenomen. Daar zal ook wel onderscheid in zijn. In het algemeen laten rapporten over de stand van het onderwijs in het algemeen de laatste jaren een teruggang in de kwaliteit zien. Dan is het niet het moment om te bezuinigen. Of het moet op een hele wijze manier gebeuren zodat je met minder geld meer kwaliteit krijgt...
TSD

Bericht door TSD »

ZWP schreef: 28 nov 2024, 10:44
Herman schreef: 28 nov 2024, 09:54
ZWP schreef: 21 nov 2024, 21:20 Scherpe kritiek op de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op onderwijs van prof. dr. ir. Henk de Vries in het RD vandaag
Ik heb naar de getallen gekeken. De onderwijsbegroting is gegroeid van 4,8% naar 5,6% van het BPP. Dat is een groei van 2000 naar 2022. Je kunt dus wel stellen dat onderwijs een veel grotere kluif van de gemeenschapsgelden opeet. In nominale getallen is de begroting van OCW tussen 2020 en 2024 7 miljard harder gegroeid dan de CPI groei zou veronderstellen. Naar mijn mening is een bezuiniging daarom prima gerechtvaardigd. Je hoeft daar helemaal geen morele oordelen bij te halen over het niveau van de kiezer om te kunnen zien dat maatschappelijk uitgaven te snel groeien.
Als het je gaat om het BBP zouden investeringen in onderwijs (in dit geval de toename van het percentage) wel eens een groot inverdieneffect kunnen hebben. Met andere woorden: die investeringen verdienen zich terug doordat het absolute BBP meer stijgt hierdoor.
Je maakt daarbij wel 1 hele belangrijke veronderstelling, namelijk dat (de afgelopen jaren) er effectief is/wordt geïnvesteerd.

Als ik zie hoeveel en met welke enorme bedragen per school er in feite met geld is gesmeten zonder meetbaar effect, waarbij er zóveel incidentele gelden waren dat scholen werkelijk van gekkigheid niet wisten wat allemaal aan te schaffen, dan vraag ik me echt af of dat inverdieneffect waar je het over hebt er ook echt is.

De hele pot NPO gelden bijvoorbeeld (miljarden per schooljaar de afgelopen jaren)was zo'n enorme geldsmijterij. Daar zullen vast ook een hoop goeie dingen mee gebeurd zijn, maar ook heel veel zonder meetbaar effect. Plus dat scholen voorzichtig zijn met structurele veranderingen vanwege het incidentele karakter van gelden.

Stoppen met geldsmijterij vind ik een heel erg goed idee. Waarschijnlijk kan dat ook buiten het onderwijsveld (dus op andere begrotingen).
MGG

Bericht door MGG »

Best interessant dat niet de onderstaande quote niet over NSC maar over de PVV gaat. Qua bewindslieden die vertrokken zijn spant tegen de verwachtingen in NSC de kroon en niet de PVV.
NOS schreef: De PVV wordt gezien als een betrouwbare coalitiepartner, omdat de partij zich strak houdt aan het hoofdlijnenakkoord

https://nos.nl/l/2556509]
Profesto

Bericht door Profesto »

Van de vermeende betrouwbaarheid van PVV bewindslieden is vandaag weer weinig gebleken.

Hoe lang duurt het nog voordat er een grens is bereikt? De woorden mogen dan wel teruggenomen zijn, maar ze komen wel ergens vandaan.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 21 feb 2025, 21:16 Van de vermeende betrouwbaarheid van PVV bewindslieden is vandaag weer weinig gebleken.

Hoe lang duurt het nog voordat er een grens is bereikt? De woorden mogen dan wel teruggenomen zijn, maar ze komen wel ergens vandaan.
Omdat Faber weer iets lomps zegt? Welke grens? Ik vind zelf Faber nog normaler dan NSC. Zeker sinds hun wanhopige poging om relevant te blijven door de pensioen-noodrem in te willen voeren. Miljarden riskeren om politiek relevant te blijven.
Profesto

Bericht door Profesto »

Maar daar gaat het nu niet over.
Een staatshoofd van een bevriende natie dat zich met hand en tand verdedigt tegen de invasie van Rusland beschuldigen dat hij niet democratisch is gekozen is ernstig.

Allereerst is het een schoffering van Zelensky. Daarnaast was het eerder al lastig uit te leggen in het buitenland dat een regeringsfractie in de tweede kamer een afwijkend standpunt had, laat staan een minister in het kabinet.
Het ergste is denk ik nog dat een minister er blijk van geeft dat de feiten niet leidend zijn en dat de minister onder invloed staat van Kremlin propaganda, en dit zelfs actief wil verspreiden.
Ik til hier echt heel zwaar aan en vind dit in de buurt komen van verraad. Ik vind dat deze minister haar post moet opgeven.
MGG

Bericht door MGG »

Profesto schreef: 22 feb 2025, 08:32 Maar daar gaat het nu niet over.
Een staatshoofd van een bevriende natie dat zich met hand en tand verdedigt tegen de invasie van Rusland beschuldigen dat hij niet democratisch is gekozen is ernstig.

Allereerst is het een schoffering van Zelensky. Daarnaast was het eerder al lastig uit te leggen in het buitenland dat een regeringsfractie in de tweede kamer een afwijkend standpunt had, laat staan een minister in het kabinet.
Het ergste is denk ik nog dat een minister er blijk van geeft dat de feiten niet leidend zijn en dat de minister onder invloed staat van Kremlin propaganda, en dit zelfs actief wil verspreiden.
Ik til hier echt heel zwaar aan en vind dit in de buurt komen van verraad. Ik vind dat deze minister haar post moet opgeven.
Ik vind dat je hier nogal zwaar aan tilt. Faber loopt weer netjes in de pas.
Job

Bericht door Job »

Hoe schatten jullie het in? Is de weigering van Faber om haar handtekening te zetten onder een lintje voor COA-vrijwilligers een 1 aprilgrap? Of is dit serieus? :bobo
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Waarom zou dat een 1 april grap zijn? Het is een feit dat wat deze personen doen, haaks staat op haar beleid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Profesto

Bericht door Profesto »

J.C. Philpot schreef: 31 mar 2025, 07:47 Waarom zou dat een 1 april grap zijn? Het is een feit dat wat deze personen doen, haaks staat op haar beleid.
Correctie: zij ís beleid.

Verder ontbreekt bij deze bewindspersoon alleen nog een clownsneus. Wat een aanfluiting en wat schaam ik me dat ik in een land woon waar deze vrouw minister kon worden.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Profesto schreef: 31 mar 2025, 07:49
J.C. Philpot schreef: 31 mar 2025, 07:47 Waarom zou dat een 1 april grap zijn? Het is een feit dat wat deze personen doen, haaks staat op haar beleid.
Volgens de Van Dale is de betekenis van beleid: gedragslijn voor de verwezenlijking van bep. doelstellingen. Dan gaat het dus niet over personen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Martijn

Bericht door Martijn »

Job schreef: 31 mar 2025, 07:45 Hoe schatten jullie het in? Is de weigering van Faber om haar handtekening te zetten onder een lintje voor COA-vrijwilligers een 1 aprilgrap? Of is dit serieus? :bobo
Serieus.
De focus moet weer op asiel voor de PVV. Alleen dan kunnen ze groot blijven.
Job

Bericht door Job »

Het is te leip voor woorden.

En echt hoor, ik ben rechts georiënteerd. Maar door dit soort maf geklap kunnen we alle hoop op een fatsoenlijk rechts kabinet in de toekomst wel opzij zetten. Maar zoals ik al van iemand las: de peilingen worden slechter, de PVV heeft geen antwoorden op actuele zorgen op wereldschaal dus moeten ze blijkbaar iets, hetzij als grap, hetzij serieus bedoeld.

De wereld staat in brand. Er sterven mensen in loopgraven, nu. Ik erger me eraan dat ik er aandacht aan besteed. Maar het moest er even uit. Ben benieuwd wat Wim Anker komt zeggen om dit grapje te verdedigen.
Job

Bericht door Job »

Martijn schreef: 31 mar 2025, 08:02
Job schreef: 31 mar 2025, 07:45 Hoe schatten jullie het in? Is de weigering van Faber om haar handtekening te zetten onder een lintje voor COA-vrijwilligers een 1 aprilgrap? Of is dit serieus? :bobo
Serieus.
De focus moet weer op asiel voor de PVV. Alleen dan kunnen ze groot blijven.
Ja precies. Maar het zegt alles over hun kiezers als dit een middel is om groot te blijven.
Job

Bericht door Job »

J.C. Philpot schreef: 31 mar 2025, 07:53
Profesto schreef: 31 mar 2025, 07:49
Volgens de Van Dale is de betekenis van beleid: gedragslijn voor de verwezenlijking van bep. doelstellingen. Dan gaat het dus niet over personen.
Ken je je klassiekers Philpot? https://youtube.com/shorts/SdDPhP2BKK0?feature=shared
Plaats reactie