Als het je gaat om het BBP zouden investeringen in onderwijs (in dit geval de toename van het percentage) wel eens een groot inverdieneffect kunnen hebben. Met andere woorden: die investeringen verdienen zich terug doordat het absolute BBP meer stijgt hierdoor.Herman schreef: ↑28 nov 2024, 09:54Ik heb naar de getallen gekeken. De onderwijsbegroting is gegroeid van 4,8% naar 5,6% van het BPP. Dat is een groei van 2000 naar 2022. Je kunt dus wel stellen dat onderwijs een veel grotere kluif van de gemeenschapsgelden opeet. In nominale getallen is de begroting van OCW tussen 2020 en 2024 7 miljard harder gegroeid dan de CPI groei zou veronderstellen. Naar mijn mening is een bezuiniging daarom prima gerechtvaardigd. Je hoeft daar helemaal geen morele oordelen bij te halen over het niveau van de kiezer om te kunnen zien dat maatschappelijk uitgaven te snel groeien.
Ik heb verder niet gecheckt welk onderwijs hierin is meegenomen. Daar zal ook wel onderscheid in zijn. In het algemeen laten rapporten over de stand van het onderwijs in het algemeen de laatste jaren een teruggang in de kwaliteit zien. Dan is het niet het moment om te bezuinigen. Of het moet op een hele wijze manier gebeuren zodat je met minder geld meer kwaliteit krijgt...