Verontrustende berichten

helma

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

DDD schreef:
@Helma:
Dat klopt. Natuurlijk mag dat. Maar kledingregels voor gasten in je huis zijn geen gastvrije opstelling. Het geeft geen goede indruk bij mensen die niet dezelfde levensovertuiging hebben. Ik heb ook nog nooit van zoiets gehoord. Een regel om schoenen uit te doen moet je wel volgen, maar ik vind eigenlijk dat je daar ook al best ver in gaat.
Zijn je schoonkinderen gasten of maken ze deel uit van je gezin? Ik vind dat nog wel een verschil maken. Als er iemand een keer op bezoek komt is dat toch anders als dat iemand bijvoorbeeld een paar weken met je meegaat op vakantie. Ik kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat je als schoonkind niet bereid bent je grotendeels aan te passen aan de situatie in het gezin.
Zita
Moderator

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Zita »

Ik snap werkelijk niet waar die rokken-allergie vandaan komt. Waarom is het zo nodig om iedere keer weer het broeken-statement te maken? Om aan te tonen dat je ruimdenkender bent? Ik vind het intussen aardig bekrompen worden. Bovendien is het niet zo dat er van je verlangd word dat je je belachelijk uitdost. Rokken passen prima in het huidige modebeeld en zijn ruimschoots verkrijgbaar.
Maar goed, ik mis het gevoel van ik-moet-persé-een-broek-aan.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Zita schreef:Ik snap werkelijk niet waar die rokken-allergie vandaan komt. Waarom is het zo nodig om iedere keer weer het broeken-statement te maken? Om aan te tonen dat je ruimdenkender bent? Ik vind het intussen aardig bekrompen worden. Bovendien is het niet zo dat er van je verlangd word dat je je belachelijk uitdost. Rokken passen prima in het huidige modebeeld en zijn ruimschoots verkrijgbaar.
Ik mis dat gevoel ook; maar verbaas me over veel vrouwen die dit gevoel wel hebben. Ze zijn van kerk veranderd en even later lopen ze in een lange broek. Waarom?
DDD

Bericht door DDD »

Om dezelfde reden waarom ze geen hoed dragen als ze in een gemeente komen waar dat niet gebruikelijk is. Er is dan immers geen reden meer voor, als je zelf niet vindt dat zoiets nodig is?

Overigens zijn er genoeg GG waar het helemaal niet bijzonder is als vrouwen in een broek lopen hoor, door de weeks dan.

De houding van Hendrien spreekt me aan. Je bent blij als iemand zich aanpast, en je betaalt het zelf. Dat laat iets zien van liefde tot Gods Woord, ook al kun je er dan over van mening verschillen of dat nu een wezenlijk punt is of niet, daar zal niemand zich over opwinden, denk ik.
ejvl

Bericht door ejvl »

Zita schreef:Ik snap werkelijk niet waar die rokken-allergie vandaan komt. Waarom is het zo nodig om iedere keer weer het broeken-statement te maken? Om aan te tonen dat je ruimdenkender bent? Ik vind het intussen aardig bekrompen worden. Bovendien is het niet zo dat er van je verlangd word dat je je belachelijk uitdost. Rokken passen prima in het huidige modebeeld en zijn ruimschoots verkrijgbaar.
Omdat er van beide kanten misbruik van wordt gemaakt.
Aan de ene kant dat het dragen van een broek een zonde is waar zeer sterk op wordt geïdentificeerd, ja zelfs een pyjamabroek is verkeerd. Een bekeerde vrouw loopt niet in een broek.
Aan de andere kant, lekker losslaan in van alles, provocerend.
En ik denk dat er op dit forum mensen zijn die een aversie hebben, misschien door ervaring, tegen een van deze punten.

Terwijl er zo'n mooie tussenweg is, een waardevolle traditie, zonder veroordelend en zonder provocerend te zijn, in liefde naar elkaar.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Om dezelfde reden waarom ze geen hoed dragen als ze in een gemeente komen waar dat niet gebruikelijk is. Er is dan immers geen reden meer voor, als je zelf niet vindt dat zoiets nodig is?

Overigens zijn er genoeg GG waar het helemaal niet bijzonder is als vrouwen in een broek lopen hoor, door de weeks dan.

De houding van Hendrien spreekt me aan. Je bent blij als iemand zich aanpast, en je betaalt het zelf. Dat laat iets zien van liefde tot Gods Woord, ook al kun je er dan over van mening verschillen of dat nu een wezenlijk punt is of niet, daar zal niemand zich over opwinden, denk ik.
De hoofdbedekking is geen gewoonte maar voorschrift gegrond op Gods Woord. Als wij dit loslaten kunnen wij de Bijbel geheel uitleggen naar onze smaak.........en helaas dat doen wij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik kan een hoop berichten uit de Jakarta Post posten, maar geef toch maar meer een verslag van wat ik gezien heb in onze vakantie in Indonesie:

Het lijkt er op dat veel moslims in het land extremer worden. In Bandung (In het Sundanese West-Java, waar een zeer grote meerderheid moslim is) zie je steeds meer vrouwen met hoofddoek (daar is niet veel mis mee in zichzelf) en van familie en vrienden hoorden we dat er vanuit moslimhoek steeds meer afstand wordt genomen van niet-moslims. Terwijl Indonesie lang een voorbeeld was voor een land waar verschillende godsdiensten samen in vrijheid konden bestaan en er geen bevoorrechte godsdienst was.

Hoe het verder gaat met de rechtzaak tegen de gouverneur van Jakarta (Ahok) zal wel invloed hebben op de relatie tussen Christenen en moslims. Als Ahok vrijgesproken wordt (wat in een goedfunctionerende rechtstaat zeker zal gebeuren), worden rellen verwacht. Als Ahok niet wordt vrijgesproken geeft dat aan dat Christenen met invloed haast vogelvrij zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvdW

Bericht door CvdW »

Mara schreef:
CvdW schreef: Regels in eigen huis wordt bepaald door de bewoners. Bijv.: in ons huis mag niet gerookt worden. Een ieder die dus begint met roken binnenshuis wordt d(w/r)ingend verzocht te vertrekken. Argument: dan komen ze niet meer, laat zien dat er weinig tot geen liefde is bij de kinderen. Regels heb je te respecteren. In mijn ogen zit het probleem meer bij oudste zuster.
Volgens mij zeg je nu twee tegenstrijdige dingen.
Als een regel niet gerespecteerd wordt en de kinderen blijven vervolgens weg, zit het probleem toch bij de ouder volgens jou?
Roken is van een heel andere orde trouwens. Roken vervuilt de omgeving, vader of moeder kan verstikkende last van de rook hebben, tegenwoordig wordt roken als a sociaal eerder gezien.
Kun je nog even uitleggen hoe je dit bedoelde?
Als ouder stel je regels in je huis. Om de lieve vrede accepteert oudste zuster het gedrag van kind anders komt kind niet meer thuis. Wat is belangrijker? Net als indertijd dat mensen tv aanschaften, want anders gingen de kinderen toch bij een ander kijken. Doet me denken aan Eli, hij zag zijn kinderen niet eens zuur aan. Andere kant is natuurlijk dat kinderen geen eerbied en respect hebben voor hun ouders, wanneer ze zich niet conformeren aan de regels van het ouderlijk huis.
Zo wordt door ouders zeer veel geaccepteerd. Met andere woorden den kinderen in huis bepalen. Persoonlijk werk ik daar dus niet aan mee.
Wel eens op een rijnaak geweest. Moest schoenen uit doen. Toentertijd vond ik dat belachelijk. Later begreep ik dat er op boten roet, smeer e.d. kan liggen en ongemerkt aan de schoenen zit. Niet fijn als dit in de huiskamer komt.
Ik heb geleerd: toon respect voor de ander.
CvdW

Bericht door CvdW »

@Orchidee:
Als mijn dochter naar de ouders van haar vriend gaat, willen zij dat ze een rok aan doet.
Mijn dochter vind dat schijnheiligheid en gaat daar dus gewoon naar toe zoals ze is.
Ik vind dat ze groot gelijk heeft!

Bovenstaande laat zien dat geen respect wordt getoond. Ik lees ergens van Paulus over offervlees eten. Omwille van de ander eet hij het niet.
Tip aan de ouders van haar vriend: uw dochter niet binnenlaten.
DDD

Bericht door DDD »

CvdW schreef: Tip aan de ouders van haar vriend: uw dochter niet binnenlaten.
Kwaad met kwaad vergelden. Dat is inderdaad dé tip van de maand.
Mara

Bericht door Mara »

CvdW schreef: Als ouder stel je regels in je huis. Om de lieve vrede accepteert oudste zuster het gedrag van kind anders komt kind niet meer thuis. Wat is belangrijker?
Mijn oudste zus is wat jaartjes ouder dan ik en ik heb haar aangeraden zich er i.i.g. niet aan te ergeren. Probeer er langs te kijken, wees maar blij dat ze komt en probeer het gezellig te houden. Je kunt en hoeft haar immers niet op te voeden.
Voor mij is een lange broek geen issue, ik zou het wel verschrikkelijk vinden als dochter of zoonlief met zo'n broek met van die grote gaten in hun knieën zouden gaan lopen. Dat is trendy, maar vind ik zo dwaas. Zij gelukkig ook.
CvdW schreef:Doet me denken aan Eli, hij zag zijn kinderen niet eens zuur aan.
Ik vind het nogal verschil uitmaken of je kinderen 10 zijn of 35.
Dan maken zij hun eigen keuzes. Ik vind het niet van respect getuigen als je weet dat je ouders verdriet ergens van hebben en je blijft het toch steeds weer doen.
Net als kinderen het weekend bij hun ouders zijn, in hun eigen kerk dragen ze geen hoed meer, zet hem dan wel op als je naast je ouders zit in hun kerk. Kleine moeite toch?
CvdW schreef:Zo wordt door ouders zeer veel geaccepteerd. Met andere woorden den kinderen in huis bepalen. Persoonlijk werk ik daar dus niet aan mee.
Ik zie in mijn werk dat veel ouderen er wel heel eenzaam door zijn geworden.
Als ik bij opoe kwam inspecteerde ze eerst mijn kleding, haren, zijn schoenen gepoetst, zo niet, moest ik aan mijn moeder doorgeven dat er een knoop losbungelde of een draadje aan de zoom los was.
Ik denk dat dochter en kleindochter dit nu niet meer zullen accepteren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
samanthi

Bericht door samanthi »

CvW schreef:
Als ouder stel je regels in je huis. Om de lieve vrede accepteert oudste zuster het gedrag van kind anders komt kind niet meer thuis. Wat is belangrijker? Net als indertijd dat mensen tv aanschaften, want anders gingen de kinderen toch bij een ander kijken. Doet me denken aan Eli, hij zag zijn kinderen niet eens zuur aan. Andere kant is natuurlijk dat kinderen geen eerbied en respect hebben voor hun ouders, wanneer ze zich niet conformeren aan de regels van het ouderlijk huis.
Zo wordt door ouders zeer veel geaccepteerd. Met andere woorden den kinderen in huis bepalen. Persoonlijk werk ik daar dus niet aan mee.
Wel eens op een rijnaak geweest. Moest schoenen uit doen. Toentertijd vond ik dat belachelijk. Later begreep ik dat er op boten roet, smeer e.d. kan liggen en ongemerkt aan de schoenen zit. Niet fijn als dit in de huiskamer komt.
Ik heb geleerd: toon respect voor de ander.
Het wel of niet dragen van een broek is iets heel anders dan de situatie bij Eli, de zonen verontreinigde de tempeldienst, ze hadden afgezet moeten worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
DDD schreef:Om dezelfde reden waarom ze geen hoed dragen als ze in een gemeente komen waar dat niet gebruikelijk is. Er is dan immers geen reden meer voor, als je zelf niet vindt dat zoiets nodig is?

De hoofdbedekking is geen gewoonte maar voorschrift gegrond op Gods Woord. Als wij dit loslaten kunnen wij de Bijbel geheel uitleggen naar onze smaak.........en helaas dat doen wij.
Mee eens, al dragen we een hoofddeksel tijdens de eredienst en niet als we bidden of over God vertellen, ik vind het jammer dat het een eigen leven lijdt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
helma

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door helma »

Mara schreef: Als ik bij opoe kwam inspecteerde ze eerst mijn kleding, haren, zijn schoenen gepoetst, zo niet, moest ik aan mijn moeder doorgeven dat er een knoop losbungelde of een draadje aan de zoom los was.
Ik denk dat dochter en kleindochter dit nu niet meer zullen accepteren.
Dat vind ik ook geen goede houding van opoe. Mijn schoonmoeder deed dat ook en ik voelde dat echt gigantisch als falen. Ze zou ook kunnen zeggen: kind, je knoop valt er bijna af; zal ik hem er even aanzetten voordat je hem verliest?
Vroeger paste ik op bij een groot gezin waar oma ook erg kritisch was. Dan zei de moeder: ma, ik ben ook zo druk; als je er echt mee zit mag je me wel helpen. Daar staat de stopmand. ( toen stond de wagen stil....)
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Vrouwen....
Gesloten