Advocaten zijn geen prinsen. Het zou nog tot daaraan toe zijn als hij naar een ondeskundige dokter gaat. Dan is hij alleen zelf het slachtoffer als het mis gaat. Of -beter in dit verband: je gaat helemaal niet naar de dokter, maar beperkt je tot de hemelse Heelmeester.Mara schreef:Voor jou is dat een slecht onderdeel. Het past echter bij de oud-gereformeerde manier van denken.DDD schreef: En dat hij meent geen advocaat nodig te hebben vind ik echt héél storend en zelfingenomen. Als hij zijn verweer niet goed doet, kunnen honderden andere predikanten daar last van hebben. Die hele neiging om de middellijke weg te verachten vind ik een van de slechtste onderdelen van de oud-gereformeerde manier van denken. Je ziet het in inentingen, nu in zo'n rechtszaak. Ik vind het onverantwoord. Ik hoop dat er wijze mensen in zijn omgeving zijn die zeggen dat zijn juridisch inzicht wellicht toch iets te wensen overlaat.
Vest op prinsen geen betrouwen, weet je nog?
Hij verwacht alles van de Heere, ik ben wel jaloers op zo'n standvastig geloof.
Want ik probeer altijd nog wel wat zekerheidjes in te bouwen.
Ik zou willen dat we meer van dit soort "eigenzinnige" mensen hadden.
Er zijn er steeds minder.
Na een prekenserie over Noach gehoord te hebben, ben ik er heel anders over gaan denken.
Ieder zijn ding.
Maar als je op onjuiste manier informatie aanlevert bij de rechter, zal de uitkomst ook niet vaak juist zijn. En vervolgens is er jurisprudentie waar anderen zich ook weer op zullen beroepen. Nu zijn de gevolgen in het strafrecht iets minder erg dan in het burgerlijk recht, omdat de officier van justitie ook geacht wordt het algemeen belang in het oog te houden. Maar desondanks is het dom om één van de standaard waarborgen uit onze rechtsstaat buiten beschouwing te laten alleen omdat in de bijbel Jezus ook bij vergelijking een advocaat genoemd wordt.
Dat heeft niets met een standvastig geloof te maken, maar is net als het idee over de vertrouwelijke brief aan de gemeenteraad een teken van een tekortschietende algemene ontwikkeling.
Verder ben ik het met Bruna eens dat voortdurend pubers op de huid zitten een volstrekt averechts effect heeft in de meeste gevallen. De rechtvaardige moet tijd en wijze weten, en niet op iedere slak zout leggen. Je hoeft er zelf niet aan mee te doen.